Kyllä kyseenalaistaisin tämän “vallankumouksen” merkityksen, kun autojen olennaisimmat ominaisuudet ovat edelleen kaasu ja jarru. Tämän lisäksi on kiva, että musiikit saa helposti puhelimesta autoon. Keskivertokuluttajaa ei kauheasti muut asiat kiinnosta. Käyttöjärjestelmäpuolella ehdottomasti parhaimpia ovat vielä ne autot, jossa on viikset vilkuille ja fyysiset painikkeet ilmastoinnille. Omassa on tosiaan kosketusnäyttöä ja hipaisunappia ja näiden vallankumous on kyllä monella tapaa miinusmerkkinen.
Nyt kun Tesla on katteiltaankin laskeutunut kuolevaisten joukkoon voi vain arvailla mitkä tämän yhtiön edut ovat. He ovat olleet ensimmäisinä markkinoilla, ensimmäisinä skaalaamassa tuotantoa ja se näkyy. Niissä määrissä, missä muut sähköautovalmistajat vielä menee (pl. BYD), on oletettavaakin olla vielä tappiollisia massiivisten investointien jälkeen. Teslakin oli pitkään tappiollinen, tämä unohtuu usein näissä keskusteluissa myös.
Nyt kun Teslan varastot paisuu hinnanalennuksista huolimatta, ne merkit joiden kysyntä ylittää tarjonnan sähköautoissa ovat juuri näitä VW ynnä muu valmistajat. Ystävän juuri tilaamaan VW ID buzz autoon kerrottiin toimituksen olevan joskus 2024. Teslan ollessa kyseessä tämä olisi merkki loputtomasta kysynnästä. No eihän se ole.
FSD ei täytä lupauksia. Ei vaikka se on ollut jo “kohta valmis” vuosikymmenen ajan. Viimeisimmässä puheessa edes Musk ei pystynyt vakuuttavasti sanomaan, että se valmistuu “tämän vuoden aikana”. Tähän asti se on ollut varmaa. Mikään ei viittaa siihen, että tässä oltaisiin edellä ketään. Enemmänkin siihen, että ollaan jämähdetty paikalleen jo aikaa sitten.
Akkupuolella käytetään pääsääntöisesti alihankkijoiden tekniikoita. Eikä sinänsä ole merkitystä myöskään, vaikka oma tekniikka osoittautuisi hieman paremmaksi ja se saataisiin käyttöön. Puheet latausajoista ja kantamista ovat keskustelunaiheita vain siirtymäkaudella. Ei kukaan puhu kuinka monta kilometriä kenenkin polttomoottoriautolla pääsee, vaikka niissä on todella merkittäviä eroja myös. Eri tekniikat tulevat olemaan kaikille riittäviä ja varmaa on, että jokaisella merkillä tapahtuu kehitystä.
Pääsääntöisesti jää mietityttämään mikä Teslan end game tässä yhtälössä on. Auto on tällä hetkellä bulkkia, ominaisuuksia ei saa edes ostamalla. Ne joko on tai ei ole. Tässä vaiheessa, kun Tesla on vielä “uusi” ja trendikäs, se ehkä menee vielä läpi, mutta mitä sitten kun se ei enää menekään. Perinteiset autovalmistajat toimivat nyt vanhan tekniikan autoilla samanlaisilla katteilla, vaikka heillä on täysin räätälöitävä tuote. Eivätkö ihmiset tulevaisuudessa enää kaipaa räätälöintejä? Sisustan eri ominaisuuksia? Riittää että auto on joko valkoinen tai… valkoinen? (oli niitä pari muutakin väriä, kai)
Teslan tuotannollinen edullisuus on perustunut monilta osin siihen, että kaikille toimitetaan käytännössä sama auto. Miten Tesla ratkaisee tämän? Tarvitseeko sen ratkaista vai kelpaako “se sama kuin kaikilla muillakin”
Miten härät vastaisivat näihin seikkoihin:
- Miksi katteet ovat nyt jo yhtäkkiä huonompia kuin joillain kilpailijoilla?
- Miksi tuotannot eivät käy täydellä teholla?
- Miksi varastot paisuu, missä on kysyntä?
Tesla on ollut uranuurtaja, kärkimerkki autoilun sähköistymisessä. Kunnia sille!
Autonvalmistajana todellisuus näyttää siltä, että siitä tulee autonvalmistaja, joka on yksi muiden joukossa. Se ei ole mitään väheksyttävää. Se on merkittävä saavutus. Milloin viimeksi autoteollisuudessa uusi valmistaja on päässyt tasaveroiseksi muiden valmistajien kanssa?