Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

Ei ollut tuttu. Kiitos vinkistä!

Ikää 35v 187cm ja 90kg. Paino pysynyt noin 13 vuotta samana.
Koko ikä tullut urheiltua. Kiekkoa 5 vuotiaasta aina A-junnut läpi ja sen jälkeen pari vuotta salilla ja sen jälkeen +10v crossfittiä.

Nuorempana pelasin myös pesäpalloa, jalkapalloa ja yleisurheilin. Aikuisiällä on tullut cf:n lisäksi tullut pelattua alasarja säbää ja viime talvina myös hiihdettyä kiitettävästi.

Ruuhkavuodet ovat vähentäneet liikkumisen määrää mutta olen myös yrittänyt keksiä tapoja millä saa lapsetkin mukaan ja sitä kautta itsekkin liikettä. Esim, Renkaat terassilla ollut hyvin käytössä.

Muita mainittavia tuloksia. Sisäsoutuun 500m conseptin laitteella menee alle 1:20/500m vauhtia ja coopperiin saa pienellä piikkauksella 3000m rikki.

Edit. Typoja

9 tykkäystä

Nyt kun tänne on näitä tuloksiakin tullut niin uskallan itsekin jotain laittaa ja laittakaapa omiakin sitten rohkeasti lisää, vaikka sitten historiasta. Omani voi ottaa pienellä hymyllä vastaan, koska nämä ovat historiaa ja melko isolla H:lla. Harjoittelu oli silloin vain voimatasoja nostavaa ja se tehtiin 16 viikon sykleissä aina alhaalta ylös viikottain. Ensimmäiset kierron penkkitreenit oli esim. 3x12 toistoa 30% maksimeista, Siitä sitten ylös tasaisesti sarjoja pudottaen. Laitan nykykunnon tänne kun saan tarkemmin analysoitua ja edes kaikkia liikkeitä tehtyä. Mavea en ole vielä edes aloittanut, sillä ei ole kiire. Selkä jurnii, enkä viitsi pilata hyvää alkua.

Seuraavana mielestäni parhaat suoritukset.

Penkki: Nuorten 20v kisanosto SM - Kisat alle 75kg 155kg
Oli sellainen tilanne, että jos olisi tullut kolme punaista olisin ollut neljäs, tällä onnistumisella olin toinen.
grammaakaan ei olisi voinut lisätä. Myöhemmällä iällä tuli otettua 2x160kg ja ykkönen jäi sitten jostain syystä kokeilematta.

Maastaveto: salinosto jalat kapealla 270 kg omapaino 82,5kg

Kyykyn laitan, vaikka siinä ei ole mitään kehumista 230kg ja 140kg:lla olen tehnyt 3x12 toistoa, ja oksentanut perään :grin:

Jäänyt mieleen : 93 dippiä rintatreenin viimeisenä.

Nyt kun näitä katsoo tästä näytöltä niin aavistuksen haikea olo tulee. Olen taas hieman innoissani salitreeneistä ja tuntuu, että kehitystäkin on mukavasti tullut 5kk aikana. Sitten taas kun näitä katsoo ja miettii, että seuraava penkkitreeni on 95kg 3x8 ja ei varmasti tule kuin yksi 8, niin tuntuu aika räpellykseltä, puhumattakaan tänään odottavasta askelkyykystä 60kg:n kanssa.

Tärkeä korjaus näin tuoreeltaan. Askelkyykky sarja oli tänään 70kg. On muuten hyvä liike yhden jalan kyykyn kanssa. Jouduin vaihtamaan näihin kun selkä ei aluksi kestänyt kyykkypainoja. Näissä tulee hyvin coren hallinta samassa. Lisäksi itselläni on ollut vähän laiska perse, sekin saa näissä eri lailla kyytiä.

15 tykkäystä

Suoraansanottuna, en ole ihan varma. Olin Mikko Elmen nimisen miehen valmennuksessa aikoinaan joka minulle ohjelmat laati ja löysin tämän sähköpostin kätköistä. Hataria muistikuvia on, mutta niistä ei lienee hyötyä.

Omat enka, nostettu raakana ilman suurempia voima painotteisia treenejä:
Sotilaspenkki 200kg
Kyykky 250kg
Veto 270kg
Leuanveto +65kg lisäpainolla.

Näistä on aikaa n. 10v ja painoa oli tuolloin ~13kg enemmän eli 105-108kg. Se oli aika tuhti paino tähän varteen :sweat_smile:

15 tykkäystä

Niin että olet jalat ilmassa penkannut 200kg? Kuulostaa melkoisen vahvalta paskapuheelta.

Sotilaspenkin maailmanennätys on 284kg

1 tykkäys

Kuulostaa toki kovalta melkein 2x oma paino sotilaspenkistä. Pidän 2x omaa painoa kovana penkkituloksena tavallisestakin raakapenkistä, puhumattakaan sotilaspenkistä. Kovat tulokset on aina uskomattomia.

Mutta, emme ole täällä epäilemässä muiden tuloksia, harvalla niistä on dokumentit olemassa. Kisanostoista tietysti on. Eli jos joku täällä kertoo satuja niin sallitaan se, ei sille mitään voi. Täytyy vaan luottaa palstalaisiin. Eikä se ole muilta pois jos laittaa lapin lisää. En heitä tällä kommentilla epäilyksen viittaa @Wallet_Nahlroos:n suuntaan.

Ja sieltähän se videokin tuli :muscle:, oli kyllä eleetön in your face :star_struck:

7 tykkäystä

Ei se nyt välttämättä paskapuhetta ole, vaikkei todellakaan mikään päivittäin nähtävää tapahtuma.

Minä olen todistanut 25 vuoden aikana useita yli 300kg maastavetoja, yhden 200kg sotilaspenkin alle 100-kiloiselta nostajalta (omaa useita Suomen ennätyksiä) ja kyykyssä sarjaa yli 250 kilolla ja dipissä sarjaa yli 100 kilolla.
Joku siellä Gaussin käyrän paremmassa päädyssäkin on, turha siitä on mieltään pahoittaa.

Toivon että ketju ei menisi tasolle, jossa kellään on tarvetta pistää tuloksiin lapin lisää tai myöskään kyseenalaistaa niitä. Lopputuloksena on pelkkä juupas eipäs väittely, joka ei tuo lisäarvoa kellekään.

17 tykkäystä

Perunalla kuvattu

Tässähän tämä ikivanha video on. Ei se mikään stoppipenkki ollut mut salilla hyväksyttiin :sunglasses::person_shrugging:t2:

47 tykkäystä

Kovia nostoja täällä.

Laitetaanpa omia paljon maallisempia tuloksia. Takakyykystä 157,5 kg, penkki 110. Vetomaksimia en oikeastaan ole uskaltanut kokeilla (selkäkipuhistoria pelottaa, ehkä turhaan). Painavin on varmaan trap-tangolla 180kg, mut sillä on kyl aika reippaasti helpompaa ku normi mave. Nuo vähän päälle 90kg, eli ei mitään huipputuloksia ole.

Kummempia tavoitteita ei sinänsä ole, mutta takakyykky ois kiva saada 2x kehonpaino, eli joku 180kg. Ehkä vielä joskus tässä.

6 tykkäystä

Huutelen tässä vaan vieraisiin pöytiin kun en ole mitään itsestäni kertonut mutta miksi teet aerobista samana päivänä voimaharjoittelun perään? Käsittääkseni nyt on olemassa konsensus tutkijoiden keskuudessa siitä että ne kannattaisi pitää erillään toisistaan (useita tunteja välissä tai kokonaan eri päivänä) koska menetät geinssejä muskeleista sen takia :muscle:

2 tykkäystä

Ihan oikein huutelet. Aika tulee vastaan ja pidän tällä hetkellä tuota aerobista jopa prioriteettina. Koen tuon lihaskunnon olevan pohjilla niin vahva, että se sieltä tulee vaikka vähän poljen perään. Toistaiseksi näin on käynyt. Voi olla että muutan tulevaisuudessa.

4 tykkäystä

Todella kunnioitettavia lukuja, teikäläisessä olisi varmasti ainesta ihan ammattilaiseksikin :muscle:

10 tykkäystä

Huudellaan jotain ennätyksiä täältäkin. Voimailu tulokset on niin kamalia ettei niitä kehtaa oikein edes postata. Penkki enkka 105kg. No syytän pitkiä käsiä ja lahjattomuutta. Juoksussa on jotain hiukan parempaa 100m 11.5s ja 10km 41:41.

Nyt on kova laihdutus kohti Jukolaa. Talvella ekaa kertaa koko elämässä paino pomppasi reilusti 7kg. Ikää kuitenkin jo 48. Nyt on 2,5kg saatu talven herkutteluista pois.

Tykkään nykyisin kestävyysurheilusta. Lähinnä suunnistus ja pyöräily. Juoksu on vähän tylsää. Siinä ei maisemat vaihdu kuten pyörällä eikä ole aivo ja ketteryysjumppaa kuten suunnistaessa. Talvella hiihdän, mutta en oikein pidä siitä ja käyn pelaamassa sählyä.

Kestävyysurheilun tylsäpuoli on että se on yhtäkuin aerobinen kunto + laihuus. Kestävyyskunto määritellää veren kykynä kuljettaa happea jaettuna painolla. Jos painosta saa 10% pois lisää se kestävyyskuntoa 11%.

11 tykkäystä

Kovia vetoja👊 Käsi pystyyn väärän epäilyn myötä. Itsellä on 25v punttihistoriaa josta 15v crossfittiä, parit sm kisat joista ei niinsanotusti jäänyt päiväkirjaan kirjattavaa. Kokemuksia kuitenkin. Ehkä laitan jotain tarkempaa speksiä jossain välissä.

12 tykkäystä

Onkos teillä kellään tarkempaa käsitystä SportLifen proteiineista? Vähän omaa päätä raavituttaa nuo Whey 80, 100 ja + erot. Ajattelin kysyä heiltä suoraan, että mikä on ero, kun ei selkeästi tuoda sivuilla esiin, mutta yhteydenotto sivustolla oli aikamoista juppia tyrkyllä. Epäilyttävän näköisiä persoonia, mutta mikäs minä olen tuomitsemaan. Palaan tänne, jos jonkin vastauksen saan.

1 tykkäys

Brändistä riippumatta käytännössä Whey 80 ja 100 erot on aika pieniä. Whey 100 on pikkasen suodatetumpaa tavaraa, eli rasvaa ja laktoosia vähemmän ja proteiinia joissain tapauksissa per 100g pikkasen enemmän, mutta eipä tuo ole hintansa väärti Whey 80:n verrattuna kuin jos olet laktoosi-intolerantikko.

5 tykkäystä

Joo näinhän se taitaa olla. Hintaerot tosiaan esimerkiksi on XXL sivuilla tuon Whey 100 (n.17€) ja Whey + (20€) välillä kuitenkin jotain. SportLifen mukaan erona vain on valmistusmenetelmä ja Whey 100 on paras (sain pätevän oloisen henkilön vastaamaan)

1 tykkäys

Kirjoitetaanpas omaa tarinaa tänne, toivottavasti joku samaistuu tai saa omaan treenaamiseensa uuden idean.

35v, 86kg ja 180cm
Olen lapsesta asti harrastanut useita lajeja, jalkapallo, jääkiekkoa, pesäpalloa, uintia. Näistä sitten aikanaan uinti valikoitui sellaiseksi jota lähdettiin tosissaan harrastamaan.
Noh, yläaste- ja lukioikäisenä tätä treenattiin sitten jo 7-9krt viikossa, tulipahan muutama nuorten sm-mitalikin saatua ja maajoukkueleireilläkin pyörittyä hetken aikaa. Mitään sen kummempaa menestystä ei tullut, ja harrastus hiipui lopullisesti armeijan ja opiskelun myötä.

Opiskelun aikana ja jälkeen kuvioihin tuli mukaan kuntosali, jossa käytiin vaihtelevasti 1-5 kertaa viikossa nostelemassa enemmän tai vähemmän painavia rautoja. Työelämän kiireet, lapsiperheen arki ja muut velvollisuudet rajasivat kuitenkin treenimäärät lähemmäksi tuota 1krt/viikko, ja silloinkin kun sinne salille asti pääsi, tuntui ettei itsestään saanut oikein mitään irti. Entisenä kilpaurheilijana pettymys omaan suoritukseen ja motivaation puutteeseen oli valtava, ja salilta pois lähtiessä ketutti melkein enemmän kuin sinne mennessä, vaikka aiemmin liikunta oli ollut paikka mistä haettiin hyvää oloa ja mieltä.

“Pelastus” tuli n. 3 vuotta sitten kun paikallinen saliyrittäjä alkoi järjestemään toiminnallisia kuntosalitreenejä salin asiakkaille. Vihdoin tuntui että “tältähän sen liikunnan pitääkin tuntua!” Joku kertoi mitä tehdään, kuinka tehdään, ja kuinka kauan tehdään. Ja sitten sai itse suorittaa, sen kummemmin ajattelematta.

Ikäväkseni ko. kuntosali meni nurin, mutta uusi henkinen koti löytyi tämän jälkeen paikalliselta Crossfit salilta. Crossfit lajina oli aiemmin lähinnä naurattanut, koska “eihän siellä edes tehdä leukoja oikein”… Lajiin tutustuminen kuitenkin avasi silmät, ja olenkin oppinut viimeisen 2v aikana aivan valtavasti uusia liikkeitä, voimatasot ovat nousseet jne. Ja erityisesti salin yhteisö ja vetäjät on aivan loistavia, kaikki kannustavat tosiaan ja yhdessä tekeminen, valmiit treeniohjelmat ja valmentajat vievät oman treenauksenkin aivan uudelle tasolle. Tasolle, jossa ei sitten kilpauintiuran jälkeen olla oltu.

Samalla motivaation nousun ja aikataulutettujen treenituntien kautta olen saanut nostettua nykyiset treenimääräni sieltä 1-2krt/viikko n. 3-4krt/viikossa tasolle. Eikä juuri tätä enempää viitsi tehdäkään, koska Crossfit treenit ovat varsin kuluttavia ja koen saavani riittävän vasteen jo näistäkin treenimääristä.

Summa summarum:
Mikäli tuntuu, että oma treenimotivaatio on hukassa, niin hakeutukaa ihmeessä johonkin ryhmäliikuntatunneille tai ryhmässä tehtäviin harjoituksiin. Oli se sitten Spinningiä, RTX:ää, Zumbaa, Crossfittiä, jotain kansalaisopiston jumppatunteja tai vaikkapa työpaikan salibandyvuoro, porukassa tekeminen tuo aivan erilaisen motivaation ja tekemisen palon liikuntaan.

Olen elävä esimerkki siitä että aikanaan kovaakin harjoitelleelle ja itseään hyvässä kunnossa pitävälle voi tulla arjen pyörityksessä ongelmia motivaation kanssa. Yksinään ei tarvitse puurtaa. Ryhmässä/yhteisössä treenaaminen on ainakin minua auttanut aivan valtavasti.

22 tykkäystä

Tykkään itse ajella pyörällä kesäisin sekä maastossa, että maantiellä. Teen istumatyötä, joten sinänsä tuo ei ole harrastuksena parhaasta päästä, mutta kun maistuu niin mikäs siinä. Yritän kyllä tänä kesänä käydä kuntosalillakin ainakin kerran viikossa jumppaamassa paikkoja auki.

Loput vuodesta tulee tosiaan käytyä kuntosalilla ja hiihdettyä, mutta en ole todellakaan huippukunnossa. Semmoista peruskuntoilua :slight_smile: Varsinkin salitreeni tuntuu todella hyvälle, kun töissä tulee istuttua niin paljon.

7 tykkäystä

Jossain viestissä tuossa aikaisemmin mainostin selkäkipua. Kipu säteilee lonkasta ja ei tunnu vaaralliselta vaan enemmänkin aiheutuu jumeista. Selkä kipu on hellittänyt ja mave on otettu ohjelmaan kevyesti, hyvin kevyesti aloittaen. Samalla tuli otettu ohjelmaan suorin jaloin maastaveto. Takareisille ei mitään vielä ohjelmassa ollutkaan. En oikein osaa koukistajakonetta käyttää, tuntuu niin tehottomalta.

Vanhempi poikani opiskelee kolmatta vuotta fysioterapeutiksi, on kyllä mukava saada kysellä pojaltaan neuvoa . Apua tuli taas: oikeassa reidessä on hyppääjän polven ongelma, johtuu hänen mukaansa yleensä reisilihaksen liian suuresta vahvuudesta verrattuna koukistajaan. Loogista kun ajattelee, että puoli vuotta on jo treenattu ilman, että koukistajat ovat vielä kerenneet ohjelmaan.

Läpsyttelin lukemia voimatasapaino taulukoihin ja sain vastaukseksi hivenen heikot olkapäät. En tätä tiennyt ja lähdin vähän tutkailemaan mitä se taulukoiden mukainen pystypunnerrus tarkoittaa. Edestä ja reippaalla reisiavustuksella. Teen sen itse jäykillä polvilla ja niskan takaa. Heikko tulos selittynee sillä.

4 tykkäystä

" bodausta" takana 16 vuotta. Parhaimillaan 85kg melkein kisakunnossa. Nykyään treenaan vieläkin ilman tavoitteita. En ikinä lopeta vaikka tavoitteita ei enää ole. Kokeilin thainyrkkeilyä ja padelia mutta treeniajat rajoittavat niin paljon.

Protip: jos selkä ei ole kunnossa, älkää tehkä mavea. Koskee kaikkia lihasryhmiä. Itsellä ei ole enää yhtäkään 100% ehjää paikkaa

12 tykkäystä