Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

No kyllä mä urheilin koko ajan, mutta esim palloilut ja juoksut oli rajotettuja ja tein enemmän salia: normia ja crossfitiä.

Mä luulen et se mun ”kroonistuminen” oli lopussa myös osittain pelkoa, et ylitulkitsin oireita ja välttelin siksi esim juoksua. Pahimmassa vaiheessa kipua oli myös urheillessa niin paljon et juoksin pelissä varoen ja toisen jalan polvi rasittui.

3 tykkäystä

Ei tuota ongelmaa ollut, mutta useampi kerta nilkan alueen ongelmia. Akillesjänteen, kantapään ja jonkin sivussa olevan jänteen vaivojen kanssa olen puuhaillut. Joskus sain kortisooniakin kantaluunkalvon/limapussin kipuun.

Noiden edellä mainittujen liikkeiden lisäksi suosittelen nilkkojen pyörittelyä, rennosti ja mahdollisimman suurella liikelaajuudella. Yhden jalan eksentrinen akillesjänteen jumppa eli päkiäseisonnasta hitaasti alas laskien ja mieluiten kantapään lasku päkiän alapuolella, lievään venytykseen asti. Teen tuon portaalla ja samalla pyrin tarttumaan varpailla eli myös varpaat on tässä aktiiviset => aktivoin paremmin koko jalkaterän aluetta. Yksi alaslasku kestää jotain 30-60s ja pitäisi olla suorituksena 70% tasoa. 1x4-6 ja kolme kertaa viikossa. Vinkkinä, voit pysäyttää liikkeen hankalalta/heikolta asentoon vahvistaaksesi sitä.
Tällä saa pohkeisiin kokoa ja näköä. :muscle:

Teen itse tätä melko säännöllisesti ja vähintään aina kuurin kun tulee kantapään/akillesjänteen vaivoja. Minulla on toiminut joka kerta.

3 tykkäystä

Nyt puhutaan kunnon kiloista! :smiley:

Thor yritti tovi sitten vetää elephant tangolla 501kg ja nostohan ei ylös asti tullut. Eddie Hall vähän pääsi vinoilemaa somessa, että mahtoiko Thorin 501kg ME nostossa oikeasti olla tuota kilomäärää ja breakdown vähän tähän nyt pureutuu. Helpotusta on onneksi luvassa Mitchell Hooper on tästä Thorin ja Eddien kinastelusta innostunut ja lupaillut, että hän tulee vetämään 505kg vahvamiesvedossa.

Mitäs te katsojat olette mieltä oliko Thorin vedossa oikeasti 501kg?
Tuleeko Hooper nostamaan 505kg ?
Tuleeko Severi pääsemään uimaan Eddie Hallin kanssa?

1 tykkäys

Seuraa keski-ikäisen (40v) miehen kitinää siitä, kun kaikki ei ole kuten ennen. Skippaa jos ei kiinnosta, tämä on enemmänkin omaa tajunnanvirtaa kuin mitään järkevää.

Nähtävästi on pakko hyväksyä se, että treenivolyymia täytyy tiputtaa huomattavasti. Siinä missä ennen treeneissä pystyi etenemään ennätyksestä toiseen, nyt mietitään kuinka sitä ehtisi ja palautuisi, kun on työt, pienet muksut ja omakotitalon puuhat. Ei sillä, kaikki omia valintoja enkä niitä kadu, mutta sen hyväksyminen että treenityyliä on pakko muuttaa huomattavasti, näyttää tuottavan vaikeuksia.

Siinä missä runko oli ennen:
Treeni ja muu täysin vapaaehtoinen toiminta rajattomalla ajalla nukkua, kyvyllä palautua ja sietää roskaruokaa ilman että se näkyi missään. Jos sairastuit, käytännössä lepäsit niin kauan kuin olit terve ja sitten aloit kerätä motivaatiota potkiaksi taas itsesi liikkeelle. Silläkään ei ollut väliä kauanko pidit taukoa, muutamasta viikosta kuukauteen kunto oli ainakin voimien osalta suht sama.

Mites nyt:
Harvoin on kuukautta, ettei joku ole kipeä. Nyt kun alkaa päiväkoti, niin tuskin viikkoakaan. Työt puskevat kausittain hyvin vahvasti päälle, siinä saa organisoida että saa kaiken tarpeellisen tehtyä. Lepo ja palautuminen? Hyvä vitsi, jos ei muksut herättele tai töitä riitä, sitä voi herätä ihan itsekseen yöllä ja huomata valvovansa muutaman tunnin ennen kuin saa unta. Ruokailu? Aika tiukkaa linjaa saisi pitää että kunto olisi sama kuin joskus :grin: Kiloissa ei eroa ole edes 10kg, nykyään vaan keskivartalo on mittauskohdasta riippuen 88-95cm hyllyvää massaa.

Mitäs ne elämän vaatimukset ovat sitten nykyään:
Olisi hyvä olla koko ajan sellaisessa 90% iskussa ja kyetä painamaan työpäivät läpi vaikka muksu on ollut kipeänä ja monesti itsekin.
Tietotyöstä olisi hyvä palautua ja fyysinen puurtaminen on siihen yksi oikein mukava tapa. Istumatyö oireilee helposti migreeninä heti kun treenitaukoa tulee syystä tai toisesta. Dieetin heivasin jo sivuun, parempi keskittyä suht fiksuun perussyömiseen ja viilailla sitä sitten myöhemmin. Vain itsestä johtuvia yöheräilyjä tuolla saikin jo taklattua. Heti kun hiilarit tippuu, uni muuttuu todella kevyeksi.

Näiltä pohjilta mietin tuota treenijakoa, periaatteessa 2-jakoinen olisi ihan ok kun treenata voi hyvänä viikkona sen 3 kertaa. Sitten taas huonona olet itse kipeänä, töitä joutuu venyttämään ja jälkikasvu herättelee öisin, jolloin yksi koko kropan treeni pitää päätä pinnalla. Näitä 3xviikossa kuten parhaillaan nyt, tuntuu painavan päätä pinnan alle… Olisiko se sitten 1+2, esim ma koko kroppa ja ke ala, pe ylä. Sarjamääriä ajattelin yrittää ajaa mahdollisimman alas, ehkä siihen 6-8 per lihasryhmä ja katsoa mitä tapahtuu. Mahdollisesti jopa alemmas, varsinkin kun kesäkuussa palailen taas kotisalille jossa treenit ovat perusliikkeitä pitkälti levytangon ja hieman käsipainojen ympärillä.

13 tykkäystä

Mielenkiintoista tajunnanvirtaa ja onhan sulla oikein kovat ruuhkavuodet meneillään. :slight_smile: Vedät varmasti aika hyvin olosuhteisiin nähden, ainakin yrität.

No, ei tuo pahalta kuulosta, mutta ymmärrän, että vertaat vanhaan itseesti. :slight_smile:

Tsemppiä ja onhan sulla ryhdikkyyttä varsinkin olosuhteet huomioon ottaen! :slight_smile:

1 tykkäys

Samaistun hyvin tuohon ruuhkavuosien ja treenaamisen yhteensovittamisen vaikeuteen. Itse olen ratkaissut asian yksinkertaisesti niin, että en stressaa siitä liikaa. Teen koko kroppaa aina treenissä ja tavoitteena on käydä viikossa 3 kertaa treenaamassa, mutta välillä kun viikossa pääseekin vain kerran tai 2 niin suhtaudun siihen mentaliteetilla parempi sekin kuin ei kävisi ollenkaan. Nykyinen ohjelma on myös melko lyhyt kestoltaan 40-50 min. per treeni, mikä myös hieman edesauttaa tuota treenien mahduttamista aikatauluun.

8 tykkäystä

Harrastaako täällä kukaan muu kestävyysurheilua? Olen moneen kertaan miettinyt kirjoittamista omista treeneistä yms, mutta en ole varma onko täällä muuta yleisöä kun voimailuporukkaa :weight_lifting_man: :weight_lifting_woman: :thinking:

22 tykkäystä

Ehdottomasti kirjoitat, monet ovat juuri toivoneet, että kestävyysurheilustakin kirjoitettaisiin. Anna tulla, itseänikin kiinnostaa. :slight_smile:

Tässä ketjussa on eri lajien harrastajia ja se on hyvä. :slight_smile:

4 tykkäystä

Kesät tulee pyöräiltyä (lähinnä maantiellä) ja talvisin yritän hiihdellä. En ole huippukunnossa ja omaksi ilokseni liikun.

Pyöräilyä suhteen olen yrittänyt vähän vakavoitua, että siinä kehittyisi enemmän, mutta jäivät talven sisäpyöräilytkin aika olemattomiksi kun oli niin paljon muuta kiirettä ja tekemistä. Volyymia pitäisi nostaa aika paljon ja tehdä enemmän sweet spot -treenejä, mutta itsekseen kuntoillessa ei jaksa olla aina niin jämynä :slight_smile: Pääasia, että tulee ajettua. Jospa tänä kesänä saisi raahattua ahterin porukkalenkeille.

Aika monta ollaan muuten vietetty yhdessä lenkeillä Inderespodin merkeissä :grinning:

2 tykkäystä

Mie yritän myös kestää urheilua mutta se näköjään tulee taas kestämään, toinen olkapää leikataan nyt kesällä ja kestää taas toipua🙃. Kiva näitä on lukea lajista riippumatta. Alkoi taas voimailu kulkemaan hyvin mutta nyt kun kesä koittaa niin koiran kanssa juokseminen metsässä on todella kivaa. Sitä voi harrastaa melko pian leikkauksen jälkeen kun tukee käden hyvin alussa.

3 tykkäystä

Sisäpyöräilyn mielekkyyttä on itsellä nostanut huomattavasti kunnon tuulettimen (esim Elite Aria tai Wahoo Headwind) ostaminen. 200-300 eur tuulettimesta voi kuulostaa paljolta, mutta saanut tuolla nostettua sisäpyöräilyt 2 krt / viikko => 5 krt / viikko, eikä sweet spoteissakaan tarvitse uida hiessä. Ensimmäistä kertaa ulkokauteen paremmassa kunnossa kuin viime kauden lopussa!

5 tykkäystä

Minulla on käytössä vain sellainen normaali lattiamallinen tuuletin, mutta jos sen unohtaa laittaa päälle niin sen kyllä huomaa :grinning:

1 tykkäys

Kirjoita ihmeessä omista treeneistäsi!

Tässä on nyt viimeisen vuoden aikana tullut taas hieman vakavemmin treenattua kestävyyttä, lähinnä juoksua. Nyt keväällä on tarkoitus juosta maraton ja sitten myöhemmin kesällä puolimatkan triatlon. Päätavoitteena tällä hetkellä olisi suorittaa täysmatkan ironman vuonna 2026, eli aika pyöräilypainotteista tulee tuleva vuosi olemaan.

4 tykkäystä

Varmasti täältä löytyy myös kestävyyspuolesta kiinnostuneita joten kannattaa kirjoittaa.

Täällä yksi ennen vahvasti kestävyysfokusoitunut (pyöräily ja juoksu) ja nykyään enemmän lihaskuntotreenaamiseen keskittyvä joka yrittää kestävyyslajejakin harrastaa ohella.

On muuten ainakin itselle yllättävän vaikeaa yhdistää semikova lihaskuntotreeni 3 x viikossa kestävyysharjoittelun kanssa. Palautumisen kanssa meinaa tulla ongelmia. Hankalaa ajoittaa esim. pyörälenkit salilla tehtävien jalka- ja selkäpäivien ympärille kun maastaveto ja kyykkäminen kuormittaa sen verran paljon. Onko muita kohtalontovereita?

6 tykkäystä

Itse olen pyrkinyt siihen, että aerobiset treenin lopuksi ja jos jotain raskaampaa haluaa tehdä, niin ei jalkapäivänä.

2 tykkäystä

Itse “ratkaisin” asian niin, että aloin käymään ryhmäliikunnassa, eli tässä tapauksessa Crossfit-tunneilla. Hommaa helpotti se, että teen paljon etätöitä ja pystyin käymään lounastunnilla jumpalla. Kun on tietty aika, jolloin pitää mennä salille, jossa joku sanoo että tee näin, niin tuli mentyä. Jos olisi pitänyt valvotun yön jälkeen mennä omatoimisesti salille, niin olisi jäänyt menemättä. Tai jos olisin mennyt “silloin kun on sopiva aika”, niin tuskin olisin käynyt moneen vuoteen salilla.

Kummasti sitä piristyy jumpatessa, vaikka olisi saanut nukuttua vain muutaman tunnin. Tällä selvisin kahden lapsen pahimmat heräilyvuodet, eli jostain 2x 0 - 4 (yhteensä n. 6 vuoden setti putkeen). Ja unettomia öitä tuli useita kymmeniä + kaikki muut huonosti nukutut yöt (joka yö 1-2 herätystä). Jotain enkkojakin tuli tästä huolimatta tehtyä yli 40-vuotiaana.

Volyymin ja intensiteetin kanssa saa olla nykyään tarkempana kuin nuorena. Palautuminen on hitaampaa ja (pitkälti sen vuoksi) erilaisia vaivoja tulee helpommin. Lisäksi erilaiset kulumat sun muut alkavat näkyä ja kuulua. Kipuihin pitää reagoida heti, eikä odottaa että kyllä ne siitä lähtee kun treenaa enemmän. Itselläni kolahti polvi maahan askelkyykyssä pari kk sitten ja siitä tuli yllättäen kierukkavamma. Samaan aikaan olkapäät menivät todella jumiin, mutta en käynyt hieronnassa tai tehnyt niille sen kummempaa lihashuoltoa. Lopulta supraspinatus jänne tulehtui enkä pystynyt tekemään kädellä mitään. Yritä siinä sitten yksijalkaisena ja yksikätisenä tehdä jotain kuntouttavaa jumppaa. :partying_face:

tl;dr
Aikatauluta jumpat niin, että tulee mentyä. Ja mene vaikka väkisin, ruuhkavuosina ei voi odottaa että tulee “parempi hetki”. Pidä volyymi ja intensiteetti sellaisena, että palaudut. Jos paikat alkaa hajota, niin reagoi heti, älä myöhemmin. Treenaaminen helpottaa unen puutteesta johtuvaa aivosumua merkittävästi.

“Our findings suggest that exercise can prevent sleep deprivation-induced cognitive impairment and anxiety-like behaviors through multiple pathways.”

8 tykkäystä

Jep, ei tässä treenaamista olla lopettamassa :slightly_smiling_face: Tuo päivätreeni on mielenkiintoinen pointti, toki jos kasvattaisi ruokatauon tuntiin, niin ehkä se onnistuisi silloin kun töissä on hiljaisempaa :thinking:

1 tykkäys

Itse olen pyrkinyt noudattamaan Kekkosen viisautta urheilun suhteen: “Kaikki syyt olla liikkumatta ovat tekosyitä”. Liikunnan tuottamat hyödyt ovat yksinkertaisesti niin suuria, että yritän aina mahduttamaan jotain liikuntaa päivään, jos se on vain mahdollista.

6 tykkäystä

Jos oma elämäntilanne olisi yhtä ruuhkaisa ja tuntuisi ettei rauta liiku siirtyisin hyvin yksinkertaiseen treeniin, missä liikkeitä vähän ja käytännössä kaikki isoja moninivelliikkeitä.
Palutumininen näyttäisi olevan se suurin syy miksi romut ei liiku ja kehitys voi pahimmillaan mennä taaksepäin.

Oma ohjelma voisi siis olla esim. 1. Päivä: Penkki, kyykky, dippi, 2. Päivä: Mave, pystypunnerrus, kulmasoutu, hauiskääntö, takareidet. 12-16 viikon välein voisi vähän varioida: poistaa jonkun ja tuoda uuden tilalle. Olisit aika fressinä salilla kunnon palautumisen jälkeen ja painot pysyisivät kohtuullisen suurina pienen sarjamäärän ansiosta.

Vaikka olen itse nyt siirtynyt käytännössä 2 jakoiseen ohjelmaan 4:llä eri treenillä ja 8. päivän kierrolla, niin ei minulla muuttunut oikeastaan mikään muu kuin rinta-, jalka- ja selkäliikkeiden ripottelu useammalle päivälle. Palautumista tulee siis reilusti ja kaikissa liikkeissä olen käytännössä tuoreissa voimissa, joten voin ottaa sarjat aina teoreettisella maksimilla unohtamatta progressiota tietysti. Tiedostan sangen hyvin etten ehtisi mitenkään tästäkään palautua, mikäli elämäntilanteeni olisi yhtä kiireinen kuin sinulla.

Edit: ja noihin sarjamääriin. Penkissä teen 2 kovaa sarjaa, Dipeissä 2x kovaa sarjaa, ja käsipainovinopenkissä 2x kovaa sarjaa. Rinta saa siis 6 x kahdessa eri treenissä. Reidet samoin kyykky 2x kovaa sarjaa, prässi 2x kovaa sarjaa, ojentajat 2x kovaa sarjaa eli 6x. Mikään lihasryhmä ei saa enempää kun selälle tehdään variaatiot kulmasoudusta ja ylätaljasta. Mielestäni 8x kuulostaa jopa paljolta, mutta se on vain se miten itse treenaan.

3 tykkäystä

Hyviä ajatuksia Perttu, ei hullumpi vaihtoehto kesäksi tuokaan :thinking:

@Perttu_Hamalainen
Lähti vähän viesti kesken kaiken, lisätäänpä tekstiä.
Miksi penkki ja dippi samassa, mitä tuolla haet? Mietin että menisikö penkki, kyykky, leuat ja viparit?

Treeni 2: Vaikuttaa hyvältä, ehkä ainoa mietintö itsellä että mitä jos viikolle saa kolme treeniä, mitäs silloin tehdään tai sitten ottaa siihen ihan puhtaasti aerobisen treenin. Mahdollisesti maven tilalle joka toinen kerta raaka rive, jos alkaa tökkiä.

Sarjamääristä taas, ehkä tuo voisi noin toimia itselläkin. Kuitenkin suhteessa irtiottokyky on ollut aina kovempi kuin sarjakestävyys. Kasvattaa sitten liikkeessä riippuen toistoaluetta sieltä 6–10 väliltä isot ja pienemmissä liikkeissä jopa 15 toistoa.

2 tykkäystä