Treidaus viputuotteilla

Olen itse miettinyt samaa. Eikö näihin todella löyty MITÄÄN ratkaisua? Itse käytän TW:n hälytyksiä rajoista, mutta olisi kyllä mielekästä asettaa näitäkin valmiilla ehdoilla. Eikö mitkään kolmannen osapuolenkaan ratkaisut toimi?

Kiitti. Tätä ajattelinkin.

Tälläviikolla pelailtu pikku vivuilla, Applen bullilla 3:na päivänä nyt peräkkäin 50€ voitot pienillä panoksilla. Eilen illalla jäi salkkuun teslan bearia, x3 kertoimella ja aamulla oli pakkasella 30%… Vahinkoja sattuu mutta tuo vahinko juuri makso 250€ :sweat_smile:
Huomenna vapaapäivän kunniaksi harjoittelen ja opiskelen unlimited turboja sekä minifutuureita… :muscle:

2 tykkäystä

Mikäs tesla bull sulla oli kun pakkaselle meni. Mulla oli yön yli x3 bullia ja plussalla nuo myin tänään

Pahoittelut tuli se kuuluisa näppivirhe… :sweat_smile: Teslalta oli bearia, korjasinki sen jo tuohon viestiin…

Oliko tosiaan näin että kaikki nordnetin viputuotteiden tappiot eivät ole vähennettävissä verotuksessa?

Mun käsittääkseni ainakin Jukka (Lepikkö) on sanonu et kaikki Nordnetin valikoimassa olevat tuotteet on verovähennettäviä!

5 tykkäystä

Kaikki Nordnetin kautta ostettavat tuotteet on verovähennyskelpoisia tappion osalta.

5 tykkäystä

Verottaja ei ilmeisesti hyväksy saman päivän aikana tehtyjä osake veivauksia vähennyksiin, eli myyt tappiolla ja ostat heti uudestaa samaa paperia. Väliä tulisi olla pari päivää, että altistuu markkinariskille.

Mietin että mitenköhän näitä viputuotteita tarkastellaan verotuksessa. Ostat vaikka samana päivänä sp500 longia, jonka myyt tappiolla ja heti perään ostat samankaltaista longia, mutta eri vivulla eli instrumentti seuraa samaa sp500 kohdetta mutta paperin nimessä muuttunut vain lopussa oleva Fxx merkintä ja vipukerroin?

Tätä toistellaan paljon mutta mikä on normipulliaisella riski että verottaja alkaa näitä poimimaan?

2 tykkäystä

Tästä oli yksi ennakkotapaus missä pörssin jo sulkeuduttua myytiin tappiolla ja ostettiin samat osakkeet samaan hintaa takaisin. Tästä tuli siis tuomio. Tämähän on täysin eri tilanne kun että ostat ja myyt pörssissä markkinahintaan ja altistut markkinariskille.
Tietenkinkin jos et koskaan harrasta päiväkauppaa ja myyt vuoden vikana päivänä tappiolla ja ostat samat takaisin niin verottaja voi katsoa että transaktion ainoa syy oli verotuksellinen.

1 tykkäys

Tässä verottajan ohje osakekaupasta. Jos osto tehdään pörssissä myyntiä seuraavana päivänä, on myyntitappio vähennyskelpoinen. Tästä on ennakkopäätös KHO:2009:53.


Tuop punaisella alleviivattu osuus onkin erityisen mielenkiintoinen. Laitoin muistiin: Jos luovutustappio edestakaisista arvopaperikaupoista jätetään vähentämättä, säilyy osakkeilla niiden alkuperäinen hankintameno ja hankinta-aika.

Päiväkaupan myyntitappiot ovat vähennyskelpoisia. Tässä on selkeä linja. Kun päivän sisäiset ostot ja myynnit kuuluvat sijoittajan toimintatapaan, ei tätä tulkita veron kiertämiseksi. Samaa tulkintaa seuraten Nordnet viputuotreidauksen tappio on aina vähennyskelpoinen, koska lyhyet pitoajat kuuluvat sijoitustapaan.

13 tykkäystä

Nordnet vihdoin kertoo avoimesti, että heidän kaupankäyntisivunsa eivät näytä oikeaa kohde-etuuden hintaa. Kuvankaappaus unlimited turbojen kaupankäyntisivuilta.


Eivät kuitenkaan kerro, mistä oikea kohde-etuuden hinta löytyy :confounded: Joten varokaahan noita yli 10 vipuja. Olen tuon väärän kohde-etuuden hinnan näyttämisen vuoksi kerran polttanut näppini oikein kunnolla.

3 tykkäystä

Laitoin itse eilen merkille, että Nordnetin Bull Kulta X1 seuraa kullan hintaa varsin liberaalilla otteella. Tai sitten Bullissa on jotain mitä en ruotsinkielisestä tuoteselosteesta ymmärtänyt. Kuluja pitäisi kuitenkin olla <2% vuodessa, mikä ei tuota eroa selitä. Semisti p:hen vedetty olo tästä joka tapauksessa syntyi, vaikka tietenkin syyttää voi lähinnä itseään (kai?).

VS.

ytd ~ 28%

Mitä kurssia nuo Nordnetin vipu faangit seuraa. Kun en tiedoista löydä. Ilmeisesti jotakin Saksan pörssiä kun kurssi liikkuu aamusta jo. Eikö se oo kohta longin paikka vaikka Appleen :thinking:

Osaako joku sanoa, miksi esimerkiksi Ruotsin pörssin sertifikaateissa on perässä “VON”, esimerkiksi “VON3” tai “VON22”? Hämmentävää nähdä samaan kohteeseen monta bull/bear -sertifikaattia samalla vivulla ja perässä vain VONeja toisensa perään…

VONTOBEL välittäjä???

Selvä. Miksiköhän samalla yhdellä lapulla on monta eri sertifikaattia samalla velkavivulla?

Jaksaako joku tehdä lyhyen break downin näistä sertifikaattien nimeämisistä. Esim “Bear Nokia 3XS Nordnet F”

Ihmetyksen aiheet siis:

  • Mitä eroa 3X ja 3XS?

  • Mitä eroa F, F1 ja F2?

2 tykkäystä

" Näin luet sertifikaatin tuotekoodia

BULL kertoo, että instrumentin hinta kasvaa, jos kohde-etuuden arvo nousee. BEAR taas hyötyy kohde-etuuden arvon laskusta. NOKIA kertoo, että sertifikaatti seuraa Nokian osakkeen kehitystä vipukertoimella X4. Kirjan S kertoo, että sertifikaatilla on stop loss -puskuri. Sertifikaateissa ilman S-kirjainta ei ole stop loss -puskuria, eli ne erääntyvät arvottomana knock outin yhteydessä."

Eli S merkkisillä jää joku jämä arvo kun törmää stop lossiin. En kyllä tiedä mistä näkee stop loss tason en ainakaan itse löydä. Käsittääkseni nuo F F1 F2 ovat vain eri tuotteita. Eroteltu vain noin toisistaan

1 tykkäys