Treidaus viputuotteilla

Varsinaista vastausta kysymykseesi en tiedä, mutta tuo Stop Loss noihin viputuotteisiin on hankala tehdä. Esim. Unlimited turbon hinta voi vaikka laskea todella paljon, ennen kuin seuraava kauppa toteutuu. Stop Loss toimii totetutuneiden kauppojen mukaan. Vaikka siinä olisi mahdollista laittaa stop loss-hinta, pitäisi aktivointikurssin jälkeen laittaa toteutushinta paljon alemmas, jotta kauppa toteutuisi.
Pitäisi kehittää Stop Loss bid-hinnan mukaan, jotta se olisi käyttökelpoinen.

1 tykkäys

Samanlaisen vastauksen sain myös Nordnetilta. Toisaalta esim. suorissa osakkeiden ostoissa stoploss on mahdollista asettaa. Jos samaa tuotetta ostaa unlimited turbona, niin silloin ei voi - vaikka sama kurssitieto on reaaliaikaisesti Nordnetin käytössä. Itse hyötyisin eniten siitä, että stoplossin voisi asettaa kohde-etuuden mukaan (esim. osakkeen), koska teen treidaukseen liittyvät analyysit Trading Viewissä sen mukaan. Mutta tuosta saataisiin suoraviivaisesti johdettua myös reaaliaikainen unlimited turbon hinta - tätä ei vain syystä tai toisesta ole nähty riittävän tarpeelliseksi tehdä.

Olen kyllä samaa mieltä, että toteutuneiden kauppojen perusteella triggeröityvä stoploss ei olisi millään muotoa käyttökelpoinen.

4 tykkäystä

Tässä on hyvä pitää mielessä että NN unlimitedit, minifutut ym on Nordean tarjoamia tuotteita, ja kauppapaikka on auki vain määriteltyinä aikoina JA jos kohde-etuus heiluu eli volatiliteetti kasvaa äkkiä, laidat katoavat herkästi.

Se on siis melko epävakaa kauppapaikka verrattuna vaikka alustaan missä * ammattisijoittaja * voi ostaa vaikka nyt esim. QQQ/SQQQ yksityishenkilönä. Se on likvidi tuote millä käydään kauppaa vuorokauden ympäri arkena (vrt. ES F millä käydään kauppaa 23h/vrk) ja voit määrittää tarkalleen stopin/take profitin.

4 tykkäystä

Miten saat käytyä kauppaa jenkki-etf:illä yks.henkilönä, jos asut EU-alueella?

2 tykkäystä

Eikö IBKR kautta onnistu?

2 tykkäystä

Eipä onnistu yks.henkilönä! Futuilla voi kyllä käydä kauppaa ja optioilla, muttei etf:illä. Ainakaan minä, sillä kyselin.

3 tykkäystä

Sitten passi muualle ja senkun asuu EU- alueella

Edit pitää korjata tuo disinformaatio tuosta aikaisemmasta viestistä. Kiitti @DayTraderXL ojennuksesta :+1:

1 tykkäys

Pitäisi olla kirjoilla jossain Bahamalla😎

6 tykkäystä

Voit käydä kauppaa jos ilmoitat olevasi ns. ammattimainen sijoittaja.
Tosin hakemus ei välttämättä mene läpi

2 tykkäystä

Kyllä, mutta se muuttaa monta muutakin asiaa. Oletin tässä kommentissa puhuttavan normaalista yks.sijoittajasta.
Tämä EU-direktiivi on käytännössä puhdasta protektionismia, mikä pitäisi saada muutettua niin, että vapaa kilpailu ja yhdenvertaisuus sijoittajina olisi toimivaa.

1 tykkäys

No niin tämä asia on tässä nyt tullut harvinaisen selväksi, ja hyvä niin. Tästä epäoikeudenmukaisuudesta voisi varmasti jankata vaikka kuinka&miten. Börde ei ole reilu paikka. Jos olisi, niin sielä jaettaisiin kaikille tasapuolisesti rahnaa

2 tykkäystä

Juu, olen kyllä “normaali” yksityissijoittaja.

Olen käynyt kauppaa lähinnä amerikkalaisilla tekno-osakkeilla (AAPL, TSLA, …) ja indekseillä (SP500 ja Nasdaq), joten noiden kauppaan toivoisin löytäväni järkevät tuotteet ja kaupankäyntialustan. Strategian keskiössä on asettaa kullekin treidille vakioriski, joka johtaa useassa tapauksessa vaateen käyttää viputuotteita tai lainoitusta, koska salkun koko ei itsessään aina riitä suoriin ostoihin. Tämän vuoksi unlimited turbot tai minifutuurit ovat olleet käteviä.

Itselläni Nordnetin alusta on toiminut pääsääntöisesti moitteetta unlimited turboilla. NN:n kaupankäyntiajatkin sopivat hyvin tuohon tarpeeseen, koska niillä voi käydä kauppaa aikavälillä 9:15 - 22:55 ja jenkkipörssi on auki 16:30 - 23:00. Ainoastaan post-marketin aikaan kaupankäynti ei ole mahdollista. Kerran toki törmäsin uskoakseni tuohon “laitojen katoamiseen”, jolloin en pystynyt myymään tuotetta n. 10 minuutin aikana kun hinta pomppasi nopeasti treidiä vastaan. Onnistuin kuitenkin tuolloin ostamaan vastakkaista viputuottetta samalla määrällä, joten en kärsinyt tuossa rahallista tappiota - onneksi satuin olemaan koneella tuolloin.

Hyvänä vinkkinä poimin tästä keskustelusta ETF:ien käytön. Näitä en ole ehkä täysin älynnyt tutkiskella. Pikainen googlailu toi kyllä esiin saman ongelman kuin BULL/BEAR-sertifikaateilla eli päivien välinen heilunta syö tuottoja kun käytetään vivutettuja ETF:iä. Mielelläni toki kuulisin kommentteja / vinkkejä, jos jollakin olisi kokemusta ja näkemystä niiden soveltamisesta ym. tarpeeseen.

2 tykkäystä

Niin sitä tuossa puhuttiin äsken, että vivutetut jenkki eftit eivät kuullu meidän eu tampioden valikoimaan. Toki saat jotain dax Ishares versiota S&P tai Nasdaq & Russell ostaa.

Näissä on kuitenkin jossain määrin heikohko likviditetti ja spread sikäli mikäli nopeaa kauppaa haluaa duunata. Sitten siinä on kanssa se valuuttariski, mikä varsinkin tällä hetkellä on oikein kouriin(salkkuun)tuntuva. Esim. Jos oot ostanu jotain mid cap 600 etf: mikä jörnii ja mörnii paikoillaan, ni häviät rahaa joka ikinen päivä tällä EUR/USD menolla

2 tykkäystä

Näyttäis noissa nordnet marketsin viputuotteissa olevan aika paljon pienemmät spreadit kruunujen puolella. Ootteko käyttäny valuuttatiliä ja kruunuja noihin veivauksiin? Toki siinä on sit valuuttariski mukana, mutta spreadissa aika iso ero. Ja on siellä myös isompi vaihto kuin eurojen puolella josta voi joskus olla hyötyä. Pitänee itse koittaa kruunu veivuuta.

Toinen kysymys stoppareista kun niitä ei nordnet marketsissa ole. Käytättekö jotain toista mestaa vai stoppaatteko treidit manuaalisesti?

1 tykkäys

Ei kai niissä valuuttariskiä ole sen enempää kuin kohde-etuudessa mahdollisesti oleva? Euroissa noteeratun osakkeen kruunuilla ostetun viputuotteen kruunuarvo nousee kruunun kurssin heikentyessä ja päinvastoin.

Ja se stopperien puute on niihin tarkoituksella jätetty ominaisuus, jotta saadaan rahat varmemmin pelurilta sijoittajalta pankille. Varovasti siis niiden kanssa.

2 tykkäystä

Ajattelin niin että vaihdan kruunuja nordnetin valuuttatille ja pistän sinne summan x mitä treidaukseen tartten. Niin valuuttariski on sen kruunukassan kokoinen.

Stopparit tosiaan puuttuu ja koodarina mietin että saisko tuohon itse väännettyä rinnalle semmosen. Se varmasti olisi mahdollista jotenkin. Toki otan suosituksia mielellään vastaan, että missä muualla sais treidattua vivun ja stopparin kanssa, mutta kuitenkin niin että ei ole mitään CFD yms. härpäkkeitä joissa verokohtelu tekee homman kannattamattomaksi. Ois mielenkiintoista kuulla että missä porukka treidailee.

Niin ja stopparista vielä se, että jos semmonen noissa viputuotteissa olisi tai semmosen itse tekisi niin sen pitäs perustua tarjoustasoihin eikä viimesimpään kauppahintaan. Mutta tää varmasti onkin kaikilla jo tiedossa jotka noita on käyttänyt. Käyttäsin mielellään muuten nordnettia, mutta toi stopparin puute on kyllä erittäin iso miinus.

Itekkin oon tätä juttua kattonut ja yleisestikään stoppareita ei näytä näillä tuotteilla olevan. Luulen että kyse on enemmänkin rahankeruun sijasta siinä että nordnet ei halua joutua vastuuseen jos tapahtuu ns slippagea. Jossain 20snt maksavassa turbossa hinta liikkuu sen verran nopeasti. Saattaisi asiakaspalveluun tulla yhteydenottoja kun stopit ei toimikaan.

Mielenkiinnolla kyllä odotan jos jostain stopparin löydät tai jos koodaat!

Itse olen asettanut tradingviewissä hälytystasoja ja stoppaillut manuaalisesti.

Muuten: mitä olette foorumilaiset mieltä viputuotteiden käytöstä pitempiin veiveihin, eli unlimited turbolla vaikkapa kuukauden tai puolen vuoden swingejä pienellä vivuilla?

Kertokaa joku tyhmälle mikä on homman nimi tässä.

Tradingview ostettu reaaliaikainen CBOE, silti chart jäätynyt perjantaihin mutta hinta kuitenkin päivittyy?? Onko jokin MLK day sekoilu menossa? Indeksifutuurit auki klo 20 asti Suomen aikaa käsittääksein.

@DayTraderXL onko Sinulla tietoo asiasta?

Pörssi heillä kiinni tänään.