Treidaus viputuotteilla

Mitä viputuotteille tapahtuu, jos osakkeessa tapahtuu perusteellisia muutoksia, esim. splittaus tai Sammon tapauksessa jakautuu kahteen yritykseen?

Moikka,

Nordnetin fortum unlimited turbossa T LONG FORTUM NORDNET F70 on buy-back päällä, eli uusia ei saa ostaa mutta lunastavat vielä myytyjä markkinalta pois.

En löytänyt ehdoista mitään määräaikaa kuinka kauan jatkavat tuota, onko jotain tietoa miten kauan nuo kestävät ja sentään loppuessa maksavat erotuksen stop loss tasoon eikä rahat vaan häviä kun instrumenttia ei saa myytyä??

Varmaa tietoa saa tuotteen esitteestä, mutta yleensä pitävät auki kunnes kaikki on ostettu takaisin. Ja hinta heiluu kohde-etuuden mukaan edelleen (jos ei knockkaa)

Yleensä jos versiota X ei enää myydä, tilalla on toinen versio. Ihan normaalia.

3 tykkäystä

Kiitos! tosiaan en ehdoista löytänyt tuolle mitään määräaikaa joten eiköhän se menisi sitten lunastuksen kautta ja saisin kuitenkin ns. oikean summan vaikka en lähtisi nyt myymään vaan holdaisin tuoton toivossa.

Ainahan voit myydä tuon ja ostaa tilalle vastaavan.

En ainakaan heti löytänyt yhtä isolla vivulla mikä ehkä syy siihen miksi lopettivat myynnin. Tämä toki vain arvailua. Ja lisäksi toki nuukuus kun olisi taas hävinnyt spreadin

Mitä tuotteita nämä ovat?

Jos etsin normaalisti minifutuuri sivulta sanoilla Qt tai Qt group ei löydy mitään, mutta normaalilla haulla Qt löytää esim yllämainitun tuotteen? :thinking:

1 tykkäys

Nuo ovat muita kuin Nordnet markets-viputuotteita. Löytyvät kohdasta Pörssit ja markkinat → Muut viputuotteet. Näissä on aina jokin kaupankäyntikulu.

5 tykkäystä

Osaatko Wallet sanoa miten nuo turbot käyttäytyy osingon irtoamisessa? Huomioiko sitä jotenkin vai kannattaako käytännössä aina myydä ennen kuin irtoaa?

Hyvä kysymys johon minulla ei ole vastausta. Ymmärtääkseni osingon irtoamisen vaikutus on ”siivottu” pois näistä viputuotteista.

Joku palstalla varmasti tietää paremmin.

1 tykkäys

Kiitos nopeasti vastauksesta!
Löysin toisella yrittämällä ehdoista seuraavan kohdan joten pitäisi kai olla huomioitu:
(a) Unlimited Turbo Long:
The return of the Instruments depends on the performance of the underlying asset during the lifetime of the Instruments.The price of the Instruments will be adjusted for dividends in the underlying asset. The price of the Instruments will increase when the price of the underlying asset increases, and decrease when the price of the underlying asset decreases.

3 tykkäystä

Osaako kukaan sanoa miksi Bull Nasdaq x20 bnp7 tuotteesta hävisi yhtäkki osto ja myyntilaidat? Juuri kun olin menossa myymään omaa positiota.

2 tykkäystä

@PekkaKaukalo Nuissa on monesti että jos porukka laittelee sinne omia näkemyksiä käyvästä hinnasta/ eli siis resting ordereita niin saattaa laidat kadota.

4 tykkäystä

…tai jos kohdekurssi liikkuu liian nopeasti niin se on ihan sisäänrakennettu ominaisuus että laidat katoaa

6 tykkäystä

Joskus noi häviää syystä tai toisesta. Yleensä ne mistä häviää käydään kauppaa vähemmän. Kannattaa kattoa ennen ku ostaa spreadit eli paljo on osta ja myyntitasojen välinen ero (Hyvä olla 2% tai vähemmän).

Mutta elä huoli, kyllä ne vielä tulee takaisin. Vähintäan se taso että voit myydä.

5 tykkäystä

Kiitoksia kaikille vastauksista ja vinkeistä. Toivottavasti laidat löytyisi.

Olisi vain ihan mukava päästä positiosta eroon vielä kun se on mukavasti plussalla :grin:

2 tykkäystä

Jos laidat häviää selvästi pidemmäksi aikaa kun vaan minuuteiksi, niin kannattaa yrittää myydä positio kun se on plussalla ja haluaisit siitä muutenkin eroon, jotta järjestelmään jää jälki myyntiyrityksestä. Mulla joskus katosi laidat pitkäksi aikaa kohteesta ja ne oli lopulta tunteja poissa.

Mutta olin tosiaan yrittänyt myydä kohteen pois aika pian laitojen kadottua eikä se mennyt läpi. Kun sain aspaan yhteyden niin totesivat että kyseessä oli joku virhe, ja koska järjestelmään oli jäänyt jälki mun myyntiyrityksestä niin mulle taattiin että saisin senhetkisen hinnan, TAI optiona voisin myydä kohteen itse kun laidat palautuu. Kävi tosiaan tuuri kun kohde eteni kovaa vauhtia myyntiyrityksen jälkeen mulle edulliseen suuntaan, koska lopulta laidat palautu ja möin itse kohteen 5-numeroisen voiton kera (eikä ollut edes ykkönen eka nro).

Mutta tosiaan myyntiyrityksestä jää jälki jonka perusteella pääset potista aspan avulla eroon senhetkiseen hintaan JOS kyseessä on virhe eikä “normaali” laitojen hetkellinen katoaminen

9 tykkäystä

En olisi ihan varma tuon jäljen riittämisestä hyvitykseen ainakaan yhtään isommissa kaupoissa. Muutenhan tuo on sinulle ilmainen optio, eli teet korkean volan tilanteesta myyntitoimeksiantoyrityksen ja jos kurssi palautuu et ole yhteydessä aspaan. Jos laskee edelleen, olet yhteydessä aspaan.

Olin aspaan yhteydessä kun laidat oli kadoksissa ja kyseessä oli virhetilanne, ei normaali laitojen katoaminen korkean volan yhteydessä. Minulle nimenomaan sanottiin että tämä optio on olemassa, eli voin myydä kun laidat palautuu tai hyväksyä sen hetken hinnan kun yritin myyntiä ensimmäisen kerran. Tämä oli todellakin minulle edullinen optio, ja en missään nimessä lupaa että sama onnistuu muilla. Siksi ensisijaisesti heti yhteys aspaan kun laidat on epänormaalin kauan kadoksissa ja tapauskohtaisesti sieltä varmaan neuvotaan miten tilanteessa toimitaan. Minulla todellakin olisi riittänyt epäonnistuneesta myyntiyrityksestä jäänyt jälki, ja kyseessä oli tilanne jossa olin ostanut suurinpiirtein ko. viputuotteen laidat tyhjäksi eli luokittelisin sen “yhtään isommaksi kaupaksi”

Pelkkä korkean volan tilanteessa tehty myyntiyritys, jossa laidat normaalistikin katoavat tuskin riittää option saamiseen. Korostan vielä että kyseessä oli selvä järjestelmän vikatoiminto jossa laidat ei tunteihin palautuneet

3 tykkäystä

Hei! Innostuin kokeilemaan treidaamista Nordnetin Unlimited Turboilla ja Minifutuureilla. Kyseiset tuotteet ovat sopineet ihan hyvin omaan tapaani treidata, jossa tuotetta pidetään keskimäärin muutamia päiviä (vaihdellen vajaasta päivästä muutamaan viikkoon). Ainoa puute noilla tuotteilla on, että niihin ei itse voi asettaa Nordnetillä omaa erillistä stoploss-tasoa - tuotteissa itsessään on stoploss, mutta tyypillisesti se on huomattavan kaukana siitä, mihin sen haluaisin. Nordnetilta kysyttäessä stoploss-ominaisuus on kehityslistalla, mutta samaa on kysytty jo kolme vuotta sitten saaden samanlaisen vastauksen - eli tämän suhteen ei kannata hengitystä pidätellä.

Kysyisinkin, että olisiko jollain tietoa toisesta välittäjästä, jolla olisi tarjota Unlimited Turboja (tai sen tyylisiä tuotteita), joihin voisi soveltaa stoploss-rajoja? Itse en ole onnistunut vielä löytämään. Kiinteävipuiset bull/bear sertifikaatit eivät ole ehkä sellaista mitä haen, koska päiväkohtainen heilunta syö tuottoja eikä CFD-tuotteet, joita verottaja ei tunnista.

Kiitos jo etukäteen!

2 tykkäystä