Trumpilta Bidenille - Vallan vaihtuminen 2021

Jos vertaa suomalaisiin puolueisiin, niin

Republikaanit on: Perussuomalaiset + Kristilliset + Ano Turtiainen

Demokraatit on: Kokoomus, SDP, Keskusta, Vihreät, Vasemmistoliitto, RKP

5 tykkäystä

Kiva kun et laittanut Kokoomusta publikaanien joukkoon, vaikka Orpolla on välillä hieman mopo keulinut. :wink:

3 tykkäystä

Btw. Newsweek ei ole enää ihan se sama Newsweek, mitä se joskus oli…

Vielä yksi kuva. Kun jenkeissä politiikasta on tullut korruptoitunutta duopolista loanheittoa, niin yhä useampi jättäytyy ulkopuolelle.

Jenkeissä olisi kovasti toiveita äänestysjärjestelmien muutokselle niin, että myös muitakin puolueita voisi olla. Mutta kaksi valtaapitävää puoluetta eivät luonnollisesti ole kiinnostuneita status quoa muuttamaan.

7 tykkäystä

Poliittisia jakoja voi tehdä esim. dikotomioilla oikeisto - vasemmisto, konservatiivi - liberaali, isänmaallinen - äidinmaallinen, nurja - suvaitseva, sekä kaikista kuvaavin on varmasti: rehellinen - puolueellinen. Mitä puoluetta itse…

2 tykkäystä

Tää oli kyllä ihan hyvä dem/reb jako suomalaisesta näkövinkkelistä, joskaan en olisi itse ehkä noin radikaalisti vetänyt. Tosin nyt kun tota pohtii niin kyllä mä tällä hetkellä voin tollaisen jaon helposti hyväksyä. Kokoomus ja Keskusta tossa seilaa puolelta toiselle eri aikakausilla, mutta tällä hetkellä oikein paikkaansa pitävä.

Toi tilasto gapista puolueiden välillä ~150v välillä on myös mukava tilasto pohtia kun asettaa eri presidenttejä ja ajanjaksoja tohon aikajanalle. Pientä eroa kun miettii Woodrow Wilsonin hommia vakuuttaa senaatti ja kansa puoltamaan osallistumista ensimmäistä maailmansotaa sekä yritystä varhaisen YK:n pystyttämiseen ja sitten taas jenkkien yhtenäisempää velvollisuutta toisen maailmansodan suhteen. Nyt mietitään oranssin miehen hiuksia ja toisella puolella vanhuksen orastavaa dementiaa.

Sen sijaan toi jenkkinäkökulma Suomen politiikasta on hieman mutkien suoraksi vetämistä. En kiellä etteikö Suomen politiikka olisi tylsää, mutta hieman pitkälle mennään jos kirjoittaja kutsuu Persujen politiikka naisten ja vähemmistöjen kohdalla vastenmieliseksi/kuvottavaksi. Vaikka sieltä erinäisiä yksittäisiä sankareita löytyykin, niin ei täällä kuitenkaan missään Venäjällä olla vaan ne mielipiteet on lähinnä jotain homoavioliittoihin tai sukupuolen hälventämiseen liittyviä asioita ja siinä saa mielestäni olla kukin haluamaansa mieltä, vaikka ihmisten ärtymyksen ymmärränkin. Itse en pidä persuista ja vasemmistoliitosta lähinnä sen takia että haluaisin poliitikoille edes hieman alaa sivuavan koulutuksen enkä nyrkkeilijöitä, lähihoitajia ja lukiopohjia. Haluan tietää että ne tietää politiikasta ja ajamistaan asioista paljon enemmän kuin minä luulen itseni tietävän. Toki molempien puolueiden puheenjohtajille nostan hattua ja pidän pätevinä enkä väittelisi kummankaan kanssa. Kunhan Li lopettaa ministerinä “paskapuheesta” puhumisen ja Halla-aho mahdollisena tulevana ministerinä lopettaisi twitterväittelyt.

1 tykkäys

Vähän on Joe Biden ns. ohi parasta-ennen päiväyksen pressan duuniin. Kyllä, tämä on tietty vain pieni kömmähdys, tarkoitus oli varmaan että mukana on sana “prevention” mutta…

Yllättäen vastapuoli repii tästä sammakosta kaiken ilon irti varsinkin kun tiedetään että syytökset huijauksista lentelevät jo sakeana.

3 tykkäystä

Vaikka Biden varsin hyväkuntoiselta vaikuttaakin, niin elämän realiteettteja ei voi ohittaa. Yksittäiset kömmähdykset eivät miestä vielä pahenna, mutta etenkin Biden on todella vanha USA:n presidentin vaativaan virkaan. Ihan puolivakavasti mietin jossain välissä, että jos Biden voittaa saattaa USA saada ensimmäisen naispresidenttinsä, jolla sitten virtaa riittääkin vielä vuosikymmeniksi. En tietenkään toivo mitään pahaa kummallekaan USA:n presidenttiehdokkaalle, mutta elämä on…

1 tykkäys

Nyt on kyllä kova :rofl:

Mutta jännää on meininki, kun republikaanien sisälläkin ammutaan näin kovilla:

Luonnollisesti uhkailua raastuvasta kehiin:

Johon vastataan aika railakkain sanakääntein:



Nyt joutuu googlettamaan notta mikäs hitto tuo Lincoln Project on…

8 tykkäystä

Olen ymmärtänyt että se on Republikaanien Never Trump- jatko-osa. Eli puolueen sisäinen “oppositio”. Motiivit… riippuu keneltä kysyt.

1 tykkäys

Ennennäkemättömästä ennakkoäänestyksen vilkkaudesta on ollut uutisia myös monissa USA:n paikallislehdissä. Sehän voi ehdokkaiden kannalta tarkoittaa eri asioita eri puolella maata.

Tuskin mikään yllätys kenellekään, siis se, kuka vie New Yorkin. Mutta ihan lukemisen arvoinen kuvaus kadun miesten ja naisten mietteistä.

Biden olisi voinut vastata, että tulemme panostamaan uusiutuvaan energiaan, mutta tämä ei tarkoita öljyteollisuuden alasaloa, sillä energian tarve tulee olemaan edelleen suuri. Ja että mm. Texas on saanut uusia työpaikkoja tuulipuistoista jne… Jotain mistä ei olisi saanut tuollaista lyhyttä mehukasta video pätkää leikattua.

Biden tuntui aika hermostuneelta keskustelun edetessä. En toki ihmettele, kun trumpin kanssa keskustelee.

Omasta kuplasta ääni menisi tietysti bidenille, mutta trump ei ole sotinut suuremmin, ja saanut joitain omia tavoitteitaan edistettyä. Taloushan heillä rullasi ennen koronaa mallikkaasti.

Toivon bidenin voittoa toki itse, mutta amerikkalaisen äänestäjän ja liikkuvien äänestäjien kannalta, ei olisi kannattanut ehkä noin vahvasti linjata, video klippi on nyt helppo irrottaa kokonaisuudesta.
Hyvin kysytty Trumpilta siinä kohdassa.

1 tykkäys

Juu Biden töppäsi ihan itte, ei öljyteollisuutta voi suolata Jenkkilässä.
Ja onhan Biden sleepy… ja Trump mister fake news…

Varmaa on vai yksi asia, USA saa skeidan pressan 2021

1 tykkäys

Joku voi yllättyä mutta olen jopa suunnilleen samaa mieltä. Vaihtoehdot ovat “huono” ja “aivan uskomattoman huono” itse henkilön osalta. Ajetun politiikan osalta tilanne on hieman parempi - R-merkkinen hallinto todennäköisesti ei verota firmoja kuoliaaksi riippumatta henkilön tahdittomuudesta ja kyvystä ajaa vastapuoli hulluuden partaalle…

2 tykkäystä

Siinä rauhankyyhky Biden uhkailee Ukrainan presidenttiä, että huonosti käy, mikäli Poro ei tottele Bidenin “ohjeistuksia”.

2 tykkäystä

Tämä ketju lienee luukku amerikkailaisten äänestäjien tilanteeseen… Biden olis maailman kannalta uuden energian osalta kiva juttu. Toivotaan trumpin kin edistävän sitä puolta jos tulee valituksi.

Ilmastonmuutos, kuitenkin on aika merkittävä juttu ja maailman sähköistäminen auringolla ja tuulella kuulostaisi mahdottoman hyvältä asialta.

11 tykkäystä

Jeps, maailman yksi johtavista asiantuntijoista sanoo kuvion aika suoraan:

11 tykkäystä

Luulen (en tiedä), että sitoutumattomista ei kuitenkaan saisi niin helposti yhtä isoa puoluetta, jolla olisi oma valtapuolueista poikkeava agenda. Tämä itsessään saattaa käytännössä estää minkäänlaisen muutoksen.

Tällaisen tilaston löysin:

Edit: lähde unohtui:

3 tykkäystä

Päivittäin päivittyvistä kyselyistä (USC, IBD) on saatavissa ensimmäistä indikaatioita, ettei viimeinen väittely olisi oleellisesti muuttanut tilannetta. Trumpin nousu pysähtyi alkuviikosta eikä se ole jatkunut. Toki vahvistusta täytyy vielä odotella erityisesti osavaltiotasolta, mutta vaikuttaa siltä, että Trumpille alkaa tulla kiire.

Fossiilisiin polttoaineisiin liittyvistä kommenteista olisi mielenkiintoista tietää, oliko asian esillenostamisesta sovittu Bidenin tiimissä etukäteen vai poikkesiko ehdokas pelikirjasta. Onhan tuossa omat riskinsä (etenkin kun Texas on mahdollisuuksien rajoissa demokraattien voittaa), mutta voi myös olla, että kampanja on huomannut nuorten/ympäristömielisten äänestäjien karkaavan pro-fracking -kommenttien takia, ja nyt päätettiin reagoida.

4 tykkäystä