Työeläkkeen kertymä

Tuosta on muistaakseni keskustelua jossakin kohtaa ketjua.

Suurin osa suomalaisista typeryksistä ostaisi ylimääräisellä rahalla kalliimman auton tain kalliimman asunnon isommalla velkarahalla.

Eli ei sovi meille, isopäiselle kansakunnalle :grinning:

1 tykkäys

Sijoituskohteiden pitäisi tietysti olla rajatut eli pörssi tai korkoinstrumentit ja varoja ei saisi ulos ennen eläköitymistä.

3 tykkäystä

Yhdysvaltojen eläkejärjestelmä - Eläketurvakeskus (etk.fi)

Vaihtoehto, jossa valtaosa tekee töitä kuolemaansa saakka…

1 tykkäys

Suomessa työeläkeyhtiöiden sijoituskohteita rajoitetaan tyhmästi. Maailma on muuttunut, mutta nollakorkomaailmassa näiden on pakko sijoittaa merkittävä osa korkoinstrumentteihin. Eilinen KL valaisee asiaa, Ruotsissa eläkeyhtiöiden tuotot kaksinkertaiset Suomeen verrattuna. Minulla on jenkkiystäviä, jotkut tekevät töitä kuolemaansa saakka, jos eivät ole pitäneet huolta eläketurvastaan. Tämä on täysin eri asia kuin se, että kansalainen saisi Suomessa itse vaikuttaa siihen, mihin hänen omat eläkevaransa sijoitetaan. Tälläkin sivustolla osa saa 100 %/v, kun eläkeyhtiö saa 4,5 %.

3 tykkäystä

Juuri näin. Me fiksut hyödyttäisiin tästä, mutta meitä on suomalaisista liian pieni prosentti, jotka eivät jonota vuorokautta ilmaisen muoviämpärin toivossa :love_you_gesture:

1 tykkäys

Suosittelen kuuntemaan ja.miettimään että onko järkeä vai ei?

6 tykkäystä

Voi tässä sijoitushommassa hävitäkin, mutta jos olsii mahdollisuus, että saisin itse vaikuttaa esim. 60 % eläkevarallisuuteni kohteisiin, niin ottaisin sen oitis vastaan. Ne jotka haluavat, tyytyisivät noihin olemattomiin tuottoihin ja tyytyisivät sitten myös olemattomiin eläkkeisiin.

2 tykkäystä

Ei nuo olemattomat tuotot vaikuta sun eläkkeeseen. Se määräytyy työtulon eli eläkemaksujen mukaan.

Edit:

Toki siihen vaikuttaa koska jää, elinaikakerroin ja mitå niitä nyt on

Nuo kaikki leikkurit ym mitä meille nuoremmalle polvelle on keksitty ovat vain ja ainoastaan olemassa vanhempien ikäluokkien eläkkeiden turvaamiseksi. Jos tuo ei ole pyramidihuijaus niin ei mikään

Eläkejärjestelmän kestävyyttä tarkastellaan onko se nyt vuosikymmenittäin, enkä suurta toivoa näe ainakaan mistään helpotuksista omalta osin

3 tykkäystä

Jos eläkeyhtöt saisivat paremman tuoton pääomalleen, niin eläkemaksuja ei tarvitsisi kerätä niin paljon. Tai vaihtoehtoisesti ne pystyisivät maksamaan parempia eläkkeitä. Kyseessähän on vain poliittinen päätös. Joka tapauksessa eläkevarojen huono sijoittaminen on kansantaloudellista tuhlausta, mitä en voi kannattaa. Eläkkeiden rahastointiaste on ollut Suomessa pitkään n. 20 % eli nyt kerättävistä eläkemaksuista meni 80 % maksettaviin eläkkeisiin. Tämäkin muuttui jo monta vuotta sitten eli varat hupenevat koko ajan ja työssäkäyvät ikäluokat pienenevät samalla kun ihmiset elävät entistä pidempään. Viimeksi mainittua korjataan elinajanodotteella. En ole huolestunut omasta eläkkeestäni, vaan kansantaloudesta.

6 tykkäystä

Hei kuule, sitten kun me vanhat ollaan offline, sinä ja sinun ikätoverit tulette olemaan etuoikeutettuja, parempiosaisia hyötyjiä?
Nyt se tuntuu niin epäreilulta ja väärältä mutta ajan myötä uskon että sinunkin näkemys muuttuu :hugs:

1 tykkäys

Sehän se ongelma on, nykyjärjestelmällä me ei koskaan tulla olemaan niitä hyötyjiä. Maksajia kylläkin koko elämän.

3 tykkäystä

Tuolla asenteella nyt voi kokea koko elämän vääräksi. Se mikä meillä on ollut jo syntyessä, on ollut edellisen sukupolven aikaan luksusta, jos sitä on ollut edes olemassa.

En tykkää yhtään enempää tästä eläkesuuntauksesta, mutta ihan turha siitä on edellistä sukupolvea syyllistää. Ei siellä ole ollut mitään kristallipalloa ennustaa 100% tarkkuudella mihin suuntaan Suomessa talous ja syntyvyys menee.

3 tykkäystä

Niinkuin sanoit, et tykkää yhtään enempää tästä eläkesuuntauksesta. Miten se eroaa minun sanomisesta?

Vastuu pitää kantaa vaikka tekisikin väärin vahingossa. Ei sitä vastuuta voi muille syytää, varsinkaan jos se laittaa muut huonompaan asemaan.

3 tykkäystä

Onko sinulle joku ehdotus järjetelmästä jolla te hyödytte, mutta ei tarvitsisi oikein maksaa mitään.
Itse olen maksanut 44 vuotta veroja ja omaa eläkekertymää, niin jotenkin tuntuu että olen sen ansainnut.
Lasket vaikka keskituloisen mukaan maksetut verot, niin kun sen summan ovat nuoret sukupolvet maksanneet, niin sitten ehkä voisi olettaa saavansa jotain.
Mulle kaikki heti on välillä nuorempien tavoite, se ei ole pelkästään huonoa asia, mutta nykyään on nuorille keskimärin paljon enemmän tietoa ja mahdollisuuksia kerätä varallisuutta vanhuutta varten, jos se on tavoite.
Tämä on siis positiivisessa mielessä kirjoitettu ja tiedoksi, että minulla on neljä aikuista lasta joiden mielipiteitä olen tässä myös kuunnellut ja mahdollisuuksia kartoitellut. Nuorissa on voimavara ja vanhat ihmiset, joilla on hyvä eläkekertymä joutavat eläkkeelle pois roikkumasta työselämästä ahneuttaan vain kasvattaa eläkekertymää ja näin viemällä nuorten työpaikkoja. Pienituloisimmat vanehammt ihmiset pienellä eläekertymällä on sitten oma ryhmänsä.

3 tykkäystä

Se eroaa siten, että käsittelet ongelmaa samalla tasolla kuin joku olisi kaatanut kahvit pöydälle. Sitä jatkaen eikun selvität kuka eläkejärjestelmän aikanaan tällaiseksi mitoitti ja vaadit päätä pölkylle. Valitettavasti todellisessa maailmassa se oikeus ei aina toteudu eikä tuollaista himmeliä ihan yhtäkkiä korjata. Se mitä itse olen tuohon ehdottanut yhtenä pienenä keinona, on maksimikatto eläkkeelle. Jos 3000e bruttoeläke ei riitä kovatuloiselle eläköityneelle johtajalle, olettaisin että sitä omaisuutta on kertynyt muutenkin.

Vaihtoehto b), leikataan kaikkien eläkkeitä ja samalla lisätään takuueläke, toimeentulotuki ja asumistuki menoja. Toisin sanoin hyöty nolla.

1 tykkäys

Olenko missään vaatinut järjestelmaa missä hyötyisin mutta ei tarvitsisi maksaa mitään? Siis mistä tällaisen repäisit?

Kun olet maksanut 44v. eläkertymää, olet todellakin sen ansainnut. Valitettavasti järjestelmä on niin mätä, että sinun maksuillasi eläkettäsi ei makseta, vaan se maksatetaan meillä nuoremmilla ja se on väärin. Vastuu on ihan yhtälailla sinulla kantaa huonosti hoidettu eläkejärjestelmä, kuin se on meillä nuoremmilla.

Haluan järjestelmän, missä minä maksan omaa ja oman ikäluokkani eläkettä varten ja saan tasavertaisesti takaisin. Nyt maksan 80% muiden eläkettä, ja 20% sijoitetaan huonosti omaa eläkettä varten samalla kun maksan suurempia eläkemaksuja ja eläkeikä nousee niin korkeaksi etten sinne saakka edes elä.

En vaadi kenenkään päätä pölkylle, vaadin vaan vastuunkantoa tasapuolisesti.

Todellisessa maailmassa oikeus ei aina toteudu, joten se pitäisi vain hyväksyä? Ei käy minulle.

Eläkekatto on hyvä alku. Vahvempi rahastointi myös. Ratkaisuja siis löytyy ja niihin pitää panostaa, eikä vain pakotta nuorempia maksumiehiksi.

5 tykkäystä

Nyt ihan oikeasti. Samalla logiikalla jokaisen sukupolven pitää kokea sota ja nälkävuodet. Yhteiskuntaa et saa noin nopeasti pyörimään tai ehdota toki keinoja jos sinulla niitä on? En ole vielä muuta nähnyt, kuin että tämä nykyinen malli on väärin. Okei, heititkin tuonne rahastoinnin, mitä en huomannut.

Yksikönä sen sijaan voit tehdä. Minä sijoitan, vaimo sijoittaa ja pojallakin on pieni rahasto jota kasvatetaan. Turha jäädä vatvomaan sitä, mille et yksilönä voi mitään (tai noh, aina voi pyrkiä asemaan jossa voit) vaan keskittyä asioihin, joihin voit vaikuttaa.

Miten sota ja nälkävuodet liittyy vastuuseen?

Vastuu on myös eläkkeen saajilla. Nyt kun on selvästi käynyt ilmi, etteivät heidän eläkemaksunsa ole olleet riittäviä, ei niitä kaikkia maksuja voida sylettää nuoremmille, vaan sillon pitää tehdä myös leikkauksia eläkkeisiin. Vastuu tasapuolisesti.

Ei minulla tarvitse olla ratkaisuja sen toteuttamiseen nostaakseni epätasa-arvon esille. Ei ole ammattitaitoa riittävästi siihen.

3 tykkäystä

Sota ja nälkävuodet liittyy siihen, mitä sekin sukupolvi teki tulevien sukupolvien eteen. Tänä päivänä kukaan ei halua tehdä kenenkään eteen mitään.

Edelleen se eläkeleikkaus käytännössä. Alapäästä ei muutu mikään muu, kuin eläkkeen tilalle tulee jokin muu haettava etuus. Lisää työtä, lisää kuluja, kuka voittaa?

Jos työpaikallasi selviää, että työtoverisi on saanut liian vähän palkkaa, eikä firman kassassa ole maksaa enempää, kai olet valmis sielläkin leikkaamaan omaa palkkaasi? Koska sinähän olet yksi osatekijä siihen paljonko firman kassassa on rahaa ja näin ollen tästä vastuussa. Vieläkö se oikeudenmukaisuus houkuttaa?