Työeläkkeen kertymä

Edelleen ei liity mitenkään eläkkeeseen eikä vastuun kantamiseen eläkejärjestelmästä.

Eläkettä voi leikata yläpäästä, ei tule muita tukia. Tarkemmin en osaa kehittää ratkaisua, kuten et sinäkään.

Minulla ei ole vastuuta muiden palkasta eikä työstä. Minun palkkani maksetaan minun tekemästäni työstä, ei muiden. Kenellekään ei makseta enempää palkkaa kuin työtulos ja vastuu osoittaa. Ei siis mitenkään verrannollinen eläkejärjestelmään, valitettavasti.

3 tykkäystä

Mistäs sinun eläkkeesi kertyy, ellei sinun tekemästäsi työstä? Juuri ehdotit että sitä pitää leikata, mutta vastaavasti omista eduistasi et olisi valmis tinkimään, vaikka kuvitteellinen tilanne on ihan sama. Joku on mitoittanut rahavirrat väärin ja tilanne pitää korjata.

1 tykkäys

Oma eläkkeeni kertyy tekemästäni työstä, en ole muuta väittänytkään. Se vain kertyy vähemmän verrattuna nykyisiin eläkeläisiin, se on se ongelma.

Joku on mitoittanut rahavirrat väärin, täysin totta, ja se pitää korjata KAIKKIEN toimesta, ei vain nuorempien = kaikki kantavat vastuun, jota olen tässä ties kuinka monta viestiä toitottanut.

1 tykkäys

Edelleen, miten se eroaa antamastani esimerkistä joka ei sinulle sopinut? Ainoa ero oli siinä, että sinä olisit ollut yksi luopujista ja sehän ei ollutkaan yhtäkkiä oikein.

Olen jo luopunut, nyt on eläkeläisten vuoro, jotta se on tasa-arvoista.

1 tykkäys

Ihan ensimmäisenä laittaisin jonkinlaisen katon eläkkeisiin, varmaan tonne reiluun muutamaan tonniin ois ihan jees? Ei siellä oo kuin 4% eläkkeensaajista muutenkin, pienempikin katto kyllä käy.
Toki tarkasteltas sit inflaation mukaan noita.

1 tykkäys

Onko sinulla joku laskelma, että minun maksuilla eläkettäni ei makseta? En ole vielä edes saanut yhtään eläketta ja maksan edelleen tuloistani itselleni eläkettä ja sinä jo tiedät etten ole maksanut omaa eläkettä. Se taitaa myös riippua siitä kauanko elän, minulla ei ainakaan siitä ole tietoa, onneksi.
Minusta olisi hyvä myös arvostaa edes hiukan muiden maksamia veroja, joista nykyiset nuoretkin nauttivat ilmaisesten palveluiden muodossa ihan anasaitusti tietenkin. Nykyinen tilanne on kuitenkin edellisten sukupolvien rakentama kuten itsenäisyyskin.
Korkeimmille eläkkeille katon laittaminen tuskin auttaa juurikaan, kun heitä on niin vähän, mutta kaikilta leikkaaminen on sitten eri asia.
Eläkevarathan kasvavat koko ajan, no siellä on mukavia työpaikkoja, joissa voi sijoitella muiden rahoja.

2 tykkäystä

80% nykyisistä eläkkeistä maksetaan suoraan nykyisien työntekijöiden eläkemaksuista, niinkuin olen tuolla jo aikaisemmin sanonut.

Olenko jossain väittänyt etten arvosta muiden maksamia veroja?

Nykyinen tilanne on tosiaan edellisten sukupolvien rakentama, joten vastuu on myös heillä kantaa seuraukset mädästä eläkejärjestelmästä. Vastuu kannetaan niin hyvässä kuin pahassa.

2 tykkäystä

Juuri jäit kiinni palkkaesimerkissä siitä, että itse et olisi valmis vastuuta kantamaan. Sama toistuu melkein jokaisen kohdalla, joka on suureen ääneen vaatinut tätä hyvitystä ja olen saman esimerkin heille heittänyt.

Siis tämä on ihan yksinkertainen periaate. Silloin, kun sinä aloitit työurasi, oli eläkeläisiä. Mutta kun silloiset eläkeläiset olivat töissä, ei ollut eläkejärjestelmää, eli he eivät maksaneet eläkemaksuja ymmärrettävistä syistä. Kun eläkejärjestelmä tehtiin, niin oli kaksi vaihtoehtoa:

  1. Eläke tulee yksilön maksettavaksi, eli jos eläkejärjestelmää (ja eläkemaksuja) ei ollut silloin, kun tuolloinen 6-kymppinen oli töissä, niin hän ei olisi oikeutettu eläkkeeseen. Vähän tämän tyylinen systeemi on Singaporessa. Eli siellä vanhuksilla ei juuri eläkettä ole (kai jonkinlainen valtion maksama minimieläke) ja nyt työelämässä olevat maksavat eläkemaksut puhtaasti itselleen ja heillä tulee olemaan hyvät eläkkeet ja vakaa eläkejärjestelmä.

  2. Vanhoille ihmisille, jotka eivät maksaneet eläkemaksuja työurallaan, lasketaan sen suuruinen eläke, jonka he saisivat, jos järjestelmä olisi ollut olemassa jo heidän työurallaan. Tähän tarvittava raha otetaan työelämässä olevilta. Eli tässä systeemissä kukaan ei maksa itselleen mitään, vaan työelämässä oleva sukupolvi maksaa aina edellisen sukupolven eläkkeen. Sinun eläkemaksusi menivät pääasiassa vanhempien polvien eläkkeisiin ja sinun eläkkeesi tulevat pääasiassa nuoremman polven eläkemaksuista, jotka saavat eläkkeensä vielä nuorempien polvien eläkemaksuista, jne.

Systeemin 2 ongelma on poliittinen. Jos maailma muuttuu, niin järjestelmää pitäisi muuttaa, mutta se on poliittisesti vaikeaa. Esim. ihan pelkästään se, että väestönkasvu loppuu, vaikuttaa kertoimiin. Tätä vajetta on paikattu korottamalla eläkemaksuja. Eli kun systeemin rakentamisen aikaan työikäinen väestö oli väestönkasvun, ja terveydenhuollon tason, seurauksena paljon suurempi, kuin eläkkeellä olevien määrä, niin riitti, että eläkemaksut olivat vain muutaman prosentin. Mikäli väestö olisi jatkanut kasvuaan samaan tahtiin ja terveydenhuolto ei olisi kehittynyt, niin näin olisi voitu jatkaa maailman tappiin.

Näin ei kuitenkaan käynyt, joten piti korottaa eläkemaksuja. Nyt eläkemaksut ovat miltei 10-kertaiset suhteessa palkkaan verrattuna alkutilanteeseen. Ja koska kehitys jatkuu edelleen, niin eläkemaksujen pitäisi nousta vielä enemmän. Nyt syntyvät joutuisivat luultavasti maksamaan puolet palkasta eläkemaksuihin ja jäljelle jäävän veroihin, jotta systeemi pysyisi kasassa. Mikäli sitä ei siis saada korjattua jotenkin muuten.

Edit. Lisättäköön vielä, että en ota kantaa siihen, kumpi järjestelmä on parempi. Molemmissa on etunsa. Paras olisi varmaan hyvin toteutettu 2, mutta se on edelleen vaikeaa poliittisesti. Ei sekään ole kovin oikein, että Singaporessa (tai Suomessa) sotien aikainen sukupolvi rakentaa nälkäpalkalla 60-tuntista viikkoa, että saa maan jälleenrakennettua ja sitten elää köyhyydessä sen jälkeen tai tekee töitä astioiden tiskaajina 8-kymppisinä, että saavat ruokaa. Molempia näkee kuitenkin maailmalla, niin halusin tuoda erot esiin.

15 tykkäystä

Tietenkin sama toistuu jokaisen kohdalla jolle olet sen esittäyt, sillä jokainen, paitsi sinä, ymmärtää ettei palkkaesimerkki vertaudu millään tavalla eläkejärjestelmään. Se ei todista mitään muuta kuin sinun ymmärtämttömyytesi.

Eli ei ollut laskelmaa.
Onko tuo mainittu 80% ollut minkä verran esim. 30 vuotta sitten. En ainkaan itse nuorempana ajatellut/valiittanut siitä, että jouduin mahdollisesti maksaamaan vanhemman sukupolven eläkkeitä. Se, että eläkeläisten määrä on suhteessa noin suuri tällä hetkellä on melko sama Euroopassa muuallakin, edelliset sukupolvet eivät tehneet lapsia riittävästi, tein oman osuuteni.
Et ole väittänyt, mutta sävy on selvä.
Laskin karkesti, että olen maksanut veroja yli 1M€, se on minun mielestä vastuuni siitä kantamisesta ja siitä on ollut myös varmaan monelle vähävaraiselle hyötyä, joka on minusta aivan oikein ja hienoa asia, olen siitä mielummin ylpeä kun valittaisin siitä. En vaan voi ymmärtää eläkeläisten syyllistämistä ilman, että tuodaan asian toinenkin aspekti eli saama puoli esiin.

1 tykkäys

Kun sinä vaadit jotain, muttet osaa hahmottaa kokonaisuutta → muut eivät ymmärrä.

Kun sinun pitäisi luopua jostain täysin vastaavasti ja siihen et suostu → taas muut eivät ymmärrä.

Eläke kertyy palkasta. Esimerkissäni puhuttiin palkasta, valtion tilalle vaihdettiin yksi työnantaja. Edelleen olisi se yksi kassa, josta sitä rahaa jaettiin. Tilanteessa oli ihan sama vääryyden kokeminen. Voit laittaa itsesi 60-vuotiaaksi päälliköksi ja vääryyden kokijan 27-vuotiaaksi insinööriksi, jos ratakisko helpottaa ymmärtämistä.

Eläkemaksut ovat sitä mitä ovat sillä hetkellä olleet. Aiotko itkeä myös asuntolainan vähennyksistä, pääomatulojen verotuksesta yms missä sinä koet vääryyttä JA samalla jättää huomioimatta sen, että paljonko esimerkiksi sinä saat sillä palkallasi vs mitä mitä sillä ennen sai?

Joo järjestelmää pitää muuttaa, mutta ei minulla riittäisi mennä pokka selittämään eläkeläisille että kuule sun tuloja pitää leikata, koska MINUN terveen työikäisen ihmisen pitää nyt saada enemmän ja se raha on tultava sinulta, joka et sille mitään enää voi tehdä.

Laskelma on 80% eläkemaksuista tulee työssäkäyjiltä, ei maksetuista ja rahastoiduista eläkevaroista, jos et sitä huomannut.

Itse nuorempana 30v. sitten maksoit 15% eläkemaksuja, nyt maksat 24,4%, niinkuin kaikki muutkin. Yhä on tarve eläkemaksujen korotukselle, joten on hyvinkin mahdollista, että 30v. päästä eläkemaksut on 33%. Tämä taas on epäoikeudenmukaista sen hetken nuorille verrattuna minun tilanteeseeni. Maksujen kasvattaminen siis ei ole mikään ratkaisu.

Kannattaa opetella sävyjä tulkitsemaan, tai sitten unohtaa täysin oletukset muista ihmisistä, jos ei ole tietoa. Kannatan ja arvostan tasa-arvoisia veroja, maksoi ne sitten minä tai joku muu. EN arvosta sitä, että muut saavat vähemmillä maksuilla enemmän kuin itse. Siinä on iso ero.

Puhutko nyt veroista vai eläkemaksuista?

Se että haluan eläkeläisten kantavan vastuun eläkejärjestelmästä yhtälailla kuin työssäkäyvien, ei ole syyllistmäistä.

Olen jo luopunut huomattavasti suuremmasta osasta kuin eläkeläiset, joten miksi vaadit että minun pitäisi luopua yhä enemmän? Miksi ei ole eläkeläisten vuoro luopua, kerran ovat maksaneet liian vähän eläkemaksuja ylläpitääkseen eläkejärjestelmää?

Ihminen joka ei ymmärrä palkan ja eläkkeen eroja kritisoi että en ymmärrä kokonaisuutta. Ei, esimerkkisi ei toimi millään asteella. Valtio ja kansalainen on täysin eri asia kuin työnantaja ja työntekijä.

Jos järjestelmää pitää muuttaa, ei minulla riittäisi pokka mennä selittämään työntekijöille, joilta on otettu jo huomattavasti enemmän kuin eläkeläisiltä, että tuloja pitää leikata, koska eläkeläiset eivät maksaneet tarpeeksi eläkemaksuja. Se raha on tultava sinulta työläiseltä, joka et sille mitään voi tehdä, ja jonka tulevaisuuden se pilaa.

1 tykkäys

Ei siis hätää, olen työssä käyvä, en ole vielä syntilistalla! On joskus hyvä myös ajatella asioita pikkuisen pois omasta navasta ja lukea oma viesti ennen sen lähettämistä, niin voi nähdä sen ehkä etukäteen myös toisten silmin ja oppii myös vastaanottamaan asioita eikä suoltamaan omia mielipiteitä
Elämässä on toivottavasti muitakin arvoja kuin raha, sen oppii sitten ehkä edes myöhemmin, niin itsekin, mutta toivottavasti ei liian myöhään nähdäkseen metsän puilta.
Hyvää mielipiteiden vaihtoa joka tapauksessa ja mukavaa pääsiästä kaikille lukijoille jos en enää jaksa kommentoida!

Minä sentään yritän jakaa vastuun tasapuolisesti, kun sinä haluat latoa sen yhä enemmän niille jotka sen jo liiaksi määrin kantavat. Jos se ei ole ajattelua omasta navasta poispäin niin mikään ei ole.

1 tykkäys

Jos firman kassassa on x-määrä rahaa, eikä se sieltä lisäänny eikä menoja voida muuttaa, niin mitä teet?

Nähdäkseni jos olet saajana, vaadit oikeutta. Jos olisit yksi niistä, jonka palkkaa pitäisi laskea ei oikeuden toteutumiselle olekaan yhtäkkiä tarvetta, koska sinun täytyisi luopua jostain.

Mutta jos palataan eläkkeisiin, kyllä minua hävettäisi mennä selittämään ikänsä raskaita töitä tehneille isovanhemmille, että he ovat nyt maksumiehinä kun MINUN pitää saada enemmän.

Muutoksia olen tähän ehdottanut jo aiemmin.

Olen myös valmis siihen että pyyhitään kaikki tänä päivänä pois ja jokainen vastaa eläkkeestään tästä eteenpäin. Oletko sinä? Otetaan kerralla vastuu koko eläkepotista myös tulevia sukupolvia ajatellen eikä tuijoteta vain omaa napaa.

Töitä on tehty verokortilla ensimmäistä kertaa 12-vuotiaana ja siitä lähtien verotuloja on tullut vuosittain 24 vuotta, joten on sinne jotain kertynytkin, vaikka ensimmäiset 11 vuotta kertyneet roposet menivät savuna ilmaan. Ei vaan silti jaksa syyttää tuosta aiempia sukupolvia, jotka eivät voineet tulevaisuutta ennustaa.

PS. Samalla logiikalla korona on meidän vika, eikun kulut jakoon kaikille jotka ovat olleet työelämässä 2020 maaliskuusta nykyhetkeen, koska tulevat sukupolvet eivät saa vastata kuin itsestään. Kai tämäkin sopii ajattelutapaasi?

Muutama vuosi oltu töissä ja kannetaan jo kokonaisvastuuta, no hienohan se on.
Edelliset sukupolvet ovat ollet ne todelliset kokonaisvastuun kannattajat ja ilman marinoita.
Kerätty veroja tai maksettu eläkettä, sama homma eri nimellä samaan pohjattomaan laariin ne on menneet, ei me niitä rahoja ole kohdentaneet, käytetty eikä sijoitettu, se on ollut valtion ohjauksessa.
Mikään ei sitten ole.

1 tykkäys

image


image

Tilanteen kehitystrendin voi selvästi havaita kuvankaappauksista. Lähitulevaisuudessa joko maksuun meneviä eläkkeitä tarvitsee leikata tai töissä olevalta populaatiolta on otettava enemmän eläkemaksuja. Yksi vaihtoehto on tosin myös se, että eläkeyhtiöt saavat ottaa lainaa sijoitustoimintaa varten. Edellisen vuoden rahastoimisasteen laskin olevan vain n. 12%

Lähteet: eläketurvakeskus - etk.fi / Tilastokeskus - tilastokeskus.fi

7 tykkäystä