Työeläkkeen kertymä

Eläkkeistä pitää leikata koska nykyiset 60-vuotiaat eivät ole maksaneet tarpeeksi koko työurallaan eläkemaksuja. Sen takia niitä on jatkuvasti nostettu. Jos Alusta lähtien olisi eläkemaksut olleet nykyisen noin 25% tasolla eikä lähempänä 10%, ei olisi tarvetta nykyisille leikkauksille. Korotuksia ja vastuita ei voi jatkuvasti sysätä eteenpäin, se nimenomaan luo sen Ponzi -järjestelmän, josta eläkejärjestelmää kritisoidaan. Aikaisemmin eläkkeelle jäävät saavat enemmän vähemmällä. Se ei ole oikein.

14 tykkäystä

Voi se olla noinkin. Mutta jos systeemin rahoitus ei riitä niin se tarkoittaa sitten sitä että kaikkia eläkkeitä sitten leikataan maksujen suhteessa.

Jos tämä aiheuttaa ongelman alimmissa eläkkeissä niin sitä voi korjata tulonsiirroilla jotka hoidetaan Suomessa verotuksella. Mitään kaksinkertaista piiloprogressiota ei saa rakentaa eläkejärjestelmän sisään, jollainen olisi eläkekatto ilman maksumuutoksia, vaan asia pitää hoitaa ihan avoimin kortein verotuksen kautta.

2 tykkäystä

Eli jos sinä saat enemmän, on oikeudenmukaista että muut maksavat enemmän? Lasketaan eläke uusiksi nykyisin perittävillä prosenteilla, niin siitähän sen oikeudenmukaisen eläkkeen sitten saa, jos reilun pelin haluaa.
Kerrankin myös se uusi sukupolvi pääsisi lähtemään samalta viivalta.

PS ottaisin takkiin tuossa itsekin, eli en tavoittele mitään omaa hyötyä ehdotuksellani.

4 tykkäystä

En oikein osta ajatusta :slight_smile:

Eli joka kuukausi kilahtaa omalta osaltani tuohon yhteiseen pottiin likes tuo sama summa, jota ehdotat katoksi (8.65% minun osuuteni palkasta ja työnantajani 24.8%).

Vuosia työelämässä takana 32, edessä 7-8, joten luulen isomman eläkkeeni tulleen katetuksi kun huomioidaan myös sijoitustuotot (vaikka sillä 4% tavoiteeella).

Jos elän keskimääräistä pidempää (78.4), saatan päästä jopa “voitolle”. Jos kupsahdan ennen, jää potti “jaettavaksi”…

Palkkatulosta verot ja veronluontoiset maksut vie 44%, eiköhän sillä kata myös valtion osuuttakin :slight_smile:

1 tykkäys

Ovathan nuo maksut sinunkin työurasi aikana pikkuhiljaa nousseet joten kertymä on ollut nykytilaan nähden epäreilu. Itse en haluaisi että jälkikasvu joutuisi maksamaan kohtuuttomia eläkemaksuja siitä, mitä edellisille sukupolville jää.

Otetaan esimerkiksi se 3000€/kk ylittävä osuus. Ensin siitä maksetaan verot. Sitten aikanaan siitä maksetaan perintövero. Sen jälkeen seuraava sukupolvi tekee saman. Samaan aikaan tämä yhä nousevia eläkemaksuja maksava sukupolvi maksaa yhä sitä eläkettä sille ryhmälle, jotka mielestään sen täysin ansaitsevat. Se sukupolvi jolla olisi enemmän käyttöä niille nettoansioille yhteiskunnan rakentamisessa. Kukas sen sukupolven eläkkeet maksaa, kun syntyvyys painuu alas ja sitä yritetään tekohengittää lähinnä maahanmuutolla? Millä tavalla tämä maa pyörii, jos aina on oletus että kyllä se joku muu tämän likapyykin pesee? Tuo on se sukupolvi, missä osa työssäkäyvistäkin saa asumistukea. Senkin maksaa taas kerran työntekijä.

Vaikka lainasin sinun viestisi, tuo oli enemmänkin yleistä tajunnanvirtaa :slight_smile:

8 tykkäystä

Ongelmaksi tulee ettet ole maksanut tuona 32 työvuotena tätä 25%(ei siis työnantajan osuus, vaan työnantajan ja sinun yhteenlaskettu osuus) koko aikaa, vaan sitä on hiljalleen nostettu. Tämä tarkoittaa että olet maksanut vähemmän työurasi aikana kuin nyt esim 30 vuotiaat, jotka aloittivat suoraan tuosta 25%:sta. Eläkeikäsi on myös matalampi kuin meillä. Joten maksettuasi vähemmän saat kauemmin eläkettä. Ei kovin reilua, eikö?

14 tykkäystä

En tiedä oliko tuo kommentti mulle mutta minulle käy erittäin hyvin kaikkien eläkkeiden uudelleen laskeminen, ja tason lasku jos laskelma se sen vaatii.

Se mitä en pidä hyvänä on että “suuria” eläkkeitä leikataan enemmän kuin pieniä esim. eläkekatolla. Tämä siksi koska siinä sitten sekoitetaan tulonsiirrot eläkejärjestelmän sisään ja toteutetaan piiloprogressiota, sen sijaan että reilusti ja avoimesti vain korotetaan veroja. Progressiivinen verotus on jo nyt niin käsittämättömän armotonta että sen päälle ei todellakaan kaivata mitään salamyhkäistä operaatiota jossa sitä kiristetään muina miehinä ja salaa. Jos kiristämistä tehdään niin se pitää hoitaa avoimesti ja julkisesti.

8 tykkäystä

Onko tämän tarkoitus sanoa, että eläkkeen suuruudella pitää olla jokin maksimiarvo? Eli kannustetaan meitä hyväosaisia lopettamaan työnteko ja eläkemaksujen maksu, koska voimme lopettaa työnteon säästöjemme turvin, kannustetaan jättämään eläkevastuut mahdollisimman varhain nuorempien hartioille?

Jos eläkkeistä pitää leikata, tehtäköön se eläkkeensaajien vuosikorotuksia leikkaamalla. Kurjistetaan eläkkeet hiljalleen niiden ostovoimaa pienentämällä, niin saadaan eläkeläiset leipäjonoihin.

2 tykkäystä

Kannustetaan teitä maksamaan sama määrä kuin meidän muidenkin pitää maksaa. Jos se johtaa eläkkeiden kurjistamiseen, eli siihen mitä me nuoremmat ollaan saamassa, niin niin olkoon. On aika röyhkeää vaatia enemmän nuorempien kustannuksella.

8 tykkäystä

Periaatteessa se raha, jota nyky 55-X vuotiaat eivät ole maksaneet eläkemaksuina työuriensa aikana vs nyky kolmikymppiset, jotka maksavat koko elämänsä eläkeikään asti pitäisi olla näiden 55-X vuotiaiden pankkitileillä kerrytettynä omaisuutena. Periaatteessa voisi sanoa, että jos olet hassanut nämä rahat niin voivoi (kärjistäen). Nykynuorien mahdollisuus vaurastumiseen ja varallisuuteen on tuhottu vanhempiemme toimesta ja sille on saatava piste. Esim eläkemaksujen nosto söisi kyllä ns miestä aivan hitosti ja alkaisi oma matkalaukkuni pikkuhiljaa täyttymään tavaroista. Kyllä koodaus työtä voi muualtakin tehdä.

10 tykkäystä

Kukas täällä enemmän on vaatinut? Mulle sopii hyvin, että mun eläkekertymä ja eläkemaksut loppuu vaikka tähän päivään ja saan aikanaan pienempää eläkettä, mieluummin otan eläkemaksurahat itselleni ja sijoitan pörssiin.

Kysehän on siitä, halutaanko kannustaa ihmisiä tekemään pidempään töitä, maksamaan pidempään eläkemaksuja ja nostamaan eläkettä lyhyemmän aikaa. Se olisi yhteiskunnan rahoituspohjalle hyväksi, siihen eläkeuudistuksilla on pyritty, osin kannustamalla, osin pakottamalla. Me työssäkäyvät maksamme pääosin eläkeläisten eläkkeet, ja mitä enemmän meitä on maksamassa ja mitä vähemmän eläkkeitä nostamassa, sitä pienemmäksi maksutaakka per maksaja muodostuu. Jos meiltä viedään kannusteet jatkaa työuraamme, voittajat ovat aika vähissä.

Eläkkeiden rajoittaminen johonkin maksimiarvoon olisi temppu, jolla kannustettaisiin kovimmat eläkkeenmaksajat siirtymään eläkkeen nostajiksi mahdollisimman pian. Tyypillisesti juuri meillä hyväosaisilla on vara valita, ja juuri meihin se eläkkeen ylärajaleikkuri kohdentuisi.

On aika kornia, että samat nuoret sijoittajat, jotka itse haaveilevat poistuvansa työelämästä sijoitustensa turvin ja lopettavansa eläkemaksujen maksamisen ennen eläkeikäänsä paheksuvat meitä, jotka jatkamme töissä kauemmin kuin olisi pakko ja pienennämme niin teidän nuorempien eläkemaksutaakkaa. Veroprogressio on muutenkin tarpeeksi kovaa passivoimaan yliyrittämistä, jos sitä vielä lisättäisiin eläkeleikkurilla, loppuisi eläkemaksujen maksaminen siihen paikkaan. Emme me nyt ihan vanhuudenhöperöitä ja laskutaidottomia ole, vaikka vielä yli viisikymppisinä töissä viihdymmekin.

6 tykkäystä

On aika kornia, että et näe sitä, että teidän takianne meidän tämä täytyy tehdä.

Niin, eli jos joutuisit maksamaan saman kuin me joudumme heti työuran alusta, tekisit saman johtopäätöksen kuin me. Lopettaisit eläkemaksujen maksamisen mahdollisimman pian. Progressiota kasvattamalla teidäthän vain nostettaisiin samalle viivalle meidän nuorempien kanssa.

2 tykkäystä

Omaa tulevaisuuttannehan te rakennatte. Jos haluatte meidät vanhukset pois sitä rahoittamasta, pankaa leikkuri, kyllä me siitä selvitään.

Meitä 1960- ja 1970-luvuilla syntyneitä edelsivät huomattavasti meitä isommat sukupolvet, jotka jäivät meitä aiemmin eläkkeelle, saivat hyvät eläkkeet, elävät vanhoiksi ja saavat edeltäjiään paljon kalliimman terveyden- ja sairaanhoidon. Tämän johdosta sekä kasvavan eliniänodotteen johdosta olemme joutuneet nostamaan omia ja tulevien sukupolvien eläkeikiä, pienempi sukupolvi kustantaa isomman elämistä. Tämän vuoksi teidän kannattaisi pitää meidät mukana maksamassa eikä häätää eläkkeelle eläkekatolla ym. sosialistis-populistisilla tempuilla.

5 tykkäystä

Ongelmahan on että me nuoremmat ollaan juuri se rahoittajapuoli teihin verrattuna, korkeampina eläkemaksuina ja pidempinä työurinamme.

Ymmärrät varmaan että te olette nämä samat meille. Teidän pysyminen työelämässä ei muuta tätä seikkaa. Painetta on nostaa eläkeikää ja maksuja, jotta me pystymme maksamaan teidän eläkkeet.

Mikä olisi sinun ratkaisusi tähän ongelmaan, jos maksuja ja eläkeikää ei voisi kasvattaa?

8 tykkäystä

Tuosta jää käteen n. 2157€, sillä kyllä pärjää, mutta mukavaa elämää riippuu kyllä enemmän sitä miten muu taloudellinen tilanne on.
Tämän kaltaisten “kateusrajojen” asettaminen ei kyllä ole minusta järkevää.
Monet ovat tehneet hemmetin paljon töitä ja opiskellut itsensä eteen, niin miksi siitä pitää rankaista ja maksetaan niistä isommistakin eläkkeistä enemmän veroja.

2 tykkäystä

En mä ole ollut kumpaakaan vastustamassa, eläkeikien enkä maksujen nostoa. Ja ei me olla teille juuri teitä isompi sukupolvi, meitä on suunnilleen yhtä paljon kuin teitä. Eläkekatolla teette hallaa juuri itsellenne, jos sellaisen väännätte voimaan, ja en yhtään epäile, etteikö nykyhallitus sellaisen voisikin säätää.

Minä olen vastustamassa molempia. Enää ei voida laittaa omia vastuita muiden maksettavaksi, joten ne eivät ole vaihtoehto. Sen takia kysyinkin. Miten hoitaisit tilanteen, kun nämä kaksi eivät ole vaihtoehtona?

Ei ole kateusraja, jos halutaan teidän maksavan omat osuutenne.

Miksi haluat rankaista meitä nuorempia, kun et maksanut tarpeeksi itse?

4 tykkäystä

Eihän siinä mitään, Pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta saa toistaiseksi muuttaa vapaasti maailmalle sellaiseen maahan, joka tuntuu paremmalle. Olen itse saanut Suomessa maksuttoman koulutuksen, ja lähisukulaiseni ovat saaneet kalliita sairaanhoitoja yhteiskunnan piikkiin, olen siitä hyvästä maksellut veroja kovimman mukaan koko työikäni. En ole valmis luopumaan hyvinvointivaltiosta, mutta en liioin halua kieltää ketään lähtemästä etsimään onneaan maailmalta.

No ei, et ole maksanut kovimman mukaan, olet maksanut vähemmän ja riittämättömästi. Siitähän tässä on juuri kyse. Jos olisit maksanut tarpeeksi, ei olisi painetta maksujen ja eläkeikien korotuksille.

3 tykkäystä