Työeläkkeen kertymä

Helposti on unohtunut miten paljon valmiimpaan maailmaan nykynuoret ovat päässeet kuin me vanhemmat aikanaan, eikä mekään teitä siitä syytetä, se on pelkästään hyvä asia. Olisi syytä edes yritää oppia arvostamaan kaikki sukupolvia ja heidän tekemisiään, itse arvostan nykynuoria ja heidän tekemisiään, mutta joillakin on asenteissa vielä vähän kehittämistä. 4 aikuisen lapsen isänä jotenkin luulee tietävänsä mistä puhuu.
Jos valtio ei ole osannut hoitaa asiaa vaikka ikääntyminen on helpoimmin ennustettavin asia, niin ei me voida yksin olla siinä maksumiehinä.
Turha tätä asiaa on vääntää kun asenne on valmiiksi vastaan, rakentava keskustelu olisi niin paljon mukavampaa kuin syyllistäminen.

8 tykkäystä

Eläkkeiden maksimikoon leikkaaminen ilman eläkemaksujen maksimikoon leikkaamista sotisi koko eläkejärjestelmän luonnetta vastaan. Eläkemaksut eivät ole progressiivista verotusta.

Toisaalta olen kyllä sitä mieltä, ettei ole millä tavalla yhteiskunnan tehtävä kierrättää suuria eläkkeitä pakollisen eläkevakuutusjärjestelmän kautta. Yhteiskunnan pitäisi tarjota vain perusturva, koska se on muuten luonteeltaan hallinnollisesti raskas ja tehoton. Voitaisiin hyvin ajatella, että yhteiskunta maksaa korkeintaan 3000 euron eläkkeen, mikä tmäärittelisi myös kerätyille maksuille maksimin. Loppurahoillaan jokainen voisi sitten itse hankkia enemmän eläketurvaa jos niin haluaa. Tällainen järjestelmä käsittääkseni joissakin maissa onkin.

10 tykkäystä

Arvostaminen on eri asia kuin maksaa toisen eläminen. Arvostuksella ei ole rahallista arvoa.

Miksi ette voisi olla maksumiehinä? Te olette saaneet kaiken sen rahan itsellenne, pystyneet sen sijoittamaan ja rakentamaan elämänne. On ihan oikein että sitten tästä maksaisitte oman osuutenne myös.

Rakentava keskustelu nimenomaan olisi mukavaa, mutta tasa-arvoinen kohtelu ei joillekin vain kelpaa. Minähän en halua teiltä yhtään enempää kuin itse joudun maksamaan, mutta te haluatte minun maksavan huomattavasti paljon enemmän. Ei mene pieneen päähän miten kukaan tuota voisi pitää reiluna.

5 tykkäystä

Miten niin halutaan sinun maksavan enemmän, en edes tunne sinua, mutta kohta olen sitä mieltä :smiley: Miten niin ollaan pystytty sijoittamaan ja otettu rahat itselle, en ymmärrä. Ilmeisesti myös tiedät mitä 4 lapsen elättäminen kustantaa jne. Ei me olla haluamassa mitään, meiltä ollaan vaan viemässä, olen valmis oman eläkkeen leikkaamisen kun minulle kerrotaan mihin se oikeasti menee. Nyt on pakko lopettaa, muuten tule lippua ja aiheesta :cry:
Onneksi tästä paska maasta voi lähteä pois :airplane:, suosittelen :+1:

2 tykkäystä

Kuvassa hypoteettinen vertailu, jossa 1980 työt aloittanutta verrataan 2020 työt aloittaneeseen.
-Yksinkertaisuuden nimessä palkka on sama molemmilla ilman korotuksia tai inflaation vaikutusta.
-Molemmat aloittavat työt 25v., vuonna 1980 aloittanut eläköityy 65v., ja 2020 aloittanut 69v.
-muutos eläkemaksussa 5v. välein helpottaakseen graafista lukua. Tarpeeksi tarkka tähän tarkasteluun
-Olettamuksena ettei eläkemaksut nouse 2020 jälkeen, eikä myöskään eläkeikä kasva. Tämä toki ei tule tapahtumaan, joten ero tulee oikeasti olemaan suurempi.

2020 työt aloittanut maksaa raakana rahana 126 250€ , tai pyöreästi 25%, enemmän eläkemaksuja, minimissään, kun ei oteta tulevaisuuden korotuksia huomioon.

Jos haluat minun maksavan nykyisiä eläkemaksuja tai jopa korkeampia ja minun työskentelevän kauemmin eläkeikää nostettaessa, on tuo summa kuinka paljon ENEMMÄN minä maksan kuin sinä jos aloitit työsi vuonna 1980.

Tämä on summa, jonka olet voinut sijoittaa pörssiin taikka itsesi hyvinvointiin, tai juuri niihin lapsiisi. Toivottavasti ymmärrät nyt.

Sinä olet haluamassa, että minä maksan tämän määrän enemmän, etkä ole valmis maksamaan samaa summaa kiun minä, jotta eläkemaksuja ei tarvitsisi enää korottaa.

33 tykkäystä

Näytä toteen missä minä olen halumassa sinun maksavan jotain, rauhoitu.

2 tykkäystä

Tuossa juuri näytin. Jos ymmärrys ei riitä niin sille en voi mitään.

3 tykkäystä

Joko olet valmis eläkettäsi leikkaamalla, tai muilla sinuun vaikuttavilla toimenpiteillä, tasaamaan maksuja tai haluat nuorempien maksavan enemmän, kuten taulukossa esitetty. Ei ole sen vaikeampaa. Selväksi olet jo tehnyt ettet omaan eläkkeesi ole valmis koskemaan, mikä pakolla johtaa suurempiin maksuihin nuoremmilla ikäluokilla.

Mieti kuinka paljon meitä vituttaa kun kaltaisiasi itsekkäitä “senioreita” on maa täysi, ja joiden takia tulevaisuuden mahdollisuudet ovat huomattavasti heikommat kuin teillä on ollut.

8 tykkäystä

Ryhdy yrittäjäksi ja maksa minimi yelliä, ei paljoa tarvii eläkettä kerryttää.

Minä toteutan tällä hetkellä tuota ja olen ihan tyytyväinen. Takuueläke riittänee. Kiitos Suomalaisille jotka senkin kustantavat! Toki yritykseni maksaa aika paljon veroja joten pitäähän sitä jotain saada takasinki…

2 tykkäystä

Tämä ei poista tätä epätasa-arvon ongelmaa muilta ikäisiltäni, vaikka itseltäni poistaisikin.

2 tykkäystä

Aika turha kommentti ja sävy.

Osittain rahastoivan systeemin ongelma on, että se perustuu ikuisen kasvun olettamaan, eikä enää toimikaan halutulla tavalla, kun joku lähtökohtaolettamista ei enää pädekään, kuten tulevien eläkkeenmaksajien määrä.

Turha siis seuraavaksi esim. heittää, että nykyiset nuoret saavat sitten eläkkeensä seuraavalta sukupolvelta.

11 tykkäystä

Kun et pysty perustelemaan kantaasi faktoilla, käännyt haukkumisen puoleen. Aikuinen ihminen ja näin lapsellinen.

Minä sentään esitin faktat eläkemaksujen epätasa-arvoisuudesta.

10 tykkäystä

Totta, tunnustan heikkouteni, mutta muistutan, että me vanhukset ei olla tätä systeemiä luotu, pura agrressiosi niille jotka näitä asioista on päättänyt, ei me rahaa lypsävät vanhukset olla näistä eläkkeistä oltu päättämässä. Jos tämä on sinun ainoa ongelmasi, sulla menee hyvin :+1:

1 tykkäys

Te vanhukset olette ylläpitäneet tätä systeemiä. Muutokset on voinut tehdä koko ajan. Mitä kauemmin odottaa sitä vaikeampi on asioita muuttaa. Ja kuten on tullut ilmi, et ole valmis muuttamaan eläkejärjestelmää tasa-arvoiseen suuntaan, etkä täten äänestäisi ketään joka ajaisi eläkejärjestelmän uudistamista. Tämä tekee sinusta yhden päättäjistä.

Kannattaa myös vähentää tuota projisointia. Olet itse tässä keskustelussa se aggressiivisesti käyttäytyvä. Noudata omaa neuvoasi ja “rauhoitu”.

2 tykkäystä

Havaittavissa on sisäsyntyistä lämmön nousua. Huomionarvoista kuitenkin on, että nuorempi polvi saa käytännössä itse päättää, mitä vanhuksille tehdään sitten aikanaan. Ei 70+ -väki yhteiskunnan sääntöjä sanele, vaan 30-60-vuotiaat. Me 50-60-vuotiaat ollaan nyt tehty niin, että ollaan makseskeltu aiempien eläkkeitä, mutta eihän teidän 20-40-vuotiaiden sitten oikeasti tarvitse, kun me ollaan eläkkeellä, päätätte vain uudet säännöt. Älkää turhaa olko huolissanne.

7 tykkäystä

Tässä syy miksi ne eläkkeet ovat tapetilla, mutta silti nuoret päättäjät eivät tee mitään.

https://www.stat.fi/til/evaa/2019/03/evaa_2019_03_2019-05-24_kat_001_fi.html

3 tykkäystä

Kiitos avusta!
En hemmetti tiedä mitä olen tehnyt väärin olemalla 44 vuotta töissä ja maksamalla veroja pyydetyn verran. En millään koe huonoa omaatuntoa, vaikka jonkun mielestä pitäisi. Onko joku tili mihin voi maksaa joillekin omasta eläkkeestä jotain, ettei ne katkeroidu meille vanhuksille…

6 tykkäystä

Faktoistahan tuossa on ollut lähinnä kysymys. Kuinka eläke kertyy, kuka sitä loppujen lopuksi maksaa ja kuinka paljon politiikkakin asiaa sotkee. Itse ajattelen yhä niin, että haluaisin osaltani helpottaa tulevien sukupolvien taakkaa. Haluaisin myös pystyä luottamaan siihen, että näin kävisi eikä niin että valtio hassaa rahat taivaan tuuliin.

Eläkkeen historia on muuten aika mielenkiintoinen. Se ensimmäinen sukupolvi päätti että kun ei riitä, niin jätetään edellisen sukupolven vanhukset ulkopuolelle.

“Yleisen 1930-luvun laman aikana Suomen sosiaaliturvajärjestelmän todellinen jälkeenjääneisyys huomattiin. Suomen eduskunnassa tehtiin vuonna 1910 eläkelakia koskeva anomus, mutta kansaneläkelaki hyväksyttiin vasta 1937. Tämäkin perustui säästöperiaatteeseen. Suurilukuisempi maaseutuväestö katsoi kansaneläkkeen tarjoavan enemmän etuja kuin sairausvakuutuksen, joka oli toinen päävaihtoehto. Tämä rajoitti eläkejärjestelmän kehittämistä ja yhteiskunnallista keskustelua. Kansaneläkevakuutus oli pakollinen 18–65-vuotiaille ja perustui henkilökohtaisiin eläkesäästötileihin. Perustettiin itsenäinen eduskunnan valvoma Kansaneläkelaitos. Kuitenkin vuoden 1937 kansaneläkelaki ei koskaan saavuttanut siihen asetettuja tavoitteita: vain 2 % maksu ei riittänyt kattamaan riittävää eläketurvaa, ja iäkkäimmät oli jätetty lain ulkopuolelle.”

3 tykkäystä

Melko kiivasta keskustelua ja sen vuoksi tällaiset palstat lienevät parhaillaan olevan olemassa. Mutta kuten kaikessa tunteisiin menevissä asioissa, niin toisen puolen mielipiteitä nämä eivät muuta.

Itse olen melko hyväosainen ja eläkekertymä on jo nyt hyvä ja riittävä. En itse halua maksaa yhtään nykyistä enempää veroluontoisia maksuja. Veroprogressio on jo yli 60 %, eli jokaisesta tienatusta lisäeurosta menee 60 senttiä veroa, sisältäen yli 53 vuotiaille kohdistetun lisäeläkemaksun.

Luulisi tuon riittävän? Eikä kannusta yhtään tekemään enempää päinvastoin.

Palstan osan kirjoittajan kirjoituksista saa kuvan, että eläkemaksujen maksaminen olisi jotenkin valintakysymys. Ei ole, paitsi jos lopettaa työt kokonaan ja menettää ansionsa. Jos nuo ketuttaa, niin aina voi aloittaa yrittäjänä, kuten täällä moni on ehdottanut. Minimi YEL, ja yliliikenevä raha sijoituksiin.

4 tykkäystä

Alivakuuttaminenhan aiottiin lopettaa Suomessa kokonaan. Positiivisen kautta: jatkossa yrittäjillä alkavat eläke-etuustasot nousta.

Vastuustapakenemisoikes pitädetään.

3 tykkäystä