Työeläkkeen kertymä

olin epätarkka:
Osittaisena vanhuuseläkkeenä voit ottaa 25 tai 50 % jo ennen eläkeikää. Jos eläke alkaa ennen vanhuuseläkeikää, otettuun osaan tulee pysyvä vähennys. Vähennys on 0,4 % jokaiselta kuukaudelta, jolla ikäsi alittaa alimman vanhuuseläkeiän.

Tieto löytyy Varman sivuilta

Olen 40v, ja syntynyt siis vuonna 1981. Kun täytin 23v, niin sinä tai seuraavana vuonna tuli voimaan että eläke kertyy 18v iästä alkaen, aiemman 23v ikärajan sijasta.

En nyt varsinaisesti laske itseäni kovin ikääntyneeksi, jos tavoite-eläkeikä järjestelmän mielestä on lähes 30 vuoden päässä.

Hommia on kuitenkin tullut tehtyä jo reilusti ennen 23v ikää.

Eläkejärjestelmän maksujen laskennallinen reaalituotto on ikäiselleni miehelle alle 2% vuodessa, lähde Jo eläkkeellä olevat saavat parhaan tuoton työeläkemaksuilleen | Eläketurvakeskus (ETK)

1 tykkäys

Olen aiemmin tässä ketjussa kertonut tuotoista per vuosi.

Itse olen tehnyt töitä 14 vuotiaasta asti ja kaikki nollattiin, jota tienasin alle 24 vuotiaana.

Eläke tulee olemaan n. 53 % tienaamiini euroihin nähden. Ei kovin kummoinen prosentti.

1 tykkäys

Tätä kannattaa vilkaista:

Tässä kopsu jos ei jaksa ketjua kahlata. EAK siis omalle ikäluokalleni.

Yrittäjän ei todellakaan kannata laittaa tähän pyramidiin kuin minimiä.

Tänä vuonna tuo indeksi on laskelmieni mukaan 1499-1500, joka tarkoittaa n. 2,3 %:n muutosta. Korkein pitkään aikaan.

1 tykkäys

Valtio kustantaa sen osuuden YEL-eläkkeistä, johon vakuutusmaksurahastot eivät riitä. Valtion osuus määräytyy YEL:n mukaisen eläkemenon ja YEL:n kustantamiseen käytettävissä olevan vakuutusmaksurahaston erotuksena. Alla olevassa taulukossa on listattu viime vuosien valtionosuuksia miljoonina euroina.

Eli kun et maksa oikein, tasitat muita.

Voi hemmetti, jos osaisin olla kateellinen niin nyt olisin. Itsekin olen pyytänyt, ei ole vielä onnistunut ja olen vielä varmaan n. pari vuotta vanhempi.
Tee osakekkeittesi kanssa mitä tahansa, mutta nauti elämästäsi niin paljon kuin vaan ehdit :+1: :beer: :golfing_man: :champagne: :tumbler_glass: jne.

6 tykkäystä

Kiitos kannustuksesta :heart: Vuosikertani on 1963, eli vanha äijä.

image

Tämä on aikomuksena :wink: Kupittelusta yritän pysyä erossa ja pitäisi lopettaa röökin poltto, jolla säästyisi työttömältä n. 300 eeroa/kk.

3 tykkäystä

Joo, siis, ongelmahan on juuri se, että eläkkeet ovat joustaneet ja tulevat joustamaan alas. Tosin kolmekymppisten ei tartte murehtia, sillä nollasta on paha enää laskea.

2 tykkäystä

Palkkakerroin ensi vuodelle julkaistaneen tällä viikolla vuodelle 2022.

Viime vuoden julkaisu: Työeläkeindeksi ja palkkakerroin vahvistettu vuodelle 2021 - Sosiaali- ja terveysministeriö (stm.fi)

Pappa on kuitenkin jo laskenut tämän: (0,80 * 2,4 %) + (0,20 * 2,1 %) = 2,31 % → viime vuoden palkkakerroin 1465*1,0231 = 1499

Eli kertymän tuottoprosentti on tältä vuodelta 2,31.

Vastaavasti jo eläkettä nauttivat → (0,80 * 2,1 %) + (0,20 * 2,4 %) = 2,16 % → viime vuoden työeläkeindeksi 2631 * 1,0216 = 2688

Eli eläkkeisiin tulee 2,16 %:n korotukset.

Nämä SDP:n höpöttelyt taitetusta indeksistä ja sen muuttamisesta eläkeläisille on yhtä tyhjän kanssa tämän vuoden luvuille. Se tarkoittaisi → (0,50 * 2,1 %) + (0,50 * 2,4 %) = 2,25 %. Ei juuri minkäänlaista eroa, mutta tähän poliitikot nyt keskittyvät vaikka pitäisi olla hiukan tärkeämpiä huolenaiheita.

Vuosiluvut, jotka taulukossa oavt, voisi esittää myös niin että tämä uusi julkistus olisi 2022. Olen kuitenkin taulukkoon laittanut luvut julkaisuvuonna, joista kertymä lasketaan seuraavalle vuodelle.

6 tykkäystä

Tuo taitettu indeksi on ihan pelleilyä kun ei voida tietää nouseeko kustannukset vai palkat enemmän eli spekulaatiota.
Pakko käyttää Papan asiantuntemusta näissä asioissa, vaikka olen vanhempi :cry:, mutta oliko se niin, että tuo indeksi korotus tulee ns. takautuvasti eläkekertymään ja sitä ei saa jos jää kesken vuoden eläkkeelle vaikka marraskuussa. No marginalinenhan se vaikutus on joka tapauksessa, muistan jostain tuosta lukeneeni. Vielä on n. 15kk ja 10 päivää itsellä aikaa kun otan loppastilin jos ei sitä kuulu ennen sitä :grin:. Siitä on sitten alimpaan eläkeikään 2 vuotta ja 3 kk:tta :thinking: Suunniteltu? Kanske, kanske inte sano Ruottalainen.

2 tykkäystä

image

Eläkkeelle ennen vuodenvaihdetta vai lykätäkö hieman? - Ilmarinen

En tiennyt mutta löysin ATK:lta ylläolevan. Sen mukaan ei kertymää tule.

Tosin mielestäni oikeudenmukaista olisi että kertymä on siihen asti prosentuaalinen montako kuukautta olet 12:sta töitä tehnyt.

Joka tapauksessa ei ero ole suuri näiden kahden välillä ensi vuoden korotuksille. Eli työeläkeindeksin mukaan ainakin.

Ja löytyi vielä lisää kyseisestä tekstistä:

image

Ei ole suuri menetys, kun vielä ao selitys löytyy tuosta:

image

Melko lähelle ennusteeni osuivat. EU.n tilastot ovat tod.näk. hiukan tarkentuneet kuun alun alustavista luvuista.

Työeläkeindeksi ja palkkakerroin vahvistettu vuodelle 2022 - Sosiaali- ja terveysministeriö (stm.fi)

Eli vaikka jollain neljän tonnin peruskertymällä tämä on satasen lisää per kk :wink:

4 tykkäystä

Näin juuri… ei ole mitään eläkekriisiä.

Tästä kirjoitin jo aiemmin.

“Eläketurvakeskus ennustaa laskelmissaan, että eläkemenot kääntyvät laskuun suhteessa BKT:hen noin 15 vuoden päästä, kun suuret ikäluokat ovat kuolleet. Samaan aikaan rahastot kasvavat voimakkaasti. Sitten vuosikymmeniä myöhemmin ETK väittää menojen räjähtävän käsiin. Tuollaista ei voi mitenkään ennustaa, epävarmuudet ovat valtavia.” LÄHDE IL"

Ainoa epävarmuuden tuova asia on mielestäni se että verotus ja järkyttävän huono kilpailukyky korkean osaamisen vaatimilla aloilla aiheuttaa sen että tänne ei kiinnosta osaajien ja ammattilaisten tulla. Verotus, palkkaus, olosuhteet on monessa maassa houkuttelevammat kuin täällä.

Toisaalta tänne haalitaan osaamatonta bulkkiporukkaa jotka eivät työllisty vaan kuormittavat sosiaalijärjestelmäämme alusta loppuun.

Jos tänne ei saada luotua houkuttelevampaa verotusta ja että työnteko on kannustavampaa kuin kotona makaaminen niin se tulee olemaan asia joka Suomen ajaa päin seinää.

Ei tarvitse ihmetellä miksi ruotsalaisilla menee lujaa…

8 tykkäystä

Miksi rahastot alkaisivat yht’äkkiä kasvamaan voimakkaasti, kun eivät ole niin koskaan vielä tehneet?

Miksi maksamme 25% eläkemaksuja, jos ei ole mitään hätää? Lasketaan maksut sitten 10% tasolle, jotta meitä nuoria kohdeltaisiin tasa-arvoisesti. Eläkeikääkin voidaan samalla laskea.

8 tykkäystä

Mitä höpiset? Kasvaahan ne rahastot kokoajan miljardintolkulla… mikä sitten on voimakkaasti…? Sen verran ne kasvaa kuitenkin että mitään kriisiä ei ole näkyvissä. Jos tuotoilla rahoitetaan kohta koko eläkejärjestelmää niin mitään paniikkia tuskin on.

Ja kyllähän ne rahastot tulee todennäköisesti kasvamaan voimallisemmin sen jälkeen kun sieltä ei enää käytetä rahastotuottoja suurien ikäluokkien eläkkeisiiin.

Pari kolme prosenttia ei ole voimakas kasvu. Miksi eläkemaksuja koko ajan on nostettu jos sille ei ole ollut tarvetta?

2 tykkäystä

Olen näyttänyt kuvaajalla aiemmin että rahastot turpoavat ja tulevat turpoamaan yhä enemmän… ja tuotot liikkuvat 4-6% välillä puhutaanko sitten reaali tai nimellistuotoista. Rahavarojen kasvu ja eläkkeiden maksu eivät tule kohtaamaan koskaan… näkeehän sen kuvaajasta aika selvästi…

1 tykkäys

Kun eläkemaksuja on jouduttu nykyisellään nostamaan jo reippaasti kipurajan yli, mitä kuvittelet tapahtuvan kun kuvan alle 18v, nuoret joutuvat maksamaan nykyisten 25-55 v. maksut?
kuva

Ja toistan, kolmatta kertaa. Miksi eläkemaksuja on nostettu 25% tasolle, jos ei ole sille tarvetta?

12 tykkäystä

Laskelmat on tehty persilleen… niinkuin olen tuonne Pohjolan Ekan kuvaajaan kommentoinut.

Kerätään varuiksi koko ajan suurempaa ja suurempaa pottia vaikka kulut vs tuotot eivät tule koskaan kohtaamaan.

Laske tuohon rahastoon tuotoksi vaikka se 4% ja nyt kerättätyt eläkemaksut ja kerro missä vaiheessa ne rahat on oikein loppumassa