Työeläkkeen kertymä

Alin e-ikä vähän alle 70v

Tämän hetkinen 800€

Arvioitu eläke sit isona 880€.

Eläkemaksut aiheuttavat ulinaa omalla kohdalla saman verran kuin verot: ei yhtään.

Mahdollinen rikastumisen este löytyy ihan peilistä/ omista valinnoistani, ei vkarhusta tahi ejärjestelmästä :motorized_wheelchair: ( :arrow_left: tuo on sitten viritetty kiikkustuoli)

6 tykkäystä

Olisitko siis valmis maksamaan enemmän eläkemaksuja/veroja kuin muut? Tuleeko jossain vaiheessa seinä vastaan jolloin ulina alkaa?

8 tykkäystä

Muutama asia ratkaisee tulevan eläkkeesi tason – Nämä kolme kysymystä paljastavat | Talouselämä (talouselama.fi)

" Kuinka kestävä on suomalainen eläkejärjestelmä? Varsinkin nuoret epäilevät, miten eläkkeiden käy."

1 tykkäys

Jep, lueskelin ja kuuntelin tämän aamusta. Eläkkeiden leikkaus viimeinen teko, nykyisiä ei voi edes leikata. Sen sijaan väläyteltiin eläkemaksujen korotuksia, taas. Ja mahdollisimman pitkiä työuria, eli eläkeiän korotuksia. Eli juuri ne ongelmat, jotka nuoria huolettaa, on heille ratkaisuja…

11 tykkäystä

Kun et koskaan pääse eläkkeelle, ei eläkemaksuja tarvitse leikata ja kaikki saavat (paperilla) eläkkeensä. Näin kaikki voittavat, vai kuinka se nyt menikään :person_facepalming:

Tai sitten hypätään niin radikaaliin ratkaisuun, että kaikille kansaneläke ja lopun säästät itse. Siirtymäaika xx vuotta.

11 tykkäystä

Voi muutenkin säästää itse. Sijoitus-foorumissa, kun satutaan kirjoitella :smiley:

Jos työstä karttuu eläkettä, niin se on vain plussaa :love_you_gesture:

Veikkaan kuitenkin, että lähes kaikilla on kertymää enemmän (kertymä/kk * 12 kk) vuositasolla eläkemaksuista kuin osinkoja kilahtaa per annum. :wink:

1 tykkäys

Kyllä minä olen jo ryhtynyt pyörittelemään exceliä niin, että paljonko se omaehtoinen “eläke” missäkin vaiheessa elämää on menoihin nähden ja kauanko pelkästään sen varassa selviää.

Jotenkin en vain näe itseäni nousemassa aamulla pakosta töihin päälle kuusikymppisenä.

11 tykkäystä

Kertymä oli itsellä noin 50€/kk luokkaa, jos oikein muistan. Ei kummoista salkkua tarvitse että tuon osingoilla voittaa. Jos taas saisin sijoittaa itse sen kuukausittaisen 600-700…

5 tykkäystä

Aikaisemmin mainitsit olevasi keskituloinen ja “kokonaisveroprosentin” olevan n.50 ja nyt eläkertymäkö kasvaa 50€/kk?
Jos, niin olet erittäin suurituloinen, eikä sinun tarvitsehuolehtia eläkkeestäsi, vaikka maksatkin enemmän eläkemaksuja kuin me vanhat ja syntiset :rofl:

1 tykkäys

image

Ei kaikkea voi muistaa oikein. Piti tarkastella. Kertynyt =/= kertymä.

1 tykkäys

No höh. Kertymä per vuosi.

Tuohon indeksikorotus vuoden kertymän jälkeen ja kerrotaan elinaikakertoimella.

Olen tuon kyllä selittänyt matkan varrella :heart: :love_you_gesture:

Nuo ovat bruttotulosi per vuosi. Jos olet alle 53 v. niin kertymä per kk on bruttotulo * 1,5 % / 12. Jos olet yli 53 v. niin prossa on 1,7.

1 tykkäys

Juu, puhuimme näemmä eri asiasta, kun ajattelin mitä sitä kertyy yhdessä kuukaudessa lisää. Eläke kertymä kasvaa 1.5% vuosituloista.
Noilla tuloilla ei kyllä makseta ihan 50% veroa.

1 tykkäys

Ei kuukaudessa vaan vuodessa.

1 tykkäys

Onnea @Sfinski hyvästä palkkakehityksestäsi :love_you_gesture:

Tuosta voi päätellä että kk-palkkasi on jo 3800 eeroa. :heart:

Ja voi myös päätellä että olet alle 53 v. :heart: :heart: 7632 on kahden kuukauden palkka. Tuo kertaa 1,5 % / 12 = 9,54 €. M.O.T.

Oikea kertymä on kuitenkin 9,54 € * elinaikakerroin Elinaikakerroin | Työeläkelakipalvelu (tyoelakelakipalvelu.fi)

Ja jotta asia ei olisi yksinkertainen, niin lokakuussa selviävät indeksikertoimet nostavat tätä sitten lopullisesti.

Kaikki selitetty tässä matkan varrella, jos kiinnostaa…

Kiitos, löytyy koko kehitys palkkakeskustelusta.

//onneksi vielä reippaamman puoleisesti alle 53v.

3 tykkäystä

Suomen eläkejärjestelmä pitäisi uusia Ruotsin malliin, eläketilit, joissa voi itse päättää varojen sijoittamisesta.

“Toinen merkittävä tekijä on Ruotsissa 1990-luvun lopulla tehty eläkeuudistus, Keloharju arvioi. Siitä lähtien tietty osuus ihmiselle kertyvästä eläkkeestä ohjautuu suoraan henkilökohtaiselle eläketilille, jonka varojen kohdentamisesta saa päättää itse.”

Toinen kopiotava ominaisuus olisi ansiokatto

“Järjestelmässä on ansiokatto, joka on laskettu suhteessa tuloperusmäärään (inkomstbasbelopp, IBB). Vuonna 2020 tuloperusmäärä on 66 800 kruunua (n. 6 460 €), ja ansiokatto on 8,07 kertaa tuloperusmäärä eli 538 700 kruunua (n. 52 100 €). Ansiokatto on noin 1,25 kertaa keskipalkka.”

7 tykkäystä

Ideaali olisi että kaikki muu paitsi takuueläke menee omalle eläketilille josta voi sitten ostaa rahastoja. Kun kuolee näissä rahastoissa jäljellä olevat varat menee perillisille.

4 tykkäystä

42 vuotta, 8 kuukautta, 0 päivää jäljellä…

Kelpo eläkehän tuo olisi, mutta suhtaudun äärimmäisen pessimistisesti siihen, että ikäluokkani tulee saamaan eläkettä ainakaan samassa mittaluokassa mitä nyt 60 vuotiaat tulevat saamaan ja saavat. Lisäksi eläkeikää tullaan tuosta varmasti nostamaan siten, että alin eläkeikä tulee varmasti olemaan +70v. Ajattelen tulevaa eläkkettäni lähinnä siten, etten tule sitä ikinä saamaan, vaan se on säästettävä itse. Jos jotain tulen saamaan, on se pelkkää boonusta.

Tavoitteena onkin heittäytyä oloneuvokseksi kun 50-vuotta pyörähtää mittariin, eli 25v päästä.

15 tykkäystä

Eläkejärjestelmä pitäisi uudistaa siten, että eläkkeelle pääsee ainoastaan työkyvyttömyyden perusteella. Sehän koko järjestelmän alkuperäinen tarkoitus on.

Tällainen järjestelmä olisi nykyistä reilumpi raskasta työtä tekeville ja luultavasti taloudellisesti kestävämpi.

Työssä käynti ei ole rangaistus, eikä eläke palkinto.

Eläkeläisille ei edelleenkään tarvitse olla kade. Eläkkeensaajista 70 prosenttia sai alle 2 000 euron suuruista kuukausieläkettä.

Suomalaisten keskieläke nousi hieman viime vuonna – naisten ja miesten eläke-erot korostuvat Etelä-Suomessa (yle.fi)

Mediaanieläke oli viime vuonna 1 559 euroa kuukaudessa.

3 tykkäystä