Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Asensin muutama kuukausi sitten ResQ-sovelluksen puhelimeeni. Olen käynyt hakemassa K-kaupasta yllätysruokakasseja sekä ostellut paikallisesta Kotipizzasta ja sushiravintolasta safkaa edulliseen hintaan. Koska noiden K-kaupan safkakassien sisältö on melkoista arpomista, on osalla sisällöstä ruokittu myös parempaa puoliskoa, heitetty ylijäämää appivanhemmille ja ruokittu porkkanoilla ja leivällä perheen kania.

Mutta siis… Normikaupasta olen hakenut lähinnä kasviksia… Noissa K-kaupan kasseisssa on tullut ihan järjettömästi mm. savustettua lohta pilkkahintaan. Laskeskelin tuossa juuri viimeisen kuukauden keskimääräiset ruokakulut. Noin 5,5 euroa / vrk! Jumalaare, ruokakulut on puolittunut normista, enkä koe varsinaisesti luopuneeni mistään. Saati, että olisi mitään taloudellista pakkoa köyhäillä. Ei ihmekään kun on viime aikoina tuntunut siltä, että osakkeisiin on jäänyt tavallista enemmän rahaa!

36 tykkäystä

Tässä esimerkki. Puoliso tai kaveri vähän jelppii, niin eipä tarvi muutellakaan minnekään…

4 tykkäystä

Vuosi sitten sovitusta sopimuksesta saattaa päästä sopimussakolla irti. Itse irtaannuin jokin aika sitten Helenin viime vuoden heinäkuussa aloitetusta sopimuksesta

Itse olen aina ollut sillä linjalla, että on kunnia-asia pitää sitoumuksistaan ja lupauksistaan kiinni. Mutta jokainen tavallaan ja omalla moraalillaan. Mitä noin muuten aiheeseen tulee, niin:

Sitä järkeä voi käyttää myös niitä määräaikaisia sopimuksia solmiessa, niin ei tarvitse moisia miettiä.

9 tykkäystä

Omalla kohdallani toimineita ja helpoilta tuntuneita säästökeinoja:

  • Ruokajuomaksi vesi. Ennen join melkein aina maitoa. Huomaa kyllä kun ruokalaskuista pudonnut päivittäinen maitolitra.
  • Suosi edullisia sesonkivihanneksia. Esim. juureksista ja kaalista saa tosi hyviä ruokia helpolla kun vaan tutustuu resepteihin. Kaalilaatikko, keitot, peltijuurekset jne.
  • Korvaa jauheliha soijarouheella laatikkoruuissa. Ero on usein niin pieni, etten edes huomaa sitä.
  • Ruuan hamstraaminen pakastimeen. Jos osuu hyvä paljoustarjous tai ResQ-kassi kohdille niin pakastimeen säilöön. Sama pätee pian vanhaksi meneviin tuotteisiin. Lihat, leivät, kalat eivät mene miksikään pakasteessa.
  • Vähennä alkoholia. Sattui olemaan helppoa itselle nyt koronan jälkimainingeissa. Todella iso säästö, mutta ymmärrän, ettei ole kaikissa tilanteissa helppoa.
  • Korvaa kuntosali ulkosalilla ja lenkkeilyllä. Monet ulkosalit ovat todella hyviä ja mahdollistaa ihan täydet kuntoiöumahdollisuudet.
  • Lainaa kirjat ja elokuvat kirjastosta ostamisen sijaan. Kirjaston DVD:illä ja Areenalla pääsee mielestäni tosi pitkälle telkkarin osalta.
  • Matkaile kotimaassa. Staycation jossain päin Suomea tulee lentämistä paljon halvemmaksi ja itselle kokemus on ihan yhtä nautinnollinen. Suomessa on valtavasti hienoja kohteita.
18 tykkäystä

En tiedä katsoitko linkittämääni videolinkkiä ja oletan että olet omaan halpaan sopimukseesi tyytyväinen? Ketjussa on tarkoitus jakaa vinkkejä arjen säästöihin, ei duumata säästöä hakevia. Ja kokemuksesta sanon ettei ole seurauksia tullut, kuten minun linkkiaamani antaa ymmärtää. Tuo linnkisi on yhtiöiden, yhden yhtiön propagandaa.

Ja kun ostat alkoholia, tilaa toisesta EU-maasta etämyyjältä. Keskihintaisissa rommeissa ja viskeissä säästö voi olla puolet Suomen hintoihin nähden. Verottajan sivuilta löytyy hyvät ohjeet etäoston ja etämyynnin rajaviivoista.

Lisäksi kannattaa tarkistaa, oikeuttaako oma kirjastokortti käyttäjälleen maksuttoman Kirjastokinon käyttöön:

https://www.kirjastokino.fi/fi/

Valtaosa sisällöstä on täytesisältöä, mutta yllättävän mielenkiintoistakin ohjelmistoa palvelusta löytyy.

3 tykkäystä

Aika marginaalinen porukka, jos ei ole kyseessä: olut, lonkero, siideri ja kirkkaat. Melkeen kuin neuvoisi, mistä saisi Louis Vuittonin laukun vähän halvemmalla.

Mutta menköön ohjeena.

Tallinnakin on ihan hyvä paikka säästää alkoholikuluissa…ei tarvi edes kikkailla tilauksen kanssa.

4 tykkäystä

Sähköyhtiöt toimivat viime talvena niin törkeästi, että hiukka vaikea on koko liiketoiminta-alan olemassaololle edes perustetta löytää, saati kunnioittaa yhtään mitään sähköyhtiöihin liittyvää. Käyttivät hyväksi valta-asemaansa. Ei normijampoilla ollut edes paikkaa neuvottelupöydässä. Jotkut olivat ihan tuurilla niitä halpoja määräaikaisia sopineet. Mutta jos jonkun käsitys kunniasta rajoittaa toimia, niin siitä sitten vaan.

Omakohtaisesti olen aika lailla kunniattomiakin keinoja rajumpaa mieltä, sillä minusta puhtaat sähkönvälitysyhtiöt tulisi liiketoimintana kieltää ja kaikki toimialan merkittävät päättäjät laittaa vankilaan. Jos jossain tarvitaan takautuvaa lainsäädäntöä niin juuri tässä. No myönnän, että oheistappiona vankilaan joutuisi myös porukkaa, joka on saattanut vastustaa nykyistä järjestelmää. Että siihen pitäisi kehittää joku vapaudu vankilasta kortti varmaan. Vaikea yhtälö.

4 tykkäystä

Sähköpörssin kautta toimittaessa mekanismi toimii vähän korkosuojauksen lailla: myyjä myy suojausta, suojautuu itse hintariskiltä ja tekee suojaustuotteen katteen marginaalilla.

Jos asiakas välttämättä haluaa ottaa määräaikaisen sähkösopparin energiakriisin keskellä tai vaikkapa sen korkosuojauksen korkotason ollessa korkealla, niin eipä siitä muita kannatta syyttää kuin itseään.

Hassua, että tällekin palstalle on ilmaantunut sitä ajattelua, että markkintaloudessa toimittaessa taloudellisia sopimuksia ei tarvitse kunnioittaa tai että myyjä toimii väärin myydessään asiakkaan haluamaa palvelua. Ikään kuin täysivaltaisella ihmisellä ei olisi mitään omaa vastuuta omista itsenäisistä päätöksistään. Mutta ehkä tämä on väärä ketju jatkaa tästä aiheesta.

21 tykkäystä

Tähän kirjastosta lainaamiseen lisäisin että myös pelejä saa lainattua hyvinkin laajasti kirjastosta ihan uusintakin tuotantoa, tosin jos joku muu on myös jonossa nii laina aikaa ei voi uusia… Mutta tällä säästää hyvin usein käyneen ongelman kun ostaa kalliin pelin ja se ei olekkaan yhtään sitä mitä odotti, eli jos ei ehdi täysin loppuun pelata niin ainakin hyvä tapa ns. testata peli onko se edes ostamisen arvoinen.
Itse en ole vielä testannut koko lainaus hommaa kun oman paikkakunnan kirjastosta ei mitään löydy mutta sinne saa kyllä muutamalla eurolla tilattua toisesta kirjastosta, katsotaan ehkä sitten kun on tämönhetkinen oma peli loppuun hakattu.

Edit: Lisätään tähän myös jo aiemmin aiheena ollut tupakan poltto ja alkoholi. Nuorempana tuli poltettua tupakkaa melkoiset määrät ja alkoholia nautittua joka viikonloppu, jos nykyhinnoilla tätä vielä harrastaisin niin kyllä ei jäisi lompakon pohjalle mitään. Lopettaessani olin kuitenkin terveys edellä (tästä n. 7-8 vuotta) mutta edelleen useampi niin rikkaampi kuin köyhempikin tuttu tätä (varsinkin alkoholia jopa päivittäin) harrastaa…

1 tykkäys

En löytänyt hakua käyttämällä ketjusta. Ne jotka itse pelaavat pleikkaria varmaan tietävät, mutta jos muksuilla esim. on pleikkari, niin PS plus jäsenyydellä saa kuukausittain muutaman pelin “ilmaiseksi” (riippuu varmaan näkökulmasta, miksi sinulla tilaus on) tilin kirjastoon ja voi pelata niin kauan, kuin on voimassa oleva tilaus. Jäsenyyksiä on kolmea erilaista, mutta kuukauden pelit saa jo halvimmalla, joka maksaa 12kk 59,95 eur. Pelit vaihtelevat kuukausittain, mutta kyllä tuolla vuosihinnalla saa melkoisen läjän erilaisia pelejä. Täältä voi esimerkiksi katsoa mitä pelejä on aiemmin saanut. Pitää vain muistaa käydä pelit lataamassa pelit kirjastoon. Suurimman osan peleistä nettipelaaminen taitaa myös vaatia tilauksen.

Mitä itse tiedän niin ainakin xboxilla nämä kuukauden ilmaiset pelit live goldilla melkosta diipadaapaa (näyttää olevan samaa luokkaa kuin pleikkarillakin), kyllä joskus osui hyviäkin pelejä mutta ei ne useinkaan korvannut liven kuukausihintaa joten ei sitä kannattanut pitää oikeastaan kun vaan jos nettipelaamista harrasti.
Xbox live goldiin on (tai ainakin oli) tällainen porsaanreikä jolla sai game passin eurolla koko sille ajalle kun oli live goldia tilannut. (norm. 12,99€/kk). Itse siis tilasin 3v live goldia ja sain eurolla koko tälle ajalle myös gamepassin josta kyllä löytyy varmasti jotain pelattavaa jokaiselle. Itsellä pelaaminen vähentyi enkä koskaan pelannut netissä joten en sen vuoksi tätä nyt uusinut kun se juuri loppui.

Tosta löytyy asiaa tosta kikkailusta, mutta en tosiaan ole varma onnistuuko edelleen nykypäivänä :thinking:

1 tykkäys

Kerran vuodessa olen ottanut Game Passin tutustumisen n. 1€/kk(en tiedä onnistuuko 10v putkeen, mutta muutamana viime vuotena on onnistunut). Kuukauden aikana pelannut esim. moninpeleistä yksinpeli kampanjat( kun ei sytytä moninpelit). Ja helppo vähän tutustua moneen peliin.

Käsittääkseni pitäisi edelleen onnistua. Itse tein tuon saman 3vuoden kikan taannoin, ja nyt olisi tilaus loppumassa. Ajattelin ehdottomasti tehdä saman kikan uudestaan, vaikka game pass pelien pelaaminen on vähentynyt radikaalisti viimeisen vuoden aikana.

Suosittelen ehdottomasti käyttämään tuota keinoa hyväksi, 3v game pass noin 150€ hintaan maksaa itsensä erittäin nopeasti takaisin, vaikka ei satoja eri pelejä tuossa ajaisi pelaisi. Jo pelkästään lähihistorian suuret tulevat MS-yksinoikeuspelit (Starfield, Hellblade II) läpi pelattuna kuittaavat tuon 3v hinnan.

ps. Nämä pelit ovat pelattavissa myös PC:llä, joten Xbox ei ole välttämättömyys.

1 tykkäys

Juu olen samaa mieltä että kannattaa kyllä ottaa jos ei ole aiemmin kokeillut. Itsellä vaan alkoi jo tuntumaan ettei sieltä enää itseä kiinnostavaa pelattavaa löytynyt kun kaikki jo hakattu läpi mikä vähänkään kiinnostais (vaikka joo sinnekki myös tulee ja menee kokoajan uusia). Näin omalla kohdalla järkevämmäksi että suoraan ostan sen yhden tai 2 peliä vuodessa mitkä oikeasti haluankin :sweat_smile: mutta on se niinkin että game passistakin tällaisia löytyi useitakin jotka olisivat olleet ostoslistalla, mutta olivatkin lopulta pettymyksiä… :man_shrugging:

1 tykkäys

Totta on se, että myyjän kannalta on vähän “epäreilua” kun asiakasta ei voi ikinä pakottaa ostamaan kiinteää korkotuotetta, mutta asiakas pystyisi vikaostoksen tehtyään poistumaan vilunkiteitä pitkin sopimuksesta.

Mutta toisaalta, voidaan varmaan todeta, että esim. 40snt kiinteä kahden vuoden sopimus ei edusta uuden normaalin mukaista todellisuutta jos sähkön hinta tasaantuukin 5snt tasolle. Tai jos pahaa pelkäämätön mummeli ottaa 10% kiinteäkorkoisen asuntolainan paniikissa, edustaako se kohtuullisuutta jos korot laskeekin uudestaan 1% tasolle?

Onko tämä nyt sitten kallis? Meillä on toistaiseksi voimassaoleva 15c/kWh, emme ole jaksaneet alkaa säätää. Nykyään kun sopparit tuntuu olevan järjestään pörssisähköön sidottuja, niin en näe järkeväksi alkaa kytätä, milloin sähkö on halvimmillaan ym. Käytämme pesukoneita ym silloin kun on tarve ja ehtii olla kotona. Yöksi en uskaltaisi konetta jättää päälle, vaikka olisin kotona. Asumme rivitalossa ja peruskulutus vain, ei ylimääräisiä sähkönlähteitä.

4 tykkäystä

Mielestäni tuo on aika kallis, ja ei kai sitä pörssisähköä sinällään mikään pakko ole kytätä. Kun kämppäsikään ei ole sähkölämmitteinen, niin ehkä just pahimpien hintapiikkiien aikaan miettisi, että kannattaako se sauna lämmittää juuri sillä ja sillä tunnilla. Itselläni on yksi sähkölämmitteinen kohde, jossa on määräaikainen ja kiinteähintainen sähkösoppari, ja hyvä niin. Parissa kerrostalokohteessa on nyt pörssisähkö, ja hyvä niin.

4 tykkäystä

Tuollaiset “osta viinasi Tallinnasta”-säästövinkit ovat yhtä tyhjän kanssa. Itselleni paras säästövinkki on ollut elämäntaparemontti jossa karistin nuoruudesta jääneet pahat tavat ja hankkiuduin eroon riippuvuuksista.

Nettohyöty n. 400€/kk. Voin edelleen ostaa maitolitrani ja käydä perheen kanssa lomamatkoilla.

Jos nyt pitäisi muille antaa vinkkejä niin ylläolevan lisäksi harkitsisin (ja olen nämä tehnytkin) muuttoa kerrostalokuutiosta halpaan kaukolämmitteiseen omakotitaloon, käyttäisin pörssisähköä, ajaisin alle 35k€ autolla, en ottaisi lapsille (varsinkaan mitään vauva-)vakuutuksia, hoitaisin asuntolainan korkosuojauksen säästämällä puskurin, en ota pikavippejä, suunnittelen ruokalistat etukäteen, tilaan ruuat kerralla enkä harrasta mitään kallista. Menemällä mukaan yhdistystoimintaan ja hankkiutumalla luottamustehtäviin saa myös lisätuloja sekä verottomia korvauksia normipalkan päälle parhaimmillaan tuhansia euroja vuodessa suhteellisen pienellä työmäärällä.

Itse olen pärjännyt noilla. Ihan joka päivä ei tarvitse miettiä mistä säästäisi kun perusasetelma on kunnossa.

21 tykkäystä