Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Voi ja tällöin se on tietysti sijoituslainaa. Erona toki se että verot tulee maksuun tässä tapauksessa.

2 tykkäystä

Toki voi tehdä esim Nordnetista nostoja ja vetää salkun miissaldolle… Näin itse toiminut… Rahat muihin hankkeisiin.

Voi tehdä mutta silloin et voi vähentää korkoja verotuksessa koska laina ei ole käytetty pääomatulojen hankkimiseen. Tästä oli kyse.

1 tykkäys

Tuleva veroehdotus ja -päätös sen tulee näyttämään sitten.

Ei tule. Verottajalle voit esittää ihan mitä tahansa skeidaa ja ne saattavat mennä läpikin koska verottaja ei pysty kaikkea tarkastamaan. Jos joudut kuitenkin verotarkastukseen niin ei tuollainen mene läpi ja kyseessä on veropetos. Tarkastus voi tulla myös myöhemminkin ja sinulla on velvollisuus säilyttää dokumentaatio ja tositteet.

30 tykkäystä

Entä jos nostan luoton AOT:lta ja siirrän rahat OST:n puolelle. Eihän tätäkään pysty todentamaan, onko juuri ne lainatut rahat osakkeissa vai ei… Tai miten tällaisen pystyisi myöhemmin todistamaan

Kyse ei ole todentamisesta, vaan verottajan hyvin yksiselitteisestä ohjeistuksesta, että lainan todellinen käyttötarkoitus määrittää lainan laadun. Ja esimerkkisi tapauksessa on helppo todentaa onko laina käytetty ostoihin. Nappaa vaan “treideristä” otteen toimeksiannoista.

Tästä laina-asiasta on väännetty sivukaupalla sijoituslainakeskustelussa.

Edit: muistutan vielä, että todistustaakka on henkilöllä ei verottajalla. Verottaja tekee pistotarkistuksia ja vaatii välillä pienistäkin asioista “kuitit”. Jos haluaa lähteä kikkailemaan, niin kannattaa muistaa, että se on laitonta. Asian voi tehdä laillisesti kuten edellä kuvattiin myymällä stonkseja ja ostamalla niitä takaisin sijoituslainalla.

22 tykkäystä

Valtio joutuu maksamaan lainoistaan korkoa, ja maksamaan jopa lainojaan takaisin.
Korko onkin 3% luokkaa.

Myös me bullerot, joille syntyy mätkyjä maksettavaksi pääsemme osalliseksi valtion korkokulujen nousuun.

Jos nyt tulkitsen oikein niin;

Valtion “markkinahinta” mätkyrahoille nousee 2% → 6%.
Joten kannattaa miettiä onko myyntivoittoja tms kertynyt sen verran että ottaa yhteyttä verottajaa ja anoo.
Vaikkapa itsellä viime vuoden 30keur x 8/12kk x 2% on noin 400eur, ja ensi vuonna olisi 1200eur.

Veronpalautukselle korko on maltillisempi, mutta nousee sekin 0,5%->2,0%

Jäännösverolle lasketaan huojennettua viivästyskorkoa 1.2.2023 alkaen eräpäivään saakka. Korko on mukana summassa, joka näkyy OmaVerossa ja verotuspäätöksessä. Huojennettu viivästyskorko on 2 % vuonna 2023. Vuonna 2024 se nousee 6 prosenttiin.

6 tykkäystä

Edelliseen liittyen verottajan ohje lisäennakon hakemiseen

Toiminimiyrittäjät ja muut yksityishenkilöt voivat hakea verovuodelle 2023 lisäennakkoa 7.12. alkaen. Yhteisöt voivat hakea lisäennakkoa vasta, kun verovuosi on päättynyt.

2 tykkäystä

Hankintojen tekeminen käytettynä on erinomainen keino säästää. :slight_smile: Samalla se edistää ekologista kiertotaloutta. Olen tehnyt useita hienoja löytöjä esimerkiksi seuraavista nettihuutokaupoista.

Huutokauppa Paikkakunta
Nostalgiamarket Pori
Helander Helsinki
Huutokaupat.com Useita

Mitä kautta sinä olet ostanut tai kierrättänyt käytettyjä tavaroita? :slight_smile:

9 tykkäystä

Säästökuuri aloitettu. Tänä vuonna lounas on koostunut pussipuurosta. Eli lounaan hinta on noin 1e. Joskus rahkaa niin nousee noin 2-2,50 euroon. Pari suoratoistopalvelua lopetettu. En ole vielä kilpailuttanut vakuutuksia, nykyinen firma on kyllä hoitanut asiat niin hyvin joten en tee sitä.
Luottokorttiveloista päästävä eroon. 5-6000e pakkasen puolella tällä hetkellä.

5 tykkäystä

Sanoisin että ei kannata kiusata itseään hyvästä ruoasta tinkimällä; ei sellainen muutos kestä kuitenkaan. Turhia kuluja kyllä kannattaa karsia mutta ruoka on ihmisen tarpeista tärkeimpiä ja lisäksi se voi olla hyvää. :pizza: :ramen:

26 tykkäystä

Aina voi tietenkin syödä vähemmän. Kannattaa laittaa harkintaan mikäli päässyt elintasoa kertymään

7 tykkäystä

Itse asiassa olen huomannut että ihan sama mitä syö. Ei se 12e lounas vaikuta mun henkiseen tai fyysiseen hyvinvointiin yhten sen enempää. Toki ei voi niitä hintoja sokeasti tuijotella, terveellisesti pitää syödä

8 tykkäystä

Olen itsekin tehnyt nykyään brunssin eli aamiaisen ja lounaan yhdistelmän. Vedän setin huiviin noin 45min heräämisen jälkeen, sillä minulla ei koskaan ole heti aamulla nälkä.

Resepti on seuraava:
4-5 rkl kaurahiutaleita (kukkurallisia)
1 dl erilaisia marjoja (tai Lidlin omenasosetta)
100g rasvatonta raejuustoa (proteiini, pitää nälän)
1 tl hunajaa (neutralisoi puolukoiden kirpeyttä)

Aamulla vedenkeittimellä kiehuva vesi kaurahiutaleiden päälle ja kansi päälle. Odottelua 6-7 minuuttia. Sitten marjat joukkoon ja odottelua jälleen muutama minuutti, että sulavat. Sitten raejuusto ja hunaja. Lopputulos on todella hyvä!

Käytännössä pärjään tällä iltapäivään, jolloin voi syödä leipää tms. Sitten illalla päivän ainoa lämmin ruoka.

8 tykkäystä

Eli syöt siis aamupalaksi puuroa, jossa marjoja, raejuustoa ja hunajaa.

61 tykkäystä

Itsellä näkynyt kassan pohja aina. Lähinnä onnekas että muutaman kerran tullut vähän ylimääräistä rahaa millä saanut kuitattua velat. 37,5 tunnin työviikko tuntuu samalta kuin loma. Nuoresta asti tehnyt kahta duunia mutta nyt kun katsoo taaksepäin niin en ole saanut mitään niillä rahoilla. Jotenkin voisin hyväksyä tilanteen jos olisi uusi auto ja 70 tuuman telkkari mutta kun rahat kulunut pieniin asioihin elintason nostamiseen niin kyllä harmittaa koska nämä asiat eivät ole vaikuttaneet elintasoon millään tavalla loppujen lopuksi. Kaverit jotka tienaavat huomattavasti vähemmän ovat rakentaneet uudet talot. Minä nauroin heille nuorena koska eivät halunneet tulla kylään koska taksilla kulkeminen on niin kallista. Lopputulos on kuitenkin tämä. Kaikki on puhdasta matematiikkaa, ei tuloilla ole väliä jos järkeä ei osaa käyttää.

39 tykkäystä

Sivusta helppo huudella, mutta tee kaikkesi, jotta pääset luottokorttiveloista eroon heti kun mahdollista. Yli 20% lainakoron maksaminen vuodesta toiseen on varma tapa tuhota turhuuteen kovalla työnteolla ansaittua palkkatuloa. Velkaneuvoja käyttää termiä idioottivippi, voi kuulosta ilkeältä, mutta tarkoitus on pelkästään hyvä eli ravistellaan velallinen ymmärtämään, että nyt loppuu velkarahalla eläminen ja kiskurikoron maksaminen.

Roope Ankan mentaliteetilla eteenpäin, mitään turhaa et osta kunnes kulutusluotot maksettu. Olen itsekin aikoinaan pitänyt luottokorttia jatkuvasti miinuksella, kallista on. Huumorilla vielä: Osta K-Menun kaurapuuroa 0,55 e per 500 g paketti, puurosi hinnaksi hillosilmällä tulee tällä metodilla ehkä 0,20 e. Syön sitä tätä viestiä kirjoittaessani, hyvää on. : )

24 tykkäystä

Olet ihan oikeassa. Aika syvälle on juurtunut lapsuuden kokemukset, perheessä paljon yrittäjiä ja hyvätuloisia. Normaalia oli omakotitalo, kesämökki, vähintään kaksi autoa vene ja matkustelu. Esim en tiennyt ketään joka asuisi kerrostalossa. Ei me kotona puhuttu säästämisestä ja sen huomaa nyt kun katsoo omia sisaruksia. Kaikki ovat pinnallisia mitään materiaan tulee ja kaikki kolme ovat ottaneet mallia miljonääri-serkusta ja olen miettinyt miten heillä on varaa elämäntyyliin. En usko että olekaan varaa. Pointtina oli kuitenkin se että kannattaa säästä heti kun on tuloja. Kesälomarahat, lahjarahat jne koska helpottaa erittäi paljon nuoren ihmisen elämää. En ymmärrä miksi ei puhuttu rahasta koulussa koska se on ISO ongelma nykyään, nuorten rahankäyttö

20 tykkäystä

Tervetuloa Helsinkiin! :wink: Tää oli hauska kommentti kun samaistun tähän - nuoruudessa keskisuuressa kaupungissa mielikuva oli että, kerrostalossa asui vaan vuokralla-asuvat perheet.

Aiheeseen: mä oon työelämään päästyä oppinut viilaamaan talouden aika kuntoon, ja silti ihan ok elintaso mutta en tuhlaa, ja päässyt siitä eroon.

Se kun ei ole juuri turhia kuluja niin lisää säästäminen on tosi vaikeeta. Mulla on paljon velkaa, ja säästäminen on ainoo mistä joustaa. Toki matkustelun ja ulkonasyömisen voisi kokinaan lopettaa mut täytyy vähän elämästä nauttia.

Ärsyttää hieman kun sain juuri maltillisen palkankorotuksen, ja siitä puolia jää käteen niin ihan tyhjän kanssa. Olisi pitänyt vaatia enemmän, mut helpompi pyytää taas ensi vuonna lisää.

4 tykkäystä