Nyt kun ammattiliitosta erosin, niin säästän n. 400 euroa vuodessa. Kirkostakin erosin aikoinaan, kun laskin, että säästän n. 10.000 euroa 30 vuodessa.
Olen 7 vuoden ajan ollut matkustelematta ulkomaille, vain Tallinnassa piipahdin 2019 joulukuussa. Reissutaukoa ennen kävin kerran vuodessa pitkälti Japanissa, joten säästöt taukoajalta n. 20.000 euroa.
Pian myös vuoden verran ollut syömättä makeisia, limuja, energiajuomia ja jäätelöä, säästö varmaan joitain satasia vuoden aikana. Turhat sokerituotteet pysyy poissa jatkossakin.
Valmiiksi vähäisen alkoholin käyttöä vähensin -50% vuoden 2020 alusta lähtien, iso säästö siinäkin vuoden aikana.
Veikkaus-tilini suljin vuosia sitten, kun todennäköisyydet miljoonaan on sijoittamallakin suuremmat, vaikkakin silti yhä epätodennäköiset, mutta mieluummin lottorahat aina tuottamaan.
Liikkumiseen kuluu vuodessa rahaa 0-150 euroa, bussin kyydissä olen ollut viimeksi 3 vuotta sitten ja viime vuonna olin henkilöauton kyydissä Googlen seurantatietojen mukaan 97 km verran.
Kuluni ovat pienemmät, kuin vaikkapa 10 vuotta sitten, eli toistaiseksi olen voinut ikään kuin lällätellä inflaatiolle. Pidän tärkeänä, että elää sen mukaan, mihin tulotaso oikeuttaa ja ylläpitää jatkuvaa taloudellista pelivaraa turvaamaan hyvät ja pahat päivät.
Minä lähdin entisenä kulutusjuhlijani asiaa pohtimaan ja punnitsemaan reilu 10 vuotta sitten ja nykyään erittäin vakaalla pohjalla olen ja pysyn. Epävarmat ajat jatkuu, siksi ehkä liiankin ylivarovainen olen rahan suhteen, mutta mielestäni se on hyväkin asia.