Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Sijoituskästi eli @Kevin ja Teemu Liila on tehnyt tviittiketjun arjen valinnoista. :slight_smile:

15 tykkäystä

Tää oli ihan loistava esimerkki valinnoista ja vaihtoehtoiskustannuksista kuluttamiselle! Mun oma kokemus (omien kavereiden ja tuttujen kautta) on, että hirveen vähän kuluttamista pohditaan ja rahas käytetään tulojen mukaan.

Omaan filosofiaan kuuluu, että rahaa kuluttaa itselle merkityksellisiin asioihin.
Ton Kevinin ja Teemun laskelmaan verraten itsellä menee autoon aika reippaasti enemmän, mut se on autoetuna fiksu diili itselle. Mut pääasiassa syön eväitä lounaaks mut syön paljon ulkona koska se on mulle merkityksellisempää ja terveellisempää kuin 12€ lounas.

Sijoituskästin pitäisi tehdä jakso säästämisestä ja kuluttamisesta! Inderesillä Antin ja Mariannen säästämispodi viime syksyltä oli todella kiinnostava! :star_struck:

6 tykkäystä

Itsekkin olen perheellinen ihan pohjapalkalla osa-aikatyössä oleva duunari, silti olen saanut hyvin kerrytettyä talletuksia ja saanut hyvin säästettyä sekä laitettua myös sijoituksiin. Monesti ihmettelen näitä kun toiset eivät tule toimeen tyyliin 4000€ bruttopalkalla, mutta myöskin näitä jotka eivät pärjää 2000 euronkaan palkalla. Oma palkkani hyvin harvoin alkaa edes kakkosella ja silti olen saanut kerrytettyä kassaa ja viimeisimpänä juuri ostanut oman asunnon (no pankinhan se vielä on mutta ei sitä tarvi niin miettiä :smile:).
Ihan on vaan valinnoista kyse. Itse tyydyn melko vähään, en käy paljoa ulkona syömässä tai muutakaan “spessua”, mutta kun jotain harvoin teen niin enemmän siitä myös nautin.

54 tykkäystä

Hieman kevyempänä ajatuksena, muutto paremman ilmaston ja edullisemman hintatason maahan voi olla hyvä idea jos työ ei sido yhteen paikkaan.

Täällä Espanjassa asunnot ja etenkin niiden ylläpito on paljon halvempaa, ruoka keskimäärin jonkin verran halvempaa (etenkin tuoreet satokauden hedelmät) ja alkoholi sikahalpaa. Lentojakin saa halvimmillaan Suomesta 30 eurolla per suunta ilman laukkuja.

Parasta täällä on toki se, että kun talvella menee ulos niin ilma ei satu naamaan eikä ole loskaa tai liukasta. Säästyy siten myös lämmityskustannuksissa.

23 tykkäystä

Olipa hyvää jutustelua eli kävin käytännössä koko paketin läpi. Omalla kohdalla mieli on pakottanut elämäntapaan, jossa vaan ollaan eikä haeta nk. elintasoa. Menoja ei itsessään tarvitse miettiä, kun ei ole halujakaan mihinkään rahaa kuluttavaan toimintaan. Puolenkymmentä reissua pohjoiseen per vuosi ja muutoin kotona erästellen, kalastellen ja jotain omiksi tarpeiksi viljellen. Eli paras vinkki kassavirran hallintaan on, että elää arkista elämäänsä ja tiedostaa sen ettei elämä sen suuremmaksi välttämättä muutu vaikka kiertäisi maailmaa täyspäiväisesti ja kokisi sitä ja sen lisäksi tätä. Toki osa voi nauttia mainitusta menosta, mutta kyllä se halpa tyytyväisyys taitaa löytyä yleensä sieltä kotikonnuilta.

Haaveet ja tavoitteet ovat haistamista varten. Loppupeleissä niiden tavoittaminen tekee ihmisestä onnettoman.

Oma rahallinen onnela on maalla. Asutamme perittyä kotitilaani ja olemme. 1500 euroa tämä elämäntyyli maksimissaan maksaa per osakas ja erillisiä talousmietintöjä ei tarvita, kun elämä on sitä samaa mitä se on ollut 200 vuotta ennen meitä. Meille kelpaa rainbowt, coopit ja pirkat, nk. luksus tai tasoajattelu eivät maistu.

24 tykkäystä

Itse säästän hyvin etelänmatkoissa: ei tule paljon käytyä. Pakettimatkat kaikkiin yleisimpiin kohteisiin tuntuu samalle kuin uusintaelokuvan katsominen. Samaa, kaikkialla samaa. Ravintolat, yökerhot, uimarannat, hotellit, kaupat, kaikenmaailman kerjääjät, tinkiminen ja kuumuus ja ripuli on kaikkialla pohjimmiltaan sitä samaa. Käyn silti kerran kymmenessä vuodessa todetakseni tämän uudelleen. Ihmettelen aina, miten tuolla joku viitsii olla pidempiä aikoja. Kaikkeen tekemiseen ja harrastamiseen Suomi tarjoaa paremmat puitteet ja jos ei teekään mitään, täällä on mukavampi takan lämmössä ja tunnelmassa lueskella kirjaa kuin etelässä ilmastointilaitteen viiltävässä niskaa jäykistävässä kylmyydessä kivibetoniseinien sisällä. Haaveelliset mielikuvat etelästä eivät ole minuun koskaan tarttuneet. Olen oikein yrittänyt, koska olisihan etelässä halpaakin viettää eläkepäiviä edes osan aikaa vuodesta, pitäisi vain jotenkin oivaltaa näiden maiden erinomaisuus ensin.

Jotta en liiaksi harhautuisi aiheesta, niin suosittelen kaikkia säästäjiä tarttumaan kauppojen ilta-aikaan alkaviin -60% myynteihin. Minulle tämä on ollut luontevaa, koska valvon aina öisin, kun se suinkin töiden puolesta on mahdollista ja silloin ilta on sopiva hetki käydä kaupassa. Olen varmasti säästänyt n. 100-200€ joka kuukausi talouteni ostoissa. Kaupassa kannattaa käydä usein, sitä enemmän alennustuotteita tarttuu haaviin. Tietenkin huomioiden, ettei matkakustannukset vesitä koko hommaa.

Sellainen on ihan paskapuhetta, että alennustuotteet pitäisi jättää köyhille. Ne saavat ne tuotteet, jotka niitä eniten haluavat. Kerran menin kauppaan aivan liian aikaisin, puoli tuntia ennen alennusmyynnin alkamista, ja tein sellaisen havainnon, että joku mamma oli jo istumassa kaupan penkillä ostoskori täynnä alennustuotteita. Tässä kohtaa minun on tunnustettava, että oma intressini ei kyllä riitä tuohon. Hän vie aletuotteet minun nenän edestä joka kerta. Ne saavat alennustuotteet, jotka niitä tarvitsevat ja eniten haluavat. Toivottavasti oli edes se mystinen “köyhä”, jolle alennustuotteet pitäisi jättää.

Jos minä jättäisin alennustuotteet ostamatta, niin kuka ne sitten ottaisi. Kaupan pihaan kurvaa tuolla kellonlyömällä useita autoja. En usko, että hekään ovat kovin köyhiä, mutta kaiken he vievät, minkä hyllyyn jätän. Oikeasti köyhät ostavat ainakin minun lähikaupassa Rainbow-kaljatölkkejä eikä heitä kiinnosta aletuotteet tuon taivaallista. Kyllä niiden jakelu siis pitää mennä jonkin järjestön kautta, kauppaan jättäminen ei ainakaan auta mitään.

19 tykkäystä

Minäkin säästän pakettimatkoista. Matkustus on kuitenkin aivan eri juttu. Miksi lähteä valmiiksi pureskeltuun ja mauttomaan kokemukseen kun maailmalla on tarjota niin paljon eikä tarvitse mitenkään edes tuhlata.
Suomi voi olla ihan hyvä maa elää mutta siinä kyllä huijaa vain itseään jos ajattelee että täällä on kaikki kokemisen arvoinen. Ei todellakaan ole.
Itse tykkään matkustella hieman off-season kun ei ole liian kuuma eikä tungosta myös kaikki on paljon halvempaa lennoista majoitukseen etc. Mihinkään ylimääräiseen välikäteen ei kannata tuhlata. Autenttisemman kokemuksen saa yleensä tekemällä itse.

35 tykkäystä

Olen näin opiskelujen myötä joutunut epätoivoisiin tekoihin mitä tulee säästämiseen.

Aamupalaksi n. 15 aikaan syön aina steak n eggs sekä paistettuja vihanneksia. Tämä kaloripitoinen ja proteiinirikas ravinto pitää minut täynnä aina iltaan asti mutta - tässä tullaan siihen epätoivoon - olen päätynyt hakemaan entrecote lihani Alanya marketista Itä-keskuksesta. Sieltä saa kilon suomalaista lihaa 14.9e ja 30kpl munia 4.99e.

Onneksi sentään on ilmainen AB-lippu.

Mielestäni elämä on liian lyhyt kurjuuttamiseen ja huonosti syömiseen. Se mitenkä syömme ja nukumme vaikuttaa kuinka tuleva päivä tulee kulumaan.

14 tykkäystä

Nyt kun ammattiliitosta erosin, niin säästän n. 400 euroa vuodessa. Kirkostakin erosin aikoinaan, kun laskin, että säästän n. 10.000 euroa 30 vuodessa.

Olen 7 vuoden ajan ollut matkustelematta ulkomaille, vain Tallinnassa piipahdin 2019 joulukuussa. Reissutaukoa ennen kävin kerran vuodessa pitkälti Japanissa, joten säästöt taukoajalta n. 20.000 euroa.

Pian myös vuoden verran ollut syömättä makeisia, limuja, energiajuomia ja jäätelöä, säästö varmaan joitain satasia vuoden aikana. Turhat sokerituotteet pysyy poissa jatkossakin.

Valmiiksi vähäisen alkoholin käyttöä vähensin -50% vuoden 2020 alusta lähtien, iso säästö siinäkin vuoden aikana.

Veikkaus-tilini suljin vuosia sitten, kun todennäköisyydet miljoonaan on sijoittamallakin suuremmat, vaikkakin silti yhä epätodennäköiset, mutta mieluummin lottorahat aina tuottamaan.

Liikkumiseen kuluu vuodessa rahaa 0-150 euroa, bussin kyydissä olen ollut viimeksi 3 vuotta sitten ja viime vuonna olin henkilöauton kyydissä Googlen seurantatietojen mukaan 97 km verran.


Kuluni ovat pienemmät, kuin vaikkapa 10 vuotta sitten, eli toistaiseksi olen voinut ikään kuin lällätellä inflaatiolle. Pidän tärkeänä, että elää sen mukaan, mihin tulotaso oikeuttaa ja ylläpitää jatkuvaa taloudellista pelivaraa turvaamaan hyvät ja pahat päivät.

Minä lähdin entisenä kulutusjuhlijani asiaa pohtimaan ja punnitsemaan reilu 10 vuotta sitten ja nykyään erittäin vakaalla pohjalla olen ja pysyn. Epävarmat ajat jatkuu, siksi ehkä liiankin ylivarovainen olen rahan suhteen, mutta mielestäni se on hyväkin asia.

20 tykkäystä

Olet oikeassa. Mielestäni kaikki on kiinni siitä että itse ymmärtää oman tilanteen ja elää sen mukaan. Ei se ole mikään elämä jos aina mietitään miten voidaan säästää. Viimeistään sitten kun on perhettä. On paöjon asioita joista voidaan luopua ilman että se vaikuttaa meidän elämänlaatuun.

7 tykkäystä

Varmaan yhdenkään ihmisen kulutusvalinnat eivät kaikilta osin kestä kriittistä tarkastelua. Samaan aikaan ostoskoriin löytävät esimerkiksi tiensä pirkat, k menut ja rainbow’t sekä kalliit brändituotteet. Ratkaisu perustellaan itselle kunkin tuotteen kohdalla jälkikäteen muka rationaalisesti.

Eikä siinä, inhimillisyydelle pitää jättää myös sijaa. Mielestäni se kliseinen iso kuva ratkaisee kaiken. Jos kotitalouden kiinteät peruskulut ovat matalat, niin on varaa ”huteihin” ja tuhlaamiseen. Jos asuminen ym. nielaisee jo valmiiksi liian suuren osan, on heti pahoissa taloudellisissa ongelmissa, kun tulee yllätyksiä. Ja niitä ylläreitä tulee jokaiselle meistä jossain vaiheessa elämää. Korkojen nousu nyt yksi esimerkki siitä.

17 tykkäystä

Olet vielä nuori, silloin ei mikään mitä tunkee järjestelmään tunnu missään, mutta rakennat kuitenkin keski-iän terveytttäsi kohti kardiologia.

Nyt puhuin rahasta. Jos haluaa halvat kalorit niin lidlin sipsipussi. Jos haluaahalpaa ja terveellistä niin esim puuroa ja rahkaa. Lounaspaikat tarjoavat perus kotiruokaa, ei omasta mielestä ole wörttiä.

10 tykkäystä

Lopetin viaplayn. Tiesin että se on kallis mutta en muistanut että se maksaa 45e/kk. Urheilun takia otin sen mutta pienellä vaivalla näkee ottelut ilmaiseksi. Tuli myös vaihdettua lähitapiolasta Turvaan. Aika pieni säästö, 150-200 vuositasolla mutta kerran kun olisin ollut kiinnostanut ostamaan uuden vakuutuksen niin kukaan ei vastannut.
Lopetin oman liittymän ja käytän työpuhelinta. Numero on kuitenkin sama onneksi.

Kuntosali vaihtui ja liikuntaseteleillä maksan koko vuoden. Säästö 45e/kk.

24 tykkäystä

Otin huvin vuoksi huhtikuulle ruokahaasteen, pudotin kuukausibudjetin 200 euroon.

Aiemmin mennyt välillä reilustikin yli, pääosin laiskuutta vain. Nyt jää lähinnä pois einekset ja noutoruuat.

Reseptipankkia laajensin www.vegaanihaaste.fi -sivulta, varaudun paremmin omilla eväillä työpäiviin ja pikkureissuihin sekä jätän pääosin herkut kauppaan.

Eka viikko on takana ja helppo on ollut pysyä budjetissa sekä kasata terveellinen & monipuolinen ruokalista.

Suosittelen kokeilemaan noita reseptejä, vaikka ei kassavirran kanssa haasteita olisikaan.

24 tykkäystä

Ei sinänsä mitään maata mullistavaa, mutta otin omaan ravintoympyrään mukaan tofun. Yllättävän helppoa ja suht maukasta, kun paistinpannulla käyttää. Menee hyvin alas paatuneelta lihansyöjältäkin.

Leivät ostetaan kans aina alesta, kuten toki pyritään tekemään muidenkin ruokien osalta. Sellainen huomio, että yleensä näitä aleja löytää paremmin Lidlistä. En tiedä onko asiakkaita vähemmän, vai mistä johtuu mutta tätä on vertailtu monesti niinkin, että vaimo on hakenut S-marketista ei Lidlin valikoimissa olevat tavarat ja itse samaan aikaan Lidlistä muut ostokset.

14 tykkäystä

Tofua kokeiltiin mutta ei ollut mikään hitti. Liha on kyllä kallista. Onko kokemuksia tukuista? Tiedän että osa suurkuluttajista hakevat tukulta kanat ja lihat. Itse miettinyt että voisi hakea isompia määriä kerralla. Ikävä homma on pakastaminen

1 tykkäys

Itsekin olen alkanut lisätä kasvisproteiineja keittiöön. Vannoutuneena lihansyöjänä päätin rajata projektin muutaman vuoden mittaiseksi, että saan maksimoitua pääomavirrat säästöihin. Sitten kun kassa on saatu haluttuun kokoon, voidaan kasvispainotusta ryhtyä taas vähentämään. Kävin myös vaatekaapin läpi, ja totesin ettei farkkuja, paitoja, takkeja, kenkiä ym. tarvitse ostaa seuraavien parin vuoden aikana ollenkaan. Olen aina ollut melko askeetikko elintavoiltani, mutta nyt ryhdyin tietoisesti karsimaan lisää säästöjen maksimoinniksi.

12 tykkäystä

Varattuani jälleen perheelle suosikkimökin noin 1500€ hintaa kesän upeimmalle viikolle (säävaraus), totesin että vaikka tuollaiseen mökkiin ehkä varaa olisikin - tämä on se paikka jossa kassavirtaa hallitaan. En tiedä millainen käyttöaste tuollaisella mökillä on mutta tollainen 1500 humpsahtaa okt kunnossapitoon ja sähköihin hyvin nopeasti. Eikä tarvi talkoilla siellä möksällä nollapalkalla.

Eli säästövinkki tässä oli, älä osta mökkiä ellet perintönä saa, pysty muuttamaan sinne vakituisesti tai ole air bnb ammattilainen :sweat_smile:

23 tykkäystä

Niin itse en ole ymmärtänyt mitä järkeä on omistaa mökkiä hevonkuusessa jos siellä vietetään aikaa 3-5 viikkoa vuodessa. Sama juttu veneen kanssa. Faijalla on noin 15m moottorivene joka on käytössä n 10-15 h/ kesä. Sitten putsataan ja korjataan noin 30h.

Toki jos halvalla saa ja rahat saa takaisin kun myy tai vuokrataan kun itse ei olla paikalla. Mökkeily on muuten mennyt siihen että siellä vietetään pidempiä jaksoja mutta halutaan kaikki mukavuudet ja silloin mökillä on jo hintaa. Vuokramökillä pääsee halvemmalla.

No muiden valintoja ei pidä kritisoida,aina ei voi miettiä lompakkoa mutta monesti löytyy keskitie

14 tykkäystä