Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Tai ellei mökin ympärillä ole tuottavaa metsätilaa😀

Kumpi se sit on, metsätila asumismahdollisuudella, vai vapaa-ajan asunto metsäisellä suojavyöhykkeellä.

3 tykkäystä

Ja jos mökin ympärillä on metsätilaa, tulee useinkin harrastuksena tehtyä metsätöitä, joista reissuista laitetaan tietysti kilometrikorvauksia vähennyksinä verotukseen.

Etenkin jos pitää metsätöistä, niin tämä metsätyön mahdollisuus mökillä on monelle iso lisäarvo.

Itse omistan mökin, vaikka vuosikustannus tulee vuokrattua kalliimmaksi.
Suuri syy minulle se, että asunnot vaihtuu, mökki tarjoaa jotakin pysyvyyttä yli vuosikymmenten, myös omille lapsille heidän sitä halutessaan.

6 tykkäystä

Tai sitten sähkötön mökki, joka itseltä löytyy. Siinä kiinteät kulut käytännössä vakuutukset n. 200e vuosi, kun kiinteistöveronkin kattaa metsästä saadut osingot. Uskon, että saisin tuon myytyä jo nyt reilulla voitolla, jos haluaisin. Jos vielä tuunaisi hieman ja hankkisi pienen tuulivoimalan ja lisää aurinkopaneeleita, tekisi vielä paremman tilin. En ole kuitenkaan myymässä, koska paikka liian tärkeä tällä hetkellä myyntiin.

13 tykkäystä

Kyllä se on tietenkin omista vaatimuksista kiinni paljon mökkeily maksaa. Tyypillinen mökinostaja taitaa olla lapsiperhe tai keski-ikäinen pari ja kriteerinä on usein sijainti, sähkö ja rantatontti. Silloin se ei enää ole halpaa. Jos meri ja laituri niin ostetaan usein vene. Googlasin rantamökkihintoja ja erittäin karkea keskiarvo taitaa olla n 100 000. Veikkaisin että aika vähän rakennetaan uusia, tontin hinnan takia ja ainakin muutama vuosi sitten oli rakennuslupien kanssa hankalaa.

4 tykkäystä

Tätä saa tosi usein alennuksesta kaupoista, päiväysvanhaksi menossa. Olet onnekas, jos tuo maistuu.

Itse en ole ostanut siltikään. Eikä osta moni muukaan, sillä nuo on aina viimeisiä tuotteita, jotka alelaputettunakin vielä jäävät hyllyyn, kun kauppa suljetaan. Tämä on itseasiassa ihan ilmiö: vegaaniset tuotteet vanhenee hyllyyn. Silti tilauseriä ei koskaan pienennetä. Miksiköhän kauppa hakkaa päätään seinään vegaanisten tuotteiden kanssa… Jos se toimisi samoin muun valikoimansa kanssa, seuraava lappu tulisi liikkeen oveen.

5 tykkäystä

Elintarvikkeiden hintojen suhteen kannattaa olla tarkkana jos tarkoitus on säästää. Jotkin halvat tuotteet edelleen hurjassa kuplassa. Omia havaintoja esim. halvat makkarat vaikka Poprilli tai jotkin kotmaimista uunilenkit… Näissä hinnat jo tuplat 2v takaiseen. Toisaalta joku lohifilee, naudanliha tai possunfilee välillä huipputarjouksia - halvempaa kuin jauhenliha.

Yleisesti tuoretta hintadataa:

6 tykkäystä

Eikö kukaan täällä hae tukusta? Ainakin Helsingissä on tukku mistä kuka vaan saa hakea. Urheiluvuosina tehtiin kimppatilauksia, yleensä kanaa kun sitä meni 400-500g päivässä. Oli aika paljon halvempaa. Vaatii vähän tilaa pakastimessa tietenkin. Kuivaa ruokaa saa alekorista saa muutamasta paikasta tilattua muttä harvemmin tuotteet ovat sellaisia mitä oikeasti tarvitsee,

2 tykkäystä

Kuulostaa vähän trollailulta ja asenteelliselta, mutta vaivaudun kuitenkin.
Olen syönyt kasvipainoitteisesti nyt kymmenisen vuotta, ensimmäiset viisi vuotta todella kurinalaisesti, lähes vegaanisesti.
Uskallan väittää että voin laskea kahden käden sormilla kerrat, jona tänä aikana olen Tampereen Prismoista alevegetuotteita löytänyt. Ehkä olen sitten käynyt väärään aikaan :man_shrugging:
Kyllä nämä kauppansa tekevät, tuskin on sattumaa että koko ajan kehitellään uusia.

Eihän nyt yksikään yrittäjä ole niin tampio, että vuosi toisensa jälkeen ostaisi hyllyyn mädäntyvää tavaraa.

12 tykkäystä

No jopas on oudot mielikuvat. Vertasit siis viikon 1500€ vuokraa ja mökin vuotuista ylläpitoa?
Samalla logiikan määrällä voisi ajatella, että miksi ei omistaisi mökkiä tulon hankkimiseen jos jo parhaan viikon vuokralla saa vuoden kulut katettua ja loput viikot on suoraa tuloa/ilmaisia viikonloppuja mökillä omalle perheelle?
(ei oo ihan noin )Black or white, sanos Jaakkolan Mikke.

Teen juojana vaihdoin pussiteen irtoteehen. Parempaa kilohinnaltaan ja maultaan. Olen myös pannut kotiolutta. Saunaoluet on tullut tehtyä n. pari vuotta itse. Pienen alkuinvestoinnin jälkeen hintaa tulee noin 0,6e/litra käyttäen olutuutetta. Eli nyky kulutuksella 20 senttiä viikko. Tästä voisi varmaankin vielä säästää keittämällä vierteen itse, mutta pidän simppelistä ja kohtuu vaivattomasta prosessista. 5 litran satsi tulee melko pienellä vaivalla ja astiakin menee pieneen tilaan. Makukin melko kohtuullinen.

6 tykkäystä

Vegaaniset kolmioleivät, leivänpäälliset, salaatit ja vöner-tuotteet ovat niitä kaikkein yleisimpiä alennustuotteita. Nämä eivät tahdo mennä alennuksessakaan vaan kyseisiä tuotteita voi keräillä koriinsa vielä alennusrallin jälkeen. Valmisruoista menee kanariisit, mutta tofuriisit jää hyllyyn. Sama on sitten myös vegaanisissa sämpylä- ja “lihapiirakka” -tuotteissa.

Löytyy mm abc-liikennemyymälöistä lounasaikaan ja S-marketeista ihan toistuvasti.

2 tykkäystä

Tampereen Prismat hinnoittelee aletuotteet keskellä yötä. Ihan sama juttu siellä on silloin. Puolen yön aikaan alkavat laputtamaan.

Oman kokemuksen perusteella Espoossa pienemmissä liikkeissä (etenkin Alepoissa) noita punalaputettuja on paljon enemmän tarjolla.

Ja komppaan muita, noita erilaisia vegetuotteita on käytännössä tarjouksessa joka päivä. En huoli moisia itsekään niin vähän harmittaa, kun voisi olla jotain syömäkelpoista tarjolla muuten.

2 tykkäystä

Eiköhän niitä lihatuotteita laputella ihan samaan tahtiin, mutta asiakkaat ne vaan sieltä hyllyiltä ensimmäisenä napsivat alehintaan ostoskoriinsa.

3 tykkäystä

Pointti sulla. Ei oo black and white. Onhan noita tuttuja jotka käytännössä asuu mökillä ja diggaa mökkielämästä, hankkien satunnaisia mökin vuokratuloja vielä sen päälle esim ulkomaanmatkoilla - sehän on kanssa win-win, niinkuin ehkä tällä mun mökin vuokraajalla.

Yhtäkaikki on kiva että on järkevän hintaista tällaiselle “viikko mökillä” ihmiselle, saa nauttia tästä perisuomalaisesta mahtavuudesta ilman mitään investointia.

2 tykkäystä

Jatkan vielä muitakin tehtyjä säästötoimia viimeisen vuoden ajalta:

  • Autopaikan peruminen (kadun varresta löytyy hyviä paikkoja asunnoltani)
  • Auton vaihtaminen halvempaan
  • Välttelen autolla ajamista
  • Suoratoistojen peruminen (mm. Spotify)
  • Maksullisten harrastusten peruminen, salijäsenyys on enää jäljellä kulttuuriseteleillä
  • Baari- ja kaljoitteluiltojen vähentäminen nollaan
  • Pyörällä tai bussilla töihin
  • En osta käytännössä mitään nykyään ellen välttämättä tarvitse
  • Halvempi puhelinliittymä, taloyhtiön ilmainen netti käyttöön
  • Puran turhaa romua nurkista roskiin tai myyntiin, kohti minimalismia

Nyt alkaa tulla raja vastaan. Ravintoloissa syöminen, matkustelu, jne. ei ole koskaan kuulunut hirveästi harrastuksiin joten sieltä ei voi leikata. Haluaisin vaihtaa halvempaan asuntoon ja luopua autosta kokonaan, mutta puoliso on otettava huomioon jo tulevissa ratkaisuissa. Tästä ei enää helposti alemmas pääse, ellei muuta pienempään asuntoon ja kulje kävellen kaikkialle.

14 tykkäystä

En nyt tarkemmin tiedä taustojasi, mutta moinen lista säästöjen maksimoiseksi kuulostaa omaan korvaan melko rajulta. Oma listani on lähes vastakohta (ei mitenkään äärivastakohta).

Säästämisen pitäisi olla mahdollisemmin vaivatonta ja kivutonta. Jos se menee yhtään liian lähelle kurjuuden maksimointia, niin ei se horisontissa oleva palkinto ole sen arvoista. Kaikkia elämyksiä ei pysty kokemaan myöhemmin.

Ole. Elä. Nauti.

34 tykkäystä

Keskiluokan wannabe-rikkaille suunnatun turhakemuodin jättäminen kaupan hyllylle. Gucci, Hugo Boss, Gant, Ray-Ban, Versace, Marc O’Polo, Tom Tailor…

Nämä jos mitkä köyhdyttävät ihmisen

  • Vaatteet tehdään samoissa Kaakkois-Aasian maissa ja jopa samoissa tehtaissa kuin muutaman euron t-paidat tai bokserit
  • Saman tasoisen hajuveden voi löytää 5-8 eurolla, mikä maksaa brändin nimi kyljessä 50-150€
  • Yksikään oikeasti rikas ei osta yllä mainittuja merkkejä
  • LVMH Moët Hennessy Louis Vuittonia kannattaa mieluummin tankata sijoitussalkkuun kuin vaatekaappiin

Onhan tämä jo täällä ollutkin. :slight_smile:

24 tykkäystä

No ei kyllä ole kovin rajua, lähinnä vakitöiden tuomaa elintasoinflaatiota. Olen myös kokeillut tuota “ole elä nauti”-lifestylea, pari vuotta sitten mulla meni pelkästään baareihin 300-500 euroa kuukaudessa, mikä oli aika iso osa nettopalkasta. Siihen päälle vielä nuuska, työpaikkalounas, autolainan lyhennys, heräteostokset jne. niin alkoi olla tili melko kuiva ennen palkkapäivää. En koe luopuneeni mistään välttämättömästä.

28 tykkäystä

Tuosta tofusta vielä, niin kokeilkaa hyvät lihan ystävät. Esim velmondon maustamaton tofu, pannulle öljyä ja mausteeksi grillimaustetta ja eikun ääntä kohti 5 minuutin päästä. Tai maustetuista mikä tahansa muu kuin teriyaki, joka ei maistu miltään.

Ainut vegetuote mistä olen tähän mennessä tykännyt.

@aspee
Mun mielestä taas perus lapsiperheen arjelta. :grin:

Rillutella ei enää ehdi, eikä jaksa tai oikein huvitakaan.
Myöskin kiinnostus ylimääräiseen krääsään senkun hiipuu iän myötä. En esimerkiksi tarvitse tablettia, läppäriä ja älykelloa kertomaan samoja asioita mitkä pystyn tekemään kännykällä ja pöytäkoneella.

15 tykkäystä