Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Kuten kirjoitin, niin taustoista en tiedä ja joka yksilöön en ota kantaa.

Ei kuitenkaan pidä mennä ojasta allikkoon. Baareihin 300-500€/kk on eri kuin 200€/kk ravintolaan, kun puhutaan ruuasta… ihan vaan esimerkkinä.

Autolainaa enkä muuta lainaa juuri kelpuuta… en ole koskaan tarvinut. Asunto- ja sijoituslaina riittää.

Mutta nämä on niin yksilöllisiä keskusteluja. Jos rahat riittää, niin kurjuuden maksimointi säästämisen maksimoinnilla ei kuulosta omaan makuun vaivan arvoiselta.

4 tykkäystä

Yksilöllistä, juuri näin. Itselleni oma nuukailu ei tunnu kurjuudelta, olen onnellinen hyvin vähällä.

11 tykkäystä

Toisen luksus on toiselle kurjuutta. Ja sen toisen luksus on vuorostaan sille toiselle kärsimystä ihan vastakkaisista syistä. Itselläni oli vielä 30 -vuotiaana hyvin voimakkaita haluja rahankäytön ja materian suhteen, mutta aika teki kohdallani tehtävänsä ja kuohitsi mielen sen näköiseksi, että nykyisellään sitä haluaa vain olla ja hieman reissailla ilman luxusta (iltapäivälehtien tarkoittamalla tavalla).

Lapinreissut eivät saa kohdallani minkäänlaista lisäarvoa jos katselen revontulia Kakslauttasen ylihinnoitellun ja palvellun lasi-iglun muovilasin läpi verrattuna siihen, että katson samaa näkymää laavumajoitukselta tai kämpän portailta. Jokainen tavallaan ja mukavasti on tässä keskustelussa esille nostettu erilaisia tapoja, miten elämästään voi naatiskella unohtamatta nk. halpuutusta. Eli oma vinkkini tähän ketjuun, että kaivakaahan teltat, louteet, laavut, jne. esiin ja tehkää joku reissu yliseen Pohjolaan ilman eukäteen varattua majoitusta/ palveluita. Ja tietenkin vielä se, että P-paikalla trangialla lämmitetty hernekeitto maistuu monessa tilanteessa vähintään yhtä hyvälle kuin Saariselän ravintolan poronkäristys.

28 tykkäystä

Beyond Meat -pohjaiset hampurilaiset ovat yllättävän hyviä. En tiedä, mitä kemikaaleja ovat niihin laittaneet, mutta maku ja suutuntuma ovat aikamoisen lähellä oikeaa jauhelihapihviä.

Yhtiöstä sijoituskohteena sen sijaan en sano mitään muuta, kuin että kannattaa pohtia, mitä tapahtuu kassavirralle, kun menot ovat suuremmat kuin tulot.

4 tykkäystä

Minun mielestäni säästäminen on sitä että tehdän budjetti ja päätetään paljon pitää jäädä käteen ennen seuraavaa palkkaa. Se että mennään all in eli ei tehdä mitään, mennään vain ja ainoastaan kauppaan kun punalaput ovat laitettu on erittäin harvalle toimiva ratkaisu pidemmän päälle. Se on vähän niin kuin keski-ikäinen nainen päättää laihtua vuodenvaihdon jälkeen. Hankitaan vaatteet ja personal traineri. Syödään putoja vihanneksia josta ei tykkää ja koko homma loppuu helmikuussa. Olen itse miettinyt paljon oikeasti tarvitsen. Kattoremontti tulossa jossain vaiheessa ja ehkä joku viemäriputki hajoaa ja joudutaan purkaamaan puolet kämpästä. Pojalle pitää vähän antaa kun tulee siihen ikään. Näiden perussairauksien (sydän,munuaiset,maksa)takia elin-ikä taitaa olla 65-75. En välitä millä ajan ja riittää 40 tuman telkkari. Onko merkitystä onko tilillä 50k vai 150k? On varmasti sille joka perii ne rahat mutta muuten en oikein näe että olisi sen arvoista luopua ihan kaikesta koska duunia teen ja haluan tehdä eläkeikään asti.

9 tykkäystä

Tiivistit erittäin hyvin, miten varmasti suurin osa ajattelee. Toinen haluaa käydä sillä budjetilla ravintoloissa ja toinen taas nauttii siitä, että kotoa löytyy kaikki tarvittava eikä sieltä ole pakko poistua edes joka viikko, ellei halua. Lähes jokaisella on kuitenkin asioita, johon panostetaan enemmän ja vastaavasti muista säästetään.

Yhtenä säästöniksinä voisin pitää etätöitä. Ei menee rahaa, eikä aikaa kulkemiseen ja lounaskin on sen, mitä jääkaapista itselleen tekee. Taisi juuri tulla kuukausi täyteen siitä, kun kävin viimeksi toimistolla :grin:

15 tykkäystä

Tuntuu että lentojen hinnat on pysyvästi jääneet yläilmoihin. Ei puhettakaan että 200€ riittäisi johonkin Euroopan suurkaupunkiin ja takaisin. Ryanair:lla toki löytyy huumemuulipaikkoja, missä mukaan ei saa ottaa edes käsimatkatavaraa. Käytännössä siis kännykkä ja suolistossa matkaavat heroiinipussit mahtuvat matkaan. Joskus näitäkin ihmisiä koneessa näkee. On ehkä muitakin selityksiä kuin huumeet, mutta en keksi niistä yhtään.

Oli mulla kysymyskin. Onko olemassa sivua missä voisi vertailla lentojen hintoja kaikilla herkuilla. Jos haluaa vaikka standardi 50lbs 23kg matkalaukun niin lennot näillä hinnoilla tulisi nähdä kätevästi. Google flightsin kautta onnistuu vain käsimatkatavara.

10 tykkäystä

Jos tarkkoja ollaan, niin nykyään Ryanairin halvimpaan lippuun sisältyy (40x20x25cm) kaksi litraa suurempi käsimatkatavara mitä Finnairin halvimpaan lippuun. Finnairin uuden Superlight-lipputyypin myynti alkoi, näin kävi hinnoille. - Lentodiilit.fi

Lyhyelle(alle 5 päivää) matkalle molempien yhtiöiden halvimpiin lippuihin kuuluvat käsimatkatavarat riittävät itselle hyvin vaikka läppäri kulkeekin aina mukana ja syö osan tilasta. Toki olen tottunut matkustamaan aika kevyesti, mutta varsinainen reppureissaaja en kuitenkaan ole. Samassa taloudessa asuvat naispuoleiset ihmiset eivät tunnu mieluusti matkustavan vastaavalla määrällä tavaraa edes kahden yön matkaa.

13 tykkäystä

Olen opetellut tekemään ruisleipää hapanjuurella. Mielenkiintoista puuhaa joutuu suunnittelemaan etenkin hapatuksen ajoitusta. Leipomiseen olen käyttänyt kaverin vinkistä Vaasan ohjetta. Sain häneltä palan taikinajuurta, mutta jos lähipiiristä ei saa juurta niin tuolla ohjeella pääsee alkuun.

Meidän leivän kulutuksella aäästö olisi ihan merkittävä jos vain saisi aikaiseksi tehdä useammin. Ja onhan se uunituore leipä hyvää.

3 tykkäystä

Koostetaas tänne omakotitalossa asuvan kahden aikuisen perheen säästövinkit.

ASUMINEN

  • Pörssisähkö: vaatii vähän seuraamista ja asetusten näppäilyä päivittäin (5-10min), mutta tekee isot säästöt. Säästöä tulee joskus myös siitä, että sähkön hinta “pakottaa” miettimään, onko joku saunominen tai astianpesukoneen pyöritys pakollista, vai riittäisikö vähän kevyempi pesu.
  • Kierrätä: meillä ei mene jätehuoltoon juuri yhtään rahaa, koska kierrätämme kaiken. Ainoastaan sekajäte lähtee meiltä jäteauton toimesta pois, sekin kaikista pisimmälä syklillä kerran kahdessa kuukaudessa. Sekajätettä ei juurikaan synny, kun biojätteet menee omaan kompostiin ja paperit, kartongit, muovit, metallit ja lasit kerätään omiin astioihin. Kierrätysastioina toimii Orthexin laadukkaat astiat, joten roskat eivät jää häiritsevästi näkyviin. Kierrätettävät roskat menee näissä astioissa näppärästi sorttiasemalle kauppareissun yhteydessä.
  • Tee itse ja säästä: juuri maalattiin yhden huoneen seinät itse, kaikki työt saatiin tehtyä omin päin, vaikka oltiin ensikertalaisia. Ihan mukavaa puuhaa ja jotenkin sitä työn jälkeäkin arvostaa enemmän, kun tekee itse. Omakotitalossa kaikki maksaa ihan helvetisti, jos ne teettää ulkopuolisella, juuri tuli tarjous rännien puhdistuksesta 120e aloitusmaksu + 5e/m.

RUOKA

  • Suunnittele ruokalista etukäteen: meillä käydään kaupassa kerran viikossa, riittää erinomaisesti kun vähän käyttää aikaa suunnitteluun ja kirjaa ostoslistaan heti kun joku loppuu. Ostoslistassa S-ryhmän sovellus on erinomainen, molemmat perheen aikuisista pääsevät editoimaan koska vain listaa omilla puhelimillaan. Kaupassa kannattaa myös vähän laskeskella, että kuinka pitkään ostetuilla eväillä pärjää, yleensä meillä tähdätään siihen, että tulee tehtyä vähintään viikon ostokset kerralla. Meillä on myös pakastimessa ja kuiva-ainekaapissa varmaan viikon edestä safkaa ns. hätätilanteita varten.
  • Hävikki: tämä toimii monella tapaa. Meillä ei tule juuri yhtään hävikkiä. Jääkaapin sisältöä seurataan tarkasti päivämäärien osalta, ja valinta seuraavasta ruuasta tehdään usein päivämäärien perusteella. Lisäksi päivämäärien kanssa kannattaa käyttää maalaisjärkeä, hyvänä nytkkkisääntönä toimii se, että jos tuote näyttää, haisee ja maistuu normaalille, yleensä sen voi syödä, vaikka päiväys olisi vähän ylittynytkin. Jos ruokaa jää ns. yli, sitä voi hyödyntää jossain toisessa ruuassa, viimeksi sunnuntaina ylijääneet keitetyt perunat menivät lohkoperunoiksi uuniin.
  • Tee paljon kerralla: meillä suositaan suuria pakkauskokoja ja ruokaa tehdään kerralla paljon. On ihan normaalia, että sunnuntaina urakoidaan puolen viikon ruuat valmiiksi. Toissapäivänä meillä tehtiin esimerkiksi kaksi vuokaa broilerikiusausta ja samaan aikaan uuniin meni edellä mainitut lohkoperunat. Kiertoilmauuni on mahtava peli, kun voi pitää lämpöisessä helposti kolmeakin peltiä/vuokaa yhtä aikaa. Tällä tavalla säästää sähköä ja toisaalta myös aikaa.

AUTO

  • Suunnittelemalla säästät myös autossa: autoilu maksaa aina eniten, kun auto liikkuu. Silloin palaa rahaa polttoaineisiin, mutta myös renkaat kuluvat ja seuraava huolto lähenee, unohtamatta tietenkään arvonalenemaa. Kauppareissulle kannattaa yhdistää muitakin autoilujuttuja (tai muihin juttuihin kannattaa yhdistää kauppareissuja).
  • Katso milloin tankkaat: kun ajaa vähemmän, myös hyvien tankkausajankohtien hyödyntäminen helpottuu. Jokaisella kauppareissulla tulee tsekattua lähitienoon polttoainehinnat (Tankille-sovellus toimii hyvin) ja jos hinta miellyttää, tankki täytetään. Joskus tulee tankattua puolikas tankki täyteen. Polttoaineen hinta näyttää vaihtelevatn todella paljon myös viikonpäivien mukaan, yleensä kalleinta on torstai-perjantai, halvinta maanantai-tiistai.
  • Itse tekemällä säästää: vaikka vähänkin suuremmat jutut jätän nykyään ammattilaisille, niin pienimmät jutut teen yhä itse. Pyyhkijöiden vaihtamiset, lasinpesunesteen täytöt, polttimojen vaihdot ja renkaanvaihdot onnistuvat itse. Etenkin pyyhkijöiden hinta tulee korjaamolla todella suolaiseksi, kun maksat katetta osissa ja siihen päälle vielä työstäkin veloitus.

Tuli pitkältä ja vähän tylsältä kuulostava lista, mutta näiden ohjeiden toteuttaminen on yllättävän helppoa. Aika moni ohjeista nivoutuu sen viikottaisen kauppareissun yhteyteen, joten kun siihen jaksaa vähän panostaa ja suunnitella ennakkoon, on melkein puolet listan säästökohteista tehty yhden reissun aikana.

47 tykkäystä

Tee isompi satsi kerralla ja heittele “ylijäämä” pakastimeen.

1 tykkäys

Hmm, vähän jäi mietityttämään tuo omien leipien tekeminen itse. Riippuu tosi paljon syöjien määrästä ja mm. sähkösopimuksesta, mutta jos Puikula -pussi maksaa pari euroa, niin vaikea nähdä kovin suurta säästöä itsetehdylle leivälle ottaen huomioon raaka-aineet, uunin lämmityksen, tiskit ym. Oletko itse laskenut yhdelle leivälle ns. yksikköhintaa esim. teidän sähkösopimuksella?

9 tykkäystä

Aikoinaan kun olin pieni poika niin äiti teki useamman leivän kerralla ja puu-uunissa eli jauhot, vesi, suola, halot oli kuluja. Helkkarin työlästä tietenkin kun uunit lämmität ensin ja taikinat siinä välillä vaivaat ja kohotat :smiley:

Aikalailla samanlainen lista täällä. Vielä tuosta okt:ssa itse tekemisestä. Monesti pääsee useiden kymppien nettotuntipalkoille, kun tekee itse yksinkertaisiakin hommia. Työn teettäminen suomessa on vain niin kallista.

9 tykkäystä

Jep, se on juuri näin. Itse tekemisen ohella rahaa voi säästää myös sillä, että vähän vilkuilee mitä omissa nurkissa tapahtuu ja (taas kerran) ennakoimalla ja suunnittelemalla säästää rahaa, kun ammattimiehen vierailua voi joko pitkittää tai jopa välttää kokonaan.

Konkreettinen esimerkki tästä suomalaisten omituisuudesta nähtiin tammikuun “blue fridayna”, kun sähkö maksoi historiallisen paljon. Tosi moni pörssisähköläinen kertoi mediassa, että veti kalliin sähkön vuoksi tuvasta pääkytkimestä virrat pois ja paineli johonkin sukulaisiin sähköä säästämään. Samaan aikaan ulkona on tulipalopakkaset ja porukka vetää mökin kylmäksi sekä poistuu vielä kotoa :smiley: Siinä jää kyllä sähkön hinta äkkiä kakkoseksi, kun joku putki ottaa ja jäätyy, jonka jälkeen tarvitsee pyytää putkimiestä vierailulle. Kuitenkin sesonki päällä, viikonloppu ja hälytyslisät. Eiköhän se putkari ihan satasia tilanteen korjaamisesta vaadi.

12 tykkäystä

Meilläpäin porukka jäi kyseisenä perjantaina paljolti kotiin lämmittämään takkaa, ne joiden oli pakko saapua työpaikalle olivat heränneet yöllä lämmittämään.
Mitä taas putkimiehiin tuli, vesivahinkoja sattui noilla viikoilla niin paljon, ettet saanut putkimiestä paikalle enää millään rahatukolla, kun kalenteri oli yötä myöten buukattu täyteen seuraavaksi kolmeksi viikoksi.

2 tykkäystä

Tilannepäivitystä, vatsa ei totu millään soijarouheeseen joten pakko jättää se pois ruokavaliosta. Sääli, se oli todella halpaa proteiinia. Pitää jatkaa linsseillä silloin kun on kasvisruokapäivä taloudessa.

1 tykkäys

Hyvä kysymys leivän hinnasta.
Ruisleipähän on aineksiltaan harvinaisen yksinkertainen vettä, jauhoja, suolaa ja sähköä.

9,5 dl vettä 0,00454 €/l = 0,004 €
1,1kg ruisjauhoja 1 €/kg = 1,1 €
20 g merisuolaa 1,05 €/kg = 0,02 €
2,5 kwh sähköä 17,05c/kwh = 0,43 €
Yhteensä 1,55€

1,55€/1,5 kg = 1,03 €/kg

Paistoaika 55 min. Esilämmitys noin 20 min yhteensä 75 min.

Sähköä Motivan mukaan uuni kuluttaa 1,5 - 2 kwh/h. Eli 1,25h x 2 kw = 2,5 kwh
Sähkön hinta nykyisellä sopimuksella 17,05 c/kwh x 2,5 kwh = 0,43 € (en ota kk maksuja huomioon, ne menee leivotaan tai ei)

Kilohinta siis noin 1,03 €/kg. Verrattuna ruispuikula 4,3 €/kg. Säästö 3,27 €/kg ja ROI 317%. Kun leipää menee tuo n. 1,5 kg/viikko säästyisi 52 x 3,27€ = 170 € / vuosi.

29 tykkäystä

Jos on Motonet lähellä, niin ei maksa. Siellä haet pyyhkijän sulan tiskiltä 8-10€ ja asennus kuuluu hintaan.

2 tykkäystä

Putkityötkin on aika yksinkertaisia tehdä itse, osien saatavuus lähinnä haasteena. Puuilosta, K-Raudasta, Biltemasta yms. löytyy yleensa tarvittavat palikat.

2 tykkäystä