Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

1 tykkäys

Maksaako joku oikeasti rännien puhdistuksesta tuollaista hintaa? 120€ aloitus +5€/m ja tietty tässähän ei ollut vielä edes veroa, matkoja ja päivärahoja ym. mitä nyt keksii mistä repii lisähintaa. :joy:
Kiva olisi kuulla perustelut mihin perustuu 120€ aloitusmaksu, varmaan joka työmaalle uudet tikkaat :joy: tai ei edes puhdisteta katolta käsin vaan maasta teleskooppivarrella niin kusetus kuulostaa vielä paremmalta.

Suorastaan kusetusta ja joku saattaa mennä vielä maksamaan ja yleensä ne ovat juuri vanhuksia ja/tai sairaita joita kusetetaan röyhkeimmin.

9 tykkäystä

Tästä saa lämmityskaudella ilmaiset hukkalämmöt jolla voi mahdollisesti säästää jonkun summan myös lämmityskuluissa riippuen lämmitysmuodosta.

4 tykkäystä

Aika epäselvästi kirjoitettu, mutta töiden suorittamiselle ei ole asetettu varsinaisia pätevyysvaatimuksia. Eli kuka vaan voi tehdä putkitöitä - eri asia on se, että kannattaako niitä tehdä itse. Se että firman nimessä on ”LVI” ei kerro mitään siitä, millaisella osaamisella niitä hommia tehdään.

Putkitöissä vakuutusyhtiöt todennäköisesti laittavat vastuun kiertoon, jos saavat selville, että on ollut asennuksesta johtuva virhe.

Saako astianpesukoneen asentaa itse?
Astianpesukoneen asennus kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi, jolloin vastuu asennuksesta kuuluu asentajalle. Jos astianpesukone vuotaa myöhemmin ja vesivahingon syyksi selviää asentajan tekemä virhe, vahingot korvataan asennuksen tehneen yrityksen vakuutuksista.

Jos asennat astianpesukoneen itse, otat samalla vastuun työn jäljestä. Jos astianpesukonevuoto johtuu väärin tehdystä asennuksesta, kotivakuutuksen korvausta voidaan pienentää tai jättää kokonaan maksamatta.

Astianpesukoneen “asennus” on kyllä pienimmästä päästä oleva putkityö, mutta esimerkkinä menee.

Eli vaikka asentaisit kaverille, niin pitäisi laatia kirjallinen sopimus, jossa kaveri ottaa vastuun, mikäli asennukset pettävät.

Eli arjen säästövinkki, jonka kannattavuutta kannattaa harkita vakavasti.

4 tykkäystä

Itse en kyllä sähkö enkä putkitöihin koske vaikka kuvittelisin osaavani. Tulee kalliita paukkuja kun vakuutukset eivät korvaa mitään kun toheloitu.

3 tykkäystä

Melko kova ROI. Tuntipalkka sen sijaan jää alhaiseksi. Jos paakarointiin menee 1h per viikko niin tuossa tienaa 3,27€ per tunti.

Pulloja keräämällä tienaa kympin tunnissa parhaalla strategialla. Siinä ROI on paljon korkeampi, koska investointi on vain kaupan muovikassit 0,20€/kpl johon pullot kerätään. Käytännössä likaisia muovikasseja löytyy pullonpalautuspaikan viereisestä roskiksesta ilmaiseksi joten ROI menee äärettömyyteen.

8 tykkäystä

Olen kanssa kokeillut. Keräsin joskus työvuoron aikana ja varsinaisen työni ohessa pulloja, kun oli tällainen yleinen juhlapäivä ja olin siinä jalkatyössä sitten koko ehtoon, että oli aikaa kierrellä ja kerätä. Se oli samalla vähän niin kuin siivoustakin. Oli siinä jumalauta aika savotta niitä limasia pulloja roudata ja yksitellen syöttää koneeseen. Jälkikäteen oli sellanen olo, että huh, nyt se on ohi. Toivottavasti ei mikään säkki vuotanut autoon. Aika inha haju meinaan sellaisella säkillä ja nestettä väkisinkin pohjalla. Sain kasaan muistaakseni alle 50€ ihan koko ehtoosta. Joku vajaa 5€ tuntipalkka tältä osin.

Huomasin silloin, että niistä pulloista on aika taistelu kanssa. Viedään juojan suusta, kun nostaa viimesiä pohjia. Tuli havaittua, että kerääjät ei tuollaisena päivänä pulloja ehdi viemään mihinkään, tai ei ole millä viedä, niin niitä kätketään maastoon ja jatketaan keruuta non-stop. Tulee useita täysiä jätesäkillisiä. Kun on sesonki päällä, sillon on painettava. Sellaista se on yksityisyrittäjän kova arki.

…nyt kun tarkemmin muistelen, niin olinkin itse asiassa silloin oman yrityksen lukuun töissä. Ensi alkuun oli ajatus, että siivoilen tässä vähän samalla mestoja, niin on asiakas tyytyväinen. Sitten niitä pulloja alkoikin kertyä ihan helvetin nopeeta ja paljon. Siitä se eskaloitui ja kehkeytyi idea katsoa, että paljonko tällä oikein voisi saada euroja kasaan, jos keräänkin ihan kaikki.

11 tykkäystä

Tuo 5e oli siis nettopalkka, Suomessa on suurella osalla marginaaliveroprosentti omien töiden lisäksi tehtävillä töillä 50%. Eli vastaa 10e/h bruttopalkkaa. Jos ihminen tykkää tehdä niin tuottava harrastushan tuo on ja kun laskee lisäksi puhtaamman ympäristön niin kaikki kiittää.

7 tykkäystä

Kiitos!

Hmm, halvin ruisjauho, jonka minä löysin, on 1,25€/kg.

Tuleeko 9,5dl vettä ja 1,1kg jauhoista jopa 1,5kg leipää? En olisi uskonut, että niin paljon.

Kyllähän tuo halvemmaksi tulee kuin oletin, myönnettäköön. Silti en ehkä itse kyllä jaksaisi. Etenkin kun tuohon päälle täytyy vielä huomioida tiskaukset, leivinpaperit(tarvitseeko?) ja vaiva/aika :slight_smile:

1 tykkäys

Vaihtoehtoiskustannustarkastelu auttaa. Tässä harrastuksessa ajankäytön kustannus on varsin kohtuullinen verrattuna monen muun harrastuksen ajankäyttökustannukseen. Mitä kalliimpaan muuhun harrastukseen vertaat, sitä enemmän säästät.

8 tykkäystä

Sijoitusfoorumilla kun ollaan niin tosiaan harrastuksetkin tulee valita niin, että niihin kuluu mahdollisimman vähän rahaa. Sillä miten kiva ja kiinnostava harrastus on, ei ole mitään väliä! Sijoittajalle se harrastus mikä tuottaa eniten varallisuutta on mieluisin.
Kuka nyt tykkäisi retkeillä lofooteilla tai ajaa metsässä sähkö-e-fatbikellä maksaen niistä rahaa, kun voi kotikeittiössä jauhot pöllyten säästää 2€ leipäkustannuksen! Harrastus valitaan kulujen mukaan, nih.

26 tykkäystä

Sijoitusfoorumille sopii parhaiten tuollainen nettopositiivinen harrastus kuten ruisleivän tuottaminen. Bonuksena vielä koko perheen luova osallistuminen.

11 tykkäystä

Ruisjauhojen paistaminen leiväksi kasvattaa huomattavasti niiden omistaja-arvoa ja tuore leipä maksaa 100% reaaliosinkoa! Taikinajuuri puolestaan on investointi tulevaisuuden kasvuhankkeisiin. :bread:

5 tykkäystä

Jos jättää paistamatta tulee jopa 2.05kg ”ruisleipää”. Jonkun verran uunissa haihtuu vettä joten siinä mielessä tuo 1.5kg kuulostaa ihan oikealta.

3 tykkäystä

Tämä ruisleipä harrastushan kirvoitti yllättävän paljon kommentteja. Kiitos siitä! Parastahan on jos pääsee sopivasti kyläilemällä kaverin leipomuksista osingoille. Tosiaan netto positiivinen harrastus. Ei se tosin ihan kaikkia muita harrasteita estä. Voi vielä yhdistää tuon panttipullojen pientareelta keräilyn kauppareissuille. Ruisjauhoina laskelmassa käytin kotimaisia Pirkka ruisjauhoja 5kg pakkauksessa 1€/kg. Kannnattaa usein ostaa isompi pussi jos saa sen n. vuodessa käytettyä.

https://www.k-ruoka.fi/haku?q=Ruisjauho&tuote=pirkka-suomalainen-ruisjauho-5kg-6410405269911

Edit. Unohtui mainita, että punnitsin ne 3 leipää huonolla keittiö vaa’alla oli noin 500g/kpl.

6 tykkäystä

Ja toisin päin kun miettii, jos teet mitenkään mielekästä työtä, jossa on mahdollisuus tehdä extraa, ei keskituloisen kannata lähteä erikseen keräämään pulloja.

Eihän noita muutamaa tuntia kauemmin putsaa, mikäli tuo on edes jotenkin säännöllisesti tehty ennemmin. Lähtömaksu kuulostaa tavalta saada sille omalle ajalle edes joku hinta, jos kyseessä onkin nopea keikka. Toisaalta tuo 5€/m on myös vastaavasti melko posketon hinta, ellei tarkoitus ole käydä ränniä läpi hammasharjan kera.

Joku kotitalkkari y-tunnuksella tekee saman huomattavasti halvemmalla, mikäli itse ei ehdi/pysty.

1 tykkäys

Niin jos tarkkoja ollaan niin lähes kaikki astianpesukoneet ovat asennettu väärin. Nykyään ollaan tarkkoja mutta 10 vuotta sitten asennetusta koneesta puuttuu todennäköisesti kannakkeet. Voi tulla kalliiksi, riippuen miten siitä miten keittiö on rakennettu.

Voisitko vähän avata tätä tarkemmin:

Miten kaikki koneet ovat väärin?

1 tykkäys

Pulloja keräämällä tienaa kympin tunnissa parhaalla strategialla. Siinä ROI on paljon korkeampi, koska investointi on vain kaupan muovikassit 0,20€/kpl johon pullot kerätään. Käytännössä likaisia muovikasseja löytyy pullonpalautuspaikan viereisestä roskiksesta ilmaiseksi joten ROI menee äärettömyyteen.

Pakko tarttua tähän, kun ollaan arjen säästövinkkiketjussa. Mä en ymmärrä mikä ihmeen fetissi ihmisillä on noihin kaupan muovikasseihin. Et ole siis ainoa tämän kommenttisi kanssa ja siksi tähän aiheeseen nyt niin mielelläni tartun :smiley:

Joskus aiemmin olen itse saanut “palautetta” siitä, kun olen mennyt kertomaan, etten osta käytännössä koskaan kaupasta muovikasseja, vaan käytän mieluummin kestokasseja. Tuohon on sitten tullut vastapalloon, että mitä minä käytän sitten roskapussina jos tuon kaupasta ostokset kotiin kestokassissa, enkö tajua että kaupan muovikassi menee roskapussista. Roskapussitarpeeseen on meillä käytetty ihan oikeita kaupassa myytäviä roskapusseja, jotka ovat siis huomattavasti niitä kassahihnan alla myytäviä pusseja halvempia. Pikainen googlaus tiesi kertoa, että esimerkiksi Puuilosta saa tällä hetkellä 30 litran roskapusseja 25 kpl yht 0,77 euroa, eli noin 3 snt/kpl. Aika suuri hintaero siihen kaupan sponsoripussiin, joka taitaa maksaa nykyään jo lähemmäs 25 snt/kpl.

En tiedä onko tällä mitään perää vai onko kyseessä urbaani legenda, mutta mulle joskus pienenä opetettiin, että roskapussit ovat kaupalle kaikista parhaimman katteen tuotteita. Kaupat tilaavat muovipusseja kerralla kymmeniä tuhansia, jolloin yksikköhinta jää jopa sentin murto-osiin. Asiakkaille näitä voi sitten myydä kymmenkertaisella katteella. Ja vielä kaiken huipuksi usein niin värikkäistä muovikasseista löytyy isolla kaupan logot, jolloin kotiin ostoksia kantaessasi toimit vielä kaupan kävelevänä mannekiinina, kun muut ihmiset katselevat pullistelevia ostoskassejasi.

41 tykkäystä