Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Plus tähän kassavirtaan liittyen tuli mieleen pullojen keräys.
En ole mikään rantapummi puistossa keräilemässä näin disclaimerinä :sweat_smile:

Kahvihuoneessa vaan siis huomasin joku aika sitten jutun siitä, kuinka paljon nuoret juo energiajuomaa. Tuolloin en jaksanut tai ollut kykenevä vastaamaan.

Meillä töissä on paljon nuoria 20-30v, (ja tämä tuntuu koskevan myös osaa reilusti vanhempia) jotka juovat päivässä 4-5 puolen litran energiajuomaa ja tähän päälle pannullisen kahvia, koska ”ei jotenkin saanut nukuttua viime yönä”. Ja nämä firmassa olevalta alihankkijalta, jonka kautta varmasti vaikka prismaa kalliimpaa.
Tämän lisäksi olen huomannut, että on ilmeisesti jotenkin noloa ottaa se oma tölkkinsä talteen palautusta varten. Meillä koko firma notkuu tyhjiä tölkkejä nurkissa ja itse kerään ja palautan minkä kerkeän. 30-40€ kuussa ”ilmaista rahaa”
Nuoret ei ilmeisesti osaa laskea kuinka iso hintalisä tuo on heidän juomiinsa.

33 tykkäystä

Itsellä menee 5€/korttiosto,erään ravintolaillan jälkeen säästölippaaseen siirtyi 80€,taisin jonkun juoman tarjotakkin :sunglasses:

3 tykkäystä

Itselläni on Norwegenia bankin luottokortti joka maksaa cash backiä 0,5% ja ei ole kuukausimaksuja.

1 tykkäys

Maksulliset kortit vähemmälle ja tilalle maksuton Norwegian Visa (cashback 0,5%) ja/tai Komplett Mastercard (cashback 1-2%). Toki jos matkailu on se juttu niin sittenhän lentopistekortti on… pistämätön.
Itsellä oli Finnair Mastercard mutta lopetin sen koronan aikaan kun oli maksullinen ja noita lentojakaan niin tullut.
Ja tärkein hackki: luottokorttimaksut maksetaan pois ennen kuin korko alkaa juoksemaan.

17 tykkäystä

Mikä tässä on hyvää? Hankalasti budjetoitava absoluuttinen könttä summa jokaiseen ostokseen?
Eikö olisi vain parempi joka tilistä laittaa pakkosäästöön vähän isompi summa kun olisi mukava ja sitten sopeuttaa loppukuukauden menot jäljelle jäävään summaan. Jos jotain jää yli laittaa nekin säästötilille ennen seuraavan kuun tiliä. Helpompi ennakoida ja varmasti pääsee säästötavoitteeseen joka kuukausi.

7 tykkäystä

Kahdesta autosta toinen pois. Tilalle kimppakyytiä, sähköpolkupyörää, etätyötä tai jotakin muuta jolla poistaa kahden auton välttämättömyys.

3 tykkäystä

Rikkoutuneen puhelimen tilalle ei osta uutta, vaan siirtää sim kortin työpuhelimeen ja tekee siihen työprofiilin ja henkilökohtaisen profiilin.

3 tykkäystä

Muutama helppo keino kassavirran parantamiseen:

•Työlounaan vaihto eväisiin. Itsellä lounasetu käytössä, mutta ravintolat nostavat kokoajan hintoja, joten oman osuuden määrä kasvaa jatkuvasti.

•Tarkkuus ruokakaupassa. Suosi punalaputettuja, etenkin jos syö lihaa, niin hyöty voi olla useita kymppejä/satasia kuukaudessa.

•Jos auto, niin pyri ajoittamaan tankkaus viikon halvimmalle päivälle (olikohan nyt maanantai vai tiistai). Jos muistin väärin niin joku korjaa.

•Kilpailuta lainat vaikka ei huvittaisi.

•Karsi turhat suoratoistopalvelut. Itse laskin paljonko maksan esimerkiksi hbo:sta kuukaudessa ja totesin, että turhan paljon suhteessa käyttöön.

•Etsi parempi palkkainen työpaikka tai tee jotain sivutyötä. Tämä on aika raadollinen vaihtoehto, mutta usein se liksa vaan tuppaa vaihtamalla paranemaan.

•Hyvä harkita kuulumista työttömyyskassaan pahan päivän varalta. Näissä todella isoja eroja riippuen kuuluuko liittoon vai ottaako pelkän kassan jäsenyyden.

•Muista myös nauttia elämästä, ilman sitä kaikki kituuttelu turhaa ilo.

Toivottavasti aamujorina ei mennyt ihan hukkaan vaan joku saa jotain hyötyä tästä postauksesta. Alokas varmaan siirtää, jos tuli väärään ketjuun.

Mukavaa sunnuntaita kaikille

28 tykkäystä

Suoratoistopalveluita voi kierrättää. Yksi tilaukseen, katsot kiinnostavat ohjelmat, lopeta tilaus ja tilalle joku muu ja toista.

Tai, pidä tauko kaikista tilauksista.

24 tykkäystä

Tämä on oikeinkin relevantti vinkki.

Itse rupesin “harrastamaan” samaa kun aloin enemmän kävelemään lastenrattaiden kanssa ja meilläpäin jonkun verran lojuu ojissa ja pientareilla ilmaista rahaa alumiinitölkkien ja muovipullojen muodossa. Muutama kymppi kertyy helposti kuukaudessa ja palautus luonnollisesti kauppakäyntien yhteydessä siten, että ottaa rahat erikseen maksutapahtumasta jottei panttikuitti laske pyramidikoijausboonuksia.

Onneksi mennään kevättä kohden ja lumihanki ei kohta enää jemmaa hyviä löytöjä.

8 tykkäystä

Elisa lähestyi kirjeellä jossa ilmoittivat netin 20% hinnannostosta.
Siirryin hitaampaan taloyhtiönettiin kun hinnankorotuksen sisältöön ei tullut mitään vastausta.
#sanoEIinflaatiolle

4 tykkäystä

kilpailutan puhelinliittymät itse säännöllisesti ja vaihdan operaattoria. Yleensä tarjolla on lahjakortteja esim. S-kauppaan tai Lidliin. Ite tulee katsottua täältä ajankohtaiset tarjoukset ja nytkin näköjään Telia tarjoaa 50e lahjakorttia Lidliin: https://puhelinliittymatarjoukset.fi/

Yleensä ei tarvitse edes lopulta vaihtaa liittymää, kun nykyinen operaattori lähestyy sitten vastatarjouksella missä monesti myös lahjakortti tulee kaupanpäälle. Helppoa rahaa ja säästää samalla ruokaostoksissa.

12 tykkäystä

Kannattaa muuten aina välillä kysellä perheen seniorikaartin liittymistä ja muista vastaavista asioista myös.

Tovi sitten tuli vanhemmille vaihdettua puhelinliittymät huomattavasti järkevämpiin ja samalla pari kolmekymppiä säästöä kuukaudessa ja Lidlin lahjakortit päälle.

Sopparit saattaneet rullata vuosien ajan ja mitoitus ja hinta eivät vastaa nykytarpeita. Raskasta puuhaa se toki on näitä asioita setviä.

4 tykkäystä

Mitä on tehty jo ennen inflaatioaikaa:

  • Asunnon hehkulamput on vaihdettu energiatehokkaisiin ledeihin
  • Valot toimivat liiketunnistimilla, jolloin ne sammuvat heti, kun huoneessa ei ole ketään > Hukan minimointi valaisussa
  • Kaikki sähkölaitteet on oletusarvoisesti kytketty irti pistokkeista, sillä ne haukkaavat yllättävän paljon energiaa ollessaan kytkettyinä
  • Asuntolainan marginaali kilpailutettu 0,45 %:iin
  • Omasta puhelinliittymästä luovuttu, käytössä pelkkä firman puhelin
  • Kaikki suoratoistopalvelut käyn läpi vähintään kerran vuodessa > Ilmaisten kokeilujaksojen välillä hyppiminen
  • Leikkaan hiukset itse, eikä lopputulosta erota ammattilaisen jäljestä. Salaisuus: Ensin ajellaan koko pää 14mm pituiseksi, sitten sivut 9mm ja tämän jälkeen vielä sivujen alaosa 6mm
  • Ruokaostosten keskittäminen Lidliin ja viikon menun rakentaminen tarjousten/-30% proteiinien ympärille
  • Lihaa, kahvia ja juustoa en koskaan osta normaalilla hinnalla (hamstraus aleista)
  • Autoa ei ole, eikä tule. Taksilla (Uber) saa ajella todella paljon jo ennen kuin oma auto tulee kannattavammaksi
  • Asunto on kompakti (36m2) ja sijaitsee työpaikan vieressä. Ei lämmitettäviä hukkaneliöitä, ei tarvitse ostaa kuukausikorttia julkisiin liikennevälineisiin
  • Harrastukset kuten pianotunnit vaihdettu halpoihin työväenopiston kursseihin
  • Etätöiden painottaminen, jolloin saa vuotuisen työhuonevähennyksen eikä kulu ravintolalounaisiin rahaa
  • Pienten ruokaostosten tekeminen lounaskortilla
  • Ruokahävikki on karsittu lähelle nollaa hankkimalla vain reseptiä varten tarvittavat raaka-aineet ja käyttämällä ne kokonaan, vaikka reseptissä olisi toisin (esim. puolikas sipuli > laitetaan kokonainen sipuli tai laitetaan vaikka 2 sipulia jos ovat vanhenemassa)

Mitä on vielä tehtävissä:

  • Asuntolainan koron vaihto 3kk euriboriin
  • Hankinnat jäihin
  • Baarikäynneistä luopuminen “kokonaan”
  • Vakuutusten omavastuiden nosto, jolloin hinta tippuu. Tiettyjen riskien siirto itselle
27 tykkäystä

Kirjautuminen läsnäolevaksi yliopistoon ja tarra opiskelijakorttiin :hugs: Toki pari kurssiakin voisi käydä, mikseipä enemmänkin. Kävi aikanaan sellainen, että tuli ennen Bolognan sopimusta haettua opinto-oikeus IT-tiedekuntaan lukion lapuilla ja tuo o-oikeus ei vanhene koskaan.

4 tykkäystä

Kannattaa tarkistaa opinahjosta, että ovatko kaikki tiedot vielä tallella. Muutamia vuosia sitten vähän ennen koronaa opiskelukaverini kasarilta viimein valmistui. Oli käynyt yliopiston opintotoimistossa tarkistamassa, että vieläkös onnistuisi jatkaa vanhaa keskenjäänyttä tutkintoa. No onnistuihan se, mutta kertoivat, että saapui viime tingassa kyselemään, koska kohta olisivat poistaneet kaikki tiedot opintorekisteristä.

1 tykkäys

Mä oon ollu katsovinani, että ainakin maisteriopinnot olisivat vain 10v voimassa. Onko kuitenkin pidempään?

Alla omia säästövinkkejä, joita olen hyödyntänyt jo vuosikausia ja säästänyt mutulla luokkaa 500-1000 euroa vuodessa yhteensä:

  • Jos maksat pankkitilistä jotain, vaihda se S-Pankkiin, josta saa pankkipalvelut täysin ilmaiseksi: verkkopankki ja kortit täysin ilmaisia (myös credit-puolella maksaminen on ilmaista nykyään, jos käyttää vain maksuaikaa eli maksaa 100% luotosta pois laskun eräpäivään mennessä). Itse olen ollut tyytyväinen S-Pankin asiakas varmaan toistakymmentä vuotta.
  • Jos maksat luottokortin käytöstä jotain, vaihda se ilmaiseen luottokorttiin, joita on muutama täysin ilmainen ilman mitään kuukausi- tai laskutusmaksuja. Itselläni olleet nämä kortit käytössä jo vuosia, ei mitään ongelmia matkoilla tai verkkokaupoissa maksamisessa. Kaikissa taitaa olla itselläni joku 5000e luottoraja eli odottamattomat maksut voi maksaa helposti näillä ja pitää vararahaston sitten esim. jossain parempikorkoisella säästötilillä (esim. Svea tai rahamarkkinarahasto) eikä nollakorkoisella käyttötilillä. Täysin ilmaiset kortit ovat siis:
    • Bank Norwegian Visa (luonnollisesti Bank Norwegianin myöntämä Visa)
    • Stockmann Mastercard (Nordean myöntämä Mastercard)
    • KPlussa Maksuaika (aikaisemmin nimellä KPlussa Mastercard, OP:n myöntämä Mastercard)
    • S-Etukortti Visa (täysin ilmainen nykyään: “voit hyödyntää korttisi luotto-ominaisuutta ilman tilinhoitopalkkiota, kun luottokorttisi laskutustapana on sähköinen lasku ja maksat koko laskun eräpäivään mennessä”)
  • Vaihda halvimpaan työttömyyskassaan. Jos maksat työttömyyskassasta yli 84 € vuodessa, maksat ihan turhasta. YTK 99 euron vuosimaksulla ei ole halvin kaikille avoin työttömyyskassa, vaan se on Aaria 84 eur / vuosi. Et saa yhtään mitään lisäarvoa vaikka maksat työttömyyskassasta 200 eur vuodessa verrattuna että maksat siitä 50 eur vuodessa, koska kaikki kassat tarjoavat saman lakisääteisen palvelun. Sinun ei tarvitse kuulua AY-liikkeeseen kuuluaksesi työttömyyskassaan. Jos sinulla on ylempi tai alempi korkeakoulututkinto (eli jo kandi-tason tutkinto riittä), halvin työttömyyskassa on Korkeasti koulutettujen tk KOKO, joka maksaa 63 eur / vuosi. Hintoja voi vertailla helposti täällä: Jäsenmaksut - TYJ . Kassan voi vaihtaa myös kesken kauden, eli vaikka olisit jo maksanut koko vuoden maksun, voit vaihtaa kassaa ja jäljellä oleva vuosimaksu palautetaan sinulle.
  • Eroa ammattiliitosta, jos et koe saavasi siitä hyötyä. Joillain aloilla ammattiliitosta on varmasti hyötyä, mutta toisilla aloilla melko turha kuluerä. Esim. omalla alallani (koodari konsulttifirmassa) parhaat palkankorotukset saa kyllä ihan itse vaatimalla tai firmaa vaihtamalla. Liitoista en koe tällä alalla olevan yhtään mitään hyötyä itselleni. TEKin jäsenmaksua maksoin vuoden valmistumiseni jälkeen kunnes tulin järkiini ja lopetin sen. Kallis hinta pelkästä Tekniikka ja Talous-lehdestä, joka oli itselleni se ainut hyöty. Säästöä tullut tästä urani aikana varmasti useita tonneja.
  • Lainaa kirjoja, lehtiä, elokuvia ja pelejä kirjastosta. Kirjaston leffavalikoima on erittäin hyvä. Myös esim. PS4 ja PS5-pelejä on ihan ok saatavilla kirjastoissa. Itse pelasin esim. Control -pelin läpi PS5:llä ja se oli minulla varmaan pari kuukautta ja en koskaan ostanut kyseistä peliä vaan lainasin sen kirjastosta. Muutaman kuukauden vanhat aikakausilehdet voi myös kätevästi lainata kotiin ja pitää vaikka useita viikkoja. Tieto harvoin muutamassa kuukaudessa on niin vanhaa etteikö muutaman kuukauden vanhoja lehtiä voisi lukea. Itse olen lainannut usein kotiin kirjastosta esim. Talouselämän, Arvopaperin, Tieteen kuvalehtiä. Joskus lehtihyllystä sattuu käteen mielenkiintoisia lehtiä, joita en varmasti muutoin kotiini tilaisi, viimeisimpänä käteen osui Suomen Sotilas -lehti.
  • Karsi pois turhat vakuutukset, joita et koe tarpeellisiksi. Itse en ole esimerkiksi moneen vuoteen pitänyt henkivakuutusta tai oikeusturvavakuutusta. Oikeusturvavakuutus korvaa hyvin vähän ja hyvin harvoja tapauksia, joten koen sen itse melko turhaksi. Henkivakuutuksen koen myös itselleni turhaksi, koska siitä ei minulle mitään iloa ole kuolemani jälkeen, läheiseni saavat kuolemani jälkeen kuitenkin perintönä omaisuuteni, josta on rahallisesti enemmän iloa kuin henkivakuutuksesta. Itse olen POP vakuutuksen asiakas, jossa on pystynyt aika hyvin karsimaan turhia vakuutuksia pois ja säätämään mm. omavastuuta ja korvausmääriä, jotta vakuutusmaksut saa mahdollisimman pieniksi ja ei maksa turhista. Jotkut vakuutukset ovat tärkeämpiä kuin toiset: esim. en voisi kuvitellakkaan ottavani pois kotivakuutusta tai vastuuvakuutusta, joissa voidaan puhua huonolla tsägällä luokkaa 100 000 euron vahingosta.

Edit: Muokattu S-Pankin luottokortin osalta, koska se on nykyään täysin maksuton

25 tykkäystä

Voipi hyvin olla, että opinnot ovat nykyään voimassa vain tuon 10 vuotta.

Silloin kultaisella kasarilla opinto-oikeus oli ikuinen ja valmiiksi saadut opintokokonaisuudet olivat voimassa maailman tappiin, jos vaikka yksittäiset kurssit vanhenivatkin. Eli jos on esimerkiksi suorittanut matematiikasta cum lauden ja tietojenkäsittelyopista aprobaturin sekä jotain yksittäisiä kursseja mistä vaan, niin nuo cum laude ja aprobatur säilyivät silleen, että jos halusi jatkaa vaikkapa tietojenkäsittelyopin maisteriksi, niin matematiikan opinnot olivat sitten siinä valmiina, koska laudatur-opintoja ei maisterinpapereihin vaadittu, ja tietojenkäsittelyopissa jatkaa sitten kulloinkin voimassa olevan opinto-ohjelman mukaisesti kohti cum laudea ja sitten sen jälkeen kohti laudaturia (=erikoistumisopinnot).

Niin, kasarihistoria tässä näkyy mm. siinä, että nykyäänhän computer science ei olekaan enää tietojenkäsittelyoppi vaan se on peräti tietojenkäsittelytiede, mikä huikea ylennys ja epäilemättä kerrassaan merkittävä parannus, ja entisaikaan yliopiston tämän alan ylempi korkeakoulututkinto oli filosofian kandidaatti, jonka suorittanut sitten sai 50 markalla ostaa filosofian maisterin arvon. Paitsi tietenkin jos opiskeli samat asiat Teknillisessä korkeakoulussa, jolloin valmistui diplomi-insinööriksi. Elämä oli muutenkin helpompaa, kun puhuttiin opintoviikoista eikä opintopisteistä.

3 tykkäystä

Olin edellisen kerran black fridayn aikaan kilpailuttanut oman puhelinliittymän ja tuo Telian tarjous Lidlin lahjakortti huomioiden olisi ollut lähes täsmälleen saman hintainen kuin minulla ja ollut Elisan liittymä, mutta ajattelin kuitenkin koittaa että millaisia puolustustarjouksia tulee. Otin siis tuon linkin kautta Telian tarjouksen ja sen jälkeen Elisalta tulikin ensin useampi tekstiviesti vähän huonommilla tarjouksilla ja lopulta puhelu, jolla black fridayn aikaan kilpailutetusta hinnasta lähti vielä pari euroa kuussa pois ja Elisan päästä sitoutuivat vielä tuohon hintaan 24kk. Eihän se 2€/kk toki paljon ole, mutta aikaa uuden liittymän ottamiseen ja tuohon Elisan puheluun vastaamiseen ja vastatarjouksen hyväksymiseen meni yhteensä varmaan n. 2 minuuttia, joten tuntipalkoille kuitenkin pääsi.

10 tykkäystä