Unity Software Inc - peliteollisuuden ja metaversumin suurin mahdollisuus?

Vaikka foorumeilla on nyt tullutkin aikaa jo tovi vietettyä niin ajattelin vihdoin ja viimein avata ensimmäisen ketjuni. Olen pitkään seuraillut Unity Technologiesia (Unity Software Inc, NYSE: U) ja lähdin tähän vihdoin mukaan pienellä alkupanoksella (samalla kun kurssi nousi ATH lukemiin :sweat_smile:), joten perustetaanpa samalla ketju. Foorumilla firmaa on joissain keskusteluissa (esim. QT:n ja pelialan ketjuissa) sivuttu, mutta en ole tästä nähnyt kauheasti keskustelua – löytyykö foorumisteista muita Unityyn sijoittavia?

Tuote:

  • Unityn ydintuote on Unity engine – grafiikkamoottori jota käytetään erityisesti erilaisten pelien tekemiseen, mutta enenevässä määrin myös muussa ammattikäytössä kuten teollisessa 3D suunnittelussa.
  • Moottorin ympärille on ympätty monia eri ohjelmistoja (ja myös palveluliiketoimintaa): mm. Unity Ads mainosalusta, 3D markkinointi ja myyntityökalu Unity Forma ja paljon muuta.
  • Lisäksi Unity operoi Unity Asset kauppaa, jossa suunnittelijat voivat myydä luomiaan graafisia assetteja muille (ja Unity ottaa siivun joka myynnistä).

Hinnoittelu:

  • Unityn ydintuote toimii vuosilisensseillä. Hinta riippuu tiimin koosta yms. parametreistä mutta on luokaa joitain satoja dollareita per kuukausi per käyttäjä (nettisivujen tutkailun perusteella yleensä kait vuosilaskutuksella).
  • Myös ilmaisia kokeiluversioita saa rajoitetuksi ajaksi.
  • Kokonaan ilmainen versio on saatavilla yksityishenkilöille ja pienille organisaatioille => Rohkaisee kokeiluun ja osaltaan edesauttaa lisenssimyyntiä.

Firman lyhyt historia

  • Perustettu vuonna 2004 Kööpenhaminassa nimellä Over the Edge Enterntainment, nykyään pääkonttori San Franciscossa
  • 2007: Yhtiön nimi vaihtuu Unityksi ja se on yksi ensimmäisistä 3D moottoreista, jotka tukevat ensimmäistä iPhonea
  • 2010: Unity Asset Store julkaistaan
  • 2014: Unity ostaa Suomalaisen Applifierin. Alkuperäinen CEO ja perustaja David Helgason väistyy ja uusi (nykyinen) toimitusjohtaja John Riccitiello aloittaa.
  • 2016-2018: Useampia rahoituskierroksia. 2018 rahoituskierroksen päätteeksi firman arvoksi arvioidaan noin 3 miljardia dollaria. Tiheä yritysostojen sarja alkaa.
  • 2020: Unity listautuu New Yorkin pörssiin noin 13.7 miljardin dollarin valuaatiolla.

Kasvu ja yritysostot:

  • Unity tekee aktiivisesti yritysostoja: viimeisimpänä hankintana tällä viikolla julkistettu Peter Jacksonin efektifirma Weta Digitalin osto 1.6 miljardilla dollarilla. Tämä tuo varmasti kovan tason grafiikkaosaamista lisää taloon.
  • Viimeisen 12kk yritysostoja tai ostoaikeita on ollut ainakin 5 kappaletta ja aiempina vuosina tehty ostoja myös erittäin aktiivisesti.
  • Yhtiöllä on toimintaa myös Suomessa (josta he ostivat vuonna 2014 Applifier yhtiön jonka teknologian pohjalta kehitettiin Unityn mainosteknologia Unity Ads).
  • Yhtiö on kasvanut lujaa: Q3/2021 raportissa todettiin liikevaihdon kasvua tulleen vs. Q3/2020 43% ja vuosikasvu on 2018 alkaen ollut noin 40%.
  • Myös isojen asiakkuuksien (yli 100,000 USD liikevaihtoa per 12kk) määrä on kasvussa (Q3/21 vs. Q3/20 noin +32%).

Osake ja tunnusluvut:

  • Osake on noussut listautumisesta syyskuussa 2020 noin 165% (kirjoitushetkellä) ja markkina-arvo on jo huimat 51 miljardia taalaa (181.94 USD per osake).
  • Unity tekee edelleen tappiota - ja on tehnyt sitä perustamisestaan 2004 lähtien (joskin per osake tappio on pienentynyt: Q3/21 EPS -0.41 vs. Q3/20 EPS -0.97 USD).
  • Tähän jos mihin on ladattu aivan jäätäviä kasvuodotuksia. Tunnusluvuilla mitattuna osake on kyllä erittäin hintava viimeaikaisen nousun johdosta: P/B 26.11 ja P/S 55.25 eilisellä päätöskurssilla. . Verrokkeina vaikkapa Autodeskin P/S on 17.89, Adoben 20.49, QT:n 32.05, NVidian 35.09 ja Facebookin/Metan 8,41 (ja kaikki tekevät voittoa).

Riskit

  • Kuten muihinkin kasvuyrityksiin, Unityn kasvuun on ladattu todella kovat odotukset (joihin on tähän mennessä pystytty vastaamaan). Jos näihin ei päästä, tulee kyyti varmasti olemaan kylmää.
  • Vaikka paljon maksavien asiakkaiden määrä kasvaakin, tarvitsee Unity edelleen todella suuren (ja alati kasvavan) käyttäjämäärän, jotta tavoitteisiin päästäisiin.
  • Teknologiakilpailu (varsin Unrealin kanssa) on todella kovaa ja rahaa yritysostoihin on laitettu todella paljon: jos Unreal (tai joku muu pienempi kilpailija) kykenee uusiin innovaatioihin joihin Unity ei pysty vastaamaan, voidaan isojakin asiakkuuksia menettää nopeasti.
  • Tulevaisuudessa isompi osa kasvusta tulee mahdollisesti pelialan ulkopuolelta, jossa myös kilpailevaa softaa (jos hieman tarkemmin alla) on enemmän. Ei ole takeita että Unity on yhtä suvereenisti voittava teknologia näillä sektoreilla kuin peleissä. Lisäksi hajaantuminen useammalle sektorille saattaa tuoda lisäriskiä tuotteen pirstaloitumisesta (kun yritetään olla kaikkea kaikille).

Verrokit

  • Ehkä suorin verrokki Unitylle on Unreal Engine, joka on Epic Gamesin omistuksessa (joka on arvioitu noin 30 miljardin dollarin arvoiseksi) eikä julkisesti listattu, joten arvon määritys on sen osalta haastavaa. Unrealia suosivat käsittääkseni monet ison budjetin AAA pelejä tekevät kehittäjät koska näyttävä grafiikka on helpompi toteuttaa sillä. Unity kuitenkin johtaa indie- ja mobiilipuolella ja Weta digitalin osto voi kääntää tämän asetelman päälaelleen.
  • Muita verrokkeja voisivat olla teolliset suunnitteluohjelmistot, mutta näillä on paljon heikompi (jos minkäänlainen) asema viihdepuolella. Esimerkkeinä vaikkapa AutoDesk, KeyShot, yms. Grafiikkapuolella myös Adobea voisi pitää jonkinlaisena verrokkina.

Sijoitusteesini:
Unity kiinnostaa minua erityisesti siksi, että uskon sillä olevan mahdollisuus olla TODELLA iso tekijä viihde- ja peliteollisuudessa sekä teollisessa suunnittelussa – varsinkin jos virtuaalitodellisuus ottaa tuulta alleen kuten esim. Facebookin Mark Zuckerberg on maalaillut. Bonuksena tässä kuitenkin on se, että Unity hyötyy huolimatta siitä kuka/ketkä tämän VR kisan voittaja on, sillä nuo VR objektit luodaan isoissa määrin Unityllä. Heidän oman ilmoituksensa mukaan kaikista mobiilipeleistä noin 50% ja kaikesta virtuaalitodellisuussisällöstä noin 60% tehdään Unityn moottorin päälle.

Unityssä on hienoa myös se, että tuloja tulee monesta lähteestä: Unity Asset Storesta, itse softalisensseistä, sekä mainosverkostosta.

Hyödyllisiä linkkejä

Siinäpä nuo tärkeimmät. Mitä ajatuksia muilla foorumilaisilla on Unitystä?

48 tykkäystä

Hieno avaus!

En nyt ehdi enempää kommentoimaan, mutta sivusin eilen peliyhtiöketjussa Unityn Q3 webcastia ja metaversea.

Itse lähdin tähän mukaan reilun vuoden takaisen peliyhtiöpodin jälkimainingeissa. Tais olla Aten ja Vernerin video, missä Unitya sivuttiin ihan muutaman minuutin verran.

9 tykkäystä

Erittäin hyvä avaus! Mitähän tuohon voisi enää lisätä :slight_smile:. Mutta itselläni on myös pieni siivu tätä salkussa ja aikalailla samoista syistä. Minulla ei ole syvää asiantuntemusta alasta, mutta miellään olen tällaisen yhtiön kyydissä. Alunperin hain salkkuun jotain peliyhtiötä, mutta sitten totesin että mielummin omistan yhtiötä jonka tuotteella tehdään pelejä ja kaiken kukkuraksi päästään osallisiksi myös tehtyjen pelien tuottoihin.

Samaa mieltä että Unitylla tuntuu olevan erittäin vahvat asetelmat kasvaa entisestään mikäli AR/VR lyö itsensä läpi, kilpailuakin tuntuu olevan aika vähän? Epicin Unreal Engine(mobiili puolella ei taida edes olla), mitäs vielä? Lisäksi jos uusia kilpailijoita ilmestyy alalle, niin kyllä siinä hetki menee ennenkuin saa vastaavantasoisen ohelmiston kehitettyä ja rahaa palaa niin pirusti, joten nähdäkseni aika vahva vallihautakin on.

7 tykkäystä

Tuo Q3 katsaus oli kyllä hyvä, linkitetäänpäs tännekin:

https://s26.q4cdn.com/977690160/files/doc_financials/2021/q3/Q321-Earnings.mp4

Tuolla webcastissa mainittiin, että lisäpanostuksia on tulossa digitaalisten kaksosten luomiseen sekä kuluttajatuotteilla että isommilla kokonaisuuksilla kuten kokonaisilla kaupungeilla - eli käyttötarkoitukset tuntuvat laajenevan aina vain :smiley:

Myös tällainen toimialalaajennus tuli viime viikolla eli käyttökohteiden laajentamiseen panostetaan nyt isosti (ja toivottavasti kasvu pysyy näillä yllä).

Nyt viikonlopun tätä vielä lisää tutkineena isoimpana riskinä tässä näen tuon todella nopeasti paisuneen arvostuksen: kertoimet ovat nyt aivan valtavan korkealla ja kasvussa ei saa näkyä pienintäkään säröä. Itse aloitan tässä varmaan pikku hiljaa maltillisen osto-ohjelman positiota kasvattaakseni koska hapottaisi yksinkertaisesti liikaa lyödä näiltä tasoilta isompi summa heti kiinni (ja jos kurssi kyykkää rajummin niin sitten ostan reilummin).

6 tykkäystä

Hyvä avaus, otan kiinnostuneena ketjun seurantaan. Omassa salkussa ei Unityä (vielä ainakaan) ole, mutta vaimon salkkuun sitä hieman hankittiin keväällä. Tankkailu on käynyt kyllä mielessä, mutta rouvan lisäämille varoille on joka kerta löytynyt muka joku kiinnostavampi kohde. Pitänee ottaa asiakseen perehtyä vähän syvällisemmin.

3 tykkäystä

Pieni typo. Pitäisi olla miljardia.

1 tykkäys

Totta - korjataanpas :sweat_smile:

Tutkin tätä aihetta hieman tarkemmin ja löysin aika paljon hypetettävää :smiley:

Aihe on minulle varsin uusi, joten korjatkaa ihmeessä, jos olen ymmärtänyt jotain väärin.

Riccitiello viittaa kai tässä ainakin (erityisesti?) Facebookin / Metan 10 miljardin investointeihin metaverseen tänä vuonna (ja tulevina vuosina kasvavasti). Kertauksena, Meta päätti eriyttää metaversen kehityksen Reality Labsin alle, joka jatkossa siis raportoidaan omana segmenttinään.

Labs on hyvin pitkälti yhtä kuin Oculus, jonka FB hankki vuonna 2014. Päätuote on VR-lasit ja siihen liittyvät appit ja palvelut. Olettaisin, että nuo 10 miljardia käytetään näihin liittyviin hw ja sw investointeihin. Tästä päästäänkin Unityyn.

Oculuksen sivuilta selviää, että suurimmat Oculuksen app enginet ovat Unityn Unity3d ja Unreal enginen U4E. Pelien suhteen perinteinen jakohan on ollut (kuten avauksessakin mainitaan), että Unreal on vahva AAA peleissä ja Unity taas indie, mobiili- ja 2d peleissä. Toki molemmat ovat samaan aikaan menossa/investoimassa toistensa apajille (esim. Unity panostanut grafiikkaan).

Pikainen otos Oculuksen foorumilta, josta löytyy sekä Unityn että Unrealin kehittäjätuki. Foorumilla on n. 3x enemmän keskustelua Unityn ketjussa kuin Unrealin. Tästä uskallan vetää johtopäätöksen, että Unitylla kehittäviä löytyy enemmän kuin Unrealilla (voi toki tarkoittaa myös että Unityn ongelmat moninkertaisia :smiley: )

Lisäksi, Oculuksen avoimissa työpaikoissa hakusanalla ‘unity’ löytyy 75 työpaikkaa ja hakusanalla ‘unreal’ 50 työpaikkaa. Monessa tosin mainitaan osaamisvaatimus ainakin toisesta tai molemmista työkaluista.

Tiivistettynä, Meta investoi tänä ja tulevina vuosina kymmeniä miljardeja Oculukseen, jossa Unitylla on erittäin vahva jalansija. Not bad!

Palataan vielä niihin miljardi investointeihin, jota sivuava esitys linkitetty FB ketjuun.

Esityksessä mainitaan 13 eri teknologiaa (kohdassa 1.01.55), joita tarvitaan päästäksemme seuraavalle tasolle metaversessä. Näistä nostavat tärkeimmäksi avatarit, koska “metaverse is about connecting people” (# Nokia). [Myös eye tracking mainittu, # SmartEye]. Tästä tuleekin mieleen Weta Digitalin hankinta, joka vastaa nimenomaan tuohon tarpeeseen (3d content creation etc).

Kaiken kaikkiaan Unityn tulevaisuus on täynnä suuria mahdollisuuksia. Itselleni ei ole vielä täysin selvää, mitä nuo mahdollisuudet voisivat tarkoittaa rahavirroille. Siihen pitää jatkossa syventyä paremmin.

E: Unity ja metaverse pääsi jo Vernerin aamariin :partying_face:

10 tykkäystä

Hyvä avaus! Unitya löytyy omasta salkusta, yhtiö on ollut aktiivisessa seurannassa tämän vuoden ajan ja vihdoin lokakuun dipistä löytyi sopiva ostopaikka. Kaikki Metaverseen liittyvä on ollut viimeisen kuukauden ajan vahvassa nousussa, joten viimeaikainen kurssispurtti liittynee eniten tähän hypeen. Metaversehypen takana kuitenkin vaikuttaisi olevan erittäin poikkeuksellinen firma, jonka alusta on jo nyt erittäin suosittu.

Avaukseen vielä muutama huomio:

  • Unity toimii moottorina ja alustana, tarjoten tämän käyttöoikeutta lisenssinä. Tuottojen puolesta näen kuitenkin isomman potentiaalin palveluliiketoiminnan puolella, jossa Unity tarjoaa käyttöperusteisia palveluita alustalla kehitettyjen sovellusten markkinointiin ja ylläpitämiseen. Käytännössä siis, mitä paremmin Unityn alustalla kehitetyt sovellukset (pelit ja muut) menestyvät, sitä enemmän Unity tekee rahaa. Esimerkiksi Shopify on hyödyntänyt erittäin menestyksekkäästi vastaavaa ansaintalogiikkaa.

  • Ymmärtääkseni nykyasiakkaiden menetys ei ole kovinkaan todennäköistä ilman merkittäviä laatuongelmia, sillä alustan vaihtaminen on kaikkea muuta kuin helppoa. Näkisin nykyasiakaspidon siis jopa enemmän vahvuutena kuin riskinä.

5 tykkäystä

On hyvä avaus,
Ollut U myös seurannassani, hinta pompsahti ja näinhän “näille” käy, vielä en olisi lähtenyt muutoinkaan, ehkä mieluummin suoraan Metaan, jota myöskään en ole koskaan omistanut, mutta olisi foolproof sijoitus.

Valuuttakursseista puhutaan aika vähän, pelkästään dollari euro kurssin vuoksi on todella vaikea USAan sijoittaa nyt, mielestäni syyksi ei riitä, että Euro heikkenee edelleen.
Salkussani jäljellä 6kpl US yhtiötä, ja on ollut ilo seurata arvonnousua pelkästään kurssimuutoksella.

2 tykkäystä

Päivitelläänpäs pitkästä aikaa ketjua. Nyt on taas mielenkiintoisia yritysostouutisia!

Unity ostaa edistynyttä 3D hahmomallinnusohjelmistoa tekevän Ziva Dynamics yhtiön. Kyseessä on jo valmiin ohjelmiston omaava firma eli ei mitään konseptitavaraa.

Heidän ohjelmistollaan voi luoda helpommin realistisempia ja uskottavia ihmis-, eläin- ym. hahmoja ja mallintaa liikettä (esim. vaatteet). Näkisin että tämä parantaa Unityn käyttömahdollisuuksia entisestään peleissä ja ehkä tärkeämpänä pelialan ulkopuolella esimerkiksi erilaisissa simulaattoreissa tai vaikkapa elokuvateollisuudessa ja haastaa näiden alojen perinteisempiä pelureita. Tämä auttaa myös haastamaan Unreal Enginen vastaavia ominaisuuksia joita julkistettiin hiljattain.

Linkeistä löytyy myös muutamia esimerkkivideoita ja jälki on aika vakuuttavaa.

Kauppahintaa ei ainakaan nähdäkseni julkistettu, Crunchbasen mukaan he ovat saaneet siemenrahoitusta noin 10 miljoonaa vuonna 2020 eli tämä ei varmaankaan ole valtava kauppa rahallisesti - hyödyt nähdään pidemmällä aikavälillä.

10 tykkäystä

Tämä liittyy vahvasti syksyiseen Weta Digitalin ostoon, jonka ajatuksena oli erityisesti avatarien kehittämisen helpottaminen Unityn työkaluilla.

Näyttää siltä, että Unitylla on selkeä visio ja tämä hankinta täydentää sitä teknologian kannalta erittäin hyvin.

4 tykkäystä

No niin, 2021 tulos tuli eilen yöllä ulos ja ihan hyvähän se oli (kurssi myös after marketissa n. 15% plussalla).

Tässä omia mietteitä ja nostoja - luvut pastettu alle:

  • Vaikka unohdettaisiin totaalisesti metaverse-hypetys niin Unity jatkaa kaiken kaikkiaan vahvaa suorittamista ja kasvua, samalla tuotteen kyvykkyyksiä laajentaen.

  • Tappio syveni, lähinnä optio-ohjelmien tuomien lisäkulujen takia joita esim. yritysostot varmasti synnyttävät. Tämä näkyy varmasti myös ensi-vuoden tuloksessa koska noita isoja hankintoja on tehty tämän vuoden puolellakin jo – ja varmasti tehdään myös lisää. Tämä huolestuttaa hieman, mutta toisaalta sillä tehdään edelleen vakuuttavaa kasvua. Käteisvarat hupenivat noin 17% viime vuoteen verrattuna, mutta käteisvaroja on vielä reilu miljardi dollaria. Toki myös velat kasvoivat yritysostojen myötä. Tätä pitää tarkkailla muutaman vuoden aikajänteellä mihin tilanne kehittyy.

  • Kasvu on erittäin vakuuttavaa edelleen sekä Create (41% vs. 2020) että Operate (51%) segmenteissä. Tälle vuodelle ennustetaan hieman hidastumista (34-36% vuosikasvua), mutta jos yritysostot ym. jatkuvat niin tämä voidaan helposti ylittääkin. Myös markkinointi ja myynti on saanut lisäpanostuksia (myynti- ja markkinointikulut kasvoivat noin 45% vs. 2020). Nopeana muistutuksena, että Create segmentti kattaa pääosin kuukausimaksulliset tuotteet (esim. tuon core grafiikkamoottorin) ja Operate puolestaan sisältöjen monetisoinnin (Unity Ads ja in-app ostot mahdollistava softa esim.).

  • Vielä ei nostettu pressitiedotteeseen numerotasolla, mutta pelien ulkopuolinenkin tekeminen ja käyttökohteet etenevät hyvin. Tässä on todella paljon kasvuvaraa tulevaisuudessa jos tuo pelipuoli alkaa saturoitumaan (mutta osuus esim. mobiilin puolella kasvaa edelleen ja nähdäkseni myös AAA tittelit tulevat jatkossa houkuttelevimmiksi tehdä Unityllä ainakin osittain vs. Unreal kunhan yritysostojen integrointi etenee). Varsinkin teollisuus/ammattikäyttöön tehdyt 2D ja VR/AR ratkaisut (jotka ovat Create segmentissä) tarjoavat nähdäkseni valtavaa kasvupotentiaalia.

Unity’s Create Solutions accelerated throughout the year:** Create Solutions experienced a strong year across games and non-gaming. In late 2021 particularly, AAA publishers and platform providers launched made with Unity games, including Riot Games’ Ruined King: A League of Legends Story. Unity continued to expand market share within the top 1,000 mobile games in 2021.

Outside of gaming, Unity’s RT3D capabilities led to more customers across industries and use-cases to implement Unity software as part of their digital strategies. For example, Hyundai Motors and Unity partner to connect a physical factory with its digital twin to enhance plant management, drive productivity and innovate in the manufacturing process. eBay partnered with Unity to enable sellers to showcase the actual item they are selling in Unity’s proprietary, interactive 360-view.

Fourth Quarter 2021 Financial Highlights

  • Revenue was $315.9 million, an increase of 43% from the fourth quarter of 2020.
  • Create Solutions revenue was $99.9 million, an increase of 49%; Operate Solutions revenue was $194.6 million, an increase of 45%; Strategic Partnerships and Other revenue was $21.3 million, an increase of 12%, each as compared to the fourth quarter of 2020.
  • Loss from operations was $144.8 million, or 46% of revenue, compared to loss from operations of $80.8 million, or 37% of revenue, in the fourth quarter of 2020. These results were impacted by an increase in stock-based compensation expenses.
  • Non-GAAP loss from operations was $12.0 million, or 4% of revenue, compared to a non-GAAP loss from operations of $20.1 million, or 9% of revenue, in the fourth quarter of 2020.
  • Basic and diluted net loss per share was $0.56, compared to basic and diluted net loss per share of $0.31 in the fourth quarter of 2020.
  • Basic and diluted non-GAAP net loss per share was $0.05, compared to basic and diluted non-GAAP net loss per share of $0.10 in the fourth quarter of 2020.
  • 1,052 customers each generated more than $100,000 of revenue in the trailing 12 months as of December 31, 2021, compared to 793 as of December 31, 2020.
  • Dollar-based net expansion rate as of December 31, 2021 was 140% as compared to 138% as of December 31, 2020.

Full Year 2021 Financial Highlights

  • Revenue was $1.1 billion, an increase of 44% from 2020.
  • Create Solutions revenue was $326.6 million, an increase of 41%; Operate Solutions revenue was $709.1 million, an increase of 51%; Strategic Partnerships and Other revenue was $74.8 million, an increase of 7%, each as compared to 2020.
  • Loss from operations was $531.7 million, or 48% of revenue, compared to loss from operations of $274.8 million, or 36% of revenue, in 2020. The 2021 full-year GAAP results were impacted by an increase in stock-based compensation expense, as well as a charge of $49.8 million related to the termination of a lease agreement.
  • Non-GAAP loss from operations was $50.7 million, or 5% of revenue, compared to a non-GAAP loss from operations of $50.6, or 7% of revenue, in 2020.
  • Basic and diluted net loss per share was $1.89, compared to basic and diluted net loss per share of $1.66 in 2020.
  • Basic and diluted non-GAAP net loss per share was $0.22, compared to basic and diluted non-GAAP net loss per share of $0.39 in 2020.
  • Net cash used by operating activities was $111.4 million for 2021, compared to net cash provided by operating activities of $19.9 million for the same period last year. Free cash flow in 2021 was USD (153.4) million, compared to USD (20.2) million for the same period last year.

EDIT: Off-topic, mutta ping @Yu_Gong tuohon viimeiseen lauseeseen tulee jostain syystä “math” formatointia jota en saa pois edes liittämällä pelkkänä tekstinä eli onkohan tämä foorumin tyylikoodissa joku bugi tms? :thinking: Editoitu ja homma ratkaistu

9 tykkäystä

Off-topic: Tämä johtuu tosiaan noista dollarimerkeistä, niiden välissä asiat ovat math syntaxilla. Tutkin voiko tota muuttaa tai jopa poistaa. :slight_smile: Mut jos muutat $ merkit vaik (dollar) niin esim formaatti muuttuu.

3 tykkäystä

Vaikea nähdä miten Unity saa bisneksen kääntymään voitolliseksi. Ainoa oikeasti skaalaava komponentti on mainokset. Aino tapa minkä itse keksin on massiiviset hinnankorotukset lisensseille. Mutta onko Unityllä hinnoitteluvoimaa?

Et selvästikään lukenut tiedotetta. Suurin osa tuosta tappiosta johtui stock-based compensationista, ilman niitä olisi tullut muutama prosentti negatiivista profitia (kts. alla). Unity kääntyisi voitolliseksi vaikka tänään, jos luopuisivat isoista kasvupanostuksistaan.

Pörssihistoriaa Unitylla ei ole pitkästi, mutta viime vuoden ohjeistuksen perusteella ovat Pekka Lundmark tyyppisiä varovaisia ohjeistajia. Vuoden takainen ohjeistus oli 23-26%, mutta päädyttiin 43%.

12 tykkäystä

Kyllä minä sen luin. En vain näe että tuollaisilla Non-GAAP luvulla on mitään arvoa. Siellä myös lukee näin.

Non-GAAP net loss and non-GAAP net loss per share have limitations as analytical tools, and you should not consider them in isolation or as a substitute for analysis of our results as reported under GAAP. Some of these limitations are:

  • they exclude expense associated with our equity compensation plan, although equity compensation has been, and will continue to be, an important part of our compensation strategy;

Olen alalla töissä ja lähes kaikille työntekijöile jaetaan osakepalkkioita palkan jatkeena. Miksi ne voisi ottaa vain luvuista pois? Voisiko palkatkin siivota luvuista pois rumentamasta tulosta? Ehkä valitsin sanani hieman jyrkästi kun sanoin voitolliseksi mutta hieman pehmeämmin miten Unity saa käännettyä kassavirtansa perustellakseen nykyarvostuksen?

6 tykkäystä

En usko että tuossa ongelmaa tulee jos liikevaihdon kasvu saadaan pysymään hyvällä uralla ja eiköhän kannattavuuskin ala pikkuhiljaa paranemaan.

Osakepohjaiseen kompensaatioon liittyy kuitenkin monesti myös tulostavoite eli ne eivät usein mene automaationa ja tuota komponenttia voidaan ajan saatossa muokata (varsinkin seniorimman johdon osalta jolla näitä usein on todella paljon). Osakepohjainen kompensaatio korostuu luultavasti myös isoja yrityskauppoja tehdessä jolloin käsittääkseni voi muodostua isompia kertaeriä kun sitoutetaan hankitun firman johtoa jne. eli tuo ei välttämättä ole pysyvä asiantila.

Pitääpä tutkia tarkemmin oliko noita avattu jossain enemmän (mahdollisesti pitää odottaa varsinaisen vuosikertomuksen ilmestymistä).

Lisäksi varsinkin tuolla muualla kuin pelien puolella näen myös että skaalautuva liikevaihdon lisääminen (matalilla kuluilla) on mahdollista. Nyt monessa keississä nämä sovellukset ovat varmaankin vasta kokeiluvaiheessa muutamalla käyttäjällä, mutta jos saat isomman firman koko suunnitteluosaston käyttämään Unityä niin liikevaihtoa kilahtaakin kassaan aika reippaasti lisää. Toki tällä puolella on paljon kilpailuakin, mutta en näe tätä mahdottomana.

1 tykkäys

Minun argumentti Unity vastaan sijoitus casena on se että tämä bisnes skaalautuu vain käyttäjien määrän mukaan mutta ei ollenkaan lopputuotteiden menestyksen mukana. Kasvua varmasti tulee mutta niin tulee myös kulujakin. Devaajista on armoton kilpailu ja palkat nousevat. Tuote on hyvä mutta luvut eivät vakuuta alkuunkaan.

2 tykkäystä

Onhan Unitylla jo nyt esim. Gaming Services -palvelupaketti, jota ne lopputuotteet (pelit) voivat hyödyntää moninpeliin, voicechattiin, mainontaan, sisällönjakeluun jne. Ja sehän nimenomaan skaalautuu niiden pelaajien käyttäjämäärien mukaan. Vai ymmärsinkö argumentttisi väärin?

1 tykkäys