Vapaaherrat/rouvat - Kokemuksia?

Oletan, että viittaat tässä sijoitusyhtiölle rahojen lainaamiseen? (Sijoitusyhtiöistä taitaa olla oma ketjunsa joten en vie tätä enempää tilaa täällä)

2 tykkäystä

Itse olen optimoinut osakesijoitusten veroastetta välttämällä liian suuria osinkoja, koska osingoista menee aina vähintään 25,5% veroa. Käytännössä salkussa on paljon yhtiöitä, joka sijoittaa kassavirtoja eteenpäin, ja maksaa 0,5-2% osinkoa.

Jos toimii osakerahasto/etf puolella, tilanne on tavallaan vielä parempi, kun voi valita osingot uudelleen sijoittavan tuotteen.

Sijoituksia myydessä maksaa veroa vain myyntivoitosta. Sijoituksen pitää yli 5 kertaistua ennen kuin veroaste nousee 25% asti. Tässä tilanteessa sijoitus on mennyt jo pitkään aika hyvin. Silloin on luultavasti varaa vähän veroja maksellakin. :sunglasses:

Itse olen lähestynyt tällä simppelillä tavalla. Jonkun verran tulee osinkoja, kun on suoria osakkeita, mutta aika vähän kuitenkin. Rahastojakin on mutta toistaiseksi selvästi pienemmällä painolla.

Lisäksi tällä hetkellä on 6-8 vuoden elämisen rahat vaihtoehtoisissa sijoituksissa (käteinen+muut kuin osakkeet), jos pörssissä tapahtuisi jotain kummallista. Huonojen aikojen koittaessa ei ole tarvetta myydä pitkään aikaan osakkeita laskujen maksamiseen.

3 tykkäystä

Olisko linkkiä sijotusyhtiöketjuun? (En löytänyt sellaista ketjua hakutoiminnolla)

Meillä tuo raja-arvo on löytynyt suunnilleen kilon tai kaksi korkeammalta, tosin tuo sisältää kaikki kulut asuntolainasta lähtien.
Elämme suht normaalia ylemmän keskiluokan elämää eikä kulutustaso ulospäin näy, jos ei tarkemmin seuraa kuinka usein ravintoloissa ja kaikenlaisissa huvituksissa tulee käytyä. Kalliisiin merkkituotteisiin yms emme rahaa käytä.
Mitään yksittäisiä isoja kulueriä ei ole, pieniä puroja vain on enemmän ja ne ovat hieman keskivertoa leveämpiä.
Ostopäätöksien perustaminen tarpeeseen eikä hintaan ja rahan käyttäminen ajan säästämiseen ne suurimmat menoihin vaikuttavat tekijät ovat. Ja myöskin isoimmat plussat.

Ensimmäisten exithaaveiden aikaan oli hieman eri käsitys mukavaan elämään tarvittavista nettotuloista. Oman kokemukseni perusteella onkin äärimmäisen vaikea ennustaa mikä on itselle riittävä nettotulotaso ellei ole jo saavuttanut sitä eikä kaipaa enempää.

Tämä lienee hyvä tavoite, jokin tuon suuntainen taitaa olla oma tavoitteenikin.

Tämä täytyy pitää mielessä :slight_smile:

3 tykkäystä
3 tykkäystä

Myös näistä saattaa löytyä jotain mielenkiintoista:

2 tykkäystä

Kiitos @Saigamies @Mauri

Saako muuten kysyä, oletko esitellyt sijoitustyyliäsi tai salkkusi rakennetta jossain?

Oletko indeksisijoittaja vai osakepoimija? Vaiko hybridi?

4 tykkäystä

@faravid Antaa Veli-Pekan täydentää vielä vastausta jos niikseen haluaa. :smile: @VPKe

13 tykkäystä

Olen avannut sijoitustyyliä jonkin verran ja koetan avata lisää tuolla omassa ketjussa. Salkun rakennetta en avaa yksityiskohtaisesti. Syy on se että haluan jokaisen miettivän itse mihin sijoittaa ja miksi. Salkkua pitää osata hoitaa silloinkin, kun ei ole ketään keneltä kysyä neuvoa, vaikka neuvojia maailmassa riittää, enemmän kuin tekijöitä.

Kaipa minua voi osakepoimijaksikin sanoa. En koe olevani poiminnassa sen kummempi kuin muutkaan. Tärkeintä on se mitä tapahtuu ennen ja jälkeen osakepoiminnan. Pyrin toimimaan markkinassa silloin kun myötätuuli alkaa ja pitämään kiinni hyvistä yhtiöistä loppuun asti.

Olen markkinan ajoittaja ja keskittäjä, kaikkea mistä ammattilaiset varoittavat aloittavia sijoittajia.

34 tykkäystä

Näkökulma osakesalkun tuottoon:

Jos pidämme osakkeiden reaalituottona 6 % ja nimellistuottona 8 % ja oletamme veroksi 30 %, niin reaalituotto verojen jälkeen on 6 % - 8 % x 30 % = 3.6 %

Toki jos ei myy osakkeita, niin silloin pääomatulovero myyntivoitosta ei toteudu, mutta tätä ei voi aina itse valita, jos yritys ostetaan pois pörssistä.

Et voi myydä vain tuoton osuutta ja vaikka hinta olisi pelkkää voittoa niin silloinkin on olemassa hankintameno-olettama ja tälläinen yksinkertaistus aliarvioi korkoa korolle vivutetulla verovelalla. Osingoistakin maksetaan vain 85% pääomaveroa.

Eli käyttämällä lukua 30% menee mallinnus aivan väärin.

5 tykkäystä

Listattujen osakkeiden verorasitus jakautuu keskimäärin melko tasan osinkojen ja myyntivoittojen välille.

Jos myyntivoittojen vero on 34 % ja jos oletetaan että osinkojen keskimääräinen vero on 28 %, niin päästään keskimääräiseen 31 % veroon.

Tätä voi huojentaa hankintameno-olettama, mutta sen hyöty edellyttää hyvää hinnan kehitystä ja pitkää omistusaikaa.

Olen sijoittanut osakemarkkinoille kolmekymmentä vuotta. Mielestäni pohdinnat siitä uskaltaako miljoonaluokan salkusta ottaa 2 % tai 3 %, kuulostaa erittäin turvallisuushakuiselta. Varsinkin kun te yrittäjät olette ottaneet aiemmin kovaa yrittäjäriskiä. Vertaisin pohdintaanne siihen, että ratamoottoripyöräilijä jää eläkkeelle ja alkaa pohtia sitä onko polkupyöräily liian suuri riski ja pitäisikö kävellessäkin käyttää kypärää. En sano tätä pilkatakseni, vaan antaakseni perspektiiviä.

Tarvittava salkun koko riippuu tietysti kulutustottumuksista. Jos isot hankinnat on tehty, niin kuinka paljon perhe oikeastaan tarvitsee vuodessa? Itse olen säästäväinen luonne ja tottunut melko tavanomaiseen kulutustasoon. Meillä nelihenkinen perhe kulutti viime vuonna noin 35000 € ja lisäksi itse käytin noin 10000 € omiin menoihin. Minusta tuntuisi pahalta, jos minun olisi pakko kuluttaa 100000 € vuodessa.

66 tykkäystä

Riskiprofiilit vaihtelevat ja ovat aika henkilökohtaisia. Itselleni on kertynyt 2,5meur nettovarallisuutta, eikä ensimmäisen millin kohdalla oikein tuntunut vielä erityisen varakkaalta, saati että olisi varaa alkaa syömään salkusta.

Ikää kun on reilut 40 vuotta, ja pääomalla pitäisi selvitä mahdollisesti kymmeniä vuosia, on pakko ottaa huomioon salkun sulamisen riski. Salkun sulamisen riski on huomattavasti pienempi silloin, kun saa edelleen palkka/yritystuloa. Sen sijaan jos ainoa tulonlähde on sijoitussalkku, on mietittävä omat toimintamallit osakemarkkinoiden -50% tilanteessa. Pystyykö tuolloin esimerkiksi tekemään rationaalisia sijoituspäätöksiä, kun salkku on puolittunut ja tarvitsee salkusta varoja elämiseen?

Omalla kohdalla varallisuus on kertynyt merkittävältä osalta yritystulosta sijoitustuottojen ollessa vähäisempi. Ehkä luottamus sijoitustuotoilla elämiseen ei ole vielä niin vahvalla pohjalla.

Vapaaherrailuun 2,5meur tuntuu edelleen aika tiukalta. Pelkästään ajatus rahojen loppumisesta tai salkun sulamisesta ja sen seurauksena palkkatöihin joutumisesta on niin iso riski tällä iällä, että pakko jatkaa vielä jonkin aikaa. Ikää kun tulee lisää ja varallisuus toivottavasti kasvaa alkaa myös tämä pelko ja riski hälventyä.

12 tykkäystä

Edelleen et voi myydä vain voittoja. Jos listaamattoman yrityksen osakkeen hankintahinta on nolla euroa niin myynnin yhteydessä käytetään 20% hankintameno-olettamaa automaattisesti ja 40% jos olet omistanut yli 10 vuotta.

1 tykkäys

Miljoonasalkulla tämä veisi jo 4.5% ja verotkin pitäisi maksaa.

6 tykkäystä

Itsekään en pitäisi hyvänä tilanteena myydä osakkeita -50% tilanteessa. Salkkua kannattaisi järjestellä asentoon, jossa elämiseen tarvittavia varoja nostetaan silloin muualta. -50% tilanteessa on myös hyvä, jos on mahdollista ostaa halpoja osakkeita. Silloin karhumarkkina ei ole pelkkä uhka vaan myös mahdollisuus.

Hajautus, hajautus ja vielä kerran hajautus :grin:

Oletteko muuten yrittäjät maksaneet eläkemaksuja, koska tuleva eläke kannattaa myös huomioida tuloina, ja se tulee nopeammin kuin 50 vuoden kuluttua kaikille yli 20 vuotiaille. Pieni riski jonkinlaisen perinnön saamiseenkin jossain vaiheessa on suurimmalla osalla olemassa

1 tykkäys

No tuon keskittämisen (eli ostat vain muutamaa yhtiötä mutta niitä paljon) arvasinkin jo stoorin perusteella. Mutta mitä tuo ajoittaminen tarkoittaa? Poistutko markkinoilta välillä käteiseksi täysin vai mitenkä? Mitenkä se ajoittaminen on sujunut?

1 tykkäys

Olen useamman laskumarkkinan ollut kokonaan käteisenä.

Nyt viimeisimmän kohdalla salkku oli jo niin iso, etten saanut myytyä tyhjäksi vaikka 30%:a realisoitiin asuntoa varten.
Nyt istutaan käsien päällä ja odotellaan seuraavaa nousua.

Kirjoitan ajoittamisen vaikeudesta, helppoudesta ja merkityksestä tuolla omassa ketjussa jahka syyskylvöiltä ehdin.

23 tykkäystä