Millä rahoilla vapaaherraksi? Yksi tapaus tässä konkreettisilla numeroilla.
Olemme 6-kymppinen pariskunta ja olemme todenneet, että elinkustannuksemme ovat n. 3 ke kuussa. Tämä sisältää kaiken, paitsi matkailun. Asumme huomattavan halvalla, jos ei ajatella asuntoon sidotun pääoman vaihtoehtoista tuottoa. Turvallisuushakuisina tämä sopii meille.
Jäin monesta eri syystä pois työelämästä 54-vuotiaana koronakeväänä 2020. Olemme sen jälkeen eläneet puolisoni palkalla, joka on nettona vajaa 3 ke kuussa ja pienellä osalla säästöistä + matkailu mennyt säästöistämme.
Varallisuutta oli kertynyt pääosin hyvin palkatusta työstäni konservatiivisesti arvioiden n. 1,7 me, josta n. 1 me Helsingin ydinkeskustan velattomassa asunnossa hyvin hoidetussa matalavastikkeisessa yhtiössä. Asuntomarkkinoilla väistimme luodin 90-luvun taitteessa ja yhdessä kohtaa tietoinen strateginen muutto nykyiselle alueelle ns. osui lankulle 2010. Asuntolainat pystyimme maksamaan pois jo alle 4-kymppisinä.
Keväällä 2020 käteistä rahaa oli n. 350 ke. Keväältä 2022 alkaen sijoitin vajaa 300 ke osakkeisiin “sotadipissä” ja inflaation laukatessa. Nyt käteistä + sijoitukset n. 400 ke. (miinus myyntivoittoverot olisi n. 30 ke). Olen myynyt perintöomaisuutta ja esim. veneen yht. n. 40 ke tässä välissä.
Asuntomme on meille sopiva, mutta hieman omankaltaisensa “uniikkikohde”, joten sitä on tarkoitus downgreidata ehkä lk 500-600 ke euron asuntoon sopivassa markkinatilanteessa lähivuosina. Osin rahapuskurin vuoksi ja tuottavammin sijoitettavaksi, mutta ennen kaikkea siksi, ettei hieman ehkä hankalasti myytävä kohde ei jää perikunnan “riesaksi” huonossa markkinatilanteessa.
Eläkkeemme nettona tulevat jäämään vaatimattomaksi ehkä n. 3,5 ke kuussa yhteensä. Välissä on vielä kuoppa myös, joka on säästöillä katettava, sillä myös puolisoni jää hieman etuajassa pois työelämästä.
Tulevaisuuden kuukausimenoihin lasken n. tonnin pelivaraa per kk eläkkeiden päälle 80 ikävuoteen eli 240 ke, tulevaisuuden matkailuun/osavuotiseen ulkomailla asumiseen 25 ke/v eli 500 ke, välikuoppaan ennen eläkkeiden alkua täysimääräisesti menee n. 20 ke yhteensä. (Itse alan ottamaan osan varhennetuna, kun laskin, että kokonaiseläkepotti alkaa tällä jäädä pienemmäksi vasta n. 80-vuotiaana. Puolisoni on osatyövyttömyyseläkkeellä)
Eli vajaa 800 ke eläkkeiden päälle riittää meille “syötäväksi” loppuelämän aikana. Sijoittamiselta edellyttää ettei tuhoa pääomaa ja suunnilleen voittaa inflaation. Kaikki yli sen on plussaa. 80 v jälkeen luultavasti matkailu on vähentynyt olennaisesti eikä ennen sitäkään ole tuota 25 ke/vuosi varmaan joka vuosi poltettu. Oma kokemus on, että lomamatkoista puhuttuessa 4-5 matkaa vuodessa on maksimi mistä jaksaa enintään nauttia, sitten alkaa reissaaminen jo pikemminkin rasittaa. Enkä usko että yli 80-vuotiaina kulutamme enemmän kuin nyt aktiivisina 6-kymppisinä.
Olen viihtynyt vapaaherrana. Ajan olen saanut kulumaan. Olen työkyinen ja ammatissani voisin helposti ansaita bruttona n. 15 000 e kuussa työtahdilla jota tein vuosikausia. En ole kokenut halua vaihtaa loppuja terveitä ja toimintakykyisiä elinpäiviä rahaan, jolle en koe tarvetta. Erästä viisasta talousnaista mukaillen: “Tärkeimmät mielenkiinnon kohteeni elämässä eivät ole rahaan sidoksissa.” Olen myös veneillyt, mökkeillyt ja autoillut riittävästi. Näitä ei enää ole, aikansa kutakin.
Elintasomme ei ole muuttunut siitä mikä se oli kun olin työelämässä. Tosin sain silloin menemään helposti tonnin kuussa sekalaisiin harrastuksiin yms. liittyviin asioihin. Nuo olin jo lopettanut ennen päätöstä lopettaa työt. Tuo päätös tuli nopeasti, olin tosin sitä ennen tehnyt aluksi 4- ja sitten 3- päiväistä työviikkoa kolme neljä vuotta.
Ideaalimaailmassani ei olisi inflaatiota ja voisin varmuudella exelöidä rahat em raamin mukaan joka vuodelle ja kaikki ylijäämä annetteisiin lapsille vuosittain. Inflaation vuoksi on sijoitettava ja olisi järjetöntä makuuttaa pelkällä varmalla korkotuolla satoja tuhansia 10 vuoden päähän. Se tietty vähän hankaloittaa millä summalla voisi tässä kohtaa alkaa lapsia tukea. Varsinaiseksi perinnöksi muuten saa riittää asuntovarallisuus, joka jäänee viimeisestä kodistamme. Pärjäävät hyvin omillaankin.
Laskelmissa on aika iso turvamarginaali ja jos olisi pakko niin matkailusta on helppo joustaa. Isompana “riskinä” näen, että kun oma kulutuksemme ei ole enää kuin tuo perus, niin huomataan, että lapsille olisi voinut antaa paljon enemmän ja paljon aikaisemmin. Tavoitteeni on kuolla rahattomana. Mutta ei ihan pian.