Vapaaherrat/-rouvat - Kokemuksia?

Vapaaherran elämää 2025?

Pieni päivitys tähän hyvää aihetta käsittelevään ketjuun. Päivitin jo aiemmin polkuani ja nyt sitten ajatuksiin uusi tiliote.

Ketjussa on hienosti pohdittu vapauden käsitettä ja mikä siihen riittää. Itse määrittelen vapauteni siten, että 1) sijoitustuottoni ovat suurimmat tuloni, 2) teen erilaisen määrän vuosittain hallitusammattilaisen ja vuokrajohtajan töitä, 3) olen ollut vapaa yrittäjä käytännössä vuodesta 2010. Löysin loppuvuonna kaltaisilleni myös hyvän käsitteen ”portfolio career” johon kannattaa tutustua! Itselleni ainakin antoi tukea ”identiteetin -etsintään.”

Tein viime vuonna paljon töitä ja käsissäni on uusi tilanne tammikuussa 2025.

Tänä vuonna päätehtävät ja tulonlähteet ovat:

1. Oma sijoitustoiminta ja salkun johtaminen pankin hyvällä avustuksella ( Nordea priva, oma meklari) osingot ja myyntivoitot.
  2. Hallitustyö ja siitä saatavat palkkiot.
  3. Vuokratuotot ja airbnb -tulot (vaimoni)
  4. Satunnaiset puheenvuorot, konsultaatio ja niistä syntyvät tulot

Olenko vapaaherra? Ainakin saan tehdä mitä huvittaa ja vapaa-aikaa on liikaakin (olen aika tehokas ajankäytössä, suunnitelmallisuudessa ja tekemisessä.) Olen suurinpiirtein saavuttanut 52 vuoden iässä kaiken mitä olen tähän mennessä halunnut (helppoa se ei ole aina ollut.)

Eniten minuakin pohdituttaa identiteettiasia ”kuka minä olen”, olenko työtön ja pitäisikö vielä kovasti tavoitella jotakin? No työstän näitä asioita ja tietysti kirjoittaminen on yksi hyvä tapa jäsentää asioita.

Markkinoista olen aika huolissani ja salkussani on taas enemmän käteistä (20%) ja osan suorista osakkeista siirrän USA Bondeihin.

Eli tänäkin vuonna saan mitä itse synnytän ja matka jatkuu. Olisiko vapautta se, että enemmänkin on oman itsensä herra kuin se, että on riiittävän rikas, ettei tarvitse tehdä yhtään mitään?

Erinomaista vuotta 2025! V

60 tykkäystä

Villen pohdinnan myötä intouduin pohtimaan vapaaherruuden identiteettiasiaa syvemminkin.

Taustaa sen verran, että olen vielä alta 30-vuotias ja taloudellinen vapaaherruus tulee vastaan yllättävän nopeasti. Kovat tulot, pienet menot ja onnistuneet sijoitukset johtavat siihen, että voisin todennäköisesti jäädä “mukavasti pois” muutaman vuoden sisään - firettäminen onnistuisi jo nyt. Ja todetaan vielä selvyydeksi, että minulla ei ole tavoitetta hypätä vapaaherraksi mahdollisimman nopeasti - identiteettiasia on kuitenkin sen verran mielenkiintoinen aspekti taloudellisen vapauden lisäksi, että en malta olla kommentoimatta sitä.

Identiteettini rakentuu tällä hetkellä voimakkaasti työn kautta - omassa pienessä kuplassani olen se kovatuloinen ja liike-elämän statusta omaava henkilö. Arki näyttää ulospäin monelle lähipiirissäni luksukselta, kun töiden kautta on tarjolla ties mitä “eksklusiivisia” huvituksia liiaksikin asti.

Jos jäisin töistä pois, tuntuu että menettäisin osan identiteetistäni. Taloudellisen menestyksen lisäksi myös status on osa identiteettiäni, ja uskon että joutuisin etsimään itseäni jonkin verran jos statukseni muuttuisi merkittävästi. Ilman statusta eläisin normaalia keskiluokkaista elämää käymättä töissä - mutta statusmielessä olisin “tavis”. Kuten täälläkin on aiemmin keskusteltu, niin pahimmillaan oltaisin tilanteessa, jossa joutuu miettimään että miten selittää oman työtilanteensa itselleen ja muille - onko työtön, vapaaherra, sijoittaja vai jotain muuta?

Voisinko sitten rakentaa uuden identiteetin, johon liittyisi vapaaherrailu ja voisin unohtaa liike-elämän statuksen? Tuskin vielä tässä vaiheessa, tai se ei ainakaan ole sitä mitä haluan. Uskon että tämä johtuu paljolti myös nuoresta iästä - olen kuitenkin vasta urani alkutaipaleella. Statuksen vaikutus identiteettiin muuttunee iän myötä, mutta tiedostan että tällä hetkellä se on yksi tärkeimmistä sitä määrittelevistä asioista.

45 tykkäystä

Päivitystä tähän postaukseen. Vapaaherruus on enää vain hengentila.

Hyppäsin saman kumppanin kanssa uuden firman pariin, jättäen kivan kuusinumeroisen summan rahaa earnoutista pöydälle. Eniten turpaan otti varmasti verottaja menetettyjen palkkatulojen ja bonarien osalta.

En ollut valmis aloittamaan uutta firmaa, eikä vaimokaan asiasta välttämättä iloinen ollut…mutta sattumien kautta samalta markkinalta ja vanhasta asiakaskunnasta löytyi uusi mahdollisuus uuteen starttiin jonka aika oli valitettavasti juuri nyt (tai oikeastaan 6kk sitten).

Odottamalla markkinarako ja vanha asiakaskunta olisi jäänyt hyödyntämättä tai vähintäänkin ihmettelemään kukas kaveri tämä mailia laittava kaveri oikein olikaan.

Yksineläjänä olisin jättänyt oravanpyörän muille ja matkannut Balkanille perhokalastamaan, mutta perheelliselle ei 1.6M portfolio tunnu vielä riittävältä pidolta takataskun pohjalla suhteessa haluttuun elintasoon. Ja onhan se uuden rakentaminenkin edelleen mukavaa vaikka väillä syökin miestä.

Niin se nälkä kasvaa syödessä ja elintaso inflatoituu siinä sivussa.

Nyt sitten pyöritellään uutta firmaa ja pientä tiimiä. Painetta tekemiseen on kiistatta vähemmän, joka on näkynyt tuloksissa, mutta vasurillakin tekemällä on päästy eteenpäin ihan aikataulussa. Yötöihin ei ole vaimolta lupaa enää tullut.

En kokenut lyhyen vuoden lepäilyn aikana mitään tylsyyden tai toimettomuuden tunteita. Osittain tästä pitivät huolen burnis, säännöllinen lounastelu ja sosiaalinen päiväjumppa.

Ainoastaan parhaiden kaverien lounasaikaan ajastetut duunipalaverit ottivat päähän, mutta harrastuksen ja jumppaaminen korvasivat tuon loven. Samalla jostain syystä tuttavapiiriin päätynyt yllättävän monta perheen rahoista nauttivaa vapaaherraa ja liiasta vapaa-ajasta kärsivää yrittäjää.

Vaimo myös rupesi yrittäjäksi koska halusi jäädä pois ikävästä päiväduunistaan. Erittäin iso parannus elämänlaadussa perheelle. Tekee osa-aikaisesti töitä.

Varat ja velat

• Likvidit sijoitukset: osakkeet 1.4M / bondit 0.1M / hedge fundit 0.1M
  • Kämppä 800K, velkaa ~70K. Lyhensin liikaa Dave Ramsey -päissäni mutta onpahan melkein oma kämppä Putinille pommitettavaksi.
  • Pari startup-sijoitusta kavereiden firmoihin, joihin suhtaudun sponsseina: ~20k
  • Autolaina 45K
  • Lelut: ~100K

Tulot:

• Syönyt sijoitustuotoista n. 80K€

Kulut:

• Perheen kk. kulut 6K€ (sis. lainalyhennykset)
  • Firman startaamiseen noin 5K€ kuukaudessa (firmassa 2 henkeä jakamassa kulut)
  • Takalauta asetettu 150K€/per pää kohdalle uuden firman starttaamiseen. Tuon jäljeen pitää pohtia rahoituskierrosta tai muita vaihtoehtoja elleivät tulot kata menoja.

Suosittelen firman myymistä kaikille sitä pohtiville. Stressi hävisi ja yötkin nukkuu ilman hampaiden kiristelyä.

Elämä on kuin tikapuut. Kannattaa pyrkiä ensin ensimmäiselle askelmalle.

65 tykkäystä

Joudutko itse maksamaan YEL-maksuja? Olen tässä pähkäillyt sitä, että onko holdingyhtiön omistajalla sellaista riskiä, että joutuisi makselemaan YEL-maksuja vaikka ei maksaisi itselleen penniäkään palkkaa. Holding yhtiö tekisi ainoastaan kauppaa pörssinoteeratuilla osakkeilla. Kaikki YEL-laskurit väittävät, että maksuja olisi hyvä tehdä, mutta tämä mielestäni tappaa koko holdingyhtiön idean.

2 tykkäystä

Koska YEL perustuu työtulooon niin periaatteessa Holding-yhtiö ei joudu maksamaan YELliä, ellei omaisuus ole todella suuri tai vaikeasti hallinnoitava. Täm siis sillä perustein, ettei siihen ketään edes osa-aikaista vielä sillä määrällä palkattaisi. Tämä pitää kuitenkin perustella eläkevakuutusyhtiölle ja mahdollisesti joka vuosi.

Jos sijoitusomaisuus on osa vaihto-omaisuutta(voi olla perusteltua), tilinpäätöksestä on mahdotonta nähdä, mistä liikevaihto tulee. Tällöin joutuu tuloslaskelmaa avaamaan eläkeyhtiölle.

Jos YEL perustuisi vain liikevaihtoon, se olisi minulla välillä ihan älyttömän korkea.
Mutta se perustuu työtuloon, joten omassa yhtiössäni se on vain muun kuin sijoitustoiminnan mukaan eikä siinäkään liikevaihdon vaan pikemminkin ammatin mukaisen arviopalkan, vaikka en maksakaan palkkaa. Sellaisina vuosina kun on ollut vain sijoitusvarallisuutta (tai ennuste vain sellaisesta) olen saanut neuvoteltua YELlin kokonaan pois. En ole kuitenkaan kokeillut viimeisten lakimuutosten jälkeen.

4 tykkäystä

Kiitos paljon vastauksesta. Tästä tuli vielä muutama kysymys mieleen.

1. Voiko jostain lukea missä menee todella suuren omaisuuden tai vaikeasti hallinnoitavan omaisuuden rajat? Vai ovatko nämä asiat täysin eläkevakuuttajan tulkintojen varassa?

2. Ottaako eläkevakuutusyhtiö minuun yhteyttä jos olisin YEL-velvollinen heidän mielestään vai kuuluuko minun olla itse heihin yhdeytessä ja tiedustella asiaa?

3. Luin netistä, että aktiivinen sijoitustoiminta voisi johtaa jossain tapauksissa YEL-velvollisuuteen, mutta kirjoituksessa ei kerrottu mikä luokitellaan aktiiviseksi sijoitustoiminnaksi. Tiedätkö pitääkö tämä väite ensinnäkään paikkansa ja jos pitää niin missähän tämänkin rajat mahtavat mennä? Vai ollaanko tässäkin eläkevakuutusyhtiön tulkintojen varassa?

1 tykkäys

Sijoitustoiminnan saa passiiviseksi pitämällä omaisuuserät “pysyvissä vastaavissa” sen sijaan että ne ovat “vaihtuvissa vastaavissa” / “varastossa”. Näin toimimalla ei holding-yhtiössä kirjata liikevaihtoon tuottoja, sillä pysyvien vastaavien tuotot ja kulut kuuluvat rahoituseriin.

Toimintatapa ei ole kaikkein verotehokkain, mutta helpottaa varmasti vakuutusyhtiövirkamiehelle perustelua ettei työtuloa ole.

6 tykkäystä

Ei. Kaikki perustuu työtuloarvioon, joka sinun on tarvittaessa perusteltava. Ajattele se siis sitä kautta paljonko jollekin tulisi maksaa palkkaa, jos hän hoitaisi sijoitussalkkuasi. Ei siihen mitään yksinkertaista kaavaa ole. Hirveä pommi kerrostalo, jota kunnostat omin voimin kaksi vuotta päätoimena, olisi ehkä jo YELliin kuuluva. Toistaalta 100 miljoonan osakesalkku ei ehkä vaadi kuin tunnin viikossa → ei YELliä. Mieti miten paljon työtä asian hoitamisessa oikeasti on

Ei ota vaan eläketurvakeskus mutta silloin kun/jos niin tapahtuu, olet jo kovin myöhässä.
Käytännössä tosin nimenomaan Eläketurvakeskukselle pitää perustella miksi juuri sinä et YELliä tarvitse. He ovat kyllä yhteydessä, jos ovat(ovat olleet meillekin monta kertaa). Jos otat YELlin, silloin ole yhteydessä haluamaasi eläkeyhtiöön.

Netissä lukee kaikenlaista eikä tässä keskustelussa tähän parempaa vastausta varmasti saada aikaiseksi. Se on nimenomaan tuo työtulon määritelmä, joka on tärkeä - ei määrä eikä edes se missä paikassa tuloslaskelmassa tuotot ovat. Ei siinä myöskään mitään rajaa ole mutta tietysti eläketurvakeskus ottaa yhteyttä vain joillain kriteereillä. Näistä ei voi kuitenkaan tietää eivätkä niitä ehkä paljastakaan. Mutta jos on perustelut kunnossa, ei mitään YELliä sittenkään tarvitse ottaa. Pakkovakuuttamiseen ei kuitenkaan kannata ajautua.

5 tykkäystä

Suomalaisten työhalut romahtavat: taloudellinen turva houkuttelisi luopumaan nykytyöstä | Talous | Yle

Tältä pohjalta vaikuttaisi, että vapaaherruus on aika usealla tavoitteena tai ainakin unelmana.

Itselläni on nyt vastaava pohdinta käynnissä eli hyppäisikö pois työelämästä, lähtisikö opiskelemaan lisää, tekemään ‘tosissaan’ uraa vai mille sitä alkaisi. Parin viikon kuluttua joka tapauksessa loppuu nykyinen pesti. Kymmenen vuotta johtavassa asemassa ja kaksi onnistuneesti toteutettua käännettä eri kioskeissa on takana.

Toisaalta tällaisten käänteiden tekeminen on osoittautunut varsin mielekkääksi touhuksi. On jotenkin hyvin tyydyttävää nähdä firman realistisen ennusteen kääntyvän kohti parempaa ja kuukausi kuukaudelta lukujen napsuvan ennakoituun haarukkaan.

Kun tieto töistä pois jäämisestä on levinnyt perheen, ystävien, kavereiden ja tuttujen korviin, on yleisin kysymys ollut nimenomaan ‘mitä meinaat seuraavaksi tehdä?’ tai ‘onko sulla jo seuraavat hommat katsottuina?’ Osa on ollut myös huolissaan, että miten rahat riittää. Yksi ystävistä tosin sanoi suoraan, että ‘Älä tee mitään ainakaan vuoteen.’

Selvää on, että sisältöä arkeen saa luotua ihan kotioloissakin, kun toinen muksu syntyy ja kotoisan tohinan määrä tuplaantunee. Kotikirjastossa on kosolti luettavaa, pyöräilymääriä voisi lisätä ja jonkun verran kiinnostaisi myös käydä läpi perinteisiä ‘paskaduuneja.’

Taloudellinen tilanne (1/2025):

Säästötavoitteet tulivat täyteen ja nykyisellä kulutasolla (+2%:n inflaatio) varallisuus jatkaa kasvuaan, mikäli markkinoilta saan 6-7%:n tuoton ennen veroja.

Suorissa osakkeissa, ETF:issä ja rahastoissa on nyt sijoituksista n. 60%.

Asunnoissa n. 30%

Koroissa n. 5%

Käteisenä n. 5%

Nordnetissa on limiittiä mukavasti jäljellä, jos markkinoilla rymisee ja haluan lisätä panoksia reilummin. Kaikissa asuntosijoituskohteissa on myös vipua jäljellä, mikä ylläpitää vaurastumista, vaikka lisäsijoituksia en muutoin enää tekisikään.

Tämän lisäksi on omalta osaltani liki velaton asunto ja velaton auto, joka ajettaneen loppuun. Toivon mukaan se on viimeinen omistusauto meidän pihassa. Näitä ei ole laskettu yllä olevaan varallisuuteen.

Mieli on rauhallinen ja hyvä eikä tulevilla päätöksillä ole kiire. Jätin käyttötilillekin nyt sen verran rahaa, että jouluun asti pärjää ilman sijoitustuottojakin, kunhan muistaa syödä, juoda ja nukkua.

81 tykkäystä

Tein Excel-mallin tulevista kassavirroista ennustaakseni henkilökohtaisen konkurssini päivämäärän. 98.2% luotettava mallini kuitenkin kertoo että parin vuoden velalla elämisen jälkeen rahan tuloa ei voi estää. Elostelu siis jatkukoon :partying_face:

Kuvassa siis ennustettu kassatilanne nykyhetkeen nähden kvartaaleittain viideksi vuodeksi tästä eteenpäin. Olettaen että osakkeiden arvonnousu on 6% (ja niitä myydään arvonnousun verrran vuodessa), osingot 2025 ennusteilla, korko- ja lainasijoitukset tuottavat 8% ja private equity-sijoitukset 15% vuodessa. Ja lisäksi eräs listaamaton yritys palauttaa 4x sijoitetun pääoman viidessä vuodessa :see_no_evil: Nykyhetkessä minulla on sijoitussitoumuksia lähivuosille noin 340 000 euroa, ne on myös huomioitu.

Kulutaso 150 000 euroa vuodessa.

Mikä voisi mennä pieleen :ok_hand:

85 tykkäystä

Tässä viestissä ei sen suuremmin ole sisältöä, mutta halusin vaan erikseen todeta että näitä päivityksiäsi on ihan mahtavaa lukea! Kiitos @superg

21 tykkäystä

Olisi kiva kuulla @Pottikingi kuulumisia vapaaherrana elämisestä malagan polttavan auringon alla :sunglasses:

Itse vapaaherrailen täällä Thaimaassa. Ei yhtään hassumpaa täällä oleilu.:+1:

22 tykkäystä

Kuulisin mielelläni vapaaherrojen/rouvien tarinoita Aasiassa elämisestä (esim. Jarno yllä). Minkälaisella budjetilla olette eläneet ja minkälaista koette elämänne siellä olleen? Kuinka olette ratkaisseet viisumiasiat, vaihteletteko esim. maata säännöllisesti? Ym. käytännön vinkkejä/asioita mistä meille muille voisi olla hyötyä jotka harkitsevat samaa tulevaisuudessa. Itse olen viime aikoina tutkinut eniten Vietnamia. Kiitokset!

18 tykkäystä

Tuolla suunnalla asuva tuttu kertoo, että vaikka hänen viisuminsa käy välillä ulkomailla, itse käy samaan aikaan lähinnä vain golfkentillä.

2 tykkäystä

Itsellä olisi asuntokin valmiina Thaimaassa, mutta ongelma olisi koira, kun sitä ei voi ottaa mukaan. Oleskelun suhteen riittää, että käy kääntymässä maan rajojen yli olikohan se nyt 60 päivän välein

5 tykkäystä

Minä asun Thaimaassa ja olen 51 vuotias, yli 50 saa eläkeläisviisumin, jolla oleskelu Thaimaassa lähes rajatonta.
Kesät käyn Suomessa.
Mistään säästämättä menee noin 1500-2000€ kk, mutta tuolla rahalla saa jo asumiskulut, ajoneuvot, matkustukset, ravintolaruokailut, hieronnat, harrastukset, “ryypiskelyt” ym, joita Suomessa voisi vain haaveilla.
1000€ tulisi hyvin toimeen tarvittaessa, mutta hieman tarkemmin joutuisi menoja suunnittelemaan.
Minulla on Pattayalla oma asunto, mutta tätä kirjoitan Ko Sametin rannalta.
Kurssikin vaikuttaa, viime vuonna baht oli 35-40, joten 12% oli jo tuon vaihtelu.
Parhaimmillaan takavuosina sai noin 50 bahtia €urolla.

75 tykkäystä

Mielenkiintoinen thread.

Kahdeksantoista kuukautta takana, 54v.

Isoin ero näkyy esim. Ouralla. Recovery hetket vihreällä lisääntyneet, tai siis nykyään niitä jopa on. HRV (heart rate variability) ylhäällä ja graafi näyttää selkeän kasvukäyrän työstä irtoamisen jälkeen.

Perheellisenä teinin isänä ei voi vain kadota aurinkiisempiin maihin :-I Golfia kerrankin pääsee pelaamaan, eikä ihmettelemään ja ihailemasn vaan mahdollisia hyviä kelejä. Haasteellisin aika on Etelä-Suomen lumeton aika, kun ei pääse hiihtämään ja kun sisällä kuntosalilla ähkiminen ei ole mun juttu.

Enemmän pitäisi kerätä ’kokemuksia’ ilman stressiä siitä, ne kun tuottavat ’memory dividendiä’.

Eli suosittelen lukemaan Bill Perkins: Die with Zero.

30 tykkäystä

Lukiessani kommenttisi tuli mieleen ”Die with Zero” chapter 3. Onko päätyösi vaihtunut vain muuhun työhön, oman itsensä työherruuteen ikäänkuin yrittäjänä. Hyvä, jos se tuottaa sinulle parhaan nautinnon elämässä.

Muutoin kannattaa vielä tutkia asiaa syvemmälle, mitä experiences löytäisit ennen kuin olet liian vanha niiden keräämiseen.

Hybä vertaus kirjassa oli ’hankkiako sijoitusvilla Bahamalta, josta saa kohtuullisen yieldin’ - EI ellet käytä sitä enemmän pääsääntöisesti omien kokemuksiesi kartuttamiseen.

7 tykkäystä

Voidaanko tämän perusteella todeta, että 89% suomalaisista on firettäjiä. Tai ainakin haluaisi olla. :wink:

Tutkimuksessa vain 11 prosenttia vastaajista ilmoitti jatkavansa työntekoa täysin entisellään, mikä on huomattava lasku vuodesta 1984. Silloin töitä olisi jatkanut lähes 30 prosenttia työntekijöistä.

8 tykkäystä