Vapaaherran elämää 2025?
Pieni päivitys tähän hyvää aihetta käsittelevään ketjuun. Päivitin jo aiemmin polkuani ja nyt sitten ajatuksiin uusi tiliote.
Ketjussa on hienosti pohdittu vapauden käsitettä ja mikä siihen riittää. Itse määrittelen vapauteni siten, että 1) sijoitustuottoni ovat suurimmat tuloni, 2) teen erilaisen määrän vuosittain hallitusammattilaisen ja vuokrajohtajan töitä, 3) olen ollut vapaa yrittäjä käytännössä vuodesta 2010. Löysin loppuvuonna kaltaisilleni myös hyvän käsitteen ”portfolio career” johon kannattaa tutustua! Itselleni ainakin antoi tukea ”identiteetin -etsintään.”
Tein viime vuonna paljon töitä ja käsissäni on uusi tilanne tammikuussa 2025.
Tänä vuonna päätehtävät ja tulonlähteet ovat:
- Oma sijoitustoiminta ja salkun johtaminen pankin hyvällä avustuksella ( Nordea priva, oma meklari) osingot ja myyntivoitot.
- Hallitustyö ja siitä saatavat palkkiot.
- Vuokratuotot ja airbnb -tulot (vaimoni)
- Satunnaiset puheenvuorot, konsultaatio ja niistä syntyvät tulot
Olenko vapaaherra? Ainakin saan tehdä mitä huvittaa ja vapaa-aikaa on liikaakin (olen aika tehokas ajankäytössä, suunnitelmallisuudessa ja tekemisessä.) Olen suurinpiirtein saavuttanut 52 vuoden iässä kaiken mitä olen tähän mennessä halunnut (helppoa se ei ole aina ollut.)
Eniten minuakin pohdituttaa identiteettiasia ”kuka minä olen”, olenko työtön ja pitäisikö vielä kovasti tavoitella jotakin? No työstän näitä asioita ja tietysti kirjoittaminen on yksi hyvä tapa jäsentää asioita.
Markkinoista olen aika huolissani ja salkussani on taas enemmän käteistä (20%) ja osan suorista osakkeista siirrän USA Bondeihin.
Eli tänäkin vuonna saan mitä itse synnytän ja matka jatkuu. Olisiko vapautta se, että enemmänkin on oman itsensä herra kuin se, että on riiittävän rikas, ettei tarvitse tehdä yhtään mitään?
Erinomaista vuotta 2025! V