Vastuullinen sijoittaminen

@Aili edellä listasikin perusteellisesti asioita, jotka itse myös näen tärkeinä ja/tai hyvinä kirjoituksen aiheina.

Itelle ehkä se oleellisin tässä on tuo muutenkin peräänkuulutettu faktapohjan hakeminen vastuullisuusväitteille ja millä tavalla siinä mennään metsään tai millä tavalla siinä onnistutaan. Oon itse pitänyt Upright Projectin nettovaikuttavuusmallia huomattavasti vakuuttavampana verrattuna isojen luokittajien antamiiin esg-luokituksiin, mutta onko näin, ja onko jotain muita vaihtoehtoja? Tuntuu että sitä täytyis myös pitää esillä, että esg sisältää kolme komponenttia, jotka on hyvin erilaisia, ja joilla ei ole tänä eettisen näkökulman ulkopuolella juurikaan tekemistä toistensa kanssa. Välillä tuntuu että ESG=E ja kaikki muu unohtuu.

Tietysti just tuo yllä mainitun Rahapodin ehkä suurimpana skuuppina ollut asia “esg ei (enää) tarjoa ylituottoa” (ja miksi näin on, ja voiko se (taas) alkaa sietää tarjoamaan ylituottoa) on myös aihe johon varmaan olis hyvä pureutua.

Edit: Tästä ketjusta varmaan voi myös seuloa yhteisön (ainakin vastuullisuudesta kirjoittamaan innostuneiden) kiinnostuksen kohteita, samoin kuin Moraaliset ja eettiset kysymykset sijoittamisessa -ketjusta jossa näkökulma on ehkä vähän ollut enemmän arvovalinnoissa kuin mittareissa.

3 tykkäystä