Venäjä, Ukraina ja kuluttajan ja sijoittajan valinnat

4 viestiä yhdistettiin ketjuun: Politiikkanurkkaus

Hyvät kanssakeskustelijat. Haluaisin haastaa kaikki ketkä haluavat vähänkin pyrkiä vaikuttamaan tämän nykyisen tilanteen vaikuttamaan asiaan niillä keinoilla jolla voivat. Boikottien lisäksi voimme vaikuttaa asiaan myös tekstin voimalla. Aloitan itse oman kampanjani ja kohdistan toimeni niihin yrityksiin, joiden tuotteita olen ostanut mm. Amazonista ja jonka taakse voin kirjoittaa tuotearvosteluja. Kohdistan ensimmäiset arvosteluni Boschin organisaatioon, jonka tuotteita olen ostanut useita viime vuosien aikana. Pieni teko, mutta pientkin teot tässä tilanteessa ovat tärkeitä.

Mikäli yhtiö tekee muutoksen politiikkaansa tulen päivittämään arvostelun sen mukaisesti.

Edit. Tosiaan kannustan nostamaan arvostelussa tilanteen eettistä puolta, en kannusta tekemään negatiivisia arvosteluja itse tuotteesta.

10 tykkäystä

Ei mun mielestä hyviä tuotteita kannata haukkua, vaan arvostelussa kertoa yhtiön kannustavan ukrainalaisten tappamista ja kannattavan Putleria. Tämän vuoksi jätät nämä hyvät tuotteet jatkossa ostamasta. Huomattavasti tehokkaampaa ja kannustaa yhtiötä muuttamaan toimintaansa.

9 tykkäystä

Näin ajattelin tosiaan tehdä. En hauku itse tuotetta vaan nostan esille tämän hetkisen tilanteen, joka vaikuttaa arvosteluni lopputulokseen. Jos tuote on hyvä nostan tämän myös esille.

6 tykkäystä

Minusta suomalaisena on tärkeää ensin vaikuttaa suomalaisten mielipiteeseen ja ostotottumuksiin. Karsia siis Venäjän myötäily kautta linjan ja haikailu idän markkinoista. Kun oma pesä on kunnossa katse enemmän ulkomailmaan eu/muut.

Meillä on järkyttävä työsarka katsoa yritysten, kuntien, kulttuurin, koululaitoksen, puolueiden, tiedonvälityksen, yliopiston, matkailualan ja kaiken karvaisten yhdistysten perään. Otetaan esimerkki: Boikotoiko kuljetusala/ammattiyhdistykset nyt Venäjän liikennettä ja tuomitseeko sodan näkyvästi?

Nyt sijoittajana pitäisi katsoa tosi tarkkaan yritysten Venäjäriskejä. Kuluttajana jokaisen ostoksen/ostopaikan Venäjäkytköksiä, järjestöjen jäsenenä samoin. Äänestäjänä puolueen kantoja

11 tykkäystä

Lääketeollisuusyritysten kohdalla vetäytyminen kokonaan Venäjältä ei liene humanitäärisesti oikein. Luulen, että Pfiizerin tapa toimia on oikein eettisesti.

7 tykkäystä

Hyvä lista. Lisäisin muutaman kohdan:

  1. Laske asunnon sisälämpötilaa.

  2. Käy viileämmässä suihkussa ja lyhyemmässä ajassa. Vaatii epämukavuusalueella menemistä, mutta kun tähän tottuu, on olo virkeämpi ja viileämmästä suihkusta on useita terveyshyötyjä.

  3. Lajittele biojäte, jos joku ei vielä sitä tee. Biojätteestä saadaan biokaasua, jolla voidaan korvata Venäjältä tulevaa maakaasua. Venäjä ja Valko-Venäjä ovat myös maailman merkittävimmät lannoitteiden tuottajat. Lajittelemalla biojätteet osa ravinteista saadaan talteen.

  4. Siirry kahvissa luomuun. Kahvinviljelyssä käytetään todella paljon lannoitteita.

9 tykkäystä

Ruokaostokset kerran viikossa on hyvä vinkki. Vaihtoehtoisesti voi yhdistää normaalin kävelylenkin ja kauppareissun lähikaupassa käynnillä jalan reppu selässä. Olen alkanut tätä harrastamaan ja autolla en ole ajanut kohta viikkoon etätöissä ollessani.

4 tykkäystä

Tähän säästölistaan voisi lisätä ruuan verkkokaupan, koska siinä saa:

  1. yhteiskuljetuksen ruualle
  2. aidossa verkkokaupassa esim. Oda, Kauppahalli24 jää tavalliset liikkeet pois → lämmitys, ihmisten aiheuttama jäähdytyksen tarve jne. jne.
  3. Tuotteita ei turhaan kuljetella eri liikkeisiin, hyllytellä ja sitten poimita
  4. Meinasin unohtaa, ei edes tarvitse rakentaa turhia valtavia ostosparatiiseja keskustojen ulkopuolelle
  5. Toinen unohdus: Hävikistä eroon: Ostetaan hävikkiruokaa esim. fiksuruoka. fi, hyolehditaan kodin ruoka-aineiden hävikin pienentämisestä: ostot, ruuanlaitto, säilytys jne
  6. Lajitellaan jätteet
  7. Toimitetaan ne vanhat metallit, elektroniikka jne kiertoon
2 tykkäystä

Fennovoimahan on jo lähtökohtaisesti venäläisten pulju:

Vice Chairman is Anastasia Zoteeva, Deputy Director General for Business Development of Rusatom Energy International.

(hallituksen jäsenenä) CEO of Rusatom Energy International Nikita Konstantinov.

Deputy Members of the Board are Ilkka Salonen, CEO of Garmoshka Ltd (1 hengen konsultaatiobisnes…)

Ja lisäjekkuna:

Also steel manufacturer Outokumpu, whose steelworks in Tornio will be the biggest consumer of Fennovoima electricity, increased its ownership share by 1.8 percent to 14.1 percent.[19]

6 tykkäystä

Video yritysten Venäjältä poistumisen ja sanktioiden vaikutuksista Pietarilaisessa ostoskeskuksessa viime perjantailta. Eipä kai kovin moni tavallinen Pietarilainen voi enää olla huomaamatta arjessaan. Toivottavasti jotenkin välittyy vielä viesti mahdollisimman monelle, että syynä on Venäjän raukkamainen hyökkäys Ukrainaan.

(212) Russian Mall in St. Petersburg (2 weeks after sanctions) - YouTube

3 tykkäystä

Lannoitusvinkkejä parveke/kotipuutarhaan/koristekasveille:

  • Hyödynnä kahvinporot, kanamunan kuoret
    (kananmunan kuoria voit keräillä pitkin vuotta)
4 tykkäystä

EnergieWende <3 <3 <3

Tässä ketjussa on ollut kyllä hyviä “arjen vinkkejä” yhtäaikaisesti niin Venäjäboikottiin kuin ekologisempiiin valintoihin.

Voisi melkein vinkata iltalehdelle tms. Juttuvinkin kuinka jokainen voi pienillä valinnoilla boikotoida Venäjää. Kuin huomaamatta saisimme kokonaan uusia ihmisryhmiä kierrättämään ja miettimään energiankulutustaan. Lopulta ainakin ympäristö kiittää :grin:

7 tykkäystä

Nyt tämän pitäisi olla myös helppo vaihto taloudellisesti; tällä viikolla huomasin kaupassa, että käyttämäni luomu- ja fair trade sertifikoitu kahvi on lähes kaksi euroa halvempaa kuin Juhla Mokka. Silti JM hyllyt hamstrattu tyhjiksi :face_with_monocle:

9 tykkäystä

Mielestäni erittäin merkittävä kriteeri ostopäätökselle on tuo Made in Russia. Itse en ostaisi, vaikka olen ostanut useat NRE renkaat vuosiean varrella. Jos ei olisi mitään vaihtoehtoja, niin sitten ehkä olisi pakko taipua, mutta vaihtoehtoja on.

Ja mitä kauemmin sota kestää ja härsimmin Putin toimii. Sitä enemmän ja pidemmäksi aikaa se tahraa Venäjän maineen.

9 tykkäystä

Joo, itse en ainakaan autoon huolisi varmasti sellaisia kumeja missä lukee Made in Russia, en ole aikaisemminkaan huolinut vaan vaatinut että niissä lukee Made in Finland, ehkä täällä nyt yritetään hieman vähätellä mainehaittoja kyllä.

3 tykkäystä

Boschin tekemiä osia on löytynyt Venäjän sotilasajoneuvoista Ukrainassa. Olisikohan maineen pelastamiseksi syytä Boschin pikkuhiljaa lopetella Venäjän liiketoimet ennenkuin tämä kunnolla lentää tuulettimeen ?

Bosch not invented for my life.

12 tykkäystä

Boschilla on venäjällä myös sähkötyökalujen valmistusta. Sinisiä “ammattisarjan” koneita ainakin tehty siellä, varmaan muitakin.

2 tykkäystä

Burger King ja Papa John’s haluaisivat sulkea brändiensä ravintolat Venäjällä, mutta venäläiset kumppanit eivät suostu siihen (franchising). MacDonald’s on eri asemassa, sillä se omistaa valtaosan ravintoloistaan itse.

5 tykkäystä