Vesiosakkeet

ETF taitaa sisältää useamman vesilaitoksen (municipal water)? Minulle on hieman epäselvää tuleeko niille rangaistuksia, jos juomaveden saannissa on ongelmia esimerkiksi kuivuuden vuoksi?
image

Esimerkiksi nuo brittiläiset:

  • United Utilities currently supplies water to a population of 7.3 million people across the North West.
  • Severn Trent supplies 4.6 million households and business across the Midlands and Wales.

Tuleekohan sanktioita, jos kuivuus ei helpota ja vedensaanti vaikeutuu? Vähintään volyymien luulisi pienenevän, jos vedenkäyttöä aletaan rajoittamaan.

Tosin United Utilities näyttää toimivan juuri tuolla alueella, jossa ei ole ollut kuivuutta.
image

Vai, nostetaanko vain vedenhintaa, kun siitä on pula, voi olla myös lainsäädännössä velvoitteita vesilaitoksia kohtaan.
Yhdysvalloissa eräs vesiyhtiö kävi oikeutta sadevedestä, kun ihmisillä oli sadevedenkeräys-säiliöitä, väitti sadevettä omakseen, kun omisti alueen vesivarat.:smiley:. Itse ostin vesirahastoa, juuri tuon tulevaisuuden vesivarantojen hupenemisen vuoksi, voi olla moraalitontakin​:thinking:.

ke 15. maalisk. 2023 klo 9.11 turola sivustolta Osakesijoittaminen <notifications@inderes.discoursemail.com> kirjoitti:

1 tykkäys

Itse mietin millaiseen ryöpytykseen energiafirmat joutui viime vuonna ja sen pohjalta itse kuvittelen, että vesi aiheuttaisi vielä kovemman reaktion.

Tämä onkin mielenkiintoinen aihe! Nestlen osaltahan tuosta veden omistusoikeudesta löytyy uutisia ja mielipidekirjoituksia pitkältäkin ajalta. Itse ajattelen, että Euroopassa regulaatio tulee nopeammin rajoittamaan näiden välttämättömyyksien rahastamista.

Areenasta löytyy mielenkiintoinen dokumenttisarja “Voiko tätä syödä?”, jonka yksi jakso käsittelee vettä, sen riittävyyttä ja kenellä (yritys vs. kansalainen) pitäisi olla oikeus veteen?

Näyttää, että olit oikeassa! Vaikkakin tavoitteena on vähentää vedenkäyttöä 10 prosentilla, eli omasta mielestäni loppuvaikutus voi hyvinkin olla ±0.

The water-saving plan includes 50 measures, such as fixing leaking pipes, adapting the way farmers and the nuclear industry use water and making water more expensive for those who use it in excess of basic needs.

Muita toimenpiteitä olivat ainakin 180 miljoonan euron pikarahoitus joidenkin kylien putkistojen kunnostamiseen, sekä vuosibudjetin korotukset julkisille vesilaitoksille.

Briteissä vesilaitos Thames Water joutunut talousvaikeuksiin.

Thames Water serves 15 million customers across London and the southeast of England, and has come under intense pressure in recent years because of its poor record on leaks, sewage contamination, executive pay and shareholder dividends.

Kemira ketjussa jo kyselin PFAS kemikaaleista.

Sunnuntai-Hesarissa oli pitkä juttu samasta aiheesta.

Saastuminen | Helsingin kaloja vuosikymmeniä syönyt Eero Haapanen meni verikokeisiin – tulokset olivat synkkää luettavaa: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009849428.html

1 tykkäys

Jatkan tuota PFAS-kemikaali pohdiskelua, kun se näyttää nousevan aina vain isommin esille, varsinkin USA:ssa.

Löytyi yksi ehdokas Englannista, joka ainakin lupaa suuria:

MYCELX’s unique staged approach ensures the removal of precursors short- and long-chain PFAS in a single-pass.

https://mycelx.com/pfas/

Tuo on pieni ja tappiota tekevä yritys, joten taidan itse jättää välistä (ainakin toistaiseksi).

Vedenpuhdistusbisnes jenkeissä vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Kemira-ketjusta lisäkommentti tähän aiheeseen, ja hieman siitä miten tämä puhdistus voisi käytännössä tapahtua.