Voiko veliosakkeita kontraamalla vaurastua - kerro tarinasi

Sijoittaimnen on mielenkiintoinen harrastus, etenkin kun se pysyy sanan “harrastus” rajoissa. Olen miettinyt paljon viimeisen 3 vuoden aikana sijoittamisen parviälyn merkitystä sijoituspäätösten takana. Olen tehnyt joitain julkaisuja foorumille siitä kuinka foorumilaisten sijoitukset muuttuvat ajan myötä esim. Nordnetin Sharevillen “Foorumilaiset” ryhmässä, joskin otos on vain 200 plus salkkua. Samoin luen tiuhaan ostin/möin -palstaa analysoiden siellä tehtyjä päätöksiä omassa mielessäni. Nämä kaksi lyhyttä indikaattoria yhdistettynä yleiseen pöhinään antavat irselleni lyhyttä näkemystä. Lisäksi toki youtuben vartit ym. ovat arvossaan, vaikkakin ne jättävät paljon mahdollisuuksia pinnan alle.

Monesti foorumia lukiessa tuntuu etä huomio kiinnittyy paljonkin Helsinkiin tai sitten niihin kuumiin veliosakkeisiin rapakkojen monelta puolen…Sharevillen otos näyttää myös vahvasti sidonnaisuuden suomipörsiin, joskaan se ei ole koko totuus.

Esim se että Fortum on tällä hetkellä yksi omistetuimmista osakkeista on “foorumilla” on melkoinen tieto… itselleni ainakain :sweat_smile: Olen kyllä omistanut itsekin, mutta ei foorumilaiset silloin…

Itse olen enemmän arvon metsästäjä ja näin ollen mietin otsikon kysymystä - voiko veliosakkeita kontraamaalla vaurastua? Kerro tarinasi tähän ketjuun. Menetkä lauman mukana, miten ESG ym tekijät yms?

Minua kiinnostaa absoluuttinen tuotto, ei tarinat tulevista tuotoista.

5 tykkäystä

Tietämättä tarkemmin, mitä ‘veliosake’ tarkoittaa, niin ainakin Merja Mähkän taannoisia julkisia ohjeita, kuten “tätä x-osaketta tulee löytyä jokaisesta suomalaisesta salkusta” kontraamalla luulisi olevan parempi sauma vaurastua kuin median/foorumin ohjeita noudattamalla.

Vai tulisiko silloin puhua median ohjeiden välttelystä, eikä kontraamisesta? Kontraamista on, kun ostaa silloin kun tuntuu, että kaikki muut myyvät. Juurikki kontraa markkinaa, muttei vastapainona fomolle, vaan omiin laskelmiin perustuen. Fomo on tässä tietysti merkityksessä pelko ehtiä mukaan myymään ennen kuin kurssit ehtivät laskea lisää.

Nyt on hyvä aika maksimoida tappionsa myymällä lähellä kurssilaskun pohjia. Pitemmässä pelissä nyt hyvä aika ostaa, kunhan tutkii fundat ja muistaa että korkean koron ja hiljentyvän kysynnän aikana kannattaa antaa aiempaa enemmän painoarvoa nettovelkaantumisasteelle.

7 tykkäystä

Itse olen varmaan sitten sellainen arvon ja laadun metsästäjä. Pöhinöitä on varmasti aikanaan tullut kuunneltua ja mentyä mukaan moneen hyväään tarinaan. Nykyisellään pyrin olemaan tekemättä mitään foorumin pöhinöistä. Sijoituskirjoissa lukee, että peesaa parempiasi. Noissakin pyrin olemaan kriittinen, mediassa on paljon “guruja” joiden menestys ei välttämättä kestä vertaamista indeksiin. Lisäksi on kohtuullisen hämmentävää kuinka usein riskastumisessa on kysymys yhdestä suuresta onnistumisesta.

Aloituksessa mainitusssa Saarion kirjassa sanotaan laita pitkäaikaiset sijoituksesi markkinajohtajiin. Toinen mieleen jäänyt kohta on sijoitusten ROE olisi hyvä olla yli 12%. Jos osakkkeiden pitkä aikainen tuotto on noin 8% ja inflaatio siihen päälle 2% niin kyllä siinä alle 10% ROE:lla on hankala pitkällä aika jänteellä indeksille pärjätä. Tämä liittyy Hexiin sikäli, että suurella osalla yhtiöitä on hankala päästä tuohon 12% ROE:een. 12% RAE:lla on pieni turvamarginaali alaspäin, mutta taas ylöspäin vaatii selkeää muutosta liiketoimintaan. Vaikka osake olisi halpa pitäisi osata sanoa miksi ROE nousee tulevaisuudessa korkeammaksi. Itse olen muutamaan otteeseen omistanut mainittua Fortumia. Hyvin harvoin se pääsee ROE:ssa yli 12% ja yleensä se sieltä aina valahtaa alle. Nyt se on negatiivinen vuositasolla. Fortum on vaikea tapaus. Sillä selvästi vallihautoja suojanaan ja hyvää tuottavaa omaisuutta vesivoima ja ydinvoima, joka ei tuota CO2 päästöjä. Warren Buffett puhuu johdosta. Fortum myi sähkö verkkonsa Carunalle, joka oli mielestäni virhe. Rahojen sijoittaminen edelleen Venäjälle ja Saksaan olivat virheitä. Johto on tehnyt kolme megaluokan virhettä lyhyeen aikaan. Miksi se ei tee jatkossa samoja megavirheitä? Valtiolla on vielä omistajana ja johdossa kokemusta ilman ostamisesta Saksasta (Telia). Valtiota ei Amerikassa pidetä kovin hyvänä omistajana ja siinä tuntuu olevan aika vinha perä. No sitten, kun karsii valtion poissa vaihtoehtoja tulee vähän vähemmän. Taisi Kim Linsdtröm olla tutkinut, että 20% Hex yhtiöistä tuottaa kaiikina aikoina eli heikommassa markkinatilanteessa kanssa. Näistä päästään yhteen vetoon, että Hexissä on aika vähän yhtiöitä joihin kannattaa sijoittaa ja edelleen huomioiden arvostuksen mahdollisuuksia on aika vähän.

Itse olen kohtuullisen varovainen sijoittaja ja pyrin valikoimaan salkkuun noita kaikkina aikoina tuottavia yhtiöitä ettei ota niin paljon osumaa korkoa korolle efektiin taloudelllisesti heikompina aikoina. Suoraan hylkään kotimaiset pääomavaltaiset yhtiöt huonon ROE:n vuoksi. ROE nousee ainoastaan hyvissä markkinatilanteissa. Näyttöjä seikkailuista ja huonoista ostoista Amerikkaan esimerkkinä löytyy Stora Ensolta.

Itse olen sitten päätynyt jossakin tapauksissa peesailemaan tiettyjä sijoittajia. Niissä on kuitenkin pitkäaikaiset näytöt indeksin lyömisestä mm. Buffett ja Wallenbergit. Lopulta olen päätyynt johtopäätökseen on fiksumpaa ostaa heidän yritystään suoraan kuin peesailla liikkuja. Investor AB tekee työtä yritysten kehittämiseen mitä en itse pysty vaikuttamaan ja kaikkia omistuksia edes ostamaan. Lisäksi he pääsevät verotuksessa etulyöntiasemaan ja heillä asiantuntijat verotuksen minimoiseksi. Turhaan esimerkkinä täyttelen lättyröitä Sveitsin verottajalle ABB:n osinkoverojen saamiseksi. Ostan suoraan Investoria ja heidän henkilökunta hoitaa asian. Foorumilta löytyy sitten ketju Investointiyhtiöistä, tiedä sitten olenko veliosakkeiden ostaja?

14 tykkäystä

Alokas on hyvin avannut mitä tämä “veliosake” tarkoittaa :handshake: :+1:

3 tykkäystä

Tässä ollaan jo taloustieteiden noobelin syrjässä kiinni :laughing:

5 tykkäystä