Volkswagen Group

Sähköautomarkkinoilla katse pitää olla vakiintuneissa markkinoissa ja siihen menee vielä 10 vuotta. Silloin nähdään voittajat. VW jyrää investoinneilla ja huoltoverkostolla ja massakuluttajan luottamuksella jne.

4 tykkäystä

Toimiiko myydyt autot lainan vakuutena? Minkälainen riski on jos polttisautojen arvot putoavat rajummin kysynnän laskiessa?

1 tykkäys

Toimii vakuutena.

Tässä VW sivustolta.

Tarjoamme autorahoitusta sekä yksityisille että yrityksille.

Ja kyllähän myös leasing aiheuttaa velkaa, mutta tulovirran voisi olettaa olevan melko tasaista

2 tykkäystä

Joo tuolla hinnalla tarkoitin juuri sitä että jääkö mitään käteen. Voihan niitä myydä vaikka eurolla mutta yleensä yhtiöt tavoittelevat voittoa toiminnallaan.

Tosiaan todella mielenkiintoista nähdä miten saavat tuota katepuolta kehitettyä. Minun on vaikea uskoa pysyviin kilpailuetuihin valmistusteollisuudessa. Aina se on ajan kanssa tasoittunut niin että edut jäävät pieniksi.

Auto on varmasti velan vakuutena, mutta olennaista on kuitenkin maksukyky isossa mittakaavassa, eli kuinka moni menee niin pahasti nurin että autorahoitus jää maksamatta ja sitten erotus auton arvosta ja jäljellä olevasta rahoituksesta jää tappioksi. Kun kyseessä on uusien autojen ostajat (suurimmaksi osaksi) niin ei tuo osasto keskimäärin ihan ensimmäisenä kyykkää niin en usko mihinkään massiiviseen ongelmaan tämän suhteen. Mutta riski toki muiden joukossa.

1 tykkäys

Tosiaan VW:n velasta tammikuulta pari kommenttia.

4 tykkäystä

Kauppalehti uutisoi:

Venäläinen tuomioistuin jäädytti maanantaina kaiken Volkswagenin omaisuuden Venäjällä, kertoo uutistoimisto Reuters näkemiinsä oikeudenkäyntiasiakirjoihin perustuen.

Japanilaisen autonvalmistajan Toyotan Pietarin-tehdas puolestaan saatetaan ottaa Venäjän valtion haltuun. Maan teollisuus- ja kauppaministerin Denis Manturovin mukaan asiaa harkitaan parhaillaan. Omistus siirtyisi Venäjän valtion omistamalle autoalan tutkimus- ja kehitysinstituutille.

Volkswagenin omistukset jäädytettiin Venäjällä – Toyotan tehdas aiotaan ottaa valtion haltuun | Kauppalehti

3 tykkäystä

Itse uskon vahvasti että osinko pysyy investoinneista huolimatta lähellä viime vuosien tasoja. Vaikea nähdä että omistajaperheiden halu saada rahaa ulos olisi poistunut ja olisivat valmiit vuosia tyytymään selkeästi pienempään osinkoon. Jaettu osuus on kuitenkin ollut melko maltillinen, ja osinkotuotto on korkea vain siksi että p/e luku pysyy 4-6 tienoilla vuodesta toiseen.

1 tykkäys

Hesarin Talous-osiossa oli hieman juttua uudesta “sähköpassatiista”, ajattelin, että juttu voi kiinnostaa tätä ketjua seuraavia. Ei maksumuuria.

"Yhtiön sähköautoperheen uusinta jäsentä on esitelty rajoitetusti jo aiemmin tänä vuonna, mutta nyt yhtiö julkisti sedan-mallisen autonsa kaikki ominaisuudet.

UUDEN sähköautomallin odotetaan olevan Volkswagenille niin sanottu ”volyymimalli”, sanoi yhtiön henkilöautoliiketoiminnan toimitusjohtaja Thomas Schäfer julkistustilaisuudessa."

VOLKSWAGEN havittelee 80 prosentin markkinaosuutta Euroopan sähköautomyynnistä vuoteen 2030 mennessä. Volkswagen aikoo valmistaa Euroopassa vain sähköautoja vuodesta 2033 lähtien.

7 tykkäystä

VW aikoo isosti Amerikoissa ja palstojen mukaan on siellä aika suosittu, ainakin tyytyväisiä käyttäjiä.

Näky myös luvuissa:

Kiinalla ei ole niin väliäkään.

4 tykkäystä

EPS oli 8,40 € ja liikevaihto 76 miljardia.
Investing sanoo että odotuksena oli 72,4 miljardin liikevaihto ja 6,9 € EPS. Eli pääriveiltään tulos oli hyvin vahva.

  • Strong sales revenue growth in Q1 primarily driven by volume recovery in EU and NAR, up 22 percent to EUR 76 billion

  • Strong increase in operating profit by 35 percent to EUR 7.1 billion before valuation effects, mainly from commodity hedging; operating return on sales before valuation effects of around 9 percent

  • Operating profit of EUR 5.7 billion, operating margin stands at 7.5%

  • Automotive net cash flow at EUR 2.2 billion at end of Q1 2023

  • BEV deliveries rose 42 percent to 141,000 in Q1 (7 percent share of total deliveries)

  • The Group continues to see strong demand, with an order backlog of 1.8 million vehicles in Western Europe alone, including 260,000 BEVs

  • Guided by the Ten Point-Plan, the Group continues to systematically invest in digitization and electrification of the company, both in Europe and in global growth regions, North America and China

24 tykkäystä

Päitä putoilee Volkkarin softatalo Cariadin johdossa:

The planned launch of company-wide structural car software, initially designed to enable the fourth of five levels of autonomous driving from 2026, has been postponed by two years.

8 tykkäystä

Informatiivinen juttu. Ainakin itse pääsin lukemaan.

2 tykkäystä

"K-Autolta löydät sopivat menopelit orastavaan autokuumeeseen. Uusimpana tulokkaana esittelyssä täyssähköinen Volkswagen ID.7, jonka ennakkomyynti alkaa kesällä 2023.

Aerodynaaminen muotoilu. Tilavat sisätilat. Jopa 700 km toimintamatka. Esimerkiksi tätä kaikkea on Volkswagenin uusi, maailmanlaajuinen täyssähköautomalli, Volkswagen ID.7, joka valmistetaan Saksassa.

Ensimmäisten joukossa uuden ID.7:n ratissa? Ota askel kohti uutta ajokokemusta ja varmista paikkasi ensimmäisten joukossa uuden Volkswagen ID.7:n ratissa ottamalla yhteyttä myyntimme jo nyt."

Tuli mainos postiin. Tämä pitää testata heti kun mahdollista.

6 tykkäystä

Tänään Der Spiegelissä PowerCon toimitusjohtaja Sebastian Wolfin lyhyt haastattelu.

Wolf kertoo jutussa, että uutta valmistusprosessia valmistellaan, jossa energiankulutus oli 30 prosenttia pienempi. Sen myötä odotetaan VW:n sähköautojen kustannusten laskevan useita satoja euroja autoa kohden.

“Eine sogenannte Trockenbeschichtung soll den Energieverbrauch bei der Zellherstellung um 30 Prozent reduzieren. Die Kosten der Elektroautos sollen dadurch um mehrere Hundert Euro pro Fahrzeug sinken. Das erklärte Sebastian Wolf, Vorstand der VW-Batterietochter PowerCo, dem SPIEGEL.”

Suunnitelmissa olisi käytössä akkukennojen valmistukseen vuoteen 2027 mennessä:

“Bis Anfang 2027 soll es nun auf Millionen von Batteriezellen angewandt werden”


Vielä toinen Volkkaria koskeva juttu alkuviikolta.

WSJ:n jutussa oli aiheena akkumateriaalien etsintä. Jutussa VW:n teknologiajohtaja Thomas Schmall kertoi PowerCon johtavan volkkarin kriittisten akkuainesosien etsintää.

“PowerCo, a subsidiary VW created last year, is leading the company’s search for natural resources and other critical battery ingredients. Ultimately, VW wants to secure its own supplies for battery plants outside China and not have to rely on Chinese suppliers for battery materials, most of whom are in China."

  • WSJ:n jutun mukaan VW käy neuvotteluja eri puolilla maailmaa saadaakseen tarvittavat kriittiset materiaalit. → “They have met government officials and mining operators from Canada, South America, Indonesia and Australia”.

  • Taustalla vaikuttaa myös Chilen suunnitelmat litiumteollisuuden kansallistamisesta.

  • uusi PowerCon tehdas St. Thomasissa, Ontariossa sijaitsee lähellä litium-, nikkeli- ja kobolttiesiintymiä. “St. Thomas, Ontario, which is near deposits of lithium, nickel and cobalt”.

  • USA:lla voisi olla siten merkittävä rooli volkkarin toimitusketjun monipuolistamisessa. Paljon riippuu myös uusien kaivosten lupavaatimuksista.

10 tykkäystä

Jotkut ajavat rallia tehdäkseen automerkin tunnetuksi. Volkkari on valinnut toisenlaisen tien:

Luultavasti yhtä kaukana ovat alkuperäisestä esikuvastaan kuin ralliautotkin.

4 tykkäystä

Volsulla vähän köhii ID-mallien kysyntä. Tiedä sitten, kuinka pitkän ajan kysymys tämä on.

4 tykkäystä

Kiinassa id3 lähtee viimeisimmän hinnanalennuksen jälkeen noin 16 t eurolla. Vaikka kyseessä on pieniakkuinen versio, on tässä jo jonkinmoinen ero Euroopan hinnoitteluun nähden. Nähtäväksi jää, leviääkö tämä Kiinassa alkanut hintasota myös muualle. Sitä vastaan puhuu toisaalta se, että Euroopan markkina tuntuu vetävän hyvin ja sähköautojen kysyntä kasvaa erityisesti niissä maissa, joissa kauppa on aiemmin ollut verkkaista. Joka tapauksessa VW ei tunnu antavan periksi Kiinassa, mitä voidaan pitää positiivisena signaalina yhtiön kannalta.

3 tykkäystä

ID 3 myynti sakkaa pahasti Euroopassa ja VW:n hinnoittelupolitikka on johtanut varastojen kasvuun. Ok katteita suojellaan, mutta onko tämä voittava strategia pitkällä tähtäimellä?

Alex Twitterissä: “According to the data service provider Marklines, Volkswagen built 97,000 units of its ID models in :eu: Europe between January and May, but sold only 73,000 of them. That’s 24,000 fewer BEVs than expected and explains why the company has cut shifts and extended the summer…” / Twitter

1 tykkäys

Itse epäilen, että Kiinassa on alkanut ulkomaisten merkkien savustaminen ulos markkinoilta. Kiinalaiset osaavat nyt tehdä autoja itsekkin, ei siihen ulkomaisia yrityksiä tarvita. Tätähän tarkoitti Kommunnistisen Puolueen antama lausunto keväällä, jossa painotettiin kiinalaisia ostamaan kiinalaisia autoja. Edellisvuonna tuli laki, joka määräsi että kiinalaisomistus on oltava yli 50% yhteisyrityksessä. Jeep oli ensimmäinen automerkki, joka lähti, koska CEO Mike Manley mukaan toimintaympäristö katosi ympäriltä. Stellantiksen moni merkki on vain kuriositeetti markkinoilla, VW:n myynti on Kiinassa romahtanut tänä vuonna. Poikkeuksia tietysti on. Ranskan Presidentti Macronin matkan tuloksena valtiollinen Renault perustaa yhteisyrityksen Geelyn kanssa. Macronhan antoi matkallaan lausuntoja, joita EU:ssa taivasteltiin, mutta tarkoitushan oli frangit ensin.

8 tykkäystä

Onhan tässä jo hieman samaa kaikua mitä oli Stephen Elopin “palava lautta” - puheessa Nokian upotessa aikoinaan.

6 tykkäystä