Volkswagen Group

Tuolla hieman avattu tätä velka-astetta, jos VW hankkii rahoituksen edullisesti niin lainoitustoiminta kuullostaisi tuottavalle businekselle. Tällä logikalla en olisi nettovelasta sellaisenaan huolissani, luottoriskin ratkaisee asiakkaan maksukyky.

4 tykkäystä

Jos mietitään auton käyttökokemusta ostajalle, niin yksikään autonvalmistaja ei tällä hetkellä saavuta softalla minkäänlaista kilpailuetua. Lähes kaikkien valmistajien, mukaan lukien Volkswagen, softa on aivan riittävän hyvää markkinaosuuksista kamppailemiseksi. Auton omistamisessa ja hankinnassa on kuitenkin niin paljon muita asioita kuin softa, jotka nousevat ratkaisevaan asemaan, kunhan softa vain toimii.

Toimivan sovellusarkkitehtuurin varaan voi kuitenkin tulevaisuudessa rakentaa merkittävää liiketoimintaa, mikä tosin ei ole vielä toteutunut yhdenkään valmistjan osalta. Kuitenkin jos asiakkaat jossain kohtaa ovat valmiita ostamaan uusia ominaisuuksia, sovelluksia ja ylläpitotilauksia autoihinsa samaan tapaan kuin sovelluksia esimerkiksi kännyköihin, niin isojen autonvalmistajien platform-hyödyt tullaan varmasti arvostamaan ihan toisella tavalla kuin tänään. Edellytyksenä tälle tietysti on se, että hallinnoi itse sovellusarkkitehtuuria, ja sovelluskauppaa ja pystyy keräämään tuottoja tästä välistä.

Jos katsoo verrokkien arvostusta, niin on vaikea nähdä miksi esim Toyota, joka on vähintään yhtä kankea ja jonka softat ovat vielä enemmän jäljessä alan kärkeä kuin VW:llä, on arvostettu tunnusluvusta riippuen 4-5 kertaa Volkswagenia arvokkaammaksi. Ensimmäisenä tulee mieleen, että Volkswageniin hinnoitellaan luultavasti jonkinsortin (geo)poliittista riskiä, mutta väittäisin silti, että todennäköisimmän skenaarion mukaan nämä arvostuserot tulevat huomattavati tasoittumaan tulevaisuudessa tavalla tai toisella.

6 tykkäystä

Osinkoa tulee 9%:a. En kylläkään ole varmistanut että maksetaanko sitä lainalla, mutta olen ymmärtänyt että ei. Nauru halpa lappu ja mä en oo missään kohtaa itse uskonut sitä narratiivia että Volkkari olis jotenkin ulkona pelistä kun sähköistyminen alkaa. Aina ei kannata itse kehittää, kun voi myös ostaa ja tehdä yhteistyötä. Rivian nappi kumppani. Tekis mieli tankata.

5 tykkäystä

Volkswagenin sisällä toimii pankki, joka sotkee velkaisuuslukuja. Pankki on VW:n omistama tytäryhtiö. Ainakin toistaiseksi pankki tekee ihan tulosta. Rahoitus ja “industrial” toimintaa varman fiksuinta tarkastella erillisinä. :thinking:

https://www.vwfs.com/en/investor-relations/volkswagen-bank-gmbh.html

5 tykkäystä

Olikohan tuo trollausta. Yllä oleva tarkoittaa sitä että Tesla myisi saman verran autoja vaikka heillä olisi Volkkarin softa. Todellisuudessa Teslan myynti Volkkarin softalla leikkaisi myyntiä joku 50%.

2 tykkäystä

Ei tietenkään ollut, enkä usko, että sinulla on mitään näyttöä väitteidesi tueksi. Auton valintaan vaikuttavia kriteerejä on tutkittu vaikka kuinka paljon, eikä ole osunut silmään ensimmäistäkään, missä softalla olisi ollut tuon taivaallista merkitystä. Se voi vaikuttaa sosiaalisten trendien tai brändi-imagon kautta, koska Tesla on korostanut sitä markkinoinnissaan, mutta softalla itsessään ei kilpailuetua saavuteta.

Oman empiirisen kokemukseni perusteella Tesla jää kauppaan erityisesti siksi, että sen softa ja siihen suoraan liittyvät hallintalaitteet ovat niin paljon kilpailijoita jäljessä, ettei sen ostoa voi itselleen perustella. En kuitenkaan halua viedä VW keskustelua yhtään enempää Tesla vs muut merkit keskusteluksi, koska ei se tuo tähän mitään lisäarvoa. Teslaa ostetaan tietyistä syistä, ja muita merkkejä sitten jostain toisista.

Teslan arkkitehtuurin hyödyt tulevat kuitenkin muualta kuin itse loppukäyttäjäkokemuksesta, joka voidaan saavuttaa monella tapaa. Sillä voidaan muunmuassa saavuttaa kustannustehokkuutta uuden raudan integroinnissa, ja virtaviivaistaa muitakin prosesseja, mitkä potentiaalisesti näkyvät madaltuneina valmistus- ja ylläpitokustannuksina ja siten kasvattavat valmistajan voittomarginaalia, tai mahdollistavat halvemmat myyntihinnat.

9 tykkäystä

Sähköautoilijat eivät tankkaa… ai niin, kyllä volkkaria voi aina tankata. Tarkoitus olisi lisätä tuplaksi sijoitus.
Rivian oli VW:lle oikotie moneen asiaan ja päinvastoin. Eikä kohdistus ole vähiten siihen, jos Tesla joskus saa ruostumattoman monsterinsa jakeluun. Rivian saa autojen sarjavalmistusosaamista ja myyjäverkostoa, VW puhtaalta pöydältä suunniteltua sähköautoilua. Odotetaanpas rauhassa 3-5 vuotta!
Sähköautoilu on vasta tiensä alussa. Sähköautojen Toyota tulee siitä, joka on turvallinen ostaa ja pitää arvonsa. Teknologiafriikit eivät markkinaa kauaa enää kannattele. Olen ainakin kaksi ostajaa toimintaan asti vakuuttanut, että hybridi olisi varsin hölmö ostos, kun siinä saa kummankin autotyypin huonot puolet, mutta ei kummankaan parhaita. Täyssähköisistä en voinut suositella Teslaa, kun kumpikaan ei ole liikennevaloista pikalähtöjä ottavia tekniikkafriikkejä ja pitävät autoa pitkään (Toyota → ID4 ja MB → ID7). Molemmat arvostavat ostossaan myös VW:n helmasuojauksia.

5 tykkäystä

Volkswagen on laskenut vuoden 2024 marginaalinäkymiään enintään 7 prosenttia aiemmasta 7,5 prosentista . Syynä ovat mahdolliset kustannukset Audin Brysselin tehtaan sulkemisesta ja muut ennakoimattomat kulut, yhteensä noin 2,6 miljardia euroa.

Heikko sähköautojen kysyntä ja vähentyneet kannustimet keskeisillä markkinoilla, kuten Saksassa, ovat vaikuttaneet myyntiin. Audi neuvottelee Belgian hallituksen kanssa tehtaan tulevaisuudesta, ja sulkeminen on yksi mahdollisista ratkaisuista. Muut kustannukset sisältävät mm. valuuttatappioita ja kulut liittyen kaasuturbiiniliiketoiminnan lopettamiseen.

https://www.bnnbloomberg.ca/business/2024/07/09/vw-cuts-forecast-on-plant-closure-additional-expenses/

5 tykkäystä

QuantumScapen akkuteknologian oikeuksia hankittu käyttöön ameriikoissa. Tämän kun lisää Rivianiin niin kyllä siellä alkaa yritystä Saksassa olemaan.

Ja mikä voisi olla parempi aika solmia näitä diilejä kun hype sähköautojen ja akkujen ympärillä on mallia nolla ja aiemmat hypefirmat hätää kärsimässä. Nyt rakennetaan kontraten.

6 tykkäystä

Sähköautoilumarkkina alkaa olla sopivan surkeaa kuten Kemparin ketjusta huomataan. Myös litium ja akkujen hinnat on hakattu alas. Tämän pitäisi parantaan autonvalmistajien katteita ja laskea sähköautojen hintoja. VWllä on kassaa ostella pikkufirmoja järkevällä valuaatiolla.

Sormi alkaa liukua osta napille. Mutta sitten vielä vika ongelma, että mitä näistä lapuista kannattaa ostaa. Tarkoitus ottaa parin vuoden ja +50% kauppa. Autonvalmistus ei ole sellainen ala jota kannattaisi ottaa ikiholdiin

  • Volkswagen AG:n tavalliset osakkeet (VWAGY/VOW3) - Nämä osakkeet antavat äänioikeuden ja suoran altistuksen VW:n taloudelliselle suoritukselle.
  • Volkswagen AG:n etuoikeutetut osakkeet (VOW) - Näillä ei ole äänioikeutta, mutta niillä on etusija osingoissa.
  • Porsche Automobil Holding SE (P911) - Omistaa merkittävän osuuden Volkswagen AG:sta ja tarjoaa mahdollisesti suotuisamman verokohtelun osingoille.
4 tykkäystä

Porsche SE (tämä holdingfirma) on tikkeriltään PAH3. P911 on autovalmistaja Porsche itsessään.

5 tykkäystä

VOW3 on likvidimpi kuin VOW.

15-23 vuoden historian perusteella VOW3 on selkeästi paras valinta.

14-10 vuoden historialla VOW olisi ollut niukasti paras (vähiten huono).

2 tykkäystä

Miksi tuo Porsche holding on osinkoverotuksellisti parempi? Johtuuko siitä, että eivät jaa kaikkea Volkkarista tulleita osinkoja vai välttääkö tuolla jotenkin Saksan nihkeää osinkoverotusta?

1 tykkäys

Taisi mennä kaikki muutkin tikkerit sekaisin sen lisäksi mitä jo Porsche Holdingista (PAH3) edellä kommentoitiin.

VOW3 on etuoikeusosake millä saa enemmän osinkoa, mutta ei äänioikeutta
VOW on tavallinen osake, millä saa äänioikeuden, mutta hieman vähemmän osinkoa.

Jos kysymys on siitä mitä piensijoittajan kannattaa ostaa, niin omasta mielestäni VOW3 on itsestäänselvä valinta näistä kahdesta, olettaen että etuoikeusosake on reilusti halvempi näistä kahdesta. Mikäli olisi niin, että äänivaltaosake jostain käsittämättömästä syystä valahtaisi halvemmaksi, niin tällöin se olisi järkevämpi ostos, koska äänivallasta maksetaan, ja anomalia todennäköisesti korjautuu jo lyhyellä aikavälillä. Toki jos haluaa spekuloida äänivallan arvolla muussa tilanteessa, niin myös tällöin VOW voi olla fiksumpi ostos, mutta tämä nyt olisi niin spekulatiivista sijoittamista, että en viitsi tähän sen enempää paneutua.

PAH3:ssa VW:n ja Porschen osakkeita saa alennuksella, joten se on tasemielessä fiksuin ostos, mutta osinkoa tosiaan tulee vähemmän, rahaa valuu yhtiön hallinnointiin ja tekevät saamillaan rahoilla muita riskisjoituksia, joiden arvoa ulkopuolisen on vaikea hahmottaa, joten aliarvostus jossain määrin perusteltua. Mikä on oikea aliarvostus, niin sitä voi jokainen arvioida Porsche SE:n tasetta penkomalla.

7 tykkäystä

https://www.reuters.com/markets/deals/porsche-mulls-taking-minority-stake-varta-faz-reports-2024-07-21/
MUNICH, July 21 (Reuters) - German battery maker Varta (VAR1.DE), opens new tab on Sunday said it is discussing two restructuring scenarios that could potentially lead to luxury sportscar maker Porsche (P911_p.DE), opens new tab taking a stake in it.

Varta said in a statement that the two scenarios included one with potential new investors, among them existing Austrian majority shareholder Michael Tojner and Porsche, as well as one with financial creditors.

2 tykkäystä
2 tykkäystä

Volkkarin softavaikeudet jatkuvat:

Ei ihmekään että apuja haetaan niin Xpengiltä kuin Rivianilta. Kovat ajat edessä.

5 tykkäystä

Murrosvaihe, vaikka tuloksessa ei (vielä) pintapuolisesti mitään dramaattista. Puristus muiden toimijoiden (ml Kiinan) osalta tulee lisääntymään, mutta lopulliset asetelmat ovat ratkomatta. Kovasti puhellaan tuosta VW ryhmän softasta, mutta kyllä se käsitykseni (ja kokemusteni) mukaan ihan OK tasolla on. Toki on ollut viivästyksiä, seuraavaa alusta haetaan ihan uutta lähestymistapaa.

Volkswagen is in the midst of a 10 billion euro savings drive announced in December, with cuts of up to 4 billion euros due in 2024.

Volkswagen posted second-quarter earnings before interest and taxes of 5.46 billion euros, down from 5.6 billion euros a year earlier.

That was largely in line with analyst estimates after a cut in 2024 margin guidance in July to 6.5-7% from 7-7.5%.

"A (group) return of 6.3% after six months is too low," Antlitz said in a statement. “We will have to make significant cost-cutting efforts in the second half of the year and beyond in order to achieve our goals.”

Cariad would drive Volkswagen’s efforts in infotainment and connectivity, but the next-generation software platform would be built out of the joint venture, Antlitz added.

2 tykkäystä

Mielestäni rahan tuhlaus erilaisiin softaprojekteihin ja niihin liittyviin hankintoihin on vain kangastus, mikä häiritsee tällä hetkellä ison kuvan näkemistä. Nyt kaikki mikä liittyy autoihin on pörssissä alennuksessa, ja pintapuolisesti katsoen kaikki mahdollinen nega ja vähän enemmänkin on jo ainakin VW:n hinnassa mukana. P/E 3,2 ja P/B 0,29 antavat mukavasti turvamarginaalia ottaa iskuja vastaan varsinkin kun hyvässä suhdanteessa oman pääoman tuoton pitäisi helposti kiivetä yli 10%:n.

Lisäksi verrattuna kilpailijoihin tuotteet näyttävät käyvän ainakin euroopassa suht hyvin kaupaksi:

kaikki mallit:

https://uk.motor1.com/news/727691/most-sold-cars-europe-2024-h1-ranking/

EV:t

https://insideevs.com/news/727873/best-selling-ev-europe-h1-2024/

Lisäksi uudelle platformille tehtyjä Audeja ja Porscheja tulossa myyntiin loppuvuodesta ja ensi vuodesta, minkä voisi olettaa olevan kovan katteen tuotteita. Näkynee tosin tuloksissa paremmin ensi vuonna.

Isoimpana riskinä lienee Kiinan kaupan hyytyminen, ja vaikka kiinalaisten tulo Eurooppaan hidastuneekin tullien takia, se on kuitenkin vain hidastumista. Silti matala arvostus suojaa mielestäni Volkswagenia näiltäkin uhilta ja muutenkin jos miettii Euroopan markkinaa tuoteportfoolion näkökulmasta, niin näkisin Stellantiksen ja Renaltin olevan eniten paineessa kiinalaisten rynnistyksessä.

On vaikea nähdä etteikö tällä osakkeella tekisi rahaa 3-5 vuoden sijoituksella varsinkin kun osinkoprosenttikin, sikäli kun sitä ei leikata, on tällä hetkellä 10% tuntumassa. Pay-out ratio oli viime vuonna kuitenkin vain noin 30%, joten senkin puolesta marginaalia riittää vaikka tulos edellisvuodesta laskeneekin.

9 tykkäystä

MEB on puskettu ulos ja käytössä Audilla ja Porschella. 2020-luvun loppupuolella on odotettavissa Scalable Systems Platform — SSP, jonka käyttö ja hyödyt ovat valtavat kun saadaan koko konsernin läpileikkaava ratkaisu minkä päälle saadaan konsernin eri merkit rakennettua. Siihen nähden onhan tämä Volkkarin osake aivan naurettavan alas painettu. Kelpaa minulle ja toivottavasti kerkeää vielä tankkailla lisää näillä hinnoilla.

3 tykkäystä