En ole itse muodostanut käsitystä tästä isosta kuvasta.
Teslan myynti kuitenkin tippunut euroopassa tänä vuonna ja osuus sähkäreistä pienentynyt - ihan ilman kiinalaisiakin. Ilman uusia malleja ei ole oikein muita lääkkeitä kuin hinta/rahoitus estää isompaa romahdusta? Tosin myönnettävä, että isot hinnanalennukset kvartaalien lopussa ovat jotenkin toimineet, mutta kuinka pitkään? Asemat/osuudet euroopassa kuitenkin heikkenevät ja nähdäkseni ainoastaan kiina on pitänyt teslan automyynnin pinnalla.
Toisaalta kun summaa em. acean luvut, niin 10/23 listattujen firmojen ulkopuolelle jää noin 2% ja 10/24 n. 2.7% autoista. Miten nämä luvut sitten summautuvat kaiken kaikkiaan, on vähän spekulatiivista kuten sekin, uupuuko valmistajalistalta muita kuin kiinalaiset.
Toisaalta sitten kiinan vientiluvut ovat kovia ja n. 10% y-to-y kasvussa, mutta näistähän iso leijonanosa lienee kiinassa valmistettavia “euromerkkejä” tai tesloja/volvoja.
Kun katsoo sitten maakohtaisia datoja, niin kyllähän kiinalaisilla merkeillä on eurooppaan vielä pitkä tie. Ehkä jostakin äärilaidoilta (ilman omaa tuotantoa) kuten nyt vaikka kreikka/portugali ovat nyt jonkin verran saaneet myyntiä.
Huomionarvoista sekin, että itse kiinassa phev-myynti on ollut verrattomasti kovemmassa kasvussa kuin bev myynti eli kahta voimalinjaa tekevät myös merkittävimmät sikäläiset merkit. Joten samalla lailla “voimat” hajautuvat myös siellä.
Mutta seurataan tilannetta kuukausittain.
Ja jottei ehkä siis se merkittävin muutos markkinoilla unohtuisi, niin kiinalaiset itse ovat toki alkaneet ostaa koko ajan enemmän kiinalaista. Eli sikäli kiinalaiset kyllä rymistelevät.