Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

Ei ainakaan volyymien perusteella mitään suurempaa näyttäisi olevan meneillä.

1 tykkäys

Wärtsilä on hyvä esimerkki miten nopeasti yksi kvartaali ja osakekurssi alkavat viedä ajatuksia. Ei ne Wärtsilän kilpailuedut ole muutamassa viikossa mihinkään kadonneet eikä maailman trendit ole pysähtyneet.

En omista Wärtsilää, mutta tämä sama on huomattavissa tällä hetkellä mm. Nokian kohdalla.

2 tykkäystä

Olen vähän eri mieltä. Kurssi on tullut 50% alas huipuista ja kyse ei ole enää yhdestä kvartaalista tai muutamasta viikosta. Täytyy kuitenkin muistaa, että Wärtsiläkin jokseekin seurattu yhtiö, tuskin markkinat ihan huvikseen ovat lyöneet osaketta alas. Olen oikeastaan sitä mieltä, että markkinat ovat tän keissin suhteen olleet jopa aika hereillä. Uskon kyllä Wärtsilän omaavan jonkun paikan markkinoilla, mutta jos lyhyen tähtäimen tuotto-odotus on heikko, sitten se on. Pitkäjänteinen sijoittaja voi nähdä tässä jo kovaa ostonpaikkaa, mutta ei sekään kivaa ole, että olisi tankannut wärtsilää vuosi sitten jo, positio on 30% miinuksella eikä vieläkään käännettä näy. Kyllähän siinä omilleen joskus pääsee, mutta itse en ainakaan jaksaisi istua firman kyydissä vuosi tolkulla odotellen että saa edes omat takaisin. Kyllä lyhyen tähtäimen tuotto-odotus merkitsee ainakin minulle jotakin, vaikka lähtökohta on että pitkäjänteisesti sijoitetaan. Eri asia on, jos joku laatuyhtiö tulee 50 pinnaa alas jonkun finanssikriisin romahduksen mukana, mutta tässä ei ole kyse nyt siitä.

En lähtisi kauheasti nyt Nokiasta tässä puhuun, sen verran vaan sanon että Nokian viime osari oli paljon muutakin kuin se yksittäisen kvartaalin tulos. Jos yhtiö paljastaa jotakin osarissaan, jotain mikä lyö jauhot kaikille kurkkuun, ei siinä auta muu kuin tunnustaa tosiasiat.

13 tykkäystä

Jokainen, jolla on syklisiä pitkässä salkussa on nähnyt tämän saman Cargotecin, Metson, Outotecin, Konecranesin jne. kohdalla monta kertaa, ylös- tai alaspäin, viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ja jos ei usko, voi katsoa kurssikäyristä ihan itse.

En tiedä onko joku väittänyt, että osake olisi tähän hetkeen väärin hinnoiteltu. Omasta mielestäni näin ei ole. Lyhyen ajan tuoton hakeminen syklisistä tässä suhdanteessa on huono ajatus. Päiväkaupalla voi tehdä pohjien lähestyessä myös hyviä voittoja, jos niitä kaipaa.

Meitä sijoittajia on moneen lähtöön. Toiset haluavat sijoittaa vakiintuneeseen osaamiseeen tai satavuotiaisiin yrityksiin, patenttisalkkuihin, uuden teknologian kehittämiseen ja toiset sijoittavat vaikka käytettyjen autojen kauppaan tai tilitoimistopalveluihin. Kumpikin voi olla lopulta ihan yhtä hyvä ratkaisu.

Onko Wärtsilässä tai sen tulevaisuudennäkymissä jotain perustavanlaatuisesti pielessä? Uskallan väittää, että ei.

4 tykkäystä

Vanha perinteinen uuden teknologian tilitoimisto ratkaisu kuulostaa hyvältä.

image

Huomenna CMD. Ihan kuin kurssi ottaisi ennakkoa odottaen huomisesta nostattavaa viestiä hätähousuille.

3 tykkäystä

Tähän ilmoitukseen liittyvää innostusta hieman latistaa, että voimalatilaus tuli jo syyskuussa eli kirjattiin Q3:lle. Mutta huomiseen kohdistuu paljon odotuksia, se on selvä.

4 tykkäystä

Heti aamusta mielenkiintoisia puheenvuoroja. CMD ohjelma+live:

1 tykkäys

Itse en jaksanut kuunnella kuin kahvitaukoon asti. Esitykset laahasivat kuin business konsanaan. :wink:

Mutta siis, suhdanne molemmilla päätoimialoilla samanaikaisesti heikko, kilpailutilanne kiristynyt kysynnän hiipuessa. Se oikeastaan riittää minulle tässä vaiheessa.

Kurssista päätellen CMD ei näytä vakuuttaneen myöskään muita sijoittajia. Omat ostot pysyvät tällä erää jäissä. Josko se 8 sittenkin sieltä vielä tulisi.

3 tykkäystä

Itse vilkaisin vain kurssia. Siitä voi jo jotain päätellä. Täytyy kyllä perehtyä tarkemmin mitä siellä höpistiin. Olisin kyllä toivonut kurssin nousua, se olis kertonut siitä että olis ollut jotain positiivistakin asiaa. Mutta sitä halvemmalla osaketta tosin saa mitä alemmas se menee, luonnollisesti.

2 tykkäystä

Teknisestä näkökulmasta ollaan aika ratkaisevilla tasoilla (8,7-8,8 €). Jos tämä taso pettää, voi edessä olla vielä aika suuria miinuspäiviä. Polku kuitenkin kapenee et kumpaan suuntaan tästä purkaantuu… Olen itse targetoinnut tätä juurikin noin 8 euron paikkeille. Sen voin myöntää etten mielestäni tunne liiketoiminnan sisältöä riittävän hyvin.

1 tykkäys

Vesola taisi arvottaa sitä laivojen moottorien huoltoa jo lähelle 8 eur, varmaan vähän alle.

https://www.inderes.fi/fi/ponnistus-ilmeisen-tukevalta-pohjalta
Uusi tavoitehinta 10,00€ ja suositus nousee vähennä-tasolta lisää-tasolle :slight_smile:

6 tykkäystä

Warma keino saada Wärtsilä nousuun on myydä se 30 pinnaa pakkasella oleva positio heti aamusta…

5 tykkäystä

Erikoinen reaktio heti aamusta. Volatiliteettia kaivanneiden toiveet ainakin täyttyivät. Suosituksilla on ihan liikaa vaikutusta kurssiin. :slight_smile:

Mukana ollaan. Kyllä se tästä lähtee kun näkymät kirkastuvat 2020-luvulle ja analyytikot hilaavat targettejaan ylös… :smiley:

(niinhän sitä luulisi)

6 tykkäystä

Tervetuloa tähän laivaan! Muista että se huolto ei ole niin syklistä :blush:. Wärtsilähän on tavallaan laivamarkkinan “KONE”

3 tykkäystä

Mitään signaaleja käänteestä ei vielä ole. Odottelen konkretiaa tai todellisia alennusmyyntejä ennen kuin lähden sijoittamaan Wärtsilään.

6 tykkäystä

Juurikin näin… tämän takia minua kiinnosti aikaisemmin Servicesin osuus osakkeen hinnasta. Downside on hyvin rajallinen 9e:stä. Nyt ehkä suunta ylöspäin :slight_smile:

1 tykkäys

No ny pääsin tähän laivaan! Ensimmäisen erän uskalsin jo näillä hinnoilla ostaa.

En olisi ostanut ensimmäistäkään erää jos en uskoisi Wärtsilän tuotteisiin. Uskon kyllä wärren energy-puolen ratkaisuihin, eikä mun mielikuvitus ainakaan riitä siihen että wärtsilä panostaisi jotenkin vääriin, kuihtuviin ratkaisuihin. Kaikki on toki mahdollista joo. Laivoista en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta luulen laivanrakennuksen nousevan tuosta ja sen tuovan pohjaa tähän, sekä potentiaalia vaikuttaisi olevan palveluliiketoiminnassa. En jaksa uskoa että Wärtsilä olisi sammuva tähti.

Erkin kommentit ja ylipäätänsä analyysit tähän asti ovat tuoneet tukea valtavasti vaikka ostopäätökset teenkin itse. Kiitos siitä. Ja tosiaan, yhtiöstä en tiedä mitään mitä markkinat eivät tietäisi, tämän hyväksyn. Luulen että pahimmat negatiiviset yllätykset on jo nähty, ainakin toivon niin. Mutta katsellaan nyt mitä tapahtuu. Lisäostoja voi aina tehdä jos tulee kunnolla hyvää uutista tms

5 tykkäystä