Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua


Heti kun chartti kertoo jotain käänteestä, olen mukana. Sitä odotellessa…

13 tykkäystä

Mulla on eka erä sisällä, pieni 9,78 muistaakseni, seuraavaa sieltä 9 pinnasta 9,20?

Lähin tukitaso viikkotasolla on 8.45, joten kannattaa olla kärsivällinen. Itse seuraan RSI:tä, joka on nyt weekly 28.18. Se oli elokuun alussa vähän alempana, joten se on itselle yksi seurantataso. Sentimentti ei vaan ole konepajoille vieläkään mitenkään valoisa. Itse ostan vasta, kun käänteestä on nähtävissä jotain merkkejä. Muuten kaikki on arvailun varassa.

10 tykkäystä

Miksi muuten inderesillä näyttää vuodelle 2016 ja 2017 historiatiedoissa aika isoa kurssia? Sitten kun kattoo graafista, niin hyvä kun juuri 20 eurossa käyty?

Osake splitattiin alkuvuodesta 2018

2 tykkäystä

Aivan, kiitos selvennyksestä.

Mitä olette mieltä kannattaako katsoa Wärtsilää Q3:n yli ennen sijoituspäätöstä vai alkaako kurssi olla jo pohjilla?

1 tykkäys

Riippuu varmasti pitkälti makrotaloudesta. Jos makrotalous sukeltaa niin pohjia tuskin on vielä saavutettu. Jos uskoo edes lievään talouskasvuun tai on pitkällä tähtäimellä mukana, Wärtsilä vaikuttaa näillä hinnoilla houkuttelevalta. Itse olen Wärtsilää jo tankkaillut. Tämä ei ole ostosuositus.

Lähdin itseasiassa mukaan pitkällä tähtäimellä ennen kuin luin viestisi. Vähän voi vielä kurssi heilua, mutta minulle ehkä yhden tekevää onko se tänä vuonna 9,8 vai 9. Uskon, että varmaan seuraavien vuosien aikana se on kuitenkin reilusti enemmän.

Yritin ammentaa itselleni jotain tuosta teknisestä analyysistäkin. Katsoin vain, että ostopaikat näyttäisi olevan tällä hetkellä, kun negarikin jo vaikuttanut kurssiin. Jos loppuvuosi täysin sakkaa, niin voihan siinä vielä laskua olla. Tai jos ensi vuonna surkea meno jatkuu.

2 tykkäystä

Oikeastaan vain oma sijoitussuunnitelmasi kertoo totuuden, oletko harkinnut osto-ohjelmaa eli ostat esim.euron välein lisää laskeviin kursseihin jne. Kukaan ei vielä tiedä, miten markkinat reagoi Q3-tulokseen. Kannattaa ottaa myös huomioon, että vain runsas vuosi sitten osa analyytikoista suositti ostamaan 20 euron hinnalla, nyt ei oikein taas suositella kyytiin hyppäämistä edes alle 10 euron :slightly_smiling_face:.

5 tykkäystä

Eivät vaan ole kerenneet päivittämään tietoja :wink:

1 tykkäys

Joskus tuntuu siltä, että osa analyytikoista peesaa kurssia sopivan etäisyyden päässä. Näin kävi aikanaan Nokian kanssa, kännyköiden kultavuosina. Siksi olen Inden kanssa samaa mieltä, että pelkkä tavoitehinta ei riitä vaan olisi hyvä olla faktaa, dataa, laskelmia, perusteluja tavoitehinnan takana. Tämä yleisenä kommenttina. Wärren suhteen olen ollut ostomoodissa jo 12€urosta asti ja aion jatkaa lisäilyä. Sen verran kova firma. Sijoitustähtäin pitkä, eli jaksan hyvin odottaa parempia päiviä.

5 tykkäystä

Ai niin. Jos haette hyvää ajoitusta, niin DayTrader @DayTraderXL taisi pari päivää sitten lukea graafeista, että RSI on hyvällä tasolla, mutta käännettä ei ole vielä nähtävissä. Kerrokerro DayTrader, kun käänne tapahtuu… niin osaamme ostaa :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Jep jep :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Tähän vielä, jos @DayTraderXL jaksaa avata, mitä graafeja tarkastella, jos oppisi hieman :relaxed:

Itse masteroin TA-taitoni nollasta sataan ruokkiksella ja katoin, että ollaan lähellä, mutta vielä voi tapahtua, mitä vaan. Lisäksi pohdin, kun negarin jälkeen tiputtu jonkin verrankin ja tuon 9,5-9,6 raja ollu tiukka viime aikoina. Surkea Q3 voisi vielä syöstä kurssia, muuten en siihen usko. Lisäksi pidemmän tähtäimen sijoitus kruunasi päätökseni.

Edit: ostin siis itse 9,85 nurkilta.

2 tykkäystä

Alkaa taas tämä keissi kiinnostaan itseänikin. Olen vähän sillä linjalla tällä hetkellä että kun yhtiöltä alkaa tulemaan ensimmäisiä merkkejä valonpilkahduksesta tulevaisuudesta alan harkitsemaan ostoa. Tässä tosin voi mennä aikaa vielä. Kärsivällisyyttä päälle.

Sitten kun Daytrader infoilee ekasta ostosta harkitsen vakavasti ostonapin painamista =D

4 tykkäystä

Yleensäkin tuo laskeviin kursseihin osto on hyvä(voittava) strategia vahvojen firmojen kohdalla ja palvelee myös veroteknisesti hyvin. Itse kuitenkin olen vasta salkun rakentamisvaiheessa ja pääomien allokointi on hieman kesken(nyt aika iso osa kiinni Sammossa), joten siirtelen positioitani markkinan mukana pikku hiljaa alaspäin, toki lisäten samalla omistustani. Vaatii vain aika paljon tarkkaavaisuutta ja en tosiaan suosittele kenellekään, joka ei halua harmaita hiuksia :slightly_smiling_face:Sitä paitsi kurssilasku loppuu jossakin vaiheessa ja siihen kohtaan osuminen on täysin tuurista kiinni. Wärren kohdalla puhdas veikkaus on, että vielä ei ole pohjia nähty, mutta yritän pitää nyt kiinni positiostani kynsin hampain ja lisään sitten alempaa :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Itsekin käytännössä aika alussa koko touhussa lähin tuon kokonaispotin puolesta. Tämän vuoksi riski suht korkealla.

Kerro toki, mihin veikkauksesi Wärtsilän kohdalla perustuu? Näitä ongelmia tietysti mainittu aiemminkin tässä ketjussa ja inderesin videoilta voi päätellä/soveltaa alakohtaisia ongelmia, mutta mikä juuri sinun kohdalla sai ajattelemaan näin tai ja miksi et usko vielä elpymisen/tasaantumiseen. Negari on annettu, mutta tarkempi totuus tulee myöhemmin ja toki se voi yllättää, mutta oliko se jo 9,5 e hinnassa?

1 tykkäys

Kauppasodan päättymisestä ei ole vieläkään takeita parin viime päivän myönteisestä vireestä huolimatta. Uhkaavaa taantumaa ei ole myöskään peruttu. Yhtiökohtaisesti Wärtsilän projektikohtaisten ongelmien ratkominen ottaa aikansa ja markkina on valitettavasti aika lyhytnäköinen(seuraavan 12 kuukauden tuotto-odotus ei ole päätähuimaava). Pitkän tähtäimen omaavalle yksityissijoittajalle tämä on kuitenkin varsin turvallinen paikka lähteä kyytiin, kuten edellä mainittu, moni on lähtenyt mukaan jo aikaisemmin ja ihan perustellusti. Nämä eivät ole millään muotoa sijoitussuosituksia vaan omaa henkilökohtaista pohdiskelua.

2 tykkäystä

Kannattaa lueskella läpi vaikka tuo Tekninen Analyysi palsta läpi, niin saat vähän kuvaa asiasta. Itselleni on mukava huomata, että TA alkaa kiinnostamaan yhä useampia. Kuten olen itsekin sanonut, se auttaa pääasiassa ostojen/myyntien ajoitukseen, vaikka puritanistit onkin sitä mieltä, että charteista on nähtävissä kaikki tarvittava tieto eikä fundamentaaleihin tarvitse perehtyä. Itse olen sitä mieltä, että jos on aikaa perehtyä molempiin, se on paras tapa tehdä pidempi aikaisia sijoituksia. Lyhyet treidit on sitten asia erikseen.

Sikäli hassua, että olen pidempi aikaisten sijoituskohteiden osalla varmasti keskimääräistä varovaisempi. Laskeviin kursseihin ostaminen on jossain vaiheessa toki järkevää, mutta silloin pitäisi olla monenlaiset näkökulmat hallinnassa. Aika harva ei-ammattilainen saa kaiken tarvittavan datan käyttöönsä. Useimmat sijoitusvirheet tehdään kuitenkin näin, koska ei ymmärretä sitä, että pohjien löytyminen on aika usein mahdoton asia ennalta arvata. Siinä on mukana niin monenlaista syytä, miksi joku myy, vaikka se tuntuu fundan näkökulmasta todella tyhmältä.

Olen yrittänyt pitää TA:n indikaattorit mahdollisimman vähissä ,mistä täällä olen puhunut. Niitä on hyvin monenlaisia ja mielipiteitä löytyy joka lähtöön. Kunhan muutaman perusasian oppii hallitsemaan, niillä pärjää jo pitkälle. Itse seuraan Wärren osalta käännettä viikkotasolla. Seuraava vastustaso on 10.310, joka pitäisi rikkoa riittävän selkeästi, hyvällä volyymilla ja sen jälkeen tehdä HL sen yläpuolelle. Silloin voidaan ajatella, että käänteestä on riittävää näyttöä. Kannattaa katsoa myös kuukausitasolla, miltä kurssi näyttää. Osari on vissiin 25.10. joten kärsivällinen sijoittaja odottaa myös sitä. Jos kassa on iso ja ostaa skaalaamalla ja näkee, että taantuma ei vaikuta Wärreen tämän enempää, ostot on perusteltavissa. Itse otan varman päälle. Nämä omia ajatuksia tästä osakkeesta.

9 tykkäystä

ihan hyvää työtä olet tehnyt teknisen analyysin osalta. tämä keskustelu ketju on oikein kiinnostava. Kiva saada sitäkin näkökulmaa. Itse kattelen kanssa niitä käyriä, mutta olen kyllä mutulla teihin verrattuna.

Mulla on ihan kivasti mennyt tuollaiset pikkuisemmat positiot, joissa lyhyemmän tähtäimen omistus mielessä. Ostan mielestäni fundapuolen argumenteilla riittävän edullisesti, mutta käyriä katsellen, niin että kurssi mieluusti vähän kääntyy, tai lisätietoa jos ei ole tullut niin osavuosikatsausten välissä ostellen ja myyden pikku summilla kurssia joka liikkuu tietyllä välillä.

eli tuollainen simppeli kadunmiehen sivistymätön versio :slight_smile: mulla

2 tykkäystä