Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

Näinhän tuo tuppaa olemaan.
Syklin laskukäännettä alettiin hinnoittelemaan konepajoihin ja näihin muihin syklisiin investointihyödykepajoihin noin 2 vuotta sitten ja siitä lähtien niiden markkina-arvot ovat laskeneet tasaisen varmasti. Sykli on varmuudella kääntynyt hyvään laskuun, se näkyy nyt luvuissa selvästi.
Jossain vaiheessa syklin käännettä parempaan aletaan hinnoitella etukäteen näihin yrityksiin, jo selvästi ennen kuin käänne parempaan näkyy luvuissa. Silloin tunnusluvut tulevat näyttämään huikean kalliilta raportoituun tuloksentekokykyyn nähden.

Katson itse, että osto-ohjelman rauhalliselle aloittamiselle on nyt hyvä sauma.
1-2 vuotta kun on näissä syklisissä nyt ostolaidalla, niin luulenpa, että salkku kiittää seuraavan vuosikymmenen jälkipuoliskolla.

Cargo ja Wärre on jo aloitettu. Katsotaan tuleeko mitä muita matkalta mukaan.

7 tykkäystä

Outokumpu? :face_with_monocle:
Ja Lehtokin olis jo edullinen… tässä toki konkurssi riski

Ostin tätä normi aloitussiivun kevään tienoilla ~14 eurolla jolloin osake näytti jo sillon mukamas ihan ok hintaselta äkkiseltään, mutta (onneksi) meni jänis housuun ja irtauduin 15 euron paikkeilla. Jos olisin holdannut tähän asti olisi tuotto nyt suunn -35%. Eli hyvä esimerkki siitä että syklisten kanssa saa olla tarkkana. Valoa ei oikein näy vielä tunnelin päässä joten ihan hetken saatan vielä sivusta seurata. Niinkuin Pika-Sissi tuossa kommentoi, osakkeeseen saatetaan lähteä hinnoitelemaan syklin käännettä jo aiemmin, ennenkuin varsinaisia merkkejä käänteestä edes näkyy, varsinkin näinkin seuratussa yhtiössä, mutta toisaalta hyppääminen kyytiin laskevaan kurssiin voi varsinkin lyhyellä tähtäimellä olla aikamoista arpapeliä. Täytyy kuitenkin aina miettiä miksi sinä olet oikeassa ja muut väärässä. Jos pitkällä tähtäimellä sijoittaa niin aina parempi. Tässä voisi olla suunniteltu osto-ohjelma yksi riskejä rajaava tekijä mutta itsellä ei kauhean montaa panosta ole oikein laittaa :S katotaan tulisiko tänä vuonna joulukuun alennusmyyntejä ja jos vaikka vuoden alusta kattelis tätä :thinking: voi toki olla että mitään alennuksia ei tule ja pohjat on tässä, mutta niin, silkkaa arvuuttelemista :grinning: parempi keskittyä analysoimaan itse yhtiötä eikä niinkään miettiä mihin suuntaan kurssi seuraavaksi menee. Mutta asioita on hyvä tiedostaa.

Hyvän osakkeen holdaaminen saa sijoittamisen vaikuttamaan helpolta, mutta kun pitää päätöksiä tehdä, silloin se tietämättömyys tulee ilmi…niinpä niin.

9 tykkäystä

Sijoitustyylejä on monenlaisia. Itse olen lisäillyt Wärtsilää viime viikkojen aikana pariin otteeseen pienet siivut. Katson kyllä ostaessa hintaa, mutta päätöksen sijoittamisesta juuri Wärtsilään tein pääosin siksi, että uskon tuntevani yrityksen ja toimialan riittävän hyvin. Tunnen sen lisäksi pari vanhaa opiskelukaveria Wärtsilältä ja jos sen ikäiset kaverit jaksavat vieläkin innostua tekemisistään on sekin ihan hyvä merkki.

Pohjilta ostaminen on kaikille arpapeliä. Tuomiopäivän toitottajia on huomattava ylijäämä optimisteihin verrattuna. Ihan esimerkkinä… Kemira on yksi parhaista viimeaikaisista sijoituksista. Tutustuin kaikkeen mahdolliseen ennen ostoja. Kemiran asiakastoimialat tunsin kohtuullisesti ennestään. Avauspositio ei ollut kovin iso. Luin nimittäin Suomalaisten analyytikkojen tarinat ennen ostoa ja kaikki kehottivat vähentämään. Minä ostin. Kemira on salkussa nyt +43%. Vuoden tuotoksi ihan kiva.

Yritän olla tuijottamatta liikaa hintoihin ja onnistun siinä vuosi vuodelta paremmin. Notkahdukset ovat notkahduksia ja Wärtsilän kohdallakin niitä voi vielä tulla. Pari ostoa olen säästänyt vielää alempiin hintoihin. En panikoi, vaikka olisi pitkäänkin punaisella. Mutta sen verran täytyy sanoa, että toista Nokiaa ei salkku juuri nyt kestäisi. :slight_smile:

8 tykkäystä

Hyvä, kun aktivoitte taas Wärtsilä-keskustelun, niin minunkin pitää miettiä suhdettani siihen. Aiemmista puheistani poiketen, osake on lepovuorossa tällä hetkellä, vaikka tarkoitus olisi nimenomaan holdata sitä. Tuntuu vaan koko ajan siltä, että on tuottavampia kohteita ja pohdinta siitä, kuinka kauan Wärre mörnii ongelmiensa kanssa, valtaa mielen. Olen kuitenkin edelleen salkun rakennusvaiheessa ja olenko valmis sijoittamaan osakkeeseen, jonka tuotto voi olla heikko jopa seuraavat kaksi-kolme vuotta. Vuoden loppuun mennessä olen tässä kyllä viisaampi, koska kaksi vuotta ns.perussalkun rakentamiseen saa riittää🙂. Fiilikset Wärtsilästä ovat kuitenkin edelleen pääasiassa myönteiset ja vastuullisuus painaa myös osakevalinnoissa, joten eiköhän se salkkuun taas sujahda, tänään esim. lienee laskua luvassa, kun sentimentti muuttumassa negatiiviseksi markkinoilla.

Voi myös perustellusti kysyä, miksi Wärre juuri nyt olisi historiansa pahimmissa ongelmissa ja tiedossa olisi pelkkää alamäkeä. Analyytikoiden pessimismi on selvästi tarttuvaa laatua ja siitä pitää pyristellä irti tämänkaltaisen laatufirman kohdalla🙂

2 tykkäystä

Kyytiin hyppääminen/holdaaminen on helppoa kun tuntee yrityksen ja toimialan. Silloin ei kurssin heilahtelu paljoa haittaa ja yöt voi nukkua hyvin. Itse en koe kauhean hyvin firmaa tuntevan tietyissä asioissa joten suht leveää turvamarginaalia vaatisin tässä :face_with_monocle: energiapuolelta Valmet on ehkä inan tutumpi. Ok, kaikkihan nyt tietävät että Wärtsilä on laadukas ja mitä se noin suurinpiirtein tekee, mutta esimerkiksi tuotteiden kilpailukyky ja mimmoinen positioituminen muuttuvassa maailmassa ovat semmoisia mihin itse haluaisin ehkä enemmän valaistusta. Toisaalta nämä voivat olla semmoisia asioita mihin ei moni muukaan osaa varmaks sanoa totuutta. Muutenkin mitä isompi ja kansainvälisempi yritys kyseessä yleensä sen tuntemus on entistä vaikeampaa. Ylipäätänsä jonkun firman tuntemus läpikotaisin on loppupeleissä varmasti suht harvinaista ja erittäin työlästä, varsinkin yksityissijoittajien keskuudessa. Ellei sitten analysoi sitä työkseen tai ole siellä firmassa tai toimialalla hommissa ja sitä myöten kiinni tiukasti siinä touhussa.

2 tykkäystä
2 tykkäystä

Helppo nähdä tämä sama asia kurssikäytöksestä ja -kehityksestä. Wärre reagoi hyvin heikosti, jos tulee jokin uutispiikki alas ja myös lähtee laskemaan tukitasojen rikkomisista alaspäin helposti.
Sen vuoksi tämä on vain seurannassa toistaiseksi.

2 tykkäystä

Wärrellä on muutama uuden teknologian projekti selvästi pettänyt ja globaalin kaupan epävarmuus iskee samaan aikaan kumpaankin päätoimialaan. Minun tyylilläni siis ostopaikka. :slight_smile: Mutta katsotaan tosiaan vielä pari erää alempaa, jos sinne suuntaa.

Uuden teknologian projektien ambitiotaso näyttäisi olevan riittävän korkealla. Kustannusten ylityksistä opitaan ja toimittajatkin saadaan varmasti ruotuun. Kaupan epävarmuus ei jatku hamaan tulevaisuuteen tai Wärren kannattaa laittaa valimonsa suoltamaan tykinammuksia. Wärtsilän Installed Base on vahva. Korkea teknologinen osaaminen ei ole katoamassa. Kurssin notkahduksesta huolimatta itse tekeminen on tasaista ja kyky sopeutua suhdanteisiin hyvä.

3 tykkäystä

Juurikin tuo Vaasaan perustettava teknologiakeskus oli yksi syy, miksi Wärrestä kiinnostuin. Viestittää kuitenkin vahvaa uskoa tulevaisuuteen ja investoinnit Suomen maaperälle ovat aina hatunnoston arvoinen teko!

6 tykkäystä

Aikalailla samoilla linjoilla. Ihan sitä kaikkien parasta ostohetkeä on vaikea arvioida - paitsi jälkikäteen. Mutta dipit ovat hyviä. Nyt ollaan jonkin verran pohjista noustu. Kiinnostaa tietää, kun @DayTraderXL alkaa haistaa ostopaikkaa :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Tuollaset on yrityksille pakollisia investointeja eikä niiden varaan kannata mitään sijoituksia tehdä. Vähän sama kuin joku sanoo osasyynä sijoittaa nokiaan olevan bell labsin. Tutkimus ja tuotekehitys on yrityksille elinehto ja ainut mikä lopulta merkkaa on se mitä viivan alle jää.

Kyseinen investointi ei ole noin yksiselitteinen. Se on vahvasti linkittynyt Wärtsilän strategiaan ottaa suurempi rooli koko merenkulun ekosysteemissä ja tiivistää yhteistyötä alan toimijoiden kesken.

The first phase in the Smart Partner Campus concept will be designed together with Danfoss, Demos Helsinki Oy, NLC Ferry Ab Oy, Royal Caribbean Cruises Ltd, Vaasan Sähkö Oy, and University of Vaasa.

1 tykkäys

Strategiaan uskominen on toki hyvä syy sijoittaa, mutta sijoituksia ei suurten panostusten takia kannata tehdä.

Oi oi. Aina valitetaan, että kamalaa, kun yritykset eivät investoi ja maksavat isoja osinkoja. Sitten kun investoivat, sanotaan ettei tosiaan kannata… Ja jos osingot laskevat (kuten Nokialla), niin sitten itketään sitä. Mikään ei ole koskaan hyvin :face_with_raised_eyebrow::roll_eyes:

10 tykkäystä

Usein strategian toteuttaminen vaatii myös panostuksia… :face_with_monocle:

2 tykkäystä

Täh. Kaikki tuotothan perustuu investointeihin, joten mistä ihmeestä repäsitte, ettei kannattaisi investoida? :smiley:

Kyse on siitä, että investointi voi olla hyvä tai huono ja pelkästään investointi itsessään ei ole mikään tae tulevista tuotoista.

Ja en ainakaan minä oo osinkoja kannattanut. Mun mielestä osinkoja ei pitäisi maksaa ollenkaa, jos on hyviä investointikohteita. Mutta en ainakaan minä tee sijoituspäätksiä sen mukaan, mikä firma investoi eniten.

Nokian kohdalla muistaakseni kommentoin jo silloin kun siirryttiin kvartaaliosinkoihin, että taidettiin tarvita enemmän kassaa. Samalta se näytti ny osingonmaksun lopettamisen kanssa. Kyse ei niinkään oo oikeesti siitä, että nyt tarvitaan investointeihin rahaa, koska kassaa on poltettu muutenkin. Se, että osingot nyt korvamerkaattiin tiettyyn kohteeseen, niin ei poista sitä tosiasiaa, että muutenkin rahavirta on negatiivinen.

1 tykkäys

Kerro ihmeessä meille, mikä sun sijoitusstrategiasi on! Se kuullostaa niin mielenkiintoiselta, että varmasti meillä muilla olisi siitä paljon opittavaa. Itse en saa sun kirjoituksista siitä mitään käsitystä, koska siinä aina argumentti opponoi toista eikä pysty päättelemään, mikä olisi merkittävää. Tämän vastauksen voit laittaa strategiapalstalle, niin ei sotkeennu Wärren kommentit liiaksi tähän keskusteluun. :raised_hand:

9 tykkäystä

Eikai mun sijoitusstrategialla oo tässä mitään merkitystä? Eikä mulla edes ole mitään sijoitusstrategiaa. Ostan kun sattuu tulemaan jotain mielenkiintosta vastaan. Muutenkaan yksityissijoittajalla ei mun mielestä edes tarvi olla mitään erityistä strategiaa. Turhaa sitoa omia toimintaedellytyksiä jollain ohjesäännöillä. Se mikä vaikuttaa kulloinkin mielenkiintoselta sijoitustapaukselta riippuu niin paljon monista seikoista, joten mitä ihmeen strategiaa siinä tarvii, jos nään kohteen kiinnostavana.

Strategiat on niille, joiden tarvii hallita suurempia kokonaisuuksia ja pitää paletti jotenkin kasassa. Jos sun sijoituskohteet kuitenkin koostuu vain muutamista sijoituksista niin pystyt hallitsemaan kohteet ilman, että sulla on mitään erityistä strategiaa siinä taustalla.

Niin no ei sekään kovin mielekästä olisi, jos täällä erikseen sanoisin, että tästä ja tästä oon samaa mieltä. Kyllä mä oon muiden kanssa asioista myös samaakin mieltä. Se on vaan helpompi tarttua niihin asioihin, joista on eri mieltä. Saattaa saada jopa keskusteluakin aikaseksi. Eikös se nyt kuitenkin oo melko yhdentekevää, mitä foorumin trolli näkee merkittävänä. Analyytikot voi nostaa esiin ne merkittävät seikat ja mä voin sitten parhaani mukaan kyseenalaistaa xD

Minua vois vähän udelluttaa, että mitä sinulla on salkussa g3235286