Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

Hienoa ja rohkeaa arviointia. Respect. Wärtsilän tuotetarjontaa voimaloissa on mielestäni ryhdytty liikaa miinustamaan. Sähkön (ja lämmön) tuotanto- ja varavoimataseita tulee olemaan moninaisia riippuen maantieteestä ja tarjonta/kysyntä ympäristöstä. Ja emmekö osaa luottaa siihen, että johto käy tarvittaessa ostoksilla, joilla täydennetään teknologiaa ja osaamista. Tarjonta kehityksen mukana.

4 tykkäystä

Tästä ollaan ihan samaa mieltä, poliittiset päätökset voivat aiheuttaa monelta kantilta epämiellyttäviä pattitilanteita. Se on kuitenkin minun silmissäni selvää, että ilman kaasua tai muita moottoreissa/turbiineissa palavaa polttoainetta ei tässä maailmassa pysy valot päällä. Tästä Teksasin tapahtumat olivat erinomainen, vaikkakin ikävä esimerkki. Siinä vaiheessa kun sivistyneessä valtiossa ihmisiä alkaa kuolemaan kotonaan kylmyyteen, tippuu lobbaajille kaupunginavaimien kokoinen valttikortti käsiinsä. Nyt tämä valttikortti on kaasun lobbaajilla jenkeissä, ja muun muassa eräs Buffet aloitti tämän valttikortin käytön varsin vikkelästi. Mielenkiintoista nähdä mitä siellä tapahtuu ja minkälaiseksi esimerkkitapaukseksi Teksasin tapahtumat maailmalla muodostuvat.

Kuten sanoit, niin siinä mielessä kaasuturbiinit ja -moottorit ovat hyviä pelejä, että niillä on varsin todennäköisesti pienehköin muutoksin poltettavissa myös tulevaisuuden synteettisiä polttoaineita. Siinäkin mielessä kaasu ja sitä polttavat voimalat ovat erinomainen siirtymävaiheen vaihtoehto kohti uusiutuvaa maailmaa mennessä. Tämä ei toki tietenkään välttämättä tarkoita, että Wärtsilän tilauskirjat täyttyisivät vielä pitkään aikaan, mutta jossain välissä myös säätävän kapasiteetin investointien ketsuppipullon on tässä erittäin nopeasti muuttuvassa energiajärjestelmässä avauduttuva, koska säätökykyä on tällä hetkellä rajallisesti. Siinä vaiheessa oleellista on mikä se voittava tai voittavat teknologiat ovat. Itse olen tosiaan varsin luottavainen sen suhteen, että Wärtsilän moottorit kuuluvat näihin voittajiin jotka tulisivat ottamaan aikaisempaa isompaa osaa markkinasta.

Yhdyn siis kyllä lyhyellä aikavälillä näkemyksiisi vaikeasta markkinatilanteesta ja poliittisista jarruista energiamarkkinoilla. Teknologisten riskien suhteen pitkällä tähtäimellä en kuitenkaan osaa olla yhtä huolissani, vaikka tokihan tähän isoja kysymysmerkkejä liittyykin.

Lisäksi voisin vielä sen verran kommentoida energianvarastointiin liittyen, että siinä missä akkujen huoltotarve on tosiaan pienempää kuin moottorivoimaloiden, niin nähdäkseni sillä on potentiaalia olla kuitenkin marginaaliltaan äärimmäisen kannattavaa. Siinä missä voimaloihin kuluu varaosia ja henkilötyötä, niin energiavarastoista tulee juoksevana tulona käytännössä lähinnä hyvin skaalautuvia softatuloja (näin siis oletan). Sehän se Wärtsilän valttikortti näissä taitaa olla, että heillä on tarjota varaston kylkeen luotettavaa, jatkuvasti kehittyvää ja todistetusti jo valmiiksi toimivaa GEMSsiään, josta he voivat laskuttaa. Energiavarastojen potentiaali kokonaisuutena on valtava ja varastoja saattaa pitkällä aikavälillä hyvinkin syntyä kappalemääräisesti kertaluokkia enemmän kuin perinteisiä voimaloita, tässä maailmassa kun ei samanlaista suuruuden ekonomiaa ole vaan tärkeämpää on varaston sijainti. Energiavarastothan vie siis Wärtsilää yhä enemmän kohti superseksikästä ja skaalautuvaa SaaS- taloa, mikä vähän ehkä kompensoi itse varastotoimitusten oletettavasti pienehköjä marginaaleja :wink:

Mutta joo, ehkä nyt rauhoitun tämän näköjään ihan Wärtsilän myyntipuheeksi kääntyneen kirjoitteluni osalta :slight_smile:

23 tykkäystä

The agreement covers the main engines for two large LNG Carriers (LNGC), the ‘Hellas Diana’ and the ‘Hellas Athina’, and was signed in March 2021.

6 tykkäystä

Palaten parin viikon takaiseen tiedotteeseen NYKin Expert Insight pilotista ja siihen liittyvään kommentointiin, voitaneen tämän päivän tilaustiedotteen perusteella todeta ettei Expert Insightin tarjoaminen rajoitu vain Wärtsilän moottoreihin.

Yllä linkattu tänään julkistettu Latscon huoltosopimus, joka sisältää myös Expert Insightin, on tehty tosiaan WinGD:n moottoreille. Tiedämme toki, että Wärtsilällä on erityissuhde WinGD:n kanssa, mutta onko meillä syitä olettaa ettei vastaavaa pystyttäisi/haluttaisi tehdä kenen tahansa valmistamille moottoreille? Vaikea on ainakaan teknisiä esteitä tälle keksiä, toki palvelun ja osaamisen tarvitsisi olla aika ylivertaista, jotta asiakkaat olisivat valmiita luottamaan huollossa ja analytiikassa Wärtsilään ennemmin kuin itse moottorin valmistaneeseen tahoon. Tämän realistisuutta isossa mittakaavassa on siis hankala arvioida.

4 tykkäystä

Hellenic Shipping News -sivustolla on hyvä artikkeli Smart Shipping -konseptista. Kirjoittaja lukee tähän käsitteeseen kuuluviksi mm. laivojen koneistojen etädiagnostiikan, ennakoivan kunnossapidon, suorituskyvyn optimoinnin ja pilvipalvelut. Artikkelissa todetaan, että digitalisaatiokehitys laivoilla on päässyt nyt toden teolla vauhtiin ja toimijoita alalla on satoja. Alan merkittävimpiä yrityksiä tuodaan nimeltä mainiten esille vain puolenkymmentä ja yksi näistä on Wärtsilä. Sen digitalisaatiota hyödyntävää tuote- ja palvelutarjontaa kuvataan erittäin laajaksi.

The Finnish company, Wärtsilä, defining its products and services within the smart shipping realm in itself would be a 50,000 word thesis focusing upon operational efficiencies and cost savings.

Smart Shipping Has Arrived | Hellenic Shipping News Worldwide

5 tykkäystä

Wärtsilä on kehittänyt hyväksytyt (Approval in Principle) suunnitteluperiaatteet nesteytetyn hiilidioksidin (LCO2) kuljettamiseen tarkoitettujen säiliöalusten säiliöille ja lastinkäsittelylaitteistolle.

Wärtsilä’s expertise and experience secures Approval in Principle for cargo containment system for Liquid CO2 Carriers | Hellenic Shipping News Worldwide

2 tykkäystä

@ollikohan asia on ainakin osittain kuten arvelet, eli kyllä periatteet ovat ihan samat on koneen valmistanut kuka tahansa. Eli jos osaat valvoa yhden Diesel valmistajan koneita, niin (melkeinpä) yhtä hyvin osaat valvoa toisen valmistajan koneita.

Mutta hyvä muistaa että asia toimii myös toisinpäin… Ja jos hivenen vedetään mutkia suoraksi kyse on oleellisesti pyörivästä koneesta (voi olla muukin kuin Diesel siis, vaikka kompressori), jolloin kuka tahansa jolla tarvittavaa osaamista voi arvioida laakereiden ja muiden kuluvien osien kuntoa. Yrityksiä joilla on aktiviteettia tällä alueella on useita ja kaikki miettii lopulta samoja asioita.

Ja kuten on jo mainittu, mistä se etu asiakkaalle tulee on varaosien myynnin väheneminen. Varaosissa katteet ovat varsin mukavat (>50% GM tyypillisesti), eli voi olla että vaikutus liiketoiminnalle ei ole yksiselitteinen…

Toki on asioita, joissa OEM:llä on jonkinlainen etu aina, mutta aika usein nämä ovat marginaalisia vaikutukseltaan. Jossain määrin analoginen autojen huollon kanssa siis.

2 tykkäystä

Juurikin näin. Kilpailua todellakin on, ja tällöin ehkäpä se ainoa tapa luoda kestävää kilpailuetua on saada ylläpidettyä/kasvatettua huollon volyymeja niin, että huoltoa/teknistä apua pystytään tarjoamaan vertailukelpoiseen hintaan ja luotettavasti maailman joka kolkassa, ihan milloin vain, asiakkaan haluamalla kielellä. Tässä perinteisillä ja jo valmiiksi maailmanlaajuisesti operoivilla toimijoilla on valtava etumatka, koska vastaavan huoltoverkoston rakentaminen on kallista ja haastavaakin.

Nähdäkseni tämä on suhteellisen verrannollista esim Koneen huoltobisnekseen. Melkein minkälainen pikkupaja tahansa pystyy hissejä huoltamaan, mutta silti Koneen kaltainen huolto-organisaatio pystyy haalimaan itselleen merkittäviä määriä myös muiden valmistajien laitekantaa huollettavakseen. Hissien huolto on toki asiakkaiden näkökulmasta huomattavan paljon vähemmän kriittistä kuin mottorien (hissi voi olla päivän seis, moottori ei kovin mielellään), joten moottorimarkkinassa vaadittaisiin tosiaan ehkäpä isompaa ylivertaisuutta ja/tai riskinkantokykyä, jotta isossa mittakaavassa vastaaviin “kaappauksiin” pystyttäisiin.

Ja juuri tästä syystä olisikin liiketoiminnallisesti erittäin merkittävää, jos ennakoivaa huoltoa saataisiin myytyä myös muihin kuin itse valmistettuihin moottoreihin. Jos moottorin kyljessä on mikä tahansa muu logo kuin Wärtsilä, niin älykkään ja aidosti asiakkaalle säästöjä tuovan huoltopalvelun kannattavuus voisi olla Wärtsilän näkökulmasta käytännössä moninkertainen, kun samalla ei syötäisi toista omaa jalkaa menetettyinä varaosien katteina.

En tosiaan tiedä miten realistista tämä moottorien ristiinhuolto isossa mittakaavassa olisi, kunhan tässä jutustelen. Teoriassa kuitenkin tuollaisilla Expert Insightin kaltaisilla palveluilla voisi olla isojakin mahdollisuuksia huoltopalveluiden kasvun suhteen. Se kuka ensimmäisenä koviten omaa jalkaansa sahaa ja ottaa sitä opit kotiin, voi päästä kohta sahaamaan myös kaverin jalkaa ja saada siitä mukavaa korvausta :slight_smile:

3 tykkäystä
8 tykkäystä

Voihan sitä ajatella että transformaatio konepajasta teknologia yritykseksi etenee hyvin. Omiin silmiin tämä vaikuttaa enemmän jalostetun ja koetellun strategian puutteena.

Hyvä muistaa kuitenkin että laivan ostaa laivan varustaja ja senkin telakalta. Ja telakan intresseissä on vahvasti kilpailuttaa kaikki hankinnat sellaisissa paloissa että kilpailua löytyy. Satamat yleisesti on julkisissa omistuksissa tai sitten teollisuuslaitoksen (jalostamo, tehdas jne.) omistama ja melko harvoin laivanomistaja on mukana sataman päätöksenteossa.

Toki kaikessa kyse logistiikasta, eli siellä on se yhdistävä tekijä. Itse en tosin osaa (vielä?) mieltää Wärtsilää tällä kentällä peluriksi ja kun omassa toiminnassaan ovat ulkoistaneet logistiikkan käsitykseni mukaan, niin tuossa on jopa pientä ironiaa.

3 tykkäystä

Tuohon liittyen

3 tykkäystä
7 tykkäystä

Tilaus tehtiin huhtikuussa 2021. Hintaa tuossa ei sanota.

20 tykkäystä

Moro Cadel ja muut, koska kyseessä on lehdistö- eikä pörssitiedote ei 10 MEUR:n raja todennäköisesti ylity. Tällä sekä joidenkin aikaisempien vastaavien tilausten perusteella arvioni on 8-10 MEUR eli Wärren skaalassa pieni tilaus. Terv. Eki

17 tykkäystä

CDC helpottaa risteilyä rokotetuille henkilöille:

7 tykkäystä

Pyhäjoella tapahtuu eli iso 88 MW:n tuulipuistohanke etenee: GE to Deliver Cypress Turbines for 88 MW Onshore Wind Farm in Finland Acquired by Foresight Energy Infrastructure Partners | GE News. Mielenkiintoista nähdä millainen jos minkäänlainen varastointiratkaisu (varavoimalasta puhumattakaan) tuonne tulee ja kuka sen toimittaa.

11 tykkäystä

Oliko tähän liittyen jotain erityistä syytä, miksi juuri kyseiseen tuulipuistoon mahdollisesti varastointia/varavoimalaa voisi povata? Kyseisen kokoluokan tuulipuistohankkeita on viimeisen noin parin vuoden aikana käynnistynyt Suomessa kiihtyvää tahtia yhteensä jo kymmeniä kappaleita. En kuitenkaan muista lukeneeni yhteenkään rakennettavan varavoimalaa, ja varastojakin on ymmärtääkseni rakenneltu vasta aivan yksittäisiin puistoihin lähinnä testimielessä (onko muita kuin TuuliWatin Viinamäen puisto?). Toki on ihan mahdollista, että olen tällaiset tiedot vain missannut.

Suomessa/Pohjoismaissa avoin sähkömarkkinamalli ja aktiiviset vesivoimaa omistavat tahot mahdollistavat palveluna hyvin kustannustehokkaan tuotantotasevirheen hallinnan, eikä siten ymmärtääkseni tuulivoimayhtiöiden ole ollut taloudellisesti järkevää investoida omiin varastointiratkaisuihin, saatikka varavoimaloihin. Myös taajuussäädössä yhdistelmä vesivoima+akut on ymmärtääkseni taloudellisesti ylivoimainen suhteessa yhdistelmään tuulivoima+akut, eli siis käytännössä vesivoimatuottajat pystyvät optimoimaan investointejaan akkuihin kannattavammiksi kuin tuulivoimatuottajat. Tilanne voi toki muuttua tuulivoimarakentamisen voimakkaan kasvun myötä jos säätävä vesivoimakapasiteetti ikään kuin loppuu kesken, mutta toistaiseksi olen itse pitänyt Pohjoismaista sähkömarkkinaa aika irrelevanttina Wärtsilän näkökulmasta. Tänne ei akuille eikä varavoimaloille samanlaista kysyntää ole kuin muualla maailmassa, jossa säätävää vesivoimaa ei ole niin sanotusti yllin kyllin tarjolla.

Toki se pitää vielä sanoa, että löytyyhän akuista muitakin etuja kuin tasevirheenhallinta ja taajussäätö, eli tokihan myös Pohjoismaissakin markkinaa varastoille löytyy. Nämä muut edut ovat kuitenkin ymmärtääkseni hyvin riippuvaisia sijainnista, eli että varastoilla säädetään nimenomaan siellä missä kulutuksen ja/tai siirron pullonkaulat on. Tässä mielessä yksittäiset tuulivoimahankkeet ovat pienessä roolissa, paitsi toki nimenomaan tuohon siirron pullonkaulaan voi liittyä optimointimahdollisuuksia jossa tuulipuistoon liitetty sähkövarasto mahdollistaa vaikkapa pienemmän (ja halvemman) sähköaseman tai kantaverkkoon liittyvän siirtojohdon rakentamisen.

7 tykkäystä
9 tykkäystä

Wärtsilä ottaa isosti ja fiksusti hyödyn irti moottoriensa rakenteen modulaarisuudesta:

Wärtsilä 31 moottorin pääosin modulaarisuudella saavutettuja hyötyjä Wärtsilä 32/34 -moottoriperheeseen verrattuna

  • 43 % vähemmän yksittäisiä osanumeroita
  • 45 % pois tuotekehitysajasta
  • 40 % lyhyempi kokoonpanoaika
  • 40 % vähemmän ostettavia artikkeleita
  • 44 % pienempi ylläpitokustannus
  • 75 % yhteisiä osia tuoteperheen sisällä, ennen 45 %
32 tykkäystä
15 tykkäystä