Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

Toivotaan, ettei toinen aalto vie esivalmisteltuja sopimuksia ja tilauksia, kun maat ja yritykset kipuilevat budjettiensa kanssa. Aina on tämä perhanan korona-jos :neutral_face:

3 tykkäystä

OP:n aamukatsaus:

Laskemme Wärtsilän suosituksen tasolle LISÄÄ (aik. Osta) ja toistamme 8,0 euron osakekohtaisen tavoitehinnan. Teemme pieniä muutoksia alaspäin seuraavien vuosien tulosennusteissa laivamarkkinan edelleen jatkuvan heikkouden vuoksi. Muutamme myös ennusteemme vastaamaan yhtiön uutta segmenttijaottelua, jossa Marine on pilkottu kolmeen osaan. Näemme osakkeen yhä houkuttelevasti hinnoiteltuna, joskin pohjilta tapahtunut kurssinousu on jo syönyt osan potentiaalia. Yhtiö raportoi Q2/20-tuloksensa perjantaina 17.7.

Segmenttimuutokset: Wärtsilän Marine-segmentti jakautui hiljattain kolmeen osaan, jotka ovat Marine Power, Marine Systems ja Voyage. Power tarjoaa moottori-ja propulsioratkaisuja. Systems sisältää puolestaan neljä liiketoimintayksikköä, jotka ovat Exhaust Treatment, Gas Solutions, Marine Electrical Systems ja Shaft Line Solutions. Voyage tarjoaa puolestaan ratkaisuja navigointiin, simulaatioon, koulutukseen, alusten operointiin sekä laivaliikenteen ohjaukseen. Energia ja Portfolio Business jatkavat segmentteinä ennallaan.

Q2-ennusteet: Saatujen tilausten ennusteemme on yhteensä 891 miljoonaa euroa (konsensus 928). Liikevaihtoa odotamme yhteensä 996 miljoonaa euroa (kons. 1027) ja vertailukelpoista liikevoittoa 38 miljoonaa euroa (kons. 51). Osakekohtaisen tuloksen arvioimme asettuvan 0,04 euroon (kons. 0,05). Odotamme tilausten sekä liikevaihdon laskun olevan laaja-alaista segmentistä riippumatta. Tarkemmat ennusteet löytyvät tänään julkaistusta yhtiökommentista.

Arvostus: Määritämme tavoitehinnan vuoden 2021 tulosennusteiden, pitkän aikavälin arvostuskertoimien sekä kassavirtalaskelman perusteella. Sovellamme kertoimiin viiden prosentin alennusta suhteessa historiallisiin tasoihin edelleen heikkona säilyvän markkinan johdosta. Osake on tällä hetkellä hinnoiteltu (7,15 e) ennusteisiimme nähden EV/EBIT-kertoimella 11,5x ja P/E-kertoimella 14,9x, jotka ovat alle hyväksymiemme tasojen (EV/EBIT 12,3x ja P/E 16,2x). Näemmekin osakkeessa edelleen nousuvaraa kohdemarkkinan heikkoudesta ja sitä myöten alhaisista tulosennusteista huolimatta.

Lisäys:

8 tykkäystä

Energyn uusi liiketoimintajohtaja nimetty organisaation sisältä:

https://www.wartsila.com/fi/media-fi/uutinen/03-07-2020-wartsila-nimittaa-sushil-purohitin-energy-liiketoiminnan-johtajaksi-2740491

3 tykkäystä

Onnistuneet testit tasoittavat tietä ammoniakille tulevaisuuden meripolttoaineena

“We get excited when it works according to our expectations,” says Kaj Portin , General Manager, Fuel & Operational Flexibility, Wärtsilä Marine.

11 tykkäystä
7 tykkäystä

Päivän Kauppalehden pääkirjoitus käsittelee vedyn roolia energiantuotannossa. Kirjoituksessa on suomalaisista ”vety-yhtiöistä” mainittu Fortum (Uniper), Neste ja Wärtsilä. Pari otetta kirjoituksesta:

…vety on nyt samassa pisteessä, jossa uusiutuvat energiamuodot kuten aurinko- ja tuulivoima olivat kymmenen vuotta sitten. […] Vedylle povataan merkittävää roolia teollisuudessa, raskaassa maantieliikenteessä, laivaliikenteessä ja ehkä jollain aikavälillä lentoliikenteessä.

@Aston_Livingstone olikin jo postannut kirjoituksen Fortum-ketjuun, josta sen voi käydä lukemassa, mikäli yllä oleva linkki tuottaa vesiperän.

5 tykkäystä
8 tykkäystä

Ammonia could be the ‘fuel of the future’ for shipping

On the high seas of the Norwegian continental shelf, cargo ships are a familiar sight. If scientists have their way, however, a new type of ship could soon appear over the horizon, powered not by a dirty pollutant but ammonia.

Last month, Wärtsilä, a Finnish manufacturing firm, announced that it was working on the world’s first full-scale test of ammonia as a green fuel in ships. And for good reason. The International Maritime Organisation is pushing the sector to cut its emissions in half by 2050.

“It is a huge undertaking to change the shipping industry,” says Egil Hystad of Wärtsilä. “Shipping is emitting carbon dioxide corresponding to more than 500m personal cars every year. That’s one billion tonnes of carbon dioxide.”

At one level, ammonia is just a gas made of nitrogen and hydrogen, better known for its use as a fertiliser as well as its pungent smell and corrosive nature.

But like Wärtsilä, many see ammonia’s potential serve as a sustainable fuel by carrying hydrogen, helping to decarbonise operations and face up to the challenges of climate change.

Earlier this year, companies including British engineering firm Lloyd’s Register and Samsung’s shipbuilding division signed on for a project to build an ammonia-fuelled tanker. So has its time arrived for ammonia?

For the shipping industry, there is little choice but to try to use it. Hydrogen alone, tabled as an alternative, falls flat as a fuel given its rapid boil-off rate, which means a significant portion of it would be lost on a long trip across the seas.

Any hopes of electrifying ships are likely to fail too, given the batteries required would be “too large”, according to Dr Tristan Davenne, engineer on a green ammonia project in Harwell. “They’re certainly not scalable up to that level at the moment,” he says.

One challenge for sectors such as shipping looking to ammonia as a potential green fuel is to find a way of producing it that doesn’t generate harmful emissions.

Typically, ammonia is made in a process known as steam reforming. Hydrogen is generated from a reaction involving methane, water and air, and then combined with nitrogen in a process known as the Haber method. However, carbon dioxide is produced as a byproduct.

Dr John Constable, director of the Renewable Energy Foundation, sees one fix for this that banks on carbon capture and storage, a relatively unproven technology that reels carbon dioxide from the air and stores it deep underground. “If you can capture the carbon from steam methane reforming, it may be clean at the point of consumption,” he says.

Another method picking up traction from Wärtsilä involves the use of electricity generated by wind farms to split water into its constituent components of hydrogen and oxygen through a process known as electrolysis.

That hydrogen can then be combined with nitrogen pulled from the atmosphere to create ammonia in a way that has cut carbon emissions altogether. For years, the method has proved too costly given the high price of renewable energy, but it is getting cheaper. Hystad claims 400gW of wind turbines are due to be installed in the North Sea between now and 2050, more than 20 times the current output.

With clean options of generating ammonia emerging, the next challenge involves turning it into a form that can be used as fuel. Wärtsilä is exploring the possibility of pumping ammonia 70m below sea level where high pressure can turn it into a liquid, while another option involves cooling the gas to -40 degrees C to liquefy it.

Once in a liquid form, ammonia can be used in a retrofitted internal combustion engine, such as the ones Wärtsilä are looking at in existing ships, or can generate electricity in a reaction driven by a device known as a fuel cell.

The ability to create green ammonia is opening up potential applications far beyond the high seas too. A study led by Davenne’s team in Harwell has been investigating the potential for ammonia to replace kerosene as the go-to fuel in the aviation industry.

At a cruising altitude, ammonia could sit in the wings of a plane as a liquid, given the sub-zero temperatures 30,000ft in the air, and the engine would need few changes to accommodate for ammonia according to their research.

But there are some real hurdles to overcome to get ammonia working as a fuel.

In planes, ammonia could struggle as its energy density is a lot lower than kerosene, meaning much more fuel will be needed onboard. On the ground, wings would have to be “refrigerated as ammonia is a gas in that atmosphere”, Davenne says

There are challenges for the shipping industry too. The corrosiveness of ammonia presents “a real problem for the integrity of the engine” in a vessel, according to Constable, and could pose safety threats to operators.

Ammonia burns slowly too and can be difficult to ignite in a combustion engine, so a real feat of engineering will be required in projects currently using ammonia in older engines. Industry experts see fuel cell boats coming, but they remain years away.

Both processes of generating ammonia require large amounts of fresh water too, a grave concern at a time when water shortage is a risk.

“You’re taking fresh water and turning it into a fuel. Bear in mind it won’t be returned to the water table because when it’s burned it obviously goes off as water vapour,” Constable says. “This is much worse than a leak in your water system.”

Constable sees the focus on ammonia as a consequence of policies “bearing down on industries to decarbonise where there is no option but to use ammonia”.

Though ammonia is unlikely to emerge as a useful fuel for other modes of transport, seafarers may have no choice but to accept ammonia’s time has come. “It is the only way of decarbonising it 100pc for that transport,” he says.

9 tykkäystä

Perjantaina on jännittävä päivä - Wärtsilä julkistaa Q2 tuloksensa. Saa nähdä minkälainen laiva sieltä oikein tulee rannikolle…

Pistetääs tähän Erkin ennusteet Q2:lle - niin voi sitten vähän itse jo etukenoon katsella raportista

Erkin kommentti yllä linkattuun 200MW voimalatilaukseen

“Tilaus ei ehtinyt vaikuttaa tänään julkistamaamme Wärtsilän Q2-ennakkokommenttiin. Nostamme tilauksen myötä ennusteemme konsernin Q2:n tilauskertymäksi 987 MEUR:oon (aik. 921 MEUR; konsensus 891 MEUR), mikä edelleen merkitsee 28 %:n (aik. 33 %) pudotusta Q2’19:n tasosta.”

Pistetään tähän vielä Juhan kirjoitus ylös - eiköhän näillä eväillä perjantai selvitä :slight_smile:


Tässä vielä kuukauden vanha artikkeli.
" Korea’s biggest shipbuilder warns LNG boom will not offset virus"

14 tykkäystä

Jotenkin sekavissa mutta silti mielenkiintoisissa tunnelmissa mennään kyllä tulosjulkkaria kohti. Heikkoa raporttia sieltä kuitenkin tulee. Yhtiön kommentit markkinanäkymistä kiinnostaa kyllä tässä kohtaa. Toivon kyllä että yhtiö jakaisi edes jotain markkinanäkymiä, näkymien kokonaan pimittäminen kun ei kerro sijoittajille yhtikäs mitään. :rage: Tämän aamun lehdessä Jukka Oksaharjun mukaan 40% suurista yhtiöistä ”ei ole kertonut lainkaan arvioita tulevaisuuden näkymistään”, joten Wärre ei sikäli ole ainoa.

Mitä jos ei näkymiä heru, olisiko @Nyyb.K sun luomalle nettiadressille siinä kohtaa tarvetta vai mites? :smirk: ps. Kiitos tuosta konepaja-blogi linkistä, yritin etsiäkin tuota blogia yks päivä. Lisää vain tuommoisia blogeja, kannatan!

4 tykkäystä

Tulosjulkistus kiinnostaa kovasti, sillä Wärtsilän paino salkusta on päivän kursseilla yli 26 %. Pääosa osakkeista on kuitenkin hankittu koronakuopan luiskista, joten jokin verran olen nytkin plussalla. Odotan huonohkoa tulosta ja heikkoja näkymiä loppuvuodelle, mutta toivotaan, että joukossa on positiivisiakin asioita. Omassa salkussa Wärtsilä edustaa nyt ehkä kaikkein pitkäjänteisintä sijoittamistani. Katseeni on selkeästi yli vuoden päähän, oikeastaan jopa vuosien päähän. Mielestäni viime aikojen uutiset ovat vahvisteet aiempaa mielikuvaani siitä, että tuotekehityspuolella ollaan menossa oikeaan suuntaan ja sitä kautta voidaan saada merkittävääkin kilpailuetua markkinoilla. Kurssi todennäköisesti kyykkää nyt jonkin verran, mutta uskon pitkään tasaiseen nousuun heti kun koronatilanne maailmalla helpottaa. Kävi miten kävi, kaikki nykyiset omistukset pidän ja jos mennään alle kuuden euron tason, saatan tankata hieman lisääkin.

4 tykkäystä

image
image
image

edit:

image

1 tykkäys

E: Klo 10:00 Webcast https://www.mediaserver.fi/live/wartsila

  • Kysyntä väheni erityisen paljon risteilytoimialalla
  • Rikkipesurit olivat toinen heikko osa-alue asiakkaiden kiinnostuksen heikettyä maailmanlaajuisten öljymarkkinoiden myllerryksestä johtuen.
  • Energialiiketoiminnassa asiakkaat epäröivät edelleen sitoutua uusiin investointeihin.
  • Huoltoliiketoiminta kärsi laitteiden alhaisemmasta käyttöasteesta ja viruksen torjuntatoimenpiteistä.
  • Sekä harkinnanvaraisten kulujen vähentäminen että työajan lyhennykset alkoivat tuottaa säästöjä toisella vuosineljänneksellä.
28 tykkäystä

Olipa yllätys liikevaihdon kasvu, tietysti tilauslaskutussuhteen takia. Saadut tilauksetkin joku 15% ennusteita premmat.

10 tykkäystä

Ihmettelen. Ei vieläkään nähdä rahavirtoja joulukuun viimeiseen päivään asti :thinking:

Ei tämä mikään kukkakauppa ole. Vaikka tilaukset lisääntyisivät/vähenisivät nyt dramaattisesti, vaikutus kassavirtaan näkyisi lähinnä 2021 :arrow_right:. Voimalaitosten, laivakoneiden tai integroitujen komentosiltojen/valvomoiden suunnittelu - tilaus - toteutuskaari on pitkä. Huoltosopimukset solmitaan yleensä pitkille ajanjaksoille.

6 tykkäystä

Näistä vaikeista olosuhteista huolimatta toisen vuosineljänneksen liikevaihto pysyi kohtuullisen hyvällä tasolla. Tämä oli pääasiassa lisääntyneiden laitetoimitusten ansiota, ja ne tasapainottivat palveluliiketoiminnan volyymien laskua.

“Inversio” näytti menneen juuri niin kuin aavistelin. Wärtsilä Oyj Abp - ketju - #656 käyttäjältä Rauta

Koronashokin vaikutusten näkymistä Wärtsilän tilauskannassa saadaan odotella vielä useita kuukausia pitkien läpimenoaikojen vuoksi. Hieman kuitenkin huolestuttaa kun minkäänlaista ohjeistusta ei uskalleta antaa ulos.

5 tykkäystä

Jos joku ajaa osakkeen laskuun, on se näkymän täydellinen puute. Ei herätä minkäänlaista luottoa tehdä lisäostoja kun näkyvyys on tätä tasoa, tai sitten sitä ei haluta tuoda ilmi kuinka huono se on. Dipistä alle kutosella poimitut pysyy kyllä edelleen salkussa, lisäostoja teen mielelläni siinä vaiheessa kun on jotain näkyvyyttä mihin tarttua.

4 tykkäystä

Herää kyllä jo kysymyksiä johdon kompetenssista jos ei edes varovaisia näkymiä voida antaa. Sen vielä ymmärtää että tulisi sivulauseita “epävarmuudesta”, mutta ettei edes yritetä…

4 tykkäystä

Itse kyllä ymmärrän, että on vaikea antaa näkymää ( kokemusta konepajoista työelämässä ) - joten en anna sen niinkään häiritä. On vaikeaa tässä tilanteessa määrittää - paljonko Service puolelle tulee loppu vuodesta vilskettä - miten uskalletaan investoida jne. Tälläisessä ympäristössä sellaisia asioita ei vain " noin vain " nähdä. Itse olen pitkällä pelillä Wärtsilässä liikkeellä eikä tämä hetkauta minua.

6 tykkäystä

Laitetaan Erkin pikakommentti tänne, niin säilyy kaikki tässä ketjussa:Wärtsilä Q2: Lievästi positiivinen | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

4 tykkäystä