Wetteri Oyj konserniin kuuluvan Themis Holding Oy alakonsernin ja rahoittajapankin välisessä rahoitussopimuksessa on kovenanttiehtoja, jotka mittaavat 12 kuukauden käyttökatteella jaettua korollisten nettovelkojen määrää sekä omavaraisuusastetta.
Tilintarkastamattomien lukujen perusteella kovenanttiehdot eivät kaikilta osin täyttyneet. Wetteri on käynnistänyt neuvottelut rahoittajapankin kanssa rahoitussopimuksen kovenanttiehtoa koskevien ehtojen päivittämisestä. Rahoitussopimuksen alainen rahoitus (14,7 miljoonaa euroa) käsitellään tilinpäätöksessä IAS 1.74 -säännöksen mukaisesti lyhytaikaisena velkana. Vuoden 2022 tilinpäätöksessä rahoitussopimuksen alainen rahoitus, määrältään 9,8 miljoonaa euroa, käsiteltiin myös lyhytaikaisena velkana.
Siinä vielä oma kommentti uutiseen liittyen. Tiedotteen perusteella se suuremman lainan nettovelkaan sijoitettu kovenantti rikkoutui. En oikein ymmärrä kovenantin tarkkoja ehtoja, kun niistä olis vuosi sittenkin erimielisyyksiä rahoittajan kanssa (mm. vertailukelpoisiin kuluihin liittyen).
Kovenanttiehtojen toistuva rikkoutuminen vaikuttaa omaan silmään turhalta riskinotolta. Ulkopuolisella sijoittajalla ei myöskään ole mitään näkyvyyttä yhtiön rahoitusneuvotteluihin, mikä jättää lähinnä arvailun varaan missä hengessä neuvotteluita käydään.
Aavistuksen verran on alkanut tulla tunne että Wetteri ottaa siipiensä suojiin, vähän kaiken mikä ei muille “kelpaa”. Olisi mielenkiintoista tietää onko neuvotteluja ollut muiden kanssa. Toki kiinan merkit tuo hinnoitteluun kilpailukykyä, mutta onko ne sitten vielä ihan valmiita lyömään läpi, niin sen aika näyttää. Mutta hyvä että yritystä on, ja kova tahto olla suurin alalla. Vähän Duell tyyppinen lähestymistapa on toiminnassa tällä hetkellä, mutta mitä siitä sitten seuraa.
Jos oletamme että Wetteri myy noita autoja 500kpl jo vuoden 2024 aikana, kuten Simula “odottaa”, miten ja missä noita kaikkia Dongfeng- ja Voyah-autoja huolletaan?
Se tarkoittaisi sitä että vuoden 2025 aikana pitäisi löytyä osaavia teknikkoja huoltamaan 500+ autoa ympäri Suomea…
Tiedän varmaksi, että jälleenmyyntisopimusta on tarjottu myös muille tahoille. Heikon katteen takia kieltäydytty.
Joten samaa mieltä ollaan täällä, tuntuu Wetteri ottavan “jämiä”… Toisaalta, jos näkee uuden kaupan vain keinona saada laadukasta käytettyä varastoon, voi strategia olla toimiva. Usein jälleenmyyntisopimusten tuomat kulut syövät kaikki tai ainakin suuren osan merkin voitoista.
Eikös Dongfengin Voyah -merkkiä myyty alunperin XBil:in alla? Jatkuukohan jälleenmyynti myös siellä?
Wetterin toimitusjohtajaa Aarne Simulaa haastatteli analyytikko Thomas Westerholm.
Aiheet:
00:00 Aloitus
00:16 Loppuvuoden pääkohdat
01:55 Q4:n ennakkotiedot
03:07 Ohjeistus toistettiin
04:23 Tase
05:15 Osinkoa ei ehdoteta jaettavaksi
05:52 Ostettujen liiketoimintojen kehitys
07:03 Kiinalaisten automerkit tulossa myyntiin
09:10 Yhteistyö kattaa myös huollon
Tässä on Thomakselta uusi yhtiöraportti Wetteristä.
Wetterin Q4-raportti ylitti odotuksemme kasvun osalta ja oikaistu liiketulos oli odotuksiemme kanssa linjassa, mutta vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät yhdessä rahoituskustannuksien kanssa olivat ennusteitamme suuremmat johtaen tulosalitukseen. Ennustemuutoksemme olivat neutraalit ja sijoitustarina kaipaa mielestämme vielä lisää näyttöjä vahvan kasvun skaalautumisesta ja pääoman allokointistrategian toimivuudesta.
Lähes kolme viikkoa jatkuneet ja neljännelle viikolle venyvät lakot vaikuttavat myös uusien autojen kauppaan.
”Suomalaisille näkyvä asia on, että autovirta Suomeen on pysähtynyt, mikä tarkoittaa, että meidän työpisteissämme työt loppuvat. Se on meidän yrityksellemme ja henkilöstöllemme huono asia, koska liiketoimintamme lakkaa. Se viivästyttää autojen toimituksia”, kertoo Perttu Piri, logistiikkayhtiö Assistor-Uutteran toimitusjohtaja.
Suomeen tulee viikoittain noin 1500-2000 uutta autoa. Kolme neljästä autosta tuodaan Suomeen Hangon sataman kautta.
Tuossa kaveri odottaa työsuhdeautoa mutta ei ole tietoa milloin se tulee lakon vuoksi. Kun uutta autoa ei tule niin vanhakaan ei päädy liikkeeseen uudeksi kauppatavaraksi. Autokauppa hidastuu siis myös käytettyjen puolella eikä pelkästään uusien.
Mistä voisi johtua että osake ei ole käytännössä yhtään kiinnostava, jos vaikka miettii päivänsisäisiä vaihtoja? Mikä tekisi yrityksestä ja osakkeesta enemmän kiinnostavan. Helppo vastaus olisi osinko, mutta noin vakavammin ajateltuna.
Onko missään yhteydessä avattu, että minkä verran yrityksellä on yhteistyötä puolustusvoimien kanssa, koska jonkin verran huoltaa tällä hetkellä niiden käyttämää kalustoa, pääasiassa taitaa olla raskasta kalustoa, kuorma-autot ym.
Ja sellainen spekulointi vielä, että todennäköisesti pitkä kumppanuus puolustusvoimien kanssa, voisiko jatkumo olla yhteistyö esim. Naton kanssa, mikäli Suomeen tulee jossain muodossa tukikohtia, ja jonkinlaista kalustoa käytössä. Eli ollaankohan yrityksessä hereillä tällaisten mahdollisuuksien kanssa?
Tuli tilasto eteen missä oli Euroopan 50 suurinta jälleenmyyjää. Suomalaisia listoilla oli enää yksi eli Veho sijalla 29. Suomessa toimivista Hedin Bil löytyi sijalta 5., Inchcape sijalta 6. ja Bilia sijalta 15.
Tässä on Sijoittaja.fi:n muutamissa minuuteissa luettava analyysi Wetteristä.
Huom!Tehty kaupallisessa yhteistyössä Wetteri Oyj:n kanssa
Riskinä Wetterin osakkeelle ovat yhtiön kasvun hyytyminen sekä korkean korkotason pitkittyminen. Toistaiseksi yhtiö kuitenkin näkee sen kysyntätilanteen pysyvän hyvänä, mistä osaltaan kertoo Wetterin lupaava ohjaus kuluvalle vuodelle.
”Merkittävänä negatiivisen tulosvaroituksen riskinä olemme nostaneet Kempowerin, Aspon ja Wetterin . Kempower liittyy nimenomaan lakkoihin, latauslaitteiden kysyntää kyllä olisi, mutta haaste on siinä, kun satamat ovat kiinni niin he eivät saa komponentteja ja Kempower antoikin jo kertaalleen tästä syystä tulosvaroituksen. Ei ole itsestään selvää, että syntynyttä menetystä saadaan kurottua kiinni”, Saari sanoo.
Wetteri siirtää hieman tilinpäätöksen julkistamista. Satuin katsomaan samalla tarjoustasoja, niin mielenkiintoista miten nämä tasojen kappalemäärät asettautuu hetkeksi, kunnes “palautuu”. Kummaset ne ei ole toki normaalisti tässä yhtiössä muutenkaan.