Wuhan Coronavirus (Osa 2)

Rokotepassi on kyllä ihan turha Suomeen enään tässä vaiheessa kun sen käyttöönotto menee jonnekkin loppusyksyyn todennäköisesti. Siinä vaiheessa pitäisi olla jo sellainen tilanne että ne ketkä ottaa rokotteen on ottanut, ne ketkä ei niin noh… ei voi mitään. Tuossa vaiheessa kaikki rajoitukset pitäisi olla purettuna ja hoidetaan koronaa niinkuin muitakin virussairauksia, tarpeen mukaan sairaalassa ja teholla ja toivotaan ettei kuorma ole sairaaloille liian suuri

4 tykkäystä

Rokote ei laske virusmäärää deltavariantilla paikoissa joista se leviää.

1 tykkäys

Sanna Marin oli eilen YLE Uutisissa (20:30) livenä haastateltavana ja sanoi, että elokuun aikana pitäisi saapua suomeen 1 000 000 uutta rokoteannosta… ylijäämää oli ostettu lisänä Romiasta ja jostain toisesta maasta (korjatkaa kuka muistaa, mikä maa oli kyseessä). Eli käytännössä kaikki haalitaan mitä saadaan.

3 tykkäystä

Bulgariasta ja Romaniasta ostettu eriä joita eivät saa menemään.

3 tykkäystä

Eli siis edelleen on tavarasta pulaa mutta asiaa korjataan. En pitäisi proopuskojen kanssa vielä kiirettä tämän vuoksi, mutta tietenkin veivaamiseen voidaan näissä piireissä upottaa kuukausia joten se että asiaa “valmistellaan” ei vielä välttämättä tarkoita paljoa.

Ja mihin tämä väite perustuu? Onko esittää dataa aiheesta?

5 tykkäystä

Näinhän tämä on ollut koko ajan… Sallittu rokotusväli lyhennettiin 12vko → 8vko, että kyllä näitä sais työntää ihan niin paljon, kun vaan saadaan haalittua Suomen maaperälle.

Kun vaikuttaa siltä, että roketepassin pääasiallinen tavoite olisi lisätä rokote kattavuutta niin lienee tehokkaampaa maksaa ihmisille siitä, että ottavat rokotteen. Vaikka 200 euroa per pistos helikopterirahaa kaikille.

2 tykkäystä

Tässä vaiheessa spekulaatiota mutta eiköhän tutkimusta tule perässä verrattain nopeasti.

Pahoittelut jos en osannut tuoda ihmettelyäni selkeästi esille, yritän uudestaan: Passin saat siis jos olet rokotettu tai sairastanut taudin tai negatiivinen tulos, jos olen oikein käsittänyt. Mahdolliset ongelmat: Rokotettukin voi levittää ja sairastua, eikö? Negatiivinen tulos ei tule realiajassa, joten sen testauksen jälkeen olet voinut sairastua, eikö? Sairastanut taudin, eikös tuohon voinut sairastua useinkin? Eli määrittele miten tuo sitten olisi niin turvallinen ja estäisi tilannetta menemään huonommaksi? Jos nuo rokotteet tuovat tehokasta suojaa niin eikai se voisi haitata jos joukossa on rokottamattomia? Ellei sitten olisi syytä pelätä, että rokotteet olisivatkin odotettua tehottomampia ja tilanne voisi pahentua kun rokotetut riskiryhmäläiset alkaisivat sairastelemaan tautia uudestaan?

Siitä olemme toki samaa mieltä että nyt ollaan vahvasti jo myöhässä asian kanssa ja tuntuu oikeastaan jo idioottimaiselta ehdottaa edes tuollaista tilanteessa joissa meillä on jo lähes 70% rokotettuja.

Viimeisten viikkojen aikana syntynyt tilanne? Kyllähän tautitapauksia toki on ollut, mutta esimerkiksi tehohoidossa on kokonaiset 15 ihmistä( Lähde: THL), joten väittäisin tilannetta hyväksi? Lisäksi kun tällä hetkellähän tuo leviää nuorien keskuudessa, jotka muuten ovat noiden juomaravintoloiden pääasiallinen asiakasryhmä niin voisi olla hiljaista tuolla ravintolassa jos tuollainen passi olisi…

Lisäksi tuossa passissahan olisi varmasti monia muitakin ongelmia: peruspalveluitahan tuolla ei voitaisi keneltäkään evätä, joten entäs sitten kun se rokottamaton ja sairastunut kuitenkin kävisi esimerkiksi lääkärissä tai apteekissa? Tai vaikkapa yksityistilaisuudet, joissa joku sairastuttaisi tälläisen passin omaavaan joka sitten lähtisi tautia levittämään eteenpäin…

Vaikea kuvitella tuon nostavan kattavuutta kovin merkittävästi tai kuvittelisin ainakin, että he ketkä henkeen ja vereen vastustavat rokotteita sitä ottasivat mistään hinnasta, kai. Enkä siis itsekkään ottaisi vaikken siis mitenkään leimaisi itseäni rokotevastaiseksi saati kehottaisi toimimaan ihmisiä tietyllä tavalla. Jokainen järkeilköön itse mikä on paras ratkaisu.

Eli jos en halua ottaa vähän tutkittua, nopeutetusti kehiteltyä ja hyväksyttyä rokotetta en osaa ajatella loogisesti ja järkiperäisesti? Voin tuon rokotteen ottaa joskus 6-7v päästä jos siitä on tarpeeksi näyttöä että siitä olisi minulle hyötyjä enemmän kuin haittoja. Tällä hetkellä en usko, että tuosta pistoksesta olisi minulle mitään hyötyä. Itsekkäästi ajateltu? Kenties, mutta toisaalta voiko kukaan väittää ettei ensisijaisesti ajattelisi itseään. Esimerkiksi jos kannattaa passin käyttöönottoa niin eikö sen tarkoitus olisi juuri että MINÄ voisin päästä sinne ja tänne…

Ymmärrät kai että noilla kommenteillasi vajoat samalle tasolle kuin haukkumasi A. Turtiainen tai nämä rokotedenialistisi.

5 tykkäystä

Romaniasta ja Bulgariasta ylijäämärokotteita? Kai joku on tarkistanut ettei ole käytettyjä kraanavedellä uudelleen täytettyjä? Olivat niin edullisiakin. :slight_smile: En ihan herkästi lähtisi ostamaan keneltäkään käytettyjä lääkkeitä.

1 tykkäys

Ihmettelen aina miten kauhistellaan jotain mitättömän pientä riskiä, mutta samalla altistetaan itsensä huomattavan suurelle riskille. En kuvittele pystyväni vaikuttamaan sinun tai kenenkään muun samalla tavalla ajattelevan mielipiteeseen. En ainakaan tilastoilla tai faktoilla.

Toki vapaa maa, mutta onhan tuo vähän itsekästä. Onneksi suurin osa hoitaa rokotuksensa niin ei osastot täyty turhan takia

P.S yleiset rokotusohjelmat tulisi olla pakollisia kaikille tai sitoa sosiaalietuuksiin. Vähän kuten Australiassa. Kyse on niin paljon suuremmasta asiasta kuin itsestä, ettei asiassa pitäisi olla neuvotteluvaraa

10 tykkäystä

Miten tuo linkki perustelee millään tavalla väitteen “Rokote ei laske virusmäärää deltavariantilla paikoissa joista se leviää”?

Tuolla kyllä sanotaan: “The highest spread of cases and severe outcomes is happening in places with low vaccination rates, and virtually all hospitalizations and deaths have been among the unvaccinated, the CDC says. But the CDC released data in July that showed vaccinated people also can transmit Delta”, joka puolestaan perustelisi päinvastaista näkökulmaa. Ei estä kokonaan tartuntoja, mutta näyttää kuitenkin auttavan tilannetta. Tosin tuossa jutussahan ei mitään selkeää vertailua ollut.

4 tykkäystä

Melkoinen väite. :slight_smile: Rokotteet toimivat valtaosalla ihmisistä eivätkä nämä sairasta tautia.

9 tykkäystä

Vai sairastavat oireettomana?

1 tykkäys

En tiedä tarkoititko tämän minulle, mutta vastaan silti.
Kyllähän minä tilastoihin ja faktoihin luotan ja perustan näkemykseni näihin. Eli jos minulle tilastot ja faktat pystyt tuomaan eteen, jossa voit todistaa että rokotteesta olisi minulle enemmän hyötyä kuin haittaa niin otan ehdottomasti rokotteen. Mikäli olisit jaksanut minun viestejä lukea olisit niistä varmasti myös havainnut etten mitenkään ole rokotevastainen, tämän myös totesin useaan kertaan. En mitenkään puhunut puolesta tai vastaan, en yrittänyt käännyttää kenenkään ajattelua vaan totesin että jokainen katsokoon mikä itselleen on parasta. Olen vain yrittänyt kyseenalaistaa sitä että miksi ihmeessä kaikki pitäisi rokottaa? Eli jos rokote suojaa taudilta, hyvä silloin riskiryhmät ovat suojassa ja heille ei ole vaikutusta onko muut ottanut rokotteen. Mikäli rokote ei toimi niin eikö se olisi ihan turhaa silloin ottaa kun ei se kuitenkaan toimi?

Kerrotko toki minullekkin millä perusteella minulle on suuri riski koronasta? Vaikka tunnuit tuntevan minut niin voin hiukan auttaa ja kertoa, että olen reilusti alle 40-vuotias, harrastan kestävyysurheilua ja tarkoituksena on ensi vuonna osallistua täysmatkaiseen ironmaniin.

1 tykkäys

Juurikilla on jo rokotepassi!

Sen saa Omakannasta. Sen voi printata paperille. Sen voi myös tallentaa kännykkään. Ja jos pelottaa, että sekä paperit että känny katoaa samaan aikaan, sen voi myös lähettää kavereille etukäteen emailina, niin näyttävät sen puolesta, jos ollaan yhdessä viihteellä.

13 tykkäystä

Ei tuo kuulosta sairastamiselta, vaikka pitäisikin paikkansa (Huom. tutkimusten mukaan näin ei kuitenkaan ole).

Ja jos vaikka kantaisikin virusta ei se tarkoita, että sairastaa taudin. Ihmiset ovat täynnä jos jonkinmoista mikrobia ja sairastuminenhan tarkoittaa yleensä sitä, että ihminen saa normaalitilasta poikkeavia oireita.

Itselläni on molemmat rokotteet otettu. Jos virus kuitenkin pääsee elimistööni, mutta pysyy rokotteen avulla kurissa eikä aiheuta oireita – olen omasta mielestäni terve. :slight_smile:

7 tykkäystä

Kaupunkilaiset koulutetut demokraatit siis pitävät pörssit vihreällä ja syvän maaseudun kouluttamattomat publikaanit ovat uhka pörsseille? :thinking:

4 tykkäystä

Siis mitä, missä olen väittänyt olevani asiassa oikeassa? Eihän tässä asiassa edes kukaan voi väittää olevansa oikeassa, koska eihän kukaan voi tietää mitä tulevan pitää. Voin kuolla huomenna tai ylihuomenna koronaan, eikö? Jos ottaisin rokotteen voisin kuolla myös siihen, eikö? Kumpaankin on todennäköisyydet olemassa. Eli jos ottaisin rokotteen ja pienentäisin täten mahdollisuutta sairastua koronaan, mutta toisin mahdollisuuden kuolla rokotteeseen olisin asiassa oikeassa

Ei en todellakaan ole maailman viisain. Mikä puheissani on ollut paskaa?

Viimeisestä olemme toki samaa mieltä väittelyn osalta ja turha asiasta olisi väitellä. Kuten totesin, en ole mitenkään rokotevastainen. Halusin vain tiedustella miksi kaikkien pitäisi ottaa rokote. En ole saanut ainuttakaan vastausta tähän. Tarkoitukseni ei ole väitellä tai väittää että näkemykseni olisi oikeassa. Tarkoitukseni on yrittää keskustella asiallisesti ja ottaa huomioon molempien “ryhmien” näkökulmia. Itselläni ei asiaan ole minkäänlaista näkökulmaa. Lopputulemana olen ilmeisesti A. Turtiainen, rokotevastainen ja mitähän muuta :smiley:

7 tykkäystä