Zaptec - Älykästä sähköautolataamista

Olihan tämä täysin eri firma 25% jatkuvasti hidastuvalla laitemyyntikasvulla, kuin yli >35% kiihtyvällä laitemyyntikasvulla. Tuo posari oli aikamoinen game changer ja valaa uskoa että ensi vuonna tulevat uudet tuotteet pitävät yllä korkeata kasvua kunnes se firman todellinen tuote eli (kuukausi)laskutettavat palvelut saadaan ajettua ylös niin että alkavat näkyä kunnolla tuloksesssa. Tolppabisneksestä tulee todella nopeasti korkean volyymin bulkkibisnestä, kun sähköautojen määrän kasvu kiihtyy. Tuo palveluliiketoiminta on se missä tullaan vuolemaan kultaa.

15 tykkäystä

Minun mielestä tuo Zaptecin hankkima Chaege365 on ehdottoman mielenkiintoinen. Se siis toimii Zaptecin latureiden ”lisäpalveluna”, ja Zaptec saa 15% laturin kautta kulkeneesta veloituksesta. Aika skaalautuvaa! Tuohan meinaa, että julkinen Charge365 latauspömpeli tuottaa rahaa vielä asentamisen jälkeenkin!

Voi olla, että jatkossa suurin osa tuloksesta tulee lisäarvopalveluista ja Charge365:n tai vastaavan kautta tulevista rahavirroista.

11 tykkäystä

Viisaita sanoja @Pohjolan_Eka ja @SamiK. Itsekin odotan vesikielellä Charge365:n kehitystä. Sen oletetun vahvan kassavirtapositiivisen luonteen ansiosta voi olla, että vuosien päästä tulemme nauttimaan myös mukavista osingoista.

6 tykkäystä

Kysyisin @Ohoh , että miten sait tuon tämän vuoden lv-arvion 190 MNOK? Jos lasketaan 35 prosentin kasvu viime vuodesta (156 MNOK), niin omien laskujeni mukaan lv:n pitäisi ylittää jo 200 MNOK tänä vuonna.

2 tykkäystä

Katsoin Q3 raporttia ja lisäsin toteutuneeseen liikevaihtoon 1-9/2020 konservatiivisesti Q3:n suuruusluokan liikevaihdon, mutta posarin myötähän Q4 tosiaan tulee varmasti olemaan erittäin vahva! Voisin siis editoida tuota laskelmaa 2020 osalta, parempi näin että laskelma sen kuin paranee. :smile:

3 tykkäystä

Tanska aikoo siis 40 kertaistaa sähköistettyjen autojensa määrän 10 vuodessa. Tämä tietää luonnollisesti erittäin hyvää Zaptecin Tanskan bisneksille. Tuosta määrästä pienenkin osuuden nappaaminen tietäisi kovaa kasvua yhtiölle.

16 tykkäystä

Siis todellako voivat veloittaa rojalteja myydystä sähköstä? Melko rohkeaa jos kellään muulla ei tätä ole. Mietin vain että ostaisinko itse tolppaa joka laskuttaa minua käytetyn energian mukaan… Olkoonkin vaikka vain julkisissa latauspisteissä, niin tuntuu epärealistiselta ansaintamallilta tähän hetkeen. Vai onko se sitten sitä tulevaisuutta.

eikös jo aikaperusteinen laskutus ole käytössä?

1 tykkäys

Kyseessä on julkisissa tolpissa käytössä oleva palvelujärjestelmä. Mielestäni siinä ei ole mitään omituista, että palvelun käytöstä laskutetaan. Eihän bensa-asematkaan tarjoa bensaa ilmaiseksi. Samalla tavalla Zaptec rahastaa tarjoamastaan palvelusta.

3 tykkäystä

Siis jos ne on zaptecin omia asemia, joissa he itse laskuttavat sähkön lataaja niin sitten ymmärrän tämän. Luulin että ovat jonkun toisen tahon, esim kaupan rakennuttamia tolppia joista zaptec vetää sähköstä välistä.

Eikös tässä ole ihan sama malli kuin Parkmaneilla ja Easyparkeilla, eli ottavat aina siivun maksusta palveluntarjoana. Suurin osa menee sitten paikanomistajalle jonka ydintoimintaa ei ole hoitaa ja huoltaa autojen latauspisteitä eli maksavat mielellään että joku hoitaa heidän puolestaan.

Kyllähän tämä malli mun ajatuksissa sopii kaikkialle paitsi yksityisiin koteihin. Sinne se pitäisi vielä vaan ulottaa luovuutta käyttäen :grinning:

5 tykkäystä

Tuossa tuon Zaptecin hankinnan sivut:

Eli kauppakeskus tai muu julkinen tila hankkii latausratkaisun Charge365:ltä, joka toimii Zaptecin latureiden kanssa. Paikan omistaja päättää hinnan ja tästä hinnasta Zaptec saa 15%, eli asiakkaan maksama hinta sisältää Zaptecin/Charge365:n osuuden. Jos se on ilmainen, niin Zaptec ei myöskään saa rahaa ladatun sähkön osuudesta.

3 tykkäystä

Kuinka nämä laturit ylipäätään päätyvät koteihin? Tilataan netistä ja sitten soitetaan sähkäri asentamaan? Myydäänkö asennuspalvelua samassa tai tuleeko uusien autojen mukana tälläisia latauspisteitä?

Edit: piti vastata ketjuun, mutta meni edelliseen viestiin

Varmaan yleisin tapa näissä on juurikin ostaa itse netistä ja sitten tilata sähkäri asentamaan. Sitten ihmetellään miten saadaan b-tyypin vikavirtasuoja, kun halvin löytynyt laturi ei sisältänytkään tasajännitten tunnistusta… Jos ei tiedä varmasti, niin viisaampaa ja myös melko yleistä on ostaa myös laturi sähköurakoitsijalta. En ole kuullut uuden auton mukana tulleista latureista.

2 tykkäystä

Tuossa kuva Zaptecin presentaatiosta:

Eli ovat tämän mukaan myös yhteistyössä EV jälleenmyyjien kanssa.

4 tykkäystä

Joo, katsoin itse että vaihtoehtoja on paljon mutta rupesin vain miettimään että mikä on todennäköisesti se tavallisin tapa ja että onko Zaptec tarjolla siellä mistä ihmiset laitteita hankkivat. Pitää varmaan lukea ketjua uudestaan, että muistaa mikä tässä oli se juttu. Nämä laturit näyttävät kaikki ihan samalta ainakin omakotiasujille.

Payment, service and value-add solutions

Kuulostaa mainiolta. Ilmeisesti vähän kalliimpi tuote kuitenkin kyseessä niin hyvä jos saadaan laatu- ja palvelumielikuvaa aikaan. Autokauppiaat voivat nousta aika tärkeään asemaan tässä. Ei taida Zaptecia näkyä paikallisessa K-raudassa.

Zaptecin pääkohteet tuntuu olevan yritykset ja talonyhtiöt. Näihin kun laitetaan latauspisteitä on kyse isommasta latausjärjestelmästä eikä vain, että laitetaan laturit seinään. Tähän tarvitaan suunnittelua ja osaamista.

Kun yrittää löytää zaptecin laturille esimerkiksi hintaa netistä ei sitä juuri missään mainita. Vaikuttaa siltä, että zaptec ei ainakaan vielä ole kiinnostunut myymään pelkkää laturia kuluttajalle, vaan keskitytään enemmän avaimet käteen periaatteeseen. Zaptec tuntuu kouluttavan asentajia ja voi olla, että he myyvät latureita vain näiden koulutettujen asentajien asentamana. Juuri yritykset ja talonyhtiöt varmasti aina haluavat koko paketin samalta taholta, eikä laturia sieltä ja asentajaa täältä. Tällä tavalla asiakkaana on myös helppo selvittää vikatilanteet kun on yksi numero minne soittaa. Tämä helppous tietenkin aina maksaa hieman enemmän mutta siitä ollaan myös yleensä valmiita maksamaan. Varsinkin yritykset ja talonyhtiöt jotka tuntuvat olevan zaptecin pääasiakkaita.

Zaptecin sivuilta:

In Norway, we are the market leader in providing charging installations for housing cooperatives and companies.

6 tykkäystä

Itse en myöskään löytänyt meidän maaperältä vielä heidän latureiden myyjiä, tosin Zaptecin sivuilta pystyi jättämään hakemuksen, jos mielisi noiden jälleenmyyjäksi. Tosin tietyt kriteerit pitää täyttää ja kilpailijoita on runsaasti niin ei mikään läpihuutojuttu alkaa vain myymään tuotetta. Kuluttajan silmin kun katson (bensiiniauton omistajana) olen todella pihalla vielä näistä. Vaatii tosiaan vielä paljon asioiden sisäistämistä.

1 tykkäys

12 tykkäystä