Alibaba ja muut kiinalaiset teknot

Miksi Baba osake on laskenut yhteensä yli 50% noin viiden, kuukauden - parin välein identtisenä, julkaistun delistaus-uutisen vuoksi, vaikka asia ei millään tavalla liity Babaan koska ei ole edes listalla.

Onhan se saanut sakkoja ja korvauksia maksettavaksi ja lisää sääntelyjä. Pääjohtaja kuukausia kateissa yms sellaista joka ei luottamusta herätä

5 tykkäystä

BABA:n shorttiaste (NYSE) on ollut pitkään vain 2% luokkaa, joten tuskin ne on tässä kohtaa vaikuttamassa. HK:n shorttiasteesta ei mitään hajua.

5 tykkäystä

Huhutaan, että Alibaba vähentämässä 15% henkilöstöstään

Eilen kerrottiin, että kiinalainen teknologiajätti Tencent leikkaa työpaikkoja, mutta nyt lähteet kertovat Reutersille, että myös alan kollega Alibaba irtisanoo tuhansia työntekijöitä suurten sääntelylakkojen jälkeen.

Suunnitelmista tuntevien lähteiden mukaan Alibaba voisi irtisanoa yli 15 prosenttia koko työvoimasta, mikä vastaisi noin 39 000 työntekijää.

Alibaban kerrotaan aloittaneen työntekijöiden lomautukset jo helmikuussa.

On huomionarvoista, että Internet-yritykset ovat alkaneet päästä eroon henkilöstöstä. Tämä johtuu siitä, että suuret kiinalaiset teknologiajätit ovat toistaiseksi pystyneet tuulettamaan Kiinan talouden taantumaa ja uusia säännöksiä vaikuttamatta henkilöstön määrään.

2 tykkäystä

Tämä on hyvä vipuvarsi viranomaisia vastaan… että jokainen asia mikä vähentää / vaikeuttaa bisnestä niin maksaa työpaikkoja. Kyllä tässä päästään hyvään kompromissiin vielä : )

offtopic katsoin kiinalaiset osakkeeni premarketista ja tässä suurimmat nousut luvassa, baban 20% kalpenee tämän rinnalla. Ostin Pinduoduota eilen kaksi erää alle 24usd.

1 tykkäys

Tuolla JP Morganin raportti Kiina-osakkeista

3 tykkäystä

Tähän raporttiin yllä jo viitattiinkin - on omasta mielestäni “silkkaa sontaa” kaikkineen. Esim Huyan PT 3usd. Siis ihan oikeasti ne jotka tuotakin firmaa seuraa niin ymmärtävät miten uskomaton hinta toi on - siellähän se kävi tällä viikolla melkein, tänään vaan päättänee sitten päälle 5usd? No mutta itselläni tavoitteena näistä on multibäggäys kaikista enkä ole myymässä mitään. Näissä on 100% nousuvara vain vuodenvaihteen tilanteeseen. ja 2021 YTD -80%+ useimmissa… ja palautuminen vuodentakaisille huipuilleen ei tee näistä edes kalliitta länsiverokkeihin nähden (esim Huyan ATH vuosi sitten lähes 40usd, kurssi tippu siis 3usd asti vaikka bisnes ei laskenut ollenkaan).

10 tykkäystä

Kun on tarjolla riskiä on tarjolla myös tuottoa. Autoritäärinen Kiina voi vaikka huomenna päättää, että näilläpä osakkeilla ei muuten enää käydäkään kauppaa. Tai sitten ihan vaan yritystasolla tehdä haluamiaan järjestelyitä vasten osakkeenomistajien etua. Sietääkin saada tuottoa tämänkaltaisen maariskin kantamisesta.

Sijoitin itse viime viikolla taas lisää kiina ETF:ään.

6 tykkäystä

image

Strategia BABAn osalta oli poimia lisää salkkuun aina noin -10% uusista pudotuksista. Oli jo seuraava osto odottamassa $70 mutta siihen asti ei näköjään päästy. Periaatteessa toivoin vielä perusteettomia mahdollisimman syviä dippejä.

Saas nähdä minkälainen korjaus nyt saadaan. Vielä en ole päättänyt jätänkö nämä pidempään salkkuun vai luovunko jos palautuu nopeasti yli $120. Nämä FUDia vastaan ostelut ovat lähinnä “pelailua” varten, ja hyvin pieni allokaatio salkusta.

Omalaatuinen tuo Kiinan markkina, yhdellä puolueen tiedotteella saadaan melkoista jälkeä aikaan. Tällä hetkellä on kyllä monta indeksiä missä todella ylätason makrot ja politiikka jyrää.

4 tykkäystä

Ymmärrän että olet iloinen jos vihdoinkin Kiina laiva kääntyy. Mutta olet jo viime vuoden Elokuusta asti hehkuttanut näitä Kiina teknoja, siitä on kurssit tullut alas 50-70%. Tietenkin myös pomppu on melkoinen tälläisen ryökytyksen jälkeen. En siis yhden päivän pompun jälkeen vielä liikaa paukuttelisi henkseleitä. Ei riitä että on oikeassa pitää olla oikeassa oikeaan aikaan.

21 tykkäystä

Kiva että olet lukenut juttujani - teen valtavasti työtä näiden yritysten ja markkinan analysoimisen eteen. Tietojeni jakamisen takia ansaitsisin mielestäni konjakkipullon enkä kuittailua kuten tässä on foorumilla paljon nähty. Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu enemmänkin nauttia toisten tappioista kuin iloita voitoista. Olen todella ollut oikeassa siltä osin että tankkaamani firmat ovat olleet hyvässä kunnossa koko ajan - pörssi sen sijaan on arvaamaton ja varmaan jokainen on sitä mieltä että näitä kursseja ei ohjaa mikään järki. Muistakaatte että sama epäloogisuus voi sitten toteutua toiseenkin suuntaan. Tänään on hyvä alku suuremmalle korjausliikkeelle ylös.

43 tykkäystä

Eilen jo mietin koska tämä kuva tulee ajankohtaiseksi tässä topikissa. Mielenkiintoista on nähdä onko tässä käsillä suunnan kääntyminen, vai vaan hetkellinen helpotus.

Onnittelut kuittailuista huolimatta Juhalle. Harmillisen pieni prosentin puolikas omasta portfoliosta Kiinassa.

7 tykkäystä

Nyt on kyllä pakko ihmetellä miten tämä kuva on ajankohtainen… tai siis… eikö sen pitäisi olla peilikuva?

Kuva kertoo siitä miten pitkän nousun ajan lappua haukutaan, ja kun se valtavien tuottojen jälkeen droppaa hieman niin tämän katsotaan oikeuttaneen haukkumisen…

Eikös meillä kuitenkin ole käsillä tilanne, jossa on tultu alas vaikka kuinka paljon, ja pitkin matkaa on kehuttu. Nyt kun ollaan enää 70 % miinuksella huipuista, eilisen 65 % sijaan, niin tämä pomppu on oikeuttanut kaiken hehkuttelun??

Kyllä, olen itsekin hyvin, hyvin syvällä Kiinalaisissa lapuissa. En kuitenkaan näe syytä muuttaa koko foorumia “lälläslää mähän sanoin” temmellyskentäksi, kun lähes kaikki kiinateknot ovat edelleen alempana kuin ovat vuosiin, vuosiin olleet.

4 tykkäystä

Minä ainakin voi kiittää noista jutuista. Itseäni on aina Kiina kiinnostanut ja käynytkin siellä useasti työreisuissa, mutta osakemarkkinaan en tuolla intensiteetillä ole kyenyt paneutumaan.
Aliababaa eilen vähän tankattiin, lisäyksiä harkitaan.
Minä voin toimittaa sen konjakkipullonkin ihan mielelläni :+1:

11 tykkäystä

Kyllä, juurikin peilikuva. Olisi pitänyt hieman enemmän avata analogiaa.

Minä olen Juhan kirjoituksia monesti lukenut ja miettinyt, että kun vaan olisi aikaa (+kiinnostusta) ryhtyä tutkimaan mitä näitä firmojen tickereitä täällä onkaan lennellyt ilmoille, koska moni on kuulostanut mielenkiintoiselta caselta (ei pelkät dollarinkuvat ja tuotot silmissä). Vaatii vaan nämä Kiinan ihmeet hieman erilaista tiedonhaku ja -lukutaitoa sekä runsaasti mediakritiikkiä ja siihen liittyvää tunnistamista. On hieman eri alkaa tutkimaan Inderesin raporteista kotimaisia firmoja.

Jos tästä nousu alkaa niin sitten täältä häviävät taas ne kirjoittelijat, jotka ovat karhuilleet Kiinan osalta. Toki ainahan voi tulla heittämään legendaarista “puolue voi päättää huomenna, että nämä ADR-laput ovat laittomia!”. Ja asia varmasti on näin, mutta se lienee jo kaikille niihin sekaantuneille selvillä, että Kiinassa valta on keskittynyttä ja politiikka muutenkin erikoista.

Jatketaan hyvää ja asiallista kirjoittamista, ei olla turhaan vahingoniloisia ja toisaalta osataan iloita muiden onnistumisista. Juha ja muut saavat jatkaa analyysejään (niistä kiitos) ja kriitikot saavat kyseenalaistaa.

9 tykkäystä

Näinpä.

Tosin kuopan reunalle on vielä pitkä matka. Eräskin tunnettu tubettaja shoppaili YSG:tä jossain 24-25 tienoilla koska fundaperustaisesti halpa. Tämän päivän superpompun jälkeen enää -97 %, eilen oli -97.5 % :frowning:

No, meni offiksi, YSG ei ole tekno.

4 tykkäystä

Minä olen konsistesti ollut samaa mieltä näistä firmoista mutta en niiden ulkopuolisista riskeistä. Olen jostain Marraskuusta toppuutellut ja varoitellut että näiden kursseja ei ohjaa mikään muu kuin puolue ja sentimentti.
Noihin aikoihin myin Huya position pois pienellä plussalla. Tästä kurssi on vielä yli puolittunut tämän päiväisen pompun jälkeen.

6 tykkäystä

Markkina on volatiili se on totta - jos ois se kuuluisa kristallipallo niin olisin vaikka ennustanut vielä Ukrainan sodan ja sen että pörssi luulee Kiinan teknoja venäläisiksi osakkeiksi? Elä siis viitsi - se mitä voimme ennustaa on yritysten liiketoimintaa - emme maailman tapahtumia tällä tasolla.

Jos osti (kuten minä) koko ajan laskeviin ajallisesti hajauttaen niin KH ei ole noiden huippujen kohdalla. Mun Huyan keskihinta on 5usd - kurssi on jo lähellä sitä. Täysin offtopiccia toki. Huomenna kurssi saattaa olla 7usd. Ei näistä tiedä.

PDD ostin eilen 23.80usd/kpl Olen sanaton tästä tosiaan. Älkää poistako viestiä plz-. Tarkoitus on osoittaa volaa.

image

8 tykkäystä

Baballa on nyt 2 gappia täytettävänä. Tämä kerta voi olla erilainen mutta täyttöprosentti historiassa taitaa lähennellä sataa

1 tykkäys