Anora - Brändejä bunkkeriin

Eipä tämä erityisen hyvältä näytä, jos asiasta jotakin ymmärrän, tosin hiukan taitaa tuo Larsenin yms. konjakkien myynti sotkea lukuja. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun teen väärän johtopäätöksen eli odotellaan @Rauli_Juva kommenttia :slight_smile: : Anora Group Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2023 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Q3 2023 lyhyesti

  • Liikevaihto oli 173,0 (181,9) milj. euroa, laskua 4,9 prosenttia. Larsenin myynnistä saatu 12,2 miljoonan euron kertaluonteinen voitto raportoitiin liiketoiminnan muissa tuotoissa, jotka olivat 14,3 milj. euroa.
  • Käyttökate oli 28,9 (21,8) milj. euroa eli 16,7 (12,0) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 32,4 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen käyttökate oli 20,2 (23,4) milj. euroa eli 11,7 (12,8) prosenttia liikevaihdosta, laskua 13,5 prosenttia.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -13,8 (7,3) milj. euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,21 (0,12) euroa.

Sieltä se Raulin kommentti jo tulikin: Anora Q3-aamutulos: Alle odotusten Wine-segmentin vetämänä, ohjeistus ennallaan | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

8 tykkäystä

Ei näyttänyt ei, mutta jos tohon koko vuoden ohjeistukseen yltävät niin Q4 näyttää jo paljon paremmalta, vaikka varmaankin kannattavuuden kunnollista toipumista saadaan odottaa ens vuoden puolelle…

10 tykkäystä

Näen kyllä negaririskin tässä, kun Alkon myynti lokakuussa oli -5,1% viinit ja -4,6% väkevät litroissa. Molemmat huonompia lukuja kuin koko YTD-luku. Käytännössä siis ennustavat merkittävää käyttökatteen paranemista viime vuodesta. Jos volyymit laskee niin hankalaa on.

1 tykkäys

Saatiin tuore toimari CFO:n kanssa haastatteluun. Vähän pidempi setti, mutta kannattaa kuunnella jos yhtiö kiinnostaa, mun mielestä hyviä ja rehellisiä vastauksia. Mm. ohjeistukseen liittyen itsekin toteavat että tuonne haarukan alaosaan tähdätään (joka ainakin mulle tarkoittaa että jos joku menee pieleen niin siitä voidaan jäädäkin)

14 tykkäystä

Suomi aika pieni markkina Anoralle (15% juomapuolesta). Hinnoitelulla myös paljon vaikutusta kannattavuuteen. esim. Royal Unibrewn volyymit laskivat Q3 2023 -8% mutta liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat. Anoralla Q4 2022 Globus taisi tuoda noin -3 milj korjauksen, joka kirjattiin vertailukelpoiseen käyttökatteeseen. Nythän tuo tuskin enää toistuu. Lisäksi liikevaihdollisesti suurimmissa maissa eli Ruotsissa ja Norjassa tehty isoja hinnankorotuksia. Siellä on pitänyt hinnoitella inflaatio sisälle ja valuutan merkittävä heikkeneminen. Mitä katsonut paikallista uutisointia niin kovia korotuksia hintaan viineissä molemmissa maissa. Isojen hinnankorotusten toisella puolella on se, että kyllä alalla olevien yhtiöiden kannattavuus korjaantunee. Suurin vaikutus noista tulee loppuvuoteen, koska hinnat astuivat voimaan syyskuun alussa.

“Suurista bag-in-box-myyjistä Chill out cabernet sauvignon ja Chill out chardonnay nousevat eniten 20 kruunulla 219 kruunusta 239 kruunuun.”

Chill out Anoran brändi ja kun huomioidaan, että hinnasta myös iso osa veroa niin nettona hintojen korotus reilusti yli 10% kyseisellä tuotteella

7 tykkäystä

@Rauli_Juva on kirjoitellut Anorasta yhtiöraportin. :slight_smile: :wine_glass: :gem:

Anoran Q3 jäi odotuksistamme. Yhtiö toisti koko vuoden ohjeistuksen, mutta laskimme ennusteemme hieman sen alapuolelle heikon Q3-tuloksen takia. Odotamme kuitenkin tuloksen kääntyvän pitkästä aikaa kasvuun Q4:llä. Uskomme tulevien kvartaalien tuloskäänteen tukevan osaketta, joka ensi vuoden kertoimilla (esim. P/E 11x) on maltillisesti hinnoiteltu.

image

https://www.inderes.fi/fi/research/ohjeistuksessa-riskia-mutta-tulos-kaantymassa


Ja Raulin aamarikommentit:

7 tykkäystä

Hallituksen varapuheenjohtaja ostoksilla, 7083 kpl, aikaisempi omistus vain 3517 kpl eli ihan merkittävä lisäys ja saatiin mukavasti tasaluku satasissa aikaan: Anora Group Oyj: Johdon liiketoimet - Jyrki Mäki-Kala | Kauppalehti

6 tykkäystä

Lisää sisäpiiriostoja, hallituksen jäsen kyseessä, 4620 kpl, ei omistusta aiemmin: Anora Group Oyj: Johdon liiketoimet - Florence Rollet | Kauppalehti

Ja vielä yksi 4600 kpl, Solidiumin edustaja hallituksessa: Anora Group Oyj: Johdon liiketoimet - Annareetta Lumme-Timonen | Kauppalehti

Lisätään tämäkin vielä tänne jälkijättöisesti: Anora Group Oyj: Johdon liiketoimet - Kirsten Ægidius

8 tykkäystä

Unohtui kirjoitella viime keskiviikkona Q3:n raportoineen verrokin Viva Wine Groupin kuulumisia, mutta laitetaas nyt hieman jälkinjunassa. Viva on siis Ruotsissa listattu Anoran Wine-segmentin pääkilpailija (toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa sekä verkkokauppana Keski-Euroopassa). Pääpointit Anoran kulmasta oli aika samansuuntaisia kuin tämän vuoden aiemmilla kvartaaleilla

• Viva kasvoi Pohjoismaissa hyvin (7 % kasvua viime vuodesta sekä hintojen että volyymikasvun myötä), pystyi edelleen ottamaan markkinaosuutta kaikilla markkinoillaan ja yli 1 % lisää Pohjoismaisesti, erityisen vahvasti Suomessa Q3:lla. Anora on menettänyt asemiaan selvästi etenkin Ruotsissa, joka johtui jo aiemmin kerrotuista partnerisopimusten menetyksistä (menetetyt partnerit eivät menneet käsittääksemme Vivalle, joten suoraa markkinaosuuden “siirtymistä” tässä ei pitäisi olla). Viva tuntuu ottavan systemaattisesti markkinaosuutta, mikä etenkin Ruotsissa (jossa se on jo markkinajohtaja) on kova suoritus ja Anoran kannalta huonoa. Viva myös ennakoi Suomessa vahvan markkinaosuuskehityksen jatkuvan.

• Pohjoismaissa Vivan tulos tippui reilut 10 % ja marginaali tuli 1,5 %-yksikköä alas pääasiassa heikompien Ruotsin ja Norjan kruunun vaikutusten takia. Lasku on loiventunut vuoden mittaan, kun vertailuluvut ovat heikentyneet ja marginaali ollut hienoisessa nousussa – yleisesti ottaen edelleen samanlainen tilanne kuin Anoralla valuutta/marginaalihaasteen osalta

• Hinnankorotusten/marginaalien suhteen Viva sanoi heikentyneiden valuuttojen olevan ainoa asia joka pitää marginaalin alla 10-12 % tavoitetasonsa (Q3 oli 7,6 %) ja kaikkien markkinalla tehneen nyt hinnankorotuksia niin että viimeistään maaliskuussa 2024 hinnoittelu on korjattu (olettaen toki ettei valuutat heikkene lisää). Tämä kertoo varsin merkittävästä marginaaliparannuspotentiaalista vain hinnankorotusten/valuuttojen tasaantumisen myötä, jonka odotamme näkyvän myös Anoran Wine-segmentissä ensi vuonna (joskin heillä myös muita vaikeuksia).

5142ad1c-36a7-4f60-b302-7d13f3bce844_viva-wine-group-interim-report-q3-2023.pdf (vivagroup.se)

Viva Wine Group, Webcast with teleconference, Q3, 2023 (inderes.fi)

8 tykkäystä

Näihin vähän myöhäinen kommentti, satuin yhtiön kanssa olemaan yhteyksissä ja kysyin näistä hallituksen jäsenten ostoista samalla. Mitä ilmeisemmin liittyvät palkkioihin, vaikka on tehty suoraan pörssikauppoina. Hallituksen jäsenillä oli mahdollisuus valita 0-100 % palkkiosta osakkeina, jonka vuoksi myös määrissä eroja. Yhtiökokoustiedotteessa todetaan:

“Siltä osin kuin palkkiot maksettaisiin Anoran osakkeina, hankitaan osakkeet suoraan hallituksen jäsenten lukuun tai muutoin toimitetaan hallituksen jäsenille yhtiön osavuosikatsauksen 1.1.-30.9.2023 julkistuksen jälkeen.”

Anoran vuoden 2023 varsinaisen yhtiökokouksen ja hallituksen päätökset

9 tykkäystä

Hyvä, kun selvitit, välillä tulee mieleen, että tekevätkö yhtiöt tahallaan tuota eli eivät kerro selkeästi pörssitiedotteessa kyseessä olevan palkkio-ohjelmaan kuuluvat ostot. Rakettitiedettähän tuo pörssitiedotteen laatiminen ei ole, yhtiöt(esim.Kemira), joissa Paasikivillä merkittävä osuus, ilmoittavat jo otsikkotasolla, mistä on kyse. Oriolalta esimerkiksi tuon erikseen varmistin ja siellä olivat ainakin omilla rahoilla ostettuja, vaikka osuvaitkin ajallisesti epäilyttävän lähelle toisiaan. Antaa hieman heikon kuvan yhtiön tiedotuspolitiikasta, tehdäänkö siellä ihan amatöörivoimin näitä hommia :slight_smile:

12 tykkäystä

Anoran edellinen normaalimpi markkinaympäristö pro forma tasolla tilikausi 2019. (2020-2021 Korona 2022-2023 korkea inflaatio)

Havaintona sellainen, että ”normaalioloissa” vuoden loppu yleensä ollut hyvin vahva. Inflaatio on lähestymässä kovaa vauhtia alle 2% tasoja (joka pitäisi sopia hyvin defensiivisille kuluttajatuote yhtiöille)

Koronavuosien aikana erityisesti kesäkaudet olivat vahvoja. Erityisesti viinien vetämänä.Q4 tulos ei muuttunut olennaisesti suuntaan tai toiseen.

2023 toteuma vs 2019 (+ Q4 analyytikoiden konsensus ennuste.)

Q1 toteutunut 7,9 vs 8,6milj
Q2 toteutunut 13.0 vs 16,6milj
Q3 toteutunut 20,2 vs 20,4mil
Q4 ennuste 28,4 ennuste vs 35,1milj

Anora esittää osavuosikatsauksessaan, että valuuttakurssien vaikutus vertailukelpoiseen käyttökatteeseen olisi ollut Q1-Q3 2023 yhteensä 9,5milj euroa. Eli jos (naivisti) uskomme tuon olisi yhtiön kehitys jo parempaa kuin vuonna 2019?

Loppuvuodelta 23 paras terä jää ennusteiden mukaan niin sanotusti piippuun, koska valuutat vielä piiskaa yhdessä ruotsin partner viini ongelmien kanssa kannattavuutta. Väkevät ja Industrial puoli suoriutunee vahvasti kuten Q3 aikana

Kysymys kuuluukin onko Anoralla normaalimpiin aikoihin peilaten positiivisen yllätyksen mahdollisuus vuoden 2024 ohjeistukseen liittyen.

Yhtiön ansaintavoiman pitäisi kaiken logiikan mukaan olla lähempänä 15% käyttökatteesta kuin nykyinen 10%. Moni muukin alan yhtiö on edelleen kaukana aikaisempien vuosien parhaista marginaaleista (Royal, Olvi, Viva). Oletan silti, että kaikkien yhtiöiden tavoite kannattavuudessa on palata tasoille jossa he olivat aikaisemmin.

Anoran edellinen toimitusjohtaja mielestäni poltti kaikki mahdolliset selityskortit jo pois, joten tulosta pitäisi alkaa tulemaan, jos yksikin ulkoinen vastatuuli oikenee (valuutat, tuotantokustannukset) puhumattakaan jos yhtiön sisäiset ongelmat saadaan hoidettua (Globus, parner viinit ruotsi).

Mielestäni uudella toimitusjohtajalla on jalat maassa asioiden suhteen ja nyt ongelmat vihdoin tunnustettiin. Se on mielestäni hedelmällinen maaperä siihen, että ne saadaan joskus selätettyä. Mielestäni ulkoisten tekijöiden normalisoituminen ja anoran kulukuuri yhdistettynä syksyn melko koviin hinnankorotuksiin antavat nyt myötätuulta tuleville tuloksille.

13 tykkäystä

Hyvää pohdiskelua ja tosiaan 2019 lienee paras vertailukohta. Niissä vertailuluvuissahan ei Globus Winea ole mukana, joten jos ja kun se tekee jonkinlaista tulosta (tällä hetkellä EBITDA nollatasoa) niin tuloksen pitäisi mennä 2019 tason yli jos ajatellaan että muuten tilanne olisi suht ennallaan.

Valuuttavaikutus ei ole ihan noin suoraviivainen, sillä siinä on sekä kruunumääräisen tuloksen muuttamisesta euroiksi tuleva translaatiovaikutus että transaktiovaikutus. Jälkimmäinen voidaan suojauksella ja hinnoittelulla korvata ja se on kyllä valtaosa. Kommentoin tuota aiemmin: Anora (entinen Altia) - brändejä bunkkeriin - #237 käyttäjältä Rauli_Juva

Me odotetaan ensi vuodelta reilut 80 MEUR oik. käyttökatetta eli samaa tasoa 2019 kanssa. Kun Globus vielä tehnee varsin pienen vaikutuksen ensi vuonnakin ja partneriviineissä menee 2019 tasoa heikommin, pidän tätä aika realistisena, eikä yhtiöllä varmaan ole halua viime vuosien taistelun jälkeen ohjeistaa kovin aggressiivisesti/optimistisesti. Suunta pitäisi kuitenkin olla selkeästi ylöspäin. Siitä olen samaa mieltä että tuo taso on vasta jotenkuten kelvollinen ja 2025-26 tulos nouseekin 90 MEUR:n tuntumaan ennusteissamme.

3 tykkäystä

Alkoholijuomien kulutus - THL

Minkä verran riskiä lisää tämän trendin jatkuminen?

Tässä laajempi kokonaiskuva, koska edelleen Suomen (juomapuolen) osuus 15% Anoran liikevaihdosta. Muissa maissa joissa myös paljon liiketoimintaa erilaista kehitystä. Suomessa markkina tosiaan laskussa.

2 tykkäystä

Entä Suomen osuus pelkästä juomapuolesta, ilman teollisuusalkoholeja?

Anora testaa syysruisvehnää. "Anoran hankintapäällikkö Kari Kiltilä on tehnyt pitkän uran viljakaupan parissa ja hän kertoo viime vuoden markkinamyllerrysten olleen ennennäkemättömiä "

7 tykkäystä

Alkaa näyttää hyvältä suurimman markkinan, Ruotsin, kannalta. Hinnankorotusten lisäksi nopea käänne valuutassa syyskuun pohjilta viime vuoden lopun tasoille:

kuva

6 tykkäystä

“In 2021, German online retail also increased by 16% to EUR 87 billion. The strongest growth took place in food and beverages with an online retail value of EUR 4.5 billion.”

Anoralla melko vahva asema tietyissä segmenteissä amazonin väkevien myynnissä (saksassa). Esim. akvaviiteissa top 6 myydyimmästä tuotteesta 4 Anoran. Vodkissa myös jonkinlaista menestystä. Myös Valhalla likööri (Jägermeisterin kaltainen tuote) hyvin suosittu Saksassa. Nämä toki vielä pieniä suhteessa kokonaismyyntiin, mutta kanava, joka kuitenkin kasvussa. Nuo otettu tänään Amazon.de sivustolta. Myydyimpien tilanne toki vaihtelee kokoajan. Hyvä kanava kuitenkin jossa kasvua voidaan saavuttaa ilman, että markkinointikuluja tarvitsee merkittävästi lisätä.

9 tykkäystä

Ruotsin kruunu on nyt euroon nähden samalla tasolla kuin se oli 2022 lopussa: 0.09€. Minkähänlainen vaikutus kruunun nousulla yhdessä +10% hinnankorotusten kanssa Ruotsissa voisi olla Anoran tulokseen Q4:llä? Liekkö ohjeistuksen alalaita ainakin helpompi saavuttaa?

3 tykkäystä