Auto - vaurastumisen jarru?

Ei ne uudempien autojen aktiiviset turvajärjestelmät ole vain kyytiläisille, vaan parantavat myös kaikkien muiden turvallisuutta siinä ympärillä. Esim. peruutuskamerat ovat jenkeissä uusissa autoissa pakollisia, koska yleisimpien henkilövahinkojen joukossa on se peruutat omalla pihatiellä muksusi päälle.

15 tykkäystä

Minäkin olin ennen sitä mieltä, että autoon ei kannata laittaa paljoa rahaa. Tai no olen vieläkin. Teoriassa.

Aiemmassa kymppitonnin kiesissä oli kuitenkin paljon vikoja ja joitain luotettavuusongelmia. Varusteiden puolesta oli myös puutteita (esim. koukku puuttui eikä sitä enää viitsinyt alkaa asentamaan). Kyllästyin jatkuvaan huoltamiseen ja ongelmien ratkomiseen vaikka se ajoittain ihan kivaa puuhastelua olikin. Minulla kuitenkaan ei ole tiloja ja taitoja tehdä isompia remppoja itse.

Tuli sitten laitettua tuollainen pari vuotta vanha Corolla hybrid. Hintahan toki oli posketon, mutta toisaalta bensaan ja huoltoihin ei enää mene niin paljoa rahaa.

Itseäni ärsyttivät todella paljon tuollaiset luotettavuuteen liittyvät ongelmat ja aina pidemmälle reissulle lähtiessä tuli selllainen olo, että mitähän seuraavaksi tapahtuu. Tiedän, että tämä on aivan pääkopan sisäinen asia, mutta tällä hetkellä tuntuu, että maksan luotettavuudesta ja täysin toimivasta autosta mielelläni enemmän. Eihän tuo todellakaan mikään laadun huipentuma ole, mutta erittäin pätevä kiesi ja edellisen auton jälkeen on taas ilo hypätä rattiin.

Surkeita kulueriähän nämä ovat ja indeksiin nuokin rahat työntämällä olisi varmaan saanut joitain vuosia pois työelämästä halutessaan. Toisaalta näin kolmissakymmenissä ajattelen, että on oikeasti kivaa käyttää rahaa parempaan elämänlaatuun mitä ikinä se nyt sitten aina tarkoittaakaan.

Olen kyllä miettinyt, että mitä, jos tuo aiempi auto ei olisi ollut mitä se oli, olisinko tyytynyt nyt johonkin vähän halvempaankin kiesiin?

11 tykkäystä

Itse muutama vuosi sitten uuden auton ostaneena olen ollut tyytyväinen hankintaani. Puhutaan noin 20k supermini luokan autosta. Ilman autoakaan ei töissä käynti onnistu, joten tavallaan maksaa itsensä takaisin ajan kuluessa. Itse en osaa auton huoltoja tehdä. Vanhan auton huoltoihin itsessään meni jo tuhansia euroja vuodessa. Puhumattakaan siitä mielenrauhasta, jonka auton tarkan huoltohistorian tuntemus antaa. Verot ja polttoainekulut on puolet vanhasta autosta. Katsastuksestakaan ei tule kuluja useaan vuoteen. Auton menot ovat hyvin ennustettavissa.

Kyllä, jos ajaisin 500 e vanhalla räpsyllä ja vaihtaisin toiseen samanlaiseen aina vian tullessa olisin todennäköisesti rahallisesti rikkaampi loppupeleissä kuin uudella autolla. Iän karttuessa olen kuitenkin tullut mukavuudenhaluisemmaksi. Mielummin maksan hieman extraa siitä luotettavuudesta ja mukavuudesta jonka uusi auto antaa.

4 tykkäystä

10k€ kiesi ei mielestäni kannata, jos auto on vähänkään isompi. Sillä hinnalla saa vain paljon ajettuja, joita saa huoltaa kalliisti lähes joka vuosi. Se 20k€ Toyota tulee luultavasti elinkaareltaan jopa halvemmaksi, vaikka maksaa alussa tuplahinnan.

Halvin ratkaisu toki hommata huutokaupasta alle tonnin ritsa ja vaihtaa aina uuteen. Rahan sijaan kannattaa antaa myös turvallisuudelle arvoa. Ykkösautoksi en tuollaista hommaisi.

2 tykkäystä

Kommentteja lukiessa tulee mietittyä, että millaisia autoja porukka on saanut ostettua jos joutuu laittaa tuhansia euroja vuodessa huoltoihin? Ehkä omalla kohdalla on vaan sitten käynyt tuuri.

Itse oon oman ajohistoriani aikana (vajaa 10 vuotta) varmaan käyttänyt korjauskuluihin max 3-4k rahaa sisältäen vuosittaiset öljynvaihdot.
Itse en oo oikeastaan tehnyt mitään itse.

Tuli toki tuossa reilu kolme vuotta sitten ostettua “uudempi” auto vm 2006, jolla oli ajettu alle 150 tkm. Rahaa en oo korjauksiin toistaiseksi käyttänyt kuin alle 1000 euroa? Pari kertaa pyöränlaakerit vaihdattanut liikkeessä ja kaasupolkimen vaihdoin itse ja päälle öljynvaihdot.
Toki tarvetta olis vähän paikkailla ruosteista, mutta en oo jaksanut.

Loppuun pitää myöntää, että en kyllä hirveästi aja autolla ja tästä syystä ei varmaan korjauksiin mene enempää rahaa.

6 tykkäystä

Yleensä rahaa alkaa menemään korjauksiin enemmän kun 200tkm lähestyy. Alustan osiin menee satasia kerralla ja niitä joutuu korjaamaan kohtuu usein. Kalliimmat korjaukset ovat sitten moottoriin ja vaihteistoon liittyviä ja kysymys on usein huonosta tuurista tai DSG-vaihteistosta :smiley:. Niihin voi helposti mennä niitä tuhansia euroja.

Sähköautolla nuo välttäisi…

1 tykkäys

Kommentteja lukiessa tulee mietittyä, että millaisia autoja porukka on saanut ostettua jos joutuu laittaa tuhansia euroja vuodessa huoltoihin?

Tänä vuonna huoltoihin noin 3 t€ mennyt tähän mennessä sisältäen ilmastointilaitteen kompuran (~1000), etujouset ja -iskarit (~1000), jakohihnan vaihto (~500) ja määräaikaishuolto (~500). Lisäksi on tullut hankittua uudet kesärenkaat (~800). Auto on muutaman vuotta vanha “laatumerkki”. Sinällään itsekin pystyisin pienet huollot hoitamaan, mutta vapaa-ajalle on laskettava joku arvo ja siksi olenkin merkkiliikkeessä teettänyt aina huollot.

Tämän kalenterivuoden aikana on mennyt jo 400 euroa pelkkiin autopesuihin.

3 tykkäystä

Paljonko sitten ajatte autoilla ne, kun noin usein tarvitsee huoltaa?
En itse autoista tai osien iästä niin paljoa tiedä, mutta kuullostaa jotenkin hassulta, että muutaman vuoden ikäiseen autoon joutuu jo iskareita vaihtelemaan?
Määräaikaishuollot vielä ymmärrän noin uusissa autoissa.
Kesärenkaiden uusimisesta päätellen ajat kuitenkin huomattavasti enemmän kuin meikäläinen, niin ehkä tuommoiset kulumiset on sitten normaalia?

Luulisi ettei ilmastoinnin kompurakaan ole herkästi hajoava ja kestäisi huomattavasti pitempään?
Onko nykyautot vaan sitten heikompaa laatua tai jotain?

Johan noilla huoltokuluilla saa melkein samanlaisen auton mikä itsellä on alla, vaikkei toki vastaa mitenkään uutta, mutta näillä vuosikilometreillä ei paljoa haittaakaan.

Tarkennetaan vielä, että itse ajan normaaleina vuosina varmaan 8 tkm per vuosi.

2 tykkäystä

Oon ajanut useammalla tonnin pommilla. Renkaista en tinkinyt koskaan. Paskoja renkaita kun ei edes suomen rajoitusten mukaan ajaminen korvaa mikään ennakointi. Eikä ne 14-tuumaisina paljoa maksakaan.

Alla esimerkkejä miltä merkeiltä niitä ihan toimivia pelejä löytyy. Hitsannut en ole ensimmäistäkään autoa. Enkä tehnyt kone/laatikkoremppaa. Suurimmat omat rempat on sarjassa laturi, akku, syyläri, jarrut.

W124 200 Diesel, yhteinen matka päättyi kun mittarissa oli yli 600tkm. Lähti kontissa afrikkaan.

626 2.0 bensa Mazda, reilu 400tkm rullattuna meni jollekin ensiautoksi.

1.4 Corolla, kilometrejä vajaa 300 tkm. Muksun syntymän jälkeen totesin että myös kakkosautosta täytyy löytyä se ilmastointi. Myin (varasin soittajalle, joka myös auton osti) 1300e viidessä minuutissa nettiautossa. Puolen tunnin kohdalla piti kirjoittaa varattu, kun kyselyitä oli tullut viisi lisää. Olo melkoinen yllätys itsellekin.

Sitten niitä paskoja:

405 pösö. Eka ja vika ranskalainen. Vikalistasta saisi vaikka A4, mutta otetaan oudoimmat. Oven kahvatx3. Mittaristo X2. Taka-akselin rasvanipat.

Kolmen tonnin Passat. Alusta söi kiitettävään tahtiin osia ja ohjausakselin kohdalla vihelsin pelin poikki.

Btw, jos haluat varmasti turvallisen auton osta kuorma-auto. Pesee ihan fysiikan lakien avulla jokaisen henkilöauton kolaritilanteessa.

Oikeasti suurin riski tuntuu olevan siellä ratin takana ja välillä saa muistuttaa itseäkin että oliko tuossakaan asiassa mitään järkeä.

5 tykkäystä

Moni sanoo, että pitää olla auto millä on ajettu vähän mutta kolikon kääntöpuoli on että auto millä on ajettu paljon, edustaa kestävyyttä ja laatua (vertaus Sampo, KONE)
D5 koneinen Volvo tai E-mersu niin 400t ajoa on vain esipuhe. Matka jatkuu kun laittaa pari uutta niveltä ja jarrut uusiksi.

4 tykkäystä

Volvoon en oo vielä ainakaan sekaantunut ja viimeisin Mersu w201 200cdi oli vajaan 10ke autoksi sellainen pommi, etten ole uskaltanut sekaantua enää siihenkään :grin:

Lähin vastine noille luotettavuudesta tinkimättä löytyy mielestäni hondasta.

Trafilta tulee näppärä vuosittainen katsastustilasto. https://www.traficom.fi/fi/tilastot/katsastustilasto Sen perusteella luotettavimmat autot vuosittain ovat (ainakin paljon ylläreitä vanhemmissa!):

Vuosi Auto Hylky-%
2005 Ford Mustang 14,4 %
2006 Ford Fusion 10,6 %
2007 Porsche 911 7,6 %
2008 Toyota Corolla 9,9 %
2009 Toyota IQ 1,5 %
2010 Audi A8 2,9 %
2011 Suzuki Swift 3,0 %
2012 Toyota Verso 1,4 %
2013 Toyota Verso 2,3 %
2014 Seat Leon 1,0 %
2015 Toyota Corolla 0,7 %
2016 Toyota RAV4 0,6 %
2017 Mercedes Benz B 0,0 %

Jos vähän tuunaa, että katsastusten määrä otetaan huomioon (esim. Porsche 911 katsastettu peräti 107 kpl :smiley: ). Eli ensin otan koko vuoden katsastusten summan ja sitten siitä keskiarvon. Sitten valitsen vuoden Top 10:stä auton, joka on lähimpänä tuota koko vuoden keskiarvoa eli on jollain tasolla “keskivertoauto”, on tulos odotetun hilpeä :smiley:

Vuosi Auto Hylky-%
2005 Toyota Corolla 16,7 %
2006 Toyota Corolla 15,1 %
2007 Toyota Auris 12,9 %
2008 Toyota Corolla 9,9 %
2009 Toyota Corolla 8,8 %
2010 Toyota Auris 7,5 %
2011 Toyota Auris 6,2 %
2012 Toyota Auris 3,8 %
2013 Toyota Avensis 3,1 %
2014 Toyota Avensis 3,3 %
2015 Volkswagen Golf 1,3 %
2016 Toyota Avensis 1,4 %
2017 Toyota C-HR 0,4 %
15 tykkäystä

Saattaahan ne autot toimia ja liikuttaa paikasta toiseen. Varmaan löytyy jostain vielä toimiva Fordin T-malli. Ei se tarkoita, että kenenkään pitäisi ajaa sellaisella.

Eikä turvallisuus tarkoita vain minun omaa turvallisuuttani. Vaikka itse olisinkin suht eristettynä jonkun monen tonnin Zilin kyydissä, niin kukaan muu kanssakulkkija ympärilläni teillä tai parkkipaikoilla olisi. Varsinkaan kun en ole tottunut moista mörssäriä pyörittämään.

Oli kieltämättä vähän hassu ajatus alkuun vaihtaa 201 tkm ajettu Renault 216 tkm ajettuun Volvoon. Seitsemän vuotta uudempi kuitenkin tuntui koeajossa ja tuntuu vieläkin vanhaan tottuneelta ihan uudelta autolta. Kun katselin nettiautosta, että näitähän on myynnissä 400 ja jopa 600 tkm ajetuna, niin totesin että ostetaan pois. Huoltokirja ja soitto edelliselle omistajalle vaikuttavat myös paljon ja sinetöivät päätöksen. Tässä oli vaihdettu hiljattain sellaista uutta osaa, jotka olisivat tulleet ihan kohta vaihtoon, jos olisi ostanut samanlaisen 150 tkm ajettuna ja maksanut siitä jonkun 7-8 k€ enemmän. Koneista vielä sen verran, että ainakin tässä mallissa (XC60 2014-17, 2,4D AWD) kone on fyysisesti täysin sama tuplaturboversio huolimatta siitä, lukeeko perässä D3, D4 vai D5. Se D3 ja D5 välinen n. 60 hv tehoero on otettu moottorinohjauskarttoja muuttamalla.

5 tykkäystä

Tuohon “kuinka paljon autolla X pystyy ajamaan → katso nettiautosta siellä on 600tkm ajettujakin myynnissä” -ajatukseen pitänee kommentoida näkökulma, että auton jälleenmyyntiarvo on suoraan verrannollinen sen korjauskannattavuuteen.

Eli jos nyt vaikka 20.000 euron arvoisesta autosta hajoaa jokin 2000e arvoinen osa, niin auto kannattaa poikkeuksetta korjata sikäli kun muutoin käsissä olisi 20.000 euron edestä romurautaa. Toisaalta jos 3000 euron arvoisesta autosta hajoaa sama 2000 arvoinen osa, niin korjaamisen mielekkyys on kyseenalainen.

Tästä seuraa mielestäni varsin loogisesti se että kalliit autot liikkuvat teillä pisimpään. Se että montako kertaa 600tkm ajetusta kalliista autosta on matkan varrella pitänyt vaihtaa jokin 2000 arvoinen osa olisi se oleellisempi kysymys näin autoilijan kustannuslaskennan näkökulmasta.

6 tykkäystä

Siinä tulee sitten se hassu tilanne, että halvimmissa (uutena siis) autoissa on pääosin myös halvimmat korjaukset. Esim. Toyotan ja Hondan alkuperäisosat ovat suhteellisen halpoja ja myös kestäviä. Sitten taas esim. saksalaisissa autoissa korjaukset ovat usein suht kalliita (sekä osat itsessään että työmäärä niiden vaihtamiseen), myös heidän halvimmissa malleissa.

7 tykkäystä

Ongelma on tämä suurimmassa osassa suomalaisia kytevä “laatumerkkien” arvostus. Bemarit yms kalliilla logolla varustetut malmikasat ovat menettäneet laatunsa aikoja sitten. Huollot ja varaosat järjettömän kalliita, eivätkä osat kestä kuin pari vuotta. Lähes poikkeuksetta kun tuossa Tre-Hki motarilla katsoo tien varteen jääneitä autoja, 90% näistä on BMW, Audi tai Mersu.
Oikea laatumerkki on oikeasti Hyundai, joka pystyy myöntämään autoilleen seitsemän vuoden takuun.

Itsellä ajohistoriaa nyt noin 15v, Noin seitsemän vuotta sitten luopunut noiden tonnin autojen kanssa leikkimisen ja ostanut hieman uudempia, mutta yli 200tkm ajettuja. Juurikin ajatuksella, että suurimmat huollot on jo tehty. Ensimmäisessä (Mazda), ei ollut mitään vikaa reilu kahden vuoden aikana. Toisessa (Mazda), hajosi bensapumppu (noin 200€) ja jarrulevyt vaihdettiin kerran (noin 350€). Tuon enempää ei ole huoltoihin tarvinut käyttää, jos perus määräaikaishuollot jätetään pois.

Gazza

17 t

Yleensä rahaa alkaa menemään korjauksiin enemmän kun 200tkm lähestyy. Alustan osiin menee satasia kerralla ja niitä joutuu korjaamaan kohtuu usein. Kalliimmat korjaukset ovat sitten moottoriin ja vaihteistoon liittyviä ja kysymys on usein huonosta tuurista tai DSG-vaihteistosta :smiley:. Niihin voi helposti mennä niitä tuhansia euroja.

Sähköautolla nuo välttäisi…

Meinaatko että sähköautossa ei ole vaihteistoa tai alustaa?

1 tykkäys

Autoahan ei kannattaisi omistaa, jos haluaa pitää rahat taskussa (pörssissä), mutta usealle se varmasti on mukavuustekijä arjen keskellä. Ostan mielellään uuden tai uudehkon auton rahoituksella silloin, kun rahan hinta kohtuullisen pientä. Nautin helposta, vaikkakin kalliista kilometreistä, mutta eipähän jätä tielle ihmetyksen keskelle perheen kanssa reissatessa. Sijoitan ja säästän ahkerasti pienentäen muita elämässä koituvia kustannuksia, jotta tälle melko kalliillekin harrastukselle jää liikkumavaraa omassa taloudessa. Haluan myös nauttia autoilusta ja siihen liittyvästä kulutuksesta nyt enkä myöhemmin elämäni ehtoopuolella. Seuraava auto on luultavasti ehkä Tesla, joka ei missään nimessä ole järkevä ostos - ei sinne päinkään, mutta nautitaan kuitenkin matkasta.

1 tykkäys

Sinulle laatu selvästikin tarkoittaa samaa kuin luotettavuus. Joillekin laatu voi tarkoittaa Ruotsalaisesta kristallista tehtyä vaihdekepin nuppia, Bowers & Wilkinsin äänentoistoa, ilmajousitusta, Mersun merkkiä konepellillä tai jotain ihan muuta. Käsitettä laatu ei siis voi yksikäsitteisesti määritellä autoista puhuttaessa. Luotettavuuden määrittämiseen sen sijaan löytyy ihan tilastoja.

Jos premium-merkillä ajava valittaa huoltojen tai varaosien hinnasta on tällöin tullut valittua liian kallis auto omaan taseeseen nähden. Uusiin autoihin tarjotaan lisäksi huolenpitosopimuksia joiden avulla ylläpitokulut ovat ennustettavia. Toki nämäkin ovat köyhälle kalliita, itse maksan 70€ euroa kuussa Volvolle enkä ole saanut puoleen vuoteen yhtään mitään vastinetta tälle rahalle :man_shrugging:

21 tykkäystä

Se, että arvostelee saksalaisten laatumerkkien laadun alentumista ihan vain kirjoittelamalla täällä ja vertaamattaa johokin määrättyyn vanhaan laatutasoon on syvältä.
Anteeksi, olen ajanut japseilla ja saksalaisilla laatumerkeille yhteensä 2,5 milj. kilometria, siis henkilöautoilla, enkä ole taksikuski, vaan vanha. Ranskaiset ovat jäänet väliin, rakentakoon ne ydinvoimaloita menestyksekkäästi.
Ärsyttää kun ihmiset haukkuu saksalaisia laatubrändejä ilman omaa fakta kokemusta, joo oli yksi auto mikä oli huono, kun ei ole varaa niihin ja/tai ole autoihminen eikä ymmärrä niistä mitään. Tämä ei ole kannan otto laatutasoonkaan.
Ajakaa niillä tonnin autoilla ja Hyndai hiatsuilla, mutta antakaa muiden ajaa niillä millä ne haluavat.
Itse ajan tällä hetkellä firman VW:llä ja muuten pienempi saksalaisurheilu auto kesällä käytössä.
En ole ikinä ostanut ns. saksalaista laatuautoa muiden ihmisten takia vaan itselle ja jos joku ei huomaa mitään eroa verrattuna niihin muihin autoihin kannattaa jatkaa muiden aiheiden parissa, pyydän.
Nämä perustelut eivä perustu pelkästään järkeen vaan myös tunteeseen, mutta paljon enemmän omaan kokemukseen kun monella muilla asiantuntijoilla.

Perkele, kun lupasin itselleni, etten osallistu autokeskusteluun, mutta tässä ollaan :wink:
Minulle on aivan sama millä muut ajavat, arvostan kaikkien päätöstä, mutta toivon etteivät irvistele jos bemari on parkkeerattu väärin ja samalla eivät huomaa kun Corolla on poikittain ruudussa (itsellä ollu niitäkin 2 kpl). Se on suomalainen ilmiö, tuskin Saksassa kukaan huomaa samaa tai minkä merkkinen auto meni ohi.

Life is too short to drive boring cars!

18 tykkäystä