Auto - vaurastumisen jarru?

Mitä itse olen katsellut, niin ei maksa juuri vaivaa tällä hetkellä hakea. Saisi kruunun kurssi heikentyä. Itse hakenut yhden auton aikanaan, säästöä useampi tonni silloin. Sinällään ihanan helppoa.

Ja vastaavasti moni 300 tkm ajettu, johon on “kaikki kuluvat osat vaihdettu” on parempi ostos kuin 200 tkm ajettu, jossa hinta on reilusti kovempi ja kulutusosat vaihtamatta.

5 tykkäystä

Hintaero kaventunut merkittävästi viimeisten parin vuoden aikana. Erikoismpia malleja saa toki vielä edullisemmin, mutta esim perus V70 liikkuu verojen kanssa samoissa hinnoissa

Autonhakureissut on kyllä olleet mukavia ja mieleenpainuvia reissuja, varsinkin Saksasta. Jos olisi autolle tarvetta niin vaikka heti voisin lähteä pitkästä aikaa taas. Samalla kulttuuria ja muita nautintoja. Ruotsi on kyllä tosissaan helppo ja älyttömän nopea toki. Saksassa taitaa edelleen olla niin että Mersut ja Bemarit ainakin hieman edullisempia kaikkineen kuin meillä, mutta hakukulut toki nostaa hintaa ja aikaahan se ottaa.

4 tykkäystä

Tuohon arvonalenemaan liittyen edellisellä autolla se oli about 6k per vuosi, mikä ei nyt prosentuaalisesti ole kovin paha verrattuna tuohon esimerkkiisi. Auton pitoaikakin vajaa neljä vuotta eli huomattavasti esimerkkiäsi vähemmän. Eli pitemmällä pitoajalla se kesimääräinen vuotuinen arvoalenema voi olla isompi.

Vaikka autoissa arvon alenema aluksi on nopeimmillaan, ei prosenttien perusteella tarkasteltuna autoa kannata pitää yhtään sen pidempään, kun autokuume uudestaan syttyy. Varsinkin silloin auto kannattaa vaihtaa, jos vaihtaminen tuottaa mielihyvää.

2 tykkäystä

Nämä autot päätyvät todennäköisimmin hinaukseen – Lista voi yllättää laatutietoisen | Kauppalehti

Kehuja ei saa BMW, Audi, Citroen eikä MB. Varoitus klikkiotsikosta, ei siellä mitään yllätyksiä taida olla.

2 tykkäystä

Ruotsi-autoissa on trimmit ja lisävarusteet yleensä vähän muuta kuin Suomi-karvalakeissa. Se nostaa myöskin hintatasoa “samassa” autossa.

Tämä otettu kyllä tuossa omassa vertailussa huomioon. Lähtökohtaisesti hinnoittelu ainakin helposti saavutettavien (Tukholma tms) paikkojen kohdalla on verojen kanssa lähes Suomen tasoa. Lisäksi mahdollinen 6kk “turva” jää saamatta, jos auton hakee ruotsista. Tonnin säästöllä ei oikeastaan tuollaisessa 25k€ autossa tee mitään.

Oman käsitykseni mukaan noilla saksalaisilla ajetaan isompia määriä vuodessa kuin autoilla keskimäärin, joka osaltaan tähän vaikuttaa. Toisena varmaankin uuden tekniikan määrä, joka premium merkeissä tulee markkinoille ja varusteiden määrä ylipäätään, jotka saattavat alkaa oikuttelemaan sähkövikoina.

3 tykkäystä

Huono laatu on se syypää, rehellisesti sanottuna.

5 tykkäystä

Tulipas vaihdettua auto, ja nyt voikin laskeskella karkeasti mitä vanhan käyttökustannukset olivat 26kk ja 36 000km aikana… Käyttöauton virkaa toimitti siis vm 2010 vw Polo 1.6 tdi mottorilla ja “pahamaineisella” dsg-automaattivaihteistolla. Auto maksoi ostaessa 8000€ merkkiliikkeestä, ostaessa mittarissa oli 131 000km ja myydessä 167 000km.

-Arvonalenema: 2200€ (sain Polosta hyvitystä vaihdossa 5800€)
-Huoltokustannukset (tehty peruskorjaamoilla, ei merkkiliikkeissä): yksi öljynvaihtohuolto 120€ ja yksi laaja määräaikaishuolto 270€. Autoon vaihdettiin myös uusi akku, joka maksoi 120€. Puhaltimen moottori vaihdettiin myyjäliikkeen laskuun, eli tästä ei minulle kuluja tullut. Tähän päälle pari polttimon vaihtoa ja moottorinsuojan kiinnitys nyrkkipajalla yht. 40€. Yhteensä siis 550€.
-Vakuutukset: tieliikenne- ja kaskovakuutus 440€/v, eli 26kk ajalta 950€
-Verot: 480€/v eli 26kk ajalta 1040€
-Polttoaineet: auto kulutti dieseliä keskimäärin 5,1l/100km (arvio hieman yläkanttiin), eli 36 000km aikana polttoainetta meni ~1840l. Dieselin keskihinta lienee tältä ajalta noin 1,4€/l, eli polttoaineisiin mennyt rahaa 2570€.
-Muut menot: pesin autoa 90% itse ns. ilmaiseksi, muutamia kertoja talviaikaan pesukoneessa. Näille hintaa ~70€. Tähän päälle lasinpesunesteet ym, niin kulut n. 100€.

Yhteensä siis autosta kuluja karkeasti noin 7400€/36 000km. Kilometrille kuluja tulee siis noin 0,206€/km, mikä on varsin pieni summa ja kilometrit olleet edullisia. Voi olla, että laskuista jotain unohtui, mutta tässä varmasti tärkeimmät.

Laskelmasta huomaakin, että koska arvonalenemaa ei käytännössä ollut, pysyivät kulut pieninä - ja laskelma näyttäisi todella erilaiselta jos arvonalenema olisi ollut vaikka 6000€/2v - mitä ne olisivat varmasti olleetkin, jos autona olisi ollut vähääkään uudempi premium auto. Moneltahan tämä arvonalenema jää kokonaan huomioimatta auton todellisia kustannuksia miettiessä. Toki käyttökulut olivat myös matalat osaltaan siksi, etten uusinut renkaita enkä minulle sattunut isompia remontteja 2v aikana eteen.

Polo toimi mallikkaasti ja oli oikein kelpo pikkuauto, mitä voin suositella muillekin. Kulutus pientä ja huollot edullisia. Eihän tuolla mikään nautinto ollut ajaa, mutta ei se huonoimmasta päästäkään ollut.

Nyt uudeksi autoksi valikoitui C-sarjan meisseli vuosimallia 2013 automaattina ja 220 cdi -moottorilla, mittarissa 150 000tkm. Tässä oli pyyntihinta 18 000€. Mersun käyttökulut tulevat varmasti olemaan huomattavasti isommat kuin tuossa Polossani, sillä vakuutusmaksut vastaavalla kaskolla ovat 2x suuremmat, polttoainekulut ~25% suuremmat, huollot kalliimpia (aijon huoltaa merkkiliikkeessä ainakin alkuun), verot myös kalliimmat sekä arvonalenema ensimmäiset vuodet huomattavasti suurempi. Kuitenkin tätä mersua tarkoitus pitää pitkään ja ajaa ns. loppuun, joka tasaa kustannuksia, tällä pitäisi hyvin huollettuna päästä helposti +400tkm. Kalleintahan lienee vaihtaa kohtuukallista autoa parinvuoden välein uudempaan mitä monet tekevät.

Vaihdoin auton kahdesta syystä - olin haaveillut mersun ostosta jo ennen Polon ostoa, mutta järki voitti ja ostin edullisen pikkuauton, mikä osoittautuikin oikein hyväksi ratkaisuksi. Nyt järki ei voittanut, mutta pakko se on sanoa, että onhan tuolla mersulla nyt mukava ajaa. Tehoa oikein mukavasti ja kulkee tiellä kuin juna. Oikein hyvät lisävarusteet ja Webastokin löytyy, mikä on aivan huippuhomma talvella. Ja pitää kait sitä elämästä nauttiakin eikä yrittää neuroottisesti säästää kaikkia mahdollisia euroja osakemarkkinoille :smiley:

Toinen syy autonvaihdolle oli se, että Polon dsg-vaihteisto ei ole kovinkaan pitkäikäinen, ja olisi ollut lähes varmaa, että se alkaa reistailemaan jossain vaiheessa tai ehkä piankin - ja se on kallis korjauttaa. Lisäksi nyt ihan lähiaikoina olisi tullut eteen jakopääremppa ja uusien kesä- ja talvirenkaiden osto sekä takajarruremppaa, mihin olisi palanut noin 2000€. Koin nyt järkeväksi vaihtaa auton eteenpäin, kun siitä noinkin ruhtinaallisesti vielä tarjottiin.

Auton pitäminen on kyllä kallista, siitä ei mihinkään pääse. Ilman autoa eläminen ei kyllä minun kohdallani oikein ole optio, joten pakko se on omistaa ja siitä maksaa. Toisaalta, ei kyllä huvittaisi tuolla räntäsateessa odottaa bussiakaan ja käyttää työmatkaan +2x aikaa siitä mitä siihen nyt autolla menee, joten voi kait tästä jotain maksaakin - siksihän sitä töissä käydään… :smiley:

33 tykkäystä

Ei jakopääremppa maksa tuohon kuin nelisensataa tai jopa alle. Renkaat sen verran pienet, ettei merkkirenkaat maksa kuin jotain 350 euroa valikoidussa rengasliikkeessä. Nokialaisiin saa toki menemään enemmän euroja

Pitäisi itsekin tehdä karkeaa laskelmaa tuon vanhan auton kustannuksista noin kolmen vuoden ajalta, joka lopulta tuli kaupattua Kamuxille. Arvonalenema ei ollut kuin noin tonnin, siihen pikkuautoon rengassarja, toistasataa jarruremppaan, muutama öljynvaihto 60 eurolla. Suodattimet, jarrunesteet ym. vahdoin itse. Varmaankin edullisin auto mitä ollut tähän mennessä

1 tykkäys

Joo, voi olla. Muistelin joskus kysyneeni tarjouksia ja hinnat jakopäärempalle olivat noin 500€ luokkaa, eli ei ehkä ihan paria tuhatta olisi mennyt noihin tuleviin remppoihin, mutta kuitenkin lähemmäs 1500€.

Sen verran kommenttia että arvioit että polttoaine kustannukset tulisivat olemaan 25% suuremmat kuin polossasi, nii itsellä oli juurikin vastaava vm2013 220cdi automaatti, niin se oli mulla viistisen vuotta ja kilometrejä ajoin 150tkm ja keskikulutus oli 5,4litraa sataselle todellista. Kesällä mentiin alle vitosen kulutuksilla ja talvella vajaan kutosen. Niin ei se kuluta paljon enenmpää kuin polosikaan. :smile: Toki riippuu millaisessa ajossa, mulla oli enempi matka voittoista ajoa. Pelkässä kaupunki ajossahan tuo vie jo sitten reilusti enempi… Huollothan tuohon on jo halpoja ihan merkkihuollossakin kun on jo yli 6v vanha mersu niin saat huollot eco hinnastolla, ei juuri hinnoissa eroja ei merkkihuoltoihin… Privalla saat hyviä tipsejä ja neuvoja jos jotain mieleesi juolahtaa kysyä sijoittamisesta, eiku siis mersuista.:wink:

9 tykkäystä

Autoissa jos missä huollot ja korjaukset kannattaa todellakin kilpailuttaa viimoisen päälle. Esimerkiksi ihan normaali öljynvaihto oli tuohon mainitsemaani autoon tarjouksen kanssa 60 euron luokkaa, kun ylimmillään oltiin 120 eurossa. Taisin sarkastisesti mainita, että kultaako valutatte tankkiin

Mutta kyllähän näitä maksajia riittää, koska tuollaisia hintoja kehdataan pyytää. Todennäköisesti hyvin paljonkin, koska autoilun kustannukset ovat todellinen sokea piste isolle osaa porukkaa. Se vain maksaa sen mitä maksaa

2 tykkäystä

Juuri näin. Aivan järkyttäviä eroja eri huoltoliikkeiden välillä aivan perus huolloille.

Kaveri käytti juuri oman Mazdansa vuosihuollossa, joka oli ymmärrykseni mukaan käytännössä vain “öljynvaihto + tarkastuslista” -tyyppinen paketti. Kaveri kertoi maksaneensa tästä 249e ja se voi olla totta, koska omalle Opelille sama liike tarjosi öljynvaihtoa + raitisilmasuodattimen uusimista hintaan 189e.

Vertailun vuoksi oman Opelini viimeisin öljynvaihto + yksittäinen vikakoodin tutkiminen ja nollaus, oli yhteensä 110e. Okei, mulla ei vaihdettu raitisilmasuodatinta, mutta sekin taitaa olla yksi halvimmista säännöllisesti vaihdettavista osista.

Joillakin huoltoliikkeillä on “pahana tapana” lisätä työlistaan vaikka mitä epämääräistä, jotta huoltopaketit näyttäisi tosi kattavilta. Siellä saatetaan ilmoittaa työvaiheeksi vaikkapa huoltovalon nollaus, joka pitäisi mielestäni kuulua ihan väkisinkin osana öljynvaihtoa. Samoin monet pajat tarjoavat pakettiin erilaisia tarkastuslistoja, joissa siis vain lähinnä käydään läpi asioita, eikä varsinaisesti korjata niitä (ainakaan lisämaksutta). Tarkastuslistoilla herkästi kiinnitetään huomiota esimerkiksi pyyhkijöihin, joita haluttaisiin vaihtaa uusiin huoltoliikkeen toimesta isolla katteella.


Mulla tulee kohta täyteen 100 tkm / 6v yhteistä eloa vm 2009 Opel Astran kanssa ja puuta koputtaen, hitto että oon ollu tyytyväinen siihen. Sen hankinta tuli mulle eteen vähän “pakkorakona”, koska edellinen auto oli käytännössä ajettu loppuun asti. Siinä oli mystisiä sähkövikoja, jonka myötä sulakkeet paukkuivat ajossa säännöllisesti, leima oli erääntymässä ja tiedossa oli myös muitakin vikoja, jotka olisi pitänyt laittaa leimalle kuntoon.

Opelilla oli mittarissa 109tkm ja hintalapussa muistaakseni 10900e. Olihan se iso raha heittää melkein kymppitonni välirahaa autoon, mutta tosi huolettomia kilometrejä on tullut päästeltyä menemään. Tällä hetkellä on pientä autokuumetta vaihtaa tuoreempaan Astraan, mutta mitään kiirettä asialla ei ole, koska nykyinenkin auto toimii. Autoliikkeiden tarjoama hyvitys on sekin luokkaa pari tonnia, niin tuon arvo tuskin laskee enää yhtään → ei oo mitään kiirettä päästä siitä eroon.

Mulla on ollut auto 10 vuotta ja siihen aikajaksoon mahtuu kolme erilaista autoa. Opel on ollut ylivoimaisesti paras, joskin se on myös ollut iältään ja kilometreiltään tuorein. Edellisen auton ostin hintaan 6800e/9v/230tkm iässä ja se oli virhe, vaikka auto olikin muuten “ikiliikkuja-dieselin maineessa”. Siinä 200-300tkm välillä tuli vaihdettua ihan hiton paljon kaikkia laakereita, tukivarsia ja mitähän vielä. Käytännössä kaiken sen minkä “säästin” ostohetkellä, maksoin takaisin kasvaneina huoltokustannuksina.

4 tykkäystä

Kauppalehden artikkelissa ei kerrota oliko tilastoa normeerattu mitenkään. Edes autojen ikiä ja ajomääriä ei kerrottu. Ajoneuvokannassa lienee paljon enemmän ajettuja vanhempia “premiumeja” saksalaisina kuin japanialaisina. Lisäksi kalliimmissa “Audeissa” on todennäköisemmin hinausturva kuin japsissa tai ranskalaisessa. Lisäksi tekniikan määrä ja uutuus on isompaa saksalaisissa.

1 tykkäys

Auto - vaurastumisen jarru?
Kyllä tämä tuli nyt ihan henkiläkohtaisesti todettua.
Kiertokanki tuli lohkon kupeesta morjestamaan. :unamused:
Luulin Volkkarin 1.9tdi moottorien olevan ns “pommin varmoja”, mutta tämä BXE-moottori malli onkin “varma pommi” :man_facepalming:

10 tykkäystä

Lohtuna tähän voin kertoa, että sinulla on aika useita kohtalotovereita. Tuo k.o ongelma on nimenomaan ominaista BXE-moottoreille. Muilla VAG:n moottoreilla on sitten taas muut ongelmat. Moottorin ollessa ok, niin sitten ongelmat on kytkimessä tai vaihteistossa. Tämän vuoksi olen pysynyt kaikista VAG:n laitteista erossa yli 10 vuotta ja aion pysyä edelleen.

7 tykkäystä

Harva tietää, että 1.9TDIstä löytyy liene tusina eri versiota. Liuta sitten lisää vanhempia malleja, joissa jakajapumppu. Niitä ei liene hirveästi enää markkinoilla

Vähän sama homma tuon DSG:n kanssa. Malleja on lukuisia ja osa suht luotettavia

2 tykkäystä