Lienee paikallaan luoda katsaus Avidlyn tilanteen kehitykseen, kun uutta purtavaa on taas tullut esille. Viimeisimmän (8.9.2020) laajemman viestini aiheesta voi lukea linkin kautta:
https://keskustelut.inderes.fi/t/avidly-ketju-zeeland-family/365/298?u=due_diligence
Edellinen viesti on kirjoitettu 8.9, kyseisenä päivänä Avidlyn päätöskurssi on ollut 2.52 eli osakekurssi on noussut 68%. Olisiko nyt aika ottaa voitot? Oman analyysini mukaan vastaus on hyvin lyhyt ja yksiselitteinen, ei. Myymispäätöksen ei mielestäni tule perustua nousu- tai voittoprosentteihin.
Yhä selvemmin on nähtävillä, että kevään ja kesän 2020 törkeän alennushintainen tilanne oli poikkeuksellinen tapaus, johon liittyi monenlaisia yhtiön itsensä (aiemman johdon) aiheuttamia ja mahdollistamia rakenteellisia ongelmia ja samanaikaisesti yliläikkynyt pelko koronatilanteesta H1 aikana. Koska aiemmassa viestissäni jo kävin läpi H1 asiat ja sen aikaiset tapahtumat, en niihin enää palaa.
Yhtiö on jatkanut rekrytointeja H2 aikana sekä Suomessa että kansainvälisesti. Kuluista huolestuvien kannattaa kiinnittää huomiota strategia-aamun 13.1.2021 videossa (Julkaisut ja materiaalit | Avidly Investors ajassa 1h18min40s) talousjohtaja Hans Parvikosken sanoihin, joiden mukaan tarkoituksena ei ole ottaa kuluja sisään etupainotteisesti. Lisäksi Parvikoski kuvaa raportoinnin kehittämistä sekä strategia-aamussa että erillisellä strategiavideolla. Asiat ovat menneet eteenpäin ja johto esiintyy hyvin luottavaisena ennustettavuuden suhteen.
Sosiaalisen median ja yhtiön tiedottamisen perusteella yhtiö on kyennyt viime aikoina rekrytoimaan jo kyntensä näyttäneitä osaajia, joista alla muutama hyvä esimerkki:
- Hubspotilta palkattu Damien Egan Norjan Head of Sales tehtävään
- Harvialta palkattu Sami Linna Jyväskylän asiakkuusjohtajan tehtävään
Aika ajoin tälläkin palstalla on noussut esiin huoli osaajien paosta. Näkyvillä olevan infon perusteella tuulen suunta vaikuttaa kääntyneen, mikä kertoo varmasti omaa viestiään.
Yhtiö valittiin yritysvastuuverkosto FIBSin partneriyritykseksi vuosille 2021–22. Suorat vaikutukset eivät välttämättä ole liiketaloudellisesti isoja, mutta yritysvastuun ja vastuullisuuden korostuminen on megatrendi, jossa kannattaa olla mukana. Tutkimustietoa on paljon saatavilla, yhtenä esimerkkinä SITRAn julkaisema raportti:” DATA OSANA VASTUULLISTA LIIKETOIMINTAA”: https://media.sitra.fi/2020/10/22122947/data-osana-vastuullista-liiketoimintaa-kyselyn-tulokset-2020.pdf
Yhtiö julkisti kirkastetun strategiansa sekä päivitetyt taloudelliset tavoitteensa vuosille 2021-2025
Strategy | Avidly Investors (sivun alalaidassa useita eri osa-alueita koskevia videoita)
Jokainen voi tehdä itse omat johtopäätelmänsä katselemalla videoita, mutta omalta osaltani erityisen suuren mielenkiinnon kohteena on Saksan maajohtaja Achim B.C. Karpfin video aiheesta BI and business solutions. Netpress on jo osoittanut erittäin vahvaa kasvua ja on syytä huomioida Saksan pohjoismaita vähäisempi automaation aste myynnin ja markkinoinnin digitaalisissa ratkaisuissa. Strategia-aamun esityksessä tuotiin esiin se, kuinka Avidlyn asiakkaiden jakauma on erittäin laaja. Yritys ei siis ole riippuvainen yhdestä tai muutamasta isosta asiakkaasta, vaan sen asiakkaiden jakauma on monipuolinen.
Varatoimitusjohtaja Ismo Nikkolan esitteli maailman suurimman Hubspot CMS:n käyttöönottoa saksalaiselle GFK:lle (AI-powered market intelligence and consulting service powered by GfK) (Julkaisut ja materiaalit | Avidly Investors ajassa 1h07min25s) . Näen itse DACH alueen tulevan olemaan Avidlylle voimakas kasvun moottori tulevina vuosina ja erinomaisesti onnistuessaan se voi tuottaa hyvinkin paljon strategiatavoitteiden mukaisia kasvutavoitteita vauhdikkaampaa kasvua. Odotan mielenkiinnolla kasvun jatkumisen merkkejä.
Strategia-aamussa kerrottiin myös panostettavan nyt julkaistun strategian käyttöönoton seurantaan OKR -mallin avulla. (https://jukkaniittymaa.com/2020/10/25/strategia-arkeen-okr-mallilla-kirja-arvio/ Hyvää perustietoa mallista) Tämä on mielestäni erittäin tärkeä ja huomionarvoinen asia, koska edellisellä startilla strategian toimeenpano hyytyi käytännöllisesti katsoen lähtöviivalle. OKR tunnetaan nykyisin menestyvien ja ketterään kehitykseen kykenevien yritysten työkaluna, jonka avulla strategian toimeenpanon virheliikkeisiin ja epäonnistumisiin päästään kiinni varhaisessa vaiheessa ja laiva voidaan ohjata takaisin väylälle ilman isoja vaurioita.
Selväksi tuli, että uusia markkinoita ja/tai yrityskauppojen avulla laajenemista on luvassa erittäin suurella todennäköisyydellä. Nähdäkseni yritys on tällä hetkellä eritavoin valmis ottamaan pienempiä toimijoita siipiensä suojaan, kun omat talousohjauksen prosessit ja toiminnot on saatettu yhtenäiseksi ja niille kuuluvalle tasolle.
Avidlyn nykyinen johto on selkeästi määritellyt ja tiedostanut yrityksen arvonluonnin peruskivet ja Avidlyn kasvulle on laadittu roadmap, jossa huomioidaan suunnitelmallisesti yrityksen arvonnousuun liittyviä arvoajureita.
Hubspotin kasvu jatkuu vakuuttavana yli 40%:ssa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Avidylle on toiminnan oikealla organisoinnilla ja toimenpiteillä mahdollisuudet erittäin hyviin kasvulukemiin.
Vaikuttavuushakuinen kasvu on korostetusti keskiössä yrityksellä. Tämä ei ole tavoitteena tietysti erityisen uniikki, tulevaisuus kuitenkin kertoo tämän uskottavuudesta Avidlyn osalta. Itse uskon kykynsä näyttäneen johdon sekä useissa asiakastapauksissa jo aiemmin kyntensä paljastaneen henkilöstön todella pystyvän tuohon. Uskon luovalla alalla toimivien ihmisten haluavan merkityksellisyyttä, haasteita ja kansainvälisyyttä työltään samalla pureutuen ja omalta osaltaan parantaen erilaisia yhteiskunnassa ja globaalisti pinnalla olevia asioita.
Inderesin päivitetty analyysi 14.1.2021 https://www.inderes.fi/fi/system/files/company-reports/yhtiopaivitys_avidly_140121.pdf avaa viimeaikaista kehitystä sekä osaltaan kertoo yrityksen vuoden 2020 aikana läpikäymästä transformaatiosta. Omat tulosennusteeni ovat Inderesin ennusteita korkeammalla, joten suhteessa pidän yritystä edelleen edullisempana fundamenteiltaan kuin Inderes.
Lähiaikoina on luvassa ainakin Brändiuudistus (josta maininta strategiapäivässä) sekä vuoden Global Partner of the Year 2020 tulokset. Viime vuonna tulokset julkistettiin 13.2, joten lienee perusteltua olevan odottaa, että tulokset tulevan julki helmikuun puolen välin tietämillä tänä vuonnakin. Tulokset eivät kilpailun osalta suoraan ole erityisen tärkeitä, mutta kertovat kuitenkin omalta osaltaan Avidlyn asemasta Hubspot -partnereiden joukossa.
Omistan yhtiötä luottavaisin mielin, tässä tarinassa on muutama synkempi vaihe ollut, mutta nyt valoa näkyy ja myös tämän palstan keskustelun tason osittainen paraneminen, keskittyminen mahdollisuuksiin ja tulevaan, kaunaisen mielensäpahoittamisen sijaan, indikoi orastavasta sijoittajayhteisön kiinnostuksen heräämisestä näitä mahdollisuuksia kohtaan. Palataan analyysin pariin taas maaliskuussa tulosjulkaisun jälkeen, mikäli sitä ennen ei ilmene isompia.