Samalla kun MacGregorille haetaan ratkaisua, on nyt suunnitteille loppujen splittaaminen, eli Hiab ja Kalmar pörssiin jakautumalla.
fokus lisää dynaamisuutta, ja osien summa -alennukset poistuvat ainakin ylätasolla
Mahdollisen osittaisjakautumisen suunnittelu on tarkoitus toteuttaa vuoden 2023 aikana. Mikäli järjestely päätetään toteuttaa, osittaisjakautumisen täytäntöönpano ja Kalmarin erillinen listautuminen Nasdaq Helsinkiin tapahtuisivat vuonna 2024. Kuten Cargotec on 14. marraskuuta 2022 tiedottanut, MacGregor, joka on tällä hetkellä yksi Cargotecin kolmesta liiketoiminta-alueesta, ei tule tulevaisuudessa kuulumaan Cargotecin portfolioon. Cargotec keskittyy siten samanaikaisesti MacGregoria koskevan ratkaisun löytämiseen vuoden 2024 aikana. Mikäli suunnitellut toimenpiteet toteutetaan, erillisiä liiketoimintoja tulisi olemaan kolme: Kalmar, Hiab ja MacGregor.
Cargotecin Q1-tulos sai ansaitsemansa vastaanoton. Yhtiön ydinliiketoiminnot (Hiab ja Kalmar) takovat hyvää tulosta ja niiden kysyntätilanne jatkunee Cargotecin mukaan hyvänä. Cargotecin johdon mukaan yhtiön vankka tilauskanta kattaa lähes koko vuoden 2023 laiteliiketoiminnan liikevaihdon, ja Cargotec on hyvin linjassa näkymiin ja ydinliiketoiminnoille asetettuihin tavoitteisiin nähden. Myös Cargotecin toimet MacGregorin kannattavuuden kääntämiseksi näyttävät toimivan. Cargotecin asetelmat vuodelle 2023 ovat siis varsin hyvät.
Tässä on Salkunrakentajan juttun Cargotecistä ja sen tuloksesta.
”Aiemmin kerrotun mukaisesti jatkamme keskittymistä MacGregorin kannattavuuden kääntämiseen ja etsimme ratkaisua MacGregorille vuonna 2024”, Lindholm toteaa.
Cargotec ei tehnyt muutoksia lähiajan näkymiinsä.
Cargotec arvioi sen ydinliiketoimintojen vuoden 2023 vertailukelpoisen liikevoiton paranevan vuodesta 2022, jolloin se oli 3,8 miljardia euroa. MacGregorin vuoden 2023 vertailukelpoisen liikevoiton yhtiö odottaa olevan positiivinen, kun vuosi sitten se oli tappiollinen -472 miljoonaa euroa.
Salkunrakentajassa oli juttua Cargotecista, siinä käsiteltiin yhtiötä teknisen analyysin näkökulmasta ja lähteenä oli käytetty Investtechiä. Jutussa oli lyhyesti muutenkin yhtiöstä.
Cargotecin omistajia kiinnostaa varmasti Ekin kommentit yhtiön järjestämän analyytikkopuhelun annista.
Cargotec järjesti Q2:n hiljaista aikaa edeltävän analyytikkopuhelun. Kysynnässä ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia sitten Q1-raportin julkistamisen ja asiakkaiden aktiviteettia hidastavat tekijät ovat ennallaan. Vuoden 2023 ohjeistus toistettiin ja Kalmarin ja Hiabin eriyttäminen etenee suunnitellusti. Puhelu ei tarjonnut syitä ennusteidemme tai sijoitusnäkemyksemme tarkistamiseen.
DP Worldin tiedotteen mukaan kyseessä on 12 miljoonan punnan tilaus, eli siis euroina 14 miljoonaa. Ostavat siis 8 kuljetuslukkia, jolloin kappalehinnaksi tulisi 1.75 M€ /kpl. Hinnassa lienee mukana latausinfran kuluja ja uuden tuotteen tuotekehityspoistoja. Vastaava vanhan teknologian dieselsähköinen kuljetuslukki on hinnaltaan 600…800€ riippuen varusteista ja markkinatilanteesta.
Cargotec on saanut suuren tilauksen, tilauksen arvoa ei julkistettu.
Cargoteciin kuuluva MacGregor on saanut suuren tilauksen laajan laitekokonaisuuden toimittamisesta risteilyalukseen, joka rakennetaan Chantiers de l’Atlantique -telakalla Ranskassa.
Eki on antanut kommentinsa, kun Cargotec julkaisee torstaina Q2-raporttinsa.
Cargotec julkistaa Q2-raporttinsa torstaina 20.7. klo 9:00. Hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun perusteella kysyntätilanne on jatkunut melko stabiilina. Vahvan tilauskannan turvaamana odotamme vuoden 2023 tulosohjeistuksen säilyvän ennallaan, mutta Hiabin ja Kalmarin loppuvuoden kysyntänäkymissä on riskejä. Osakkeen arvostus on edelleen houkutteleva.
Cargotecin Q2-tilaukset jäivät odotuksistamme, mutta liikevaihto ylitti ennusteet hieman ja kannattavuus reilusti. Vuoden 2023 ohjeistus säilytettiin odotetusti. Kalmarin ja Hiabin eriyttäminen etenee suunnitellusti. Kurssireaktio lienee vahvan kannattavuuden ansiosta positiivinen.
Tässä on Sijoittaja.fi:n analyysi Cargotecistä, tän analyysin lukee muutamassa minuutissa.
Cargotecin Q2-tulos teki jälleen uuden ennätyksen vertailukelpoisen liikevoiton suhteen. Yhtiön ydinliiketoiminnot (Hiab ja Kalmar) takovat hyvää tulosta, ja jopa pitkään tappiollisena toiminut MacGregor teki korkeimman kvartaalituloksensa yli seitsemään vuoteen. Tästä huolimatta markkinoiden ensireaktio tulokseen oli negatiivinen. Vastahakoisen reaktion taustalla lienee huoli yhtiön kysyntätilanteen heikentymisestä. Markkinat ovat tottuneet siihen, että Cargotecin saadut tilaukset ovat kasvaneet neljännes toisensa perään riippumatta markkinaympäristön muutoksista. Q2:lla tähän tulikin stoppi, ja vaikka vertailukausi oli toki ennätyksellisen hyvä, kuluvan vuoden toisella neljänneksellä Cargotec raportoi sen saatujen tilausten laskeneen lähes 30 %.
Cargotecin Q2-tilaukset jäivät odotuksistamme, mutta liikevaihto ylitti ennusteet hieman ja kannattavuus reilusti. H1’23:n vahva marginaali antaa yhtiölle hyvät eväät 2023-ohjeistuksen saavuttamiseen.