Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Tästä ei ilmeisesti vieläkään ole varmuutta?

Puruksen esitteestä löytyy sivu, jossa joint-venturen todetaan olevan suunnitteilla loppuvuodesta.

Itse olen jostain syystä pysytellyt sivussa Hexagonista. Tämä Purus sen sijaan kiinnostaa ihan eri tavalla… enempi pure-play kuin emoyhtiö.

Taisi vaan mennä ohi, eilen, viimeinen päivä ostaa / omistaa emoa, jotta noita Puruksen osakkeita tipahtelisi osinkona tilille. Saas nähdä mihin hintaan avaa (14.12.2020?).

1 tykkäys

Moro, kaikki uutisointi tuosta on toukokuulta. Ei siis ole tästä yhteistyöstä kuulunut sen koomin mitään. CIMC Enricin sivuilta ei searchilla löytynyt mitään viittausta Hexagoniin, jos vaan oikein newsien sisältäkin hakee osumat. :woozy_face:

Löyty sielt sit tämmönen vielä deep searchilla :thinking:

Tässä nopea suomennus

Strateginen yhteistyö CIMC Enricin ja Hexagon Norjan välillä Kiinan vetyvarasto- ja kuljetusvälineiden markkinoiden laajentamiseksi yhdessä

Julkaisija: CIMC

Enric 1.png

Enric 2.pngCIMC Enric ja Hexagon allekirjoittivat “aiesopimuksen strategista yhteistyötä varten” verkossa “pilvien allekirjoittamisen” kautta

CIMC Enric (3899.HK), pörssiyhtiö CIMC-konsernin energia-, kemikaali- ja elintarvikevälineiden tytäryhtiössä, ilmoitti tänään, että se ja norjalainen pörssiyhtiö Hexagon Composites ASA (jäljempänä “kuusikulmio”) ovat allekirjoittaneet verkkosopimuksen “pilvisopimuksen” kautta. “Strategisen yhteistyön aiesopimus” julkaistiin. Aiesopimuksen mukaan osapuolet täydentävät toistensa vahvuuksia ja yhdistävät voimansa laajentaakseen yhdessä Kiinan vetyvarasto- ja kuljetusvälineiden markkinoita ja myötävaikuttaen myönteisesti puhtaan energian muuttumiseen ja parantamiseen Kiinassa ja Kaakkois-Aasiassa.

Polttokennoajoneuvojen markkinoiden kasvuvauhti on ilmeisesti ajaa vetyvarasto- ja kuljetusvälineiden markkinoiden nopeaa kehitystä

Kiinan autovalmistajien yhdistyksen tietojen mukaan Kiinan vuotuinen automyynti ylittää 28 miljoonaa, mikä tekee siitä maailman suurimman automarkkinan monien peräkkäisten vuosien ajan. Viime vuosina maa pitää vihreää ympäristönsuojelua erittäin tärkeänä, ja autojen ympäristönsuojeluvaatimukset ovat nousseet yhä korkeammiksi. Tästä syystä maa on peräkkäin ottanut käyttöön asiaankuuluvia politiikkoja kannustaakseen sellaisten polttokennoajoneuvojen kehittämistä, joilla on “päästöttömät, saasteettomat ja korkean hyötysuhteen edut”.

Sekä polttokennoajoneuvot että tavanomaiset sähköajoneuvot ovat uusia energiaajoneuvoja. Toisin kuin tavanomaiset sähköajoneuvot, jotka saavat virtansa verkosta ladatuista akuista, polttokennoajoneuvo (FCEV) on ajoneuvo, joka käyttää ajoneuvon polttokennolaitteen tuottamaa sähköä.Ajoneuvon polttokennolaitteen käyttämä polttoaine on pääasiassa vetyä.

Maa kiihdyttää infrastruktuurin, kuten vedyn tankkauksen, rakentamista ja on ottanut käyttöön useita tukitoimia, jotka ovat edistäneet suuresti vetypolttokennoautojen kehitystä. Viime vuosina vetypolttokennoautot ovat kasvaneet nopeasti joka vuosi. “Blue Book of China’s Hydrogen Energy Industry Infrastructure Development” -lehden mukaan ennustetaan, että vuoteen 2030 mennessä vetypolttokennoautojen määrä nousee kahteen miljoonaan.

Monet alan asiantuntijat sanoivat, että täydellinen vedyn varastointi- ja kuljetusjärjestelmä on yksi tärkeimmistä takeista vedyn polttokennoajoneuvojen markkinoiden kehityksen edistämisessä.Näiden joukossa vedyn varastointi- ja kuljetusvälineet ovat erittäin tärkeitä. Lisäksi valtion kahden viime vuoden aikana julkaisemassa “Puhtaan energian kulutuksen toimintasuunnitelmassa (2018–2020)” kannustetaan aktiivisesti tutkimaan, kuinka uusiutuvista energialähteistä tuotettu ylijäämä muunnetaan vetyenergiaksi, mikä vapauttaa myös suuren määrän vetyvarasto- ja kuljetuskalustovaatimuksia. Usean suotuisan tekijän ollessa päällekkäin on ennakoitavissa, että vedyn varastointi- ja kuljetusvälineiden markkinat avaavat laajan markkinatilan.

Vahvasta liittoumasta tulee Kiinan suurin integroidun ratkaisun toimittaja paineistetun vedyn varastointiin ja kuljetukseen

On todettu, että Hexagon on maailman johtava integroitujen ratkaisujen toimittaja tyypin 4 korkeapainekaasupulloihin sekä puhtaiden polttoaineen varastointi- ja kuljetusjärjestelmiin.Sillä on laaja kansainvälinen liiketoiminta Norjassa, Saksassa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa, ja se on tärkein Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa. Puhtaan energian markkinoilla on myyntiedustusto. CIMC Enric on tunnettu yritys, joka tarjoaa asiakkaille tärkeimmät kuljetus-, varastointi- ja käsittelylaitteet, suunnittelupalvelut ja järjestelmäratkaisut, jotka perustuvat energia-, kemikaali- ja elintarviketeollisuudelle. Sen liiketoiminta kattaa yli 100 maata ja aluetta ympäri maailmaa. Maailmassa on yli 20 tuotantokantaa ja kansainvälisesti johtavia tutkimus- ja kehityskeskuksia. Osapuolet täydentävät toistensa etuja ja kehittävät yhdessä Kiinan puhtaan energian varastoinnin ja kuljetuksen markkinoita.

Enric 3.jpg

CIMC Enricin toimitusjohtaja ja pääjohtaja Yang Xiaohu esitteli, että CIMC Enricillä on runsaasti kokemusta teollisesta ulkoasusta ja erinomaisesta teollisuuden suorituskyvystä puhtaan energian suhteen ja noudattaa jatkossakin strategioita, kuten “konnotation optimointi, kapasiteetin integrointi ja liiketoiminnan synergia”. , Yhdistetään ja laajennetaan edelleen keskeisten laitteiden valmistuksen, suunnittelupalvelujen ja ratkaisujen tarjoamisen kattavia valmiuksia energian varastoinnin, kuljetuksen ja päätelaitteiden sovelluksissa.

"Vetyenergia on vähitellen kehittynyt yhdeksi tärkeimmistä puhtaan energian muodoista maailmassa, ja siitä tulee myös yksi tehokkaimmista ratkaisuista tieliikenteen varastoinnille ja kuljetuksille Kiinassa ja jopa maailmassa. CIMC Enricin ja Hexagonin strateginen liittouma tuo nopeasti maailman johtavan Tyypin 4 vetyvarastokuljetuslaitteet tulivat Kiinan markkinoille asettamalla uuden vertailukohdan, jonka ytimessä on tekniikka sekä enemmän turvallisuutta ja luotettavuutta, ja edistämällä näiden tehokkaiden ja puhtaiden energian varastointi- ja kuljetusvälineiden laajaa soveltamista kuljetusalalla. "Yang Xiaohu lisäsi.

Hexagonin toimitusjohtaja Jon Erik Engeset sanoi, että Kiinasta tulee pian maailman suurin vetypolttoaineajoneuvojen ja jakelumarkkinat. “Toivomme tulla kumppaneiksi johtavien puhtaan energiateollisuuden yritysten kanssa Kiinassa, jotka johtavat vetyenergian varastointi- ja kuljetuslaitteiden teollisuuden kehitystä. Osapuolet työskentelevät yhdessä saadakseen suurimman integroidun ratkaisun toimittajaksi paineistetun vedyn varastointiin, kuljetukseen ja jakeluun Kiinassa ja Kaakkois-Aasiassa.”

Osapuolet paljastivat myös aikovansa allekirjoittaa yhteisyrityssopimuksen ennen vuoden 2020 kolmatta vuosineljännestä. Yhteisyrityssopimuksen rakenne mahdollistaa osapuolten panoksen integroinnin liiketoimintaan ja parantaa liiketoiminnan synergiaa. Uuden yhteisyrityksen odotetaan valmistavan kokeilutuotannon jo vuonna 2021.

Juu, kyllähän se tuokin on toukokuulta. :expressionless:

2 tykkäystä

Eikös tuokin ole toukokuulta (12.5.2020)?

Voihan se olla, että Puruksen spin-off ja / tai korona on jotenkin sotkenut asioita, mutta…

The two parties also revealed that they plan to sign a joint venture agreement before the third quarter of 2020. The structure of the joint venture agreement will allow the integration of the two parties’ contributions to the business and enhance business synergy. The new joint venture is expected to complete trial production as early as 2021.

ilmeisesti joku ei ole mennyt niin kuin piti.

Saattaa Puruksella avarissa hinta heti karata yli 30 NOKin. 27,30 NOK oli tuo antihinta, vai miten veikkaatte käyvän?

1 tykkäys

Kiinnostaako ketään biokaasu? Sehän olisi ekologista energiaa lämmitykseen, sähköntuotantoon ja ajoneuvojen polttoaineeksi. Itse vierastan luonnonsuojelijana sähköautoja, koska akkumineraalien kaivaminen tulee aiheuttamaan monenlaista ympäristövahinkoa. Sijoittajana voin tietysti kerätä eurot pois sähköautobuumista.

Löysin tällaisen biokaasuyhtiön.

Nordnetin mukaan EnviTec tekee positiivista nettotulosta ja maksaa 5% osinkoakin.

4 tykkäystä

Biokaasuyhtiöistä minulla on seurannassa:

  • Greenlane (GRN)
  • Xebec (XBC)
  • Envitec (ETG)
  • Questor (QST)
  • Bloom Energy (BE)
  • Westport Fuel Systems (WPRT)
  • Clean Energy Fuels (CLNE)

Kanadalaiselle biokaasuyhtiölle on avattu kuuma ketju pari viikkoa sitten.

12 tykkäystä

Omassa salkussa on näistä Greenlane, Xebec ja Bloom Energy.

yllä jo oli maininta Envitec firmasta Saksasta ja se näytti kasvavan ja tulosta tekevän jonkin verran.

Miten Money Walker lyhyesti kuvailisit Questor? Westport Fuel Systems? ja Clean Energt Fuels?

Pitäskö näistäkin omalla tyylillä ostaa pikkuiset siivut vähän kaikista jotka ei vielä salkussa.

3 tykkäystä

https://innovationorigins.com/e5-billion-for-new-sustainable-steel-plant-in-sweden/

EIT InnoEnergy is setting up a center for the development of industrial value chains for energy production based on green hydrogen. The center is called the European Green Hydrogen Acceleration Centre. The amount of business revenue in the value chain is estimated by EIT InnoEnergy to be worth around €110 billion by 2025

The center’s investments for the acceleration of green hydrogen are aimed at large-scale consumers of energy. These include the steel and cement industry, heavy road traffic (such as trucks), and shipping. Along with the production of chemicals such as ammonia for fertilizer where green hydrogen is used in feedstock.

2 tykkäystä

87 kpl vety tankkaus asemaa nyt käytössä saksassa. Hyvä vauhti on päällä. Suomessa ehkä 1kpl joskus 10 vuoden kuluttua kun Kamux alkaa tuomaan vetyautoja käytettynä saksasta :sweat_smile:

21 tykkäystä

Pitkähkö, juttu, jota en kerennyt vielä lukaista.Jutussa Euroopan vetykaasuverkoston ehdotus kartalla:

6 tykkäystä

Itse arvaisin nimenomaan jätevesipuhdistamoilla ja biojätteen käsittelypaikoilla olevan vielä paljon potentiaalia.Maataloudesta ja erilaisista teollisuusprosesseistakin syntyy sopivaa raaka-ainetta, minkä hinta on tällä hetkellä negatiivinen. Mätänemisen seurauksena syntyvän metaanin talteenotto on ympäristöteko sinällään ja jos sillä vielä pystytään korvaamaan fossiilisia polttoaineita niin vielä parempi.

Biokaasuautot eivät suuressa mittakaavassa ole vaihtoehto sähkö/vety autoille tai energiamuotona aurinko/tuulisähkölle raaka-ainetta kun on järkevästi saatavilla rajallisesti. Noita kaikkia edellä mainittuja biokaasu täydentää kyllä hienosti. Biokaasun käytön lisäämisessä ei ole samanlaista muna/kana ongelmaa kuin sähköautojen ja latauspisteiden kanssa puhumattakaan vetyyn liittyvästä ketjusta.

4 tykkäystä

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/23a-2020/tm-ajettua-toyota-mirai-vetyauto-on-valmis-maailma-ei/

Harmillisesti maksumuurin takana, mutta vaikuttaa hyvältä tulevaisuutta silmällä pitäen. Toyota Mirai. Vetyauto on valmis- maailma ei.

2 tykkäystä

Minulla on @Viljo nuo samat salkussa. Muiden osalta odottelen sopivaa hetkeä ostaa. Strategiani on tänä vuonna ollut hajautus kasvuyhtiöihin. 60-70 osaketta on nytkin salkussa.

4 tykkäystä

Ehkä on kohta pakottava tarve alkaa tekemään koska jos euroopasta suuntautuu rahtiliikennettä vetyrekoilla suomeen.

1 tykkäys

Siihen menee vielä pitkä aika. Euroopan puolella muutos on nopeaa. Eikä ne vety rekat suomeen tule… euroopan puolella irtoperät lykätää vain laivaan ja suomen päässä perät jatkaa normi Diesel rekoilla purkupaikalle ja takaisin rantaan. Mitään poliittista todellista halua ei suomessa ole vielä näkynyt joka saisi jotain säpinää oikeaan suuntaan. Olisihan se tietysti kiva jos suomessakin tultaisiin puusta jo alas mutta en kyllä usko siihen ihan heti ainakaan nopealla aikatululla. Täällä jauhetaan vain jonkun ST1 miehen mantraa jolla on oma lehmä ojassa ja Nesteen Bio Dieselistä. No onhan nuokin tyhjää parempia ratkaisuja mutta ei niitä lopullisia joihin oikeasti pitäisi tässä maassa pyrkiä ja panostaa eikä tuhlata vähiä voimavaroja väliaikais ratkaisuihin.

17 tykkäystä

Julkaistu kolme päivää sitten suositulla uutiskanavalla. Onko tämä jo ollut täällä?

3 tykkäystä

Tuli vilkuiltua ja särähti muutamat jutut korvaan. Sharevillen puolella joku niistä oli jaksanut enemmänkin rustailla ylös.

3 tykkäystä

Ehdin vasta nyt katsoa tuon läpi. Nuohan on kuitenkin pikkuasioita, toimittajat kirjoittavat kymmentä juttua kerralla ja aina menee jotain väärin. Kuitenkin positiiviseen sävyyn tehty reportaasi yhdellä pääuutiskanavalla. Ihmisten kiinnostus vetyä kohtaan vaan kasvaa.

4 tykkäystä

taitaa olla mulla ihan sama! vaikka muutama käänne laivafirmakin mahtuu.yllättävän hyvä kannattavuus noilla biokaasuilla… katoin kaiksita taaksepäin lukuja mandatumilta. oikeestaan kaikki edennyt ja voitolle.

Isoja päätöksiä

7 tykkäystä