Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Ranskan liikenneministeri twiittailee

6 tykkäystä

Go Plug + Renault JV! 30% market sharea odotellessa :).

9 tykkäystä
8 tykkäystä

Olihan kurmotusta, ehkäpä pohjat ESG lapuille nähtiin tänään. Tilanne on varsin erikoinen, kun öljy on samalla noussut jyrkästi ja hätyyttelee 6 v huippuja:

Nythän uusiutuvan energian osakkeiden pitäisi olla myös kovassa nousussa, kun niiden kilpailukyky suhteessa öljyyn on parantunut rajusti lyhyessä ajassa. Kallis öljy vain kiihdyttää investointeja vaihtoehtoisiin energialähteisiin.

Olisi kiva tietää, miten ja kenen toimesta näin laaja-alainen ja määrätietoinen ESG alasajo on saatu masinoitua. Veikkaankin, että tilane korjaantuu suht nopeasti uusiutuvien hyväksi. Tässä on myös öljy-yhtiöiden kannalta viimeiset hetket tarttua kiinni alaspoljettuihin uusiutuviin. Mielenkiintoinen kevät/kesä tulossa, kun maailman päättäjien uhoamat uusiutuvat investoinnit lähtevät basiliskon jälkeen tulille todenteolla.

15 tykkäystä

Trendi on nyt semmoinen, että rapakon takana myydään kaikkea, josta on saatu viime vuonna ylituottoa - yrityksen kunnosta tai toimialasta viis. Varsinkin suurilla arvostuskertoimilla varustetut kasvuosakkeet ovat myynnissä.

2 tykkäystä

Porukka tietää, että viime vuoden loppuosan nousu oli ihan naurettavan nopeaa, niin siellä iskee paniikki päälle, kun laskut on rapsakoita. Ite ajattelin katsella Greenlane ja Xebec nyt alkuun (greenlane ostin eilen) muuten ajattelin katsoa, jos PlugPower saataisiin lähelle 29,90 hintaa jossa SK diili tehtiin, jos ollaan lähell pidän sitä indikaation tutustua tarkemmin.

Tarkkailen samalla sivusilmällä esim. NEL, Vow, Hyundai, Cell Impact ja Impact Coatings, Umicore. En osaa asettaa tavoitetta, mutta iankin tuo pulkkamäki alas saisi rauhoittua entryyn.

Itten kattelen kiinnostuksella Isoja tuulifirmoja Orsted, Siemens Gamesa, Vestas.
Ja vähän Aurinko puolta kanssa.

Kaikki näyttää vielä turhan tyyriiltä ja rytisee liian vauhdilla alas ja oon pihalla fundasta :slight_smile: joten vaikea sanoa onko joku nyt edullista.

11 tykkäystä

Sijoittajat kotiuttaa voittoja uusiutuvista. Nehän nousi vähintään sen 100% viime vuonna yksiinään jo… Toki vanhoilla energiajäteillä on suunnitelmia uusiutuviin myös, joita ei sovi unohtaa.

Itsekin jo alan miettiä kohta kk-säästöä esim. iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD , mutta katselen vielä…

1 tykkäys

No suurinosa oli ihan ketjuun liittyvää asiaa, mutta tuottojen kehumisella mentiin vähän ohi aiheen. :wink: Onneksi viestit saa silti esille. (En liputtanut)

Laaitetaan vähän rotaationäkemystä. $100 Oil: Big Banks Believe A New Oil Supercycle Is Beginning | OilPrice.com

No se tuotto % minusta kuvasti koko sektorin massiivista nousua (jos minun n. 50-60 lapusta n. 40 kpl nousi min 100%), ei niinkään ollut kehumista… kun ei siinä ollut mitään loistavaa sijoittamista, kunhan oli 2019 lopussa ketjun ja oman tutkailun avulla muodostettu oikein osunut käsitys ja strategia miten sitä hyödynnetään ja tuuria.

Kerroin kyllä mm. kahvihuoneessa ja Salkkujen tuotto% ketjussa, että en usko kurssien voivan nousta ja että teen exitin… ja perustelinkin mielestäni, mutta en minä täällä ole teille vittuilemassa, vaan kerroin vaan oman näkemyksen miten nyt ajattelin itse toimia ja mikä on minun indikaattorini vetyjen hinnan suhteen aluksi (Plug SK diilin taso tai lähelle).

Sinänsä minulle ei tuota vaikeuksia pysyä sektorista sivussakaan, jos hinnat eivät laske riittävän paljoa.
Hyviä kohteita kyllä riittää digitalisaation alalla.

15 tykkäystä

No nyt kun perustelit asian noin, niin ei ehkä niin ohi aiheen mennyt. En minä ainakaan vittuiluna ottanut kommentteja, vaikka itsekin tässä lähipäivinä ottanut isosti osumaa. Ihan hyviä päätöksiä olet ainakin tehnyt näiden suhteen :+1:

3 tykkäystä

Mietin olisko romahduksen alkusyynä kuitenkin Amerikkaan ja varsinkin Teksasiin iskenyt talvi. Eihän se rationaalinen syy ole, mutta ehkä se on vienyt monilta amerikkalaisilta jo ennalta hataran uskon ilmastonmuutoksen olemassaoloon. Tietysti inflaatiopelot vaikuttavat myös kasvulappuihin.

Joo onhan tässä paljon ihan hyviä ja ymmärrettäviä syitä. Lähinnä tuota järjestelmällisyyttä ihmettelin. Siellä on hyvin monenlaisia yrityksiä erilaisilla tunnusluvuilla ja tuloksentekokyvyillä vedetty alas kuin juustohöylällä. Esim aurinkopuolen yrityksistä vaikkapa Canadian Solar on ihan hyvillä näkymillä ja hyvässä tuloskunnossa verrattuna vaikka johonkin EV/vetyfirmaan, missä voitollisuus ei ole edes vuosien horisontissa.

Mutta kuten tuolla aiemmin totesin, itse näen tämänkin korjauksen hyvänä salkun tsekkauspaikkana, missä on mahdollisuus hankkia hyviä osakkeita sopuhintaan. Erit jenkkilässä sekä nousut, että laskut tuppaavat olemaan ylimitoitettuja, mikä tarjoilee myös hyviä pelipaikkoja, jos sellaista harrastaa. Koronakuopassa esim nuo öljy-yhtiöt joutuivat pitkäksi aikaa sylkykupeiksi, nyt sitten yhtäkkiä huomataan, että hei, latit pitääkin lyödä öljyosakkeisiin. Kyllä nämä uusiutuvatkin tästä vielä virkoavat.

11 tykkäystä

Jep. Ymmärrän kun esimerkiksi Plugista pihistellään ilmoja pihalle (vieläkin voisi pihistellä), mutta esimerkiksi Enphase on käytännössä samaa tahtia vedellyt alas.

Enphase vaan kasvanut voimakkaammin ja pirulauti tekevät vielä tulosta.

6 tykkäystä

Plugi on vähän enemmän vaikka kuukauden syklillä lasketellut, mutta tässä tilanteessa menee hyvätkin lapset pesuveden mukana…tietysti Enphasen kurssi on 3-4 kertainen Plugiin nähden, varmaan juuri tuon tuloksen teon takia. Positiivista siinä on tietysti se, että kun Plugi teke tulosta niin kurssi voi sillä olla myös yli 200 USD, sitä odotellessa :+1:

4 tykkäystä

Juu ei sillä kurssin arvolla ole mitään väliä… markkina-arvolla on ja sillä mitattuna plug on edelleen muutaman miljardin arvokkaampi.

Toki ohan näissä molemmissa vielä hyvin ilmaa, odotellaan että pihisee pois ja palataan omistajaksi

2 tykkäystä

Kyllä sillä kurssiarvolla on merkitystä sijoittajalle. Markkina-arvo voi olla vaikka kuinka suuri, mutta silti voidaan tehdä tappiota, kyllä Enphasen kurssikehtyksestä näkee, että se lähti nousuun kunnolla kun se alkoi tehdä tulosta. Plug on kurssisyklissä pari vuotta jäljessä kun katsoo historiaa, vaikka suoraa vertailua ei voi tietenkään tehdä. Minulle on, siis periaatteessa ihan sama mikä markkina-arvo on, jos kurssi ja sijoitukseni arvo nousee tasaisesti. Uutisista kurssi nousee hetkellisesti, tuoksen teon jälkeen varmemmin ja tasaisemmin. No kaikki nää tietää.
Suuri markkina arvo tietysti mahdollistaa pitkässä juokussa suuremman kasvun, sehän on selvää. Minulla on vaan Plugia.

3 tykkäystä

:face_with_monocle:

9 tykkäystä

Varmaan tässä on selitys sille miksi kaiken maailman fuelcellit vetelee vaan ylämäkeen plugien vanavedessä ilman konkretiaa. Onhan yhden osakkeen hinta pienempi = halpa.

Tällä tasolla on sijoittajien tietotaito tällä hetkellä. Nämä voisi ehkä siirtää aloittelijoiden ketjuun. Saa liputtaa.

33 tykkäystä

Suuri pahojen öljymiesten salaliitto nosti inflaatio- ja korkopeikon jalustalle vain saadakseen ESG firmojen kurssit alas. Samalla siinä meni kaikki muutkin kasvufirmat alas.

1 tykkäys