Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

“Järjestön ihanteellisessa kestävän kehityksen skenaariossa (Sustainable Development Scenario) lähes kaksi kolmasosaa maailman sähköntuotannosta perustuisi vähähiiliseen energiantuotantoon vuoteen 2030 mennessä. Tämän tavoitteen toteutumiseksi yli kolme neljäsosaa maailman vuotuisesta energiarahoituksesta tulisi kuitenkin järjestön mukaan upottaa puhtaaseen energiaan.”

Minäkin oon upottanut yli kolme neljäsosaa säästöistäni puhtaaseen energiaan :sweat_smile::thinking::grimacing:

6 tykkäystä

siinähän ne hinnan vaihtelutkit tasoittuu, jos isketään sinne pyörimään lyysejä ihan jatkuvallakin syötöllä?

Tankkausasemia vaan lisää…

Autojätti tuo vetypakettiautot liikenteeseen jo tänä vuonna – Kantama 400 kilometriä, tankki täyteen kolmessa minuutissa Autojätti tuo vetypakettiautot liikenteeseen jo tänä vuonna – Kantama 400 kilometriä, tankki täyteen kolmessa minuutissa | Kauppalehti

12 tykkäystä

HYBRIT- projektilaitoksen viereen 100 kuution vetyvarasto:

12 tykkäystä

Norsk Hydro is considering building and operating hydrogen production facilities. - We work with specific projects, says Hydro CEO Hilde Merete Aasheim to E24.

"This time it’s different. It is not more than a couple of years since we last looked at hydrogen, but then we put it on pause because the market was not ready. Now we have spent the last few months looking at this, and now we believe the market has changed so much that it is exciting to move forward with it, says Moss.

If a lot of hydrogen is to be produced in Norway in the future, it will require power. Moss emphasizes that Norway still has a power surplus. He believes there will be an understanding to develop some more power if it eventually becomes necessary to seize concrete business opportunities and create green jobs.

  • If there is a need for some wind power or hydropower, it is to realize concrete opportunities, and build battery factories and create a basis for green cars. It will be a completely different discussion than what we have had until now, says Moss."
1 tykkäys

Oho, Stellantis/PSAlle tuli kiire Plugin/Rellun vetyuutisten jälkeen. Ja nyt on todella kova aikataulu:

Polttokenno näyttäisi tulevan Symbiolta:

https://www.symbio.one/en/8722/symbio-fits-out-the-psa-groups-first-hydrogen-utility-vehicles/

Nyt siis saadaan maanteille nopeaan tahtiin näiden kahden suuren ryhmittymän pakuja ym. Sehän tarkoittaa myös Plugin kannalta nopeaa liikevaihdon kasvua eli ei jää vain paperille nuo suuret suunnitelmat Renaultin kanssa. Ja tietää hyvää myös vetyinfralle sekä nopeuttaa uusien toimijoiden ilmoittautumista peliin.

17 tykkäystä

Ja ehkä tänne tämä on loppujen lopuksi parempi tuolta Hyzonin ketjusta laittaa ja jatkaa yleisellä tasolla jos keskusteltavaa enempi. Hyzonilla toki vastaavia suunnitelmia ja toteutuksia varmaan tulossa etenkin raskaampaan sarjaan.

3 tykkäystä

Tuossa vanhempia viestejä aihetta sivuten. Renault oli siis aiemmin Symbion kanssa yhteistyössä polttokennojan osalta. Tosin kuvio on erittäin sekava, joten katsotaan miten tuo lopulta menee.

4 tykkäystä

Tää ei o tainnu vielä olla …Hyzonin rekkapuolta liisarina tulossa Eurooppaan. Harmittavasti ei lue uutispäivää, mulle meiliin sunnuntaina.

https://www.waterstofmagazine.nl/nieuws/11-nieuws/1240-nederland-hyzon-europe-introduceert-leasepakket-voor-waterstoftrucks

3 tykkäystä

Hyzonin omassa foorumketjussa tämä löytyy kyllä. Lisäksi suosittelen tällaiset hakemaan ensisijaisesti yhtiön omilta pressi/julkaisusivuilta ja ellei sieltä löydy, tai jos joku uutisoisi saman mutta laajemmin, niin silloin ne muut linkkaukset on hyviä. Valitettavan usein kaikenmaailman robotit vääntää uutisia ilman mitään lisäarvoa ja jopa vääristelevät otsikointeja jne.

2 tykkäystä

Aika hyviä konkreettisia lukuja LUT:n laskelmista koko artikkeli täynnä. Maksumuurin takana tosin.

”Fossiiliset tuottavat ongelmia, ja niistä pitää päästä eroon. Pitää saada regulaatio, jolla ajetaan kasvava sekoitevelvoite kaikkeen, on se sitten polttoainetta, kemikaalia tai valmistusmateriaalia. Sen seurauksena yrityksille syntyy selkeä markkina. Tiedetään miten kysyntä kasvaa, ja sen seurauksena parhaat teknologiat valikoituvat. Samaan aikaan laitetaan rahaa tutkimukseen, jotta löydetään uusia teknologioita. Minusta resepti on aika yksinkertainen.”

3 tykkäystä

Asiakaskin löytynyt fossiilivapaalle teräkselle.

16 tykkäystä

Ballard vahvasti mukana. Lisäksi Suomesta ABB ja VTT:ltä projektikoordinaattori, jonka kommenttia uutisessa. (Lainaus ei onnistu…)

7 tykkäystä

Michelin näköjään vielä mukana tässä kimpassa:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-04-08/michelin-reinforces-hydrogen-bet-in-move-beyond-selling-tires

Michelin’s expansion into hydrogen is built around, its venture with car-parts maker [Faurecia SA]. The business is developing what it claims will be Europe’s biggest hydrogen-systems factory. The Saint-Fons site in eastern France will supply fuel cells for a new range of [cargo vans] produced by [Stellantis NV] and is in talks for additional orders, according to Valerie Bouillon-Delporte, Michelin’s hydrogen ecosystem director.

Symbio targets about 1.5 billion euros ($1.8 billion) in revenue and an about 12% share of the global fuel-cell market market by the end of the decade.

3 tykkäystä

Onko kellään tietoa vetyteemaisesta ETF:stä joka sijoittaisi nimeomaan yhtiöihin joiden pääbusiness on vety?

L&G Hydrogen Economy UCITS ETF (LGIM Fund Centre) näyttäisi sisältävän top 10:ssä ainakin mulle tutuista firmoista Uniperin, Siemensin, Daimlerin ja Toyotan. Noi kaikki puuhastelee aika paljon muutakin ja noihin sijoittamalla ei kyllä varsinaisesti mun mielestä sijoita nimenomaisesti vetyyn…

Tämä näyttää jo olevan vähän enemmän oikeasti vetyyn kallellaan oleva ETF mutta tätä ei valitettavasti omalta välittäjältäni saa: https://www.vaneck.com/fi/en/etf/equity/hdro/holdings/

Kannattanee aina tutkia ETFssä mitä ne tarkalleen sisältää, ettei tule ostaneeksi jotain ihan muuta mihin oli tarkoitus sijoittaa…

https://www.vaneck.com/fi/en/etf/equity/hdro/holdings/

Omaan silmään vaikuttaa passelilta.

6 tykkäystä

Tuollainen lithium-yhtiöihin panostava rahasto löytyi mutta ei saa Nordnetin kautta :unamused:

Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc

Michelin’s expansion into hydrogen is built around Symbio, its joint venture with car-parts maker Faurecia.

Symbio häärää Plugin lisäksi Renaultin kanssa?

" Hydrogen race

Symbio targets about 1.5 billion euros ($1.8 billion) in revenue and an about 12 percent share of the global fuel-cell market market by the end of the decade.

The company supplied equipment for Renault’s first hydrogen-powered Kangoo delivery van, but the French carmaker has since partnered with Latham, New York-based Plug Power.

Additional rivals include Canada’s Ballard Power Systems and Ekpo Fuel Cell Technologies, a venture created by Germany’s ElringKlinger and France’s Plastic Omnium.

“A few months ago I would have said that the race was between Europe and China, but I think the U.S. is emerging as a third actor,” Bouillon-Delporte said, pointing to President Joe Biden’s call for sweeping investment in electric vehicles and renewable power."

2 tykkäystä

" Renault’s existing partnership with Symbio, which included hydrogen Kangoo, “will continue”, but “new projects will be moved into the Plug Power joint venture”

Vaikea sanoa miten tuota pitäisi tulkita

1 tykkäys