Ei se hintaero taida sentään noin suuri olla. Tuo saksan hintahan taitaa sisältää myös siirrot ja verot.
Suomessa sähkövero alveineen noin 2,8snt ja jos siirto vaikka 3snt ja sähköenergia 6 snt niin oltaisiin 12 sentissä. Jos asuu esim saunattomassa kerrostaloasunnossa tai muutoin kulutus vähäistä niin perusmaksut kun jyvittää kwh:lle niin hinta nousee pahimmillaan useammalla sentillä.
Halpaahan suomessa sähkö silti on moneen muuhun maahan verrattuna, mikä vähentää erilaisten energiansäästöremppojen kannattavuutta. Tuollaisella 32 snt kwh hinnalla sähkölämmitys luulisi vähenevän vauhdilla.
“Since the early 1990s, the number of fusion start-ups has been growing quickly. Andrew Holland, chief executive of the Fusion Industry Association, says there are at least 35 companies in several countries, including the United States, Britain, France, Canada and China. They have raised a combined $1.9 billion, largely from private sources,”
“Fusion’s backers say the advances in magnets and other areas have made the likelihood of success much greater. Contrary to its reputation as a long-shot industry, with the payoff decades away, “there has actually been tremendous progress,” said Phil Larochelle, an investment manager at Breakthrough Energy Ventures. Breakthrough, a venture capital firm that has Bill Gates as its chairman, has also invested in Commonwealth.”
"Fusion’s backers, though, say a tipping point may come when big investors rush to participate. “Once the money starts getting behind things, the sky is the limit,” said Mr. Harding, the hedge fund founder. "
Tällainen energy storage -firma tulossa NYSE:en SPAC:n kautta.
Kiinnostavan yksinkertainen idea. Päästöttömällä ylijäämäenergialla hilataan ylös hervottomia stemuja, joita voidaan rakentaa kaikenlaisesta paikallisesta kierrätysmateriaalista. Sitten annetaan punnuksen laskea ja syntyy kineettistä sähköä. Ei tarvita litiumia eikä akkuja eikä kaivosteollisuutta.
"SSAB ei kuitenkaan ole liikkeellä yksin. Kaikki merkittävät eurooppalaiset toimijat selvittävät vetyprosessien mahdollisuuksia
Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n energia- ja vetytutkimusalueen johtaja Antti Arasto sanoo, että parissa vuodessa terästeollisuudessa on nähty selkeä käänne: aiemmin teräsyhtiöiden fokus oli hiilidioksidipäästöjen talteenotossa ja varastoinnissa, mutta nyt paino on siirtynyt koko prosessin puhdistamiseen. Käänne on osin SSAB:n lupaavan kehitystyön aikaansaamaa, Arasto uskoo."
ADM, Gevo Sign MoU to Produce up to 500M Gallons of Sustainable Aviation Fuel
“The MoU contemplates the production of both ethanol and isobutanol that would then be transformed into renewable low carbon-footprint hydrocarbons, including SAF, using Gevo’s processing technology and capabilities. About 900 million gallons of ethanol produced at ADM’s dry mills in Columbus, Nebraska, and Cedar Rapids, Iowa, as well as its Decatur, Illinois, complex, is expected to be processed utilizing this technology, resulting in approximately 500 million gallons of SAF and other renewable hydrocarbons. The isobutanol is expected to be produced at a proposed new facility in Decatur that would employ ADM’s carbon capture and sequestration capabilities.”
On kyllä todella mielenkiintoista tuo SK Groupin eri haarojen investointitoiminta. Ehkä siinä haetaan tällä hetkellä hajautusta, kilpailua toimittajien kesken ja sitä kautta halvempia hintoja? Nyt on sekä Bloomilla että Plugilla SK:n kanssa isoja panoksia Koreaan ja SK:lla omistus molemmista…
Oliskohan siinä kuitenkin toivottavasti kyseessä halu laajentaa eri tekniikan lyyseihin…? Myös samalla hehkutusta uusista polttokennoista. Onkohan parempia kuin HyZonnilla?
Erittäin kiinnostavaa teknologiaa, ei sinäänsä uutta. Mutta toimivuus testattu ja kustannustehokasta. Hyvin toteutettuna voisi korvata vetyrekat raskaassa liikenteessä lähes täysin suurten kaupunkien jne välillä.
Voi olla kova juttu BEV puolesta.
Infra maksaa mutta teknologia on tried and tested. Teknisesti akutkin voi ladata ajon aikana.
Tämä on totta eli lyhyellä aikavälillä olemme energianiukkuuden piirissä. Olen kuitenkin lähes satavarma että jo 10v sisällä tulemme näkemään tilanteen jossa sähkön hinta romahtaa koska aurinko- ja tuulivoimaa tulee niin paljon linjoille ja siitä eteenpäin tilanne vain huononee/paranee riippuen näkökulmasta.
Uudet 14MW+ offshore myllyt tuottaa yli 50% kapasiteettifaktorilla sähköä ja per MWH rakennuskustannus tippuu selvästi offshore tuulen kanssa, matalat tuuliset meret kuten Pohjanmeri ja Itämeri ovat ihanteellisia, joku Suomen rannikko Turusta Ouluun on kuin tehty offshore tuulivoimalle, tukeva kalliopohja 5-20m syvyydellä ja valmiit sähköinfrat rannikkolla, nyt ei tarvittaisi kun vähän rohkeutta ja joku jolla tarpeeksi taatelia pistämään pystyyn sellainen 100-500kpl ketju.
Just näin. Lisäksi lähes suolaton vesi, eikä vuorovettä. Liekö liki maailman parhaat olosuhteet täällä - MUTTA kun myllyt saadaan vähän halvemmalla metsiin ja tuntureille. Tässä pitäisi nyt pikaisesti saada poliittista ohjausta ennenkuin vahinko on valmis jopa 100 vuotisilla maanvuokrasopimuksilla.
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus on antanut esityksen, jonka mukaan autoista, joiden käyttövoimana on yksinomaan vety, ei jatkossa tarvitse maksaa lainkaan autoveroa.