Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Hexaltahan spinnattiin Purus omakseen. Tässä ketju

10 tykkäystä

Ostan samoja tankkeja paineilma käyttöön ja olen käynyt useilla näistä tehtaista Koreassa, Kiinassa ja Taiwanissa. Tankeissa on yleensä alumiini core, nykyään myös joskus muovia (vähentää painoa). Tämän päälle laitetaan (hiili)kuitu-epoksi kerros ja viimeiseksi polyuretaani lakka.

Paineilmakäytössä noilla tankeilla on yleensä 20 vuoden elinaika ja ne pitää koeponnistaa 5v välein. Tämä vaihtelee hieman eri maissa.

Itse valmistus prosessi on yksinkertainen ja sen skaalautuminen ei mielestäni pitäisi olla ongelma. Kovasti toki jokainen noista firmoista mainostaa omia tuotteitaan, mutta itse pullot ovat kyllä hyvin bulkkikamaa ja samanlaisia. Ympäristökuormituksesta en tiedä, mutta materiaalimäärä nyt ainakin on aika pieni ja itse valmistusprosessi ei vaadi paljon energiaa. Komposiittien kierrätys on toki haastavaa joten se on miinus tosin tuulivoimaloiden takia asiaan taitaa olla tulossa parannusta.

10 tykkäystä
5 tykkäystä

Ballard ehtii joka paikkaan… Oisko makee. Hups… se olikin laiva.

6 tykkäystä
4 tykkäystä

"SAKSASSA uuden hallituksen tavoitteena on luopua hiilen käytöstä vuoteen 2030 mennessä eli kahdeksan vuotta suunniteltua aiemmin. Asiasta kerrotaan kolmen puolueen hallitusohjelmassa, joka julkistettiin tänään.

Koalition hallitusohjelmasta suuren osan muodostavat ilmastonsuojelua koskevat toimet. Puolueiden tavoitteena on, että kaksi prosenttia Saksan maa-alueesta varattaisiin tuulivoimalle. Lisäksi on tarkoitus keskittää huomiota vetypohjaiseen energiaan."

Ilmankos se Plugikin juuri tänään ilmoitti pykäävänsä Euroopan pääkonttuurin Saksaan…

15 tykkäystä
3 tykkäystä

Saksa ilmoitti tänään että tuplaa lyyserikapan aiotusta 5GWstä->10GWhen vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi 200GW aurinkovoimaa ja 20GW offshorea tukemaan tavoitetta. Saksahan on Euroopan isoin vetykuluttaja tällä hetkellä. Suunta on myös selkeästi alkuperäisestä teollisuuden tarpeen strategiasta kohti laajempaa käyttöä vedyn osalta. Samalla myös hieman löyhempi ajatus “green h2 only” ajatuksesta tukemaan vedyn käyttöä eli nähtäneen myös sinistä ja muita hiilineutraaleita vedyn muotoja markkinan ylösajon tukemiseksi.

Edit: Tässä oli hyvä koonti aiheesta Next German government's key climate and energy plans in 2021 coalition agreement | Clean Energy Wire

TuplaE; " Hydrogen demand is expected to triple in Germany by 2050 in order to decarbonise the difficult-to-electrify sectors such as steel production and heavy transport,” said Magnolia Tovar , Director of Zero Carbon Fuels Policy, Europe at CATF. “The agreement opens the door to blue hydrogen, meaning decarbonisation can commence without delays caused by the lack of immediately available green hydrogen – the faster heavy industry can cut emissions, the better.”

Jos oikein kiinnostaa niin antoisia lukuhetkiä tämän parissa!
Koalitionsvertrag_2021-2025.pdf (1,1 Mt)

16 tykkäystä

https://www.rechargenews.com/energy-transition/export-superpower-australian-state-approves-2-2bn-of-funding-to-slash-cost-of-green-hydrogen/2-1-1105029?s=09

Australia panostaa kanssa vedyn tuotantoon paljon. Jos veikata saa niin Japani on iso asiakas.

Artikkelista kohokohdat:

  1. To produce 110,000 tonnes of green hydrogen per year

  2. To utilize 700MW of electrolyser capacity

  3. To “dramatically reduce the cost of green hydrogen” to under $A2.80 ($2) per kilo — from an estimated A$8.60 today

  4. To install 12GW of renewable energy

  5. To build 100 hydrogen refuelling stations

  6. To have 10,000 H2-powered vehicles on its roads

  7. For 20% of the state government’s heavy vehicle fleet to run on hydrogen

  8. To blend 10% hydrogen into the state’s gas networks (by volume)

Edit: Tämä siis yhden maakunnan, New South Walesin, tavoitetila.

12 tykkäystä

Postasin aiemmin ketjuun Loop Energysta. Tuolloin tehty (todella pieni) sijoitus ei ihan putkeen mennyt ja positio todella reippaasti pakkasella. Nyt pohtinut et ottaisko lisää turskaa pakastimeen vai hankkiutuako eroon.

Firmalta tuli tässä pari vkoa sitten Q3-päivitys, joka ainakin mun silmään näyttää ihan lupaavalta. Liikevaihto kasvanut (toki tappio myös, mutta se nyt olis outoa ellei tässä vaiheessa firman elinkaarta niin kävisi). Backlogissa on kamaa ja lafkan polttokennoilla on ajettu busseilla jo yhteensä 200 000 kilometria Kiinan Nanjingissa. Kurssi heräs tuolloin miltei henkiin ainakin viikoksi mutta taas mörniminen jatkuu. Kokonaisuudessahan ollaan IPO:n 16 cadista tultu tänne alle viiteen. Tuntuisi ostopaikalta, mutta niin pienestä lafkasta kyse, että analyysia ei kauheasti ole.

Itse pohdin vielä lisäilyä, mutta tässä saattais olla kiinnostava lappu niille joiden mielestä Hyzon on liian turvallinen fundamörnijä…

Onko kokeneemmilla vetymiehillä kommentteja tai jopa arvioita liittyen firman teknologiaan? En nää tässä lafkassa ehkä sellaista laajan breikkaamisen mahdollisuutta mitä Hyzonissa, mutta toisaalta vois olla ihan potentiaalinen ostokohde hyvään hintaan jollekin isommalle toimijalle esim. Oonko ihan hakoteillä?

5 tykkäystä

Pitää perehtyä paremmalla ajalla. Vaatii jokusen tunnin “lukee juttuiii” että saa jonkinlaista kuvaa firmasta.

Mutta miltäs se Kiinan meno näyttää? Missä ajoneuvoissa siellä näiden polttokennoja käytetään? Onko millaisia sopimuksia? 200tkm ei vielä kovin paljoa ole, mutta on se jonkinlainen alku. Kiinan markkinat on toki todella isot, joka nostaa aina mielenkiintoa. Myöskin Kiinan markkinat on aika riskiset…

2 tykkäystä

Mitä nopeasti silmäilin niiden sivustoja ja tuon osarin, niin aika alkutekijöissä on kuitenkin heilläkin liiketoiminnan käynnistys. Backlogia 45Mcad, mutta niiden realisoiminen on sama haaste kuin kaikilla muillakin. Koreaan saatu päänavaus, mikä on lupaavaa. Mutta kaikki taitaa viime kädessä olla kiinni siitä, että mikä toi niiden eFlow cell lopulta on verrattuna kilpailijoihin - pitäisi nähdä joku vertailurapsa, jotta saisi kiinni, mikä on lopulta patentin arvo. HYZN selvästi vahvempi tämän hetken tiedoilla.
Kurssikehitys on aika karmea, joten sen osalta olisi hyvä nähdä vähän pidemmälle.

  • toiminta hajoittuu aika laajasti eri maihin (mm. Venäjä), joten myyntiä ja yhteistyökuvioita on jouduttu hakemaan aika hajanaisesti. Vaatii paljon henkilöstön tukea, koska paikalliset koulutukset asennusten osalta tuskin onnistua videoyhteyksillä
6 tykkäystä

Jaahas. Venäjällä tapahtuu muutoksia. Saas nähdä millainen katastrofi tästä syntyy vai löytääkö venäläiset yksinkertaisia ja toimivia ratkaisuja monitahoiseen ongelmaan. Heillä sitä kykyä siihen kyllä on. Lyijykynä avaruudessa -tyylinen ajattelumalli on joskus toimiva.

Edit: linkkiä muokattu toimivaksi :hugs:

8 tykkäystä

Nyt tulee rahaa myös läntiseen Australiaan, kuten Pilbaraan. Jokohan Yaran (ja toivottavasti NEL:n) green ammonia rojekti nytkähtäisi etiä päi. :thinking:

"The Western Australian government will provide up to $117.5 million in investment funds to support the creation of the two hydrogen hubs in the Pilbara and the state’s mid-West.

The proposed hubs, announced on Thursday, are part of the government’s highly ambitious green hydrogen plans, matched by the outsized plans of iron ore billionaire Andrew Forrest, the huge hydrogen plans put forward by CWP Global, and other projects put forward by a host of other major international companies.

The WA government said that the Pilbara Hydrogen Hub would include the construction of a hydrogen or ammonia pipeline between the Maitland and Burrup strategic industrial areas and a new ‘training and research institute’ to be based in either Port Hedland or Karratha."

Edit. Lisätään ny tämäkin, ni on mukavampi Hyzonin busseilla ajella ku tankkausverkostoa syntyy :grinning:
“The Mid West Clean Hydrogen Hub would be centred around the Oakajee Strategic Industrial Area, just north of Geraldton, which will include hydrogen refuelling infrastructure for transport applications.”

9 tykkäystä

Hexagon Purus sai pitkäaikaisen tilauksen koskien linja-autojen vetytankkeja.

8 tykkäystä

Japanilaiset liittoutuvat puhdistaakseen polttomoottorin – Toyota ei aio jäädä sähköautojen varaan Japanilaiset liittoutuvat puhdistaakseen polttomoottorin – Toyota ei aio jäädä sähköautojen varaan | Kauppalehti

”Japanilaiset yhtiöt Toyota, Subaru, Mazda, Kawasaki ja Yamaha ovat liittoutuneet kehittääkseen polttomoottoreita, joihin voi tankata seuraavien sukupolvien biopolttoaineita ja vetypolttoaineita.”

14 tykkäystä

Ei akkuteollisuudessa nyt enää tarvita mitään ”ihmeitä”. Perusteknologiat on nyt kunnossa ja edessä on iso savotta ainoastaan isoksi skaalaamisen kanssa.

Suomi voi olla varsin omavarainen LFP-akkujen (LiFePO4) suhteen. Ne soveltuu erinomaisesti energiavarastoihin ja niiden korkea hyötysuhde hakkaa mennen tullen kaikki vety-hommat. Kaupallisesti ongelma on lähinnä siinä, että koko energiajärjestelmän valtatasapaino heittää kuperkeikkaa: kuluttajista tulee ”tasevastaavia”.

Mutta onneksi tähän löytyy työkalut ja liiketoimintamallit, millä tämä energiamarkkinan myllerrys tuottaa uusille toimijoille hyvää lisäarvoa. :slight_smile:

3 tykkäystä

On luultavasti totta, että bev-vehkeet eivät tule ratkaisemaan yksin liikenteen päästöjen vähentämistä, mutta en odottelisi vedyn tai biopolttoaineiden infran rakentumista ihan lähiaikoina henkilöautoliikenteelle. Vedylle ja luultavasti myös biopolttoaineille ongelmaksi muodostunee niiden kustannukset ja kannustin edullisimmille kilometreille löytyy luultavasti kotilataustolpasta, jolloin vetykäyttöisen tai biopolttoainetta nauttivan ajoneuvon hankkiminen ei ole miellekästä. Vedyn ylituotantoa tulisi olla yli teollisuuden tarpeiden, jotta sitä voidaan siirtää käytettäväksi henkilöautoliikenteelle. Vaikuttaa äärimmäisen kalliille ratkaisulle energiatehokkuuden näkökulmasta saattaa tuo alkuaine tankattavaksi - tästä varmasti on jo keskusteltu tällä palstalla riittämiin.

On hieman outoa myös, että nämä japanilaiset valmistajat kulkevat markkinoita vastavirtaan, eivätkä heidän tähänastiset sähköautojulkaisutkaan ole olleet sitä ihan parasta antia. Mazdan MX-30 oli hintaansa nähden luokaton tekele eikä yli 50k Suomihinnalla varustettu Lexuksen UX300e ollut sen parempi tapaus. En kuitenkaan halua vielä näiden kahden esimerkin valossa leimata valmistajia osaamattomuudesta, mutta epäilyksiä se hetkellisesti herätti.

Ehkä viimeisenä seikkana nostaisin japanilaisen kulttuurin osana murroksen haastavuutta. Toyota ei halua siirtyä pelkäksi sähköautovalmistajaksi, koska se leikkaa tarvittavan työvoiman tarvetta tuotannollisista syistä johtuen. Kollektivismi ja ehkäpä yhteiskunnan tarpeita pidetään tärkeinä arvoina kaukoidässä, mitkä ovat äärimmäisen ihailtavia seikkoja länsimaalaisen yksilökeskeisyyden näkökulmasta tarkasteltuna, mutta markkinatalouden pelikentällä ontuvaa ja kannattamatonta. Eikä välttämättä osakkeen omistajillekaan ole kaikessa ahneudessaan paras signaali johtoryhmältä, joka kynsin ja hampain pitää kiinni menneisyydestä.

2 tykkäystä
5 tykkäystä

Etelä-Korealla erittäin kunnianhimoiset tavoitteet vety-yhteiskuntaan siirtymisen ja puhtaan vedyn suhteen.

@Hannu_Hanhi
Vety kyllä tulee olemaan valtavirtaa myös liikenteessä. Raskaalle liikenteelle tullaan tekemään jakeluverkosto ja samaa voi käyttää myös henkilöautoliikenne. Aikaahan se ottaa, joissain yhteiskunnissa vähemmän ja Suomessa kauemmin.

Toyota on tehnyt ehkä pisimpään yhtäjaksoisesti töitä liikenteen sähköistämisen suhteen, ei ne ole tyhmiä. Sille on monta syytä, minkä takia BEV-voimalinja on yksi monista vaihtoehdoista mutta ei se ainoa. Akkuautoissa on monta ongelmaa jotka pahenevat tuotannon kasvaessa ja automäärän lisääntyessä. Sen lisäksi polttokennoautot tarjoavat jo nyt paremmat käyttöominaisuudet ja HIVEC-ajoneuvoissa on todella hyvä hintapotentiaali. Nämä on Toyotan kaltaiselle toimijalle tärkeitä ominaisuuksia.

Onhan akuissa vielä kehitettävää. Nyt kun Euroopassa on taas siirrytty talviaikaan, niin alkaa peeloilu menetetyn rangen ja kadonneen latausnopeuksien kanssa. Akkuautoja alkaa Euroopassa olla myös peruskäyttäjillä, joten on mielenkiintoista seurata asiakkaiden tyytyväisyyttä autoihin koko vuoden osalta. Tämä on tärkeä mittari seurata. Varsinkin Kiinassa oli viimeisin lomaryysis todella paha EV-autoille.

Jännittäviä aikoja elelemme :vulcan_salute:

10 tykkäystä